ריטליקס שנסחרת במכפיל של 19 על תסיים את השנה במכפיל של 14 על ורווח צפוי של כ-7.5 מיליון דולר. כך מעריך בית ההשקעות סולומון שוקי הון שפרסם סקירתה על ריטליקס, המספקת פתרונות תוכנה כוללים לתעשיית קמעונאות המזון.
לקוחותיה של ריטלקיס הם סופרמרקטים, חנויות נוחות, מסעדות ותחנות דלק, הן ברמת נקודת המכירה הבודדת (ספקים, ניהול מלאי וכיו"ב) והן ברמת ניהול הרשת כולה. יישומי התוכנה שמציעה החברה תומכים בפעילויות השוטפות של קמעונאי המזון ומאפשרת להם להגביר את היעילות, הרווחיות והשמירה על הלקוחות.
עיקר הפעילות שלה נעשה בשוק האמריקני (כ-65%), ונוכחות החברה בשוק זה היא רבה, כאשר למעלה מ-40% מכוח האדם מוצב בארה"ב. פעילות החברה בארה"ב מתבצעת באמצעות חברת הבת, ריטליקס ארה"ב. מוצרי החברה מותקנים ביותר מ-20,000 סופרמרקטים, חנויות נוחות ומסעדות ב-44 מדינות ברחבי העולם.
החברה היא בעלת נזילות כספית גבוהה. בתום הרבעון השלישי היו בקופת החברה (במזומן ושווה מזומן) כ-31$ מליון. במועד זה, מימן המזומן כ-57% מהון החברה וכ-30% משוויה הבורסאי.
החברה משקיעה אמצעים רבים בשמירה ובהידוק הקשרים עם חברות חומרה מובילות כגון פוג'יטסו ו-NCR, וזאת על-מנת לקבל ייצוג ולהגדיל את הנוכחות והמכירות גם ביבשות אחרות. באוסטרליה ובדרום אפריקה, למשל, השלימה החברה בהצלחה תקופת תפעול ניסיונית ("פיילוט") למערכת תוכנה לקמעונאית מזון בינלאומית.
על-פי הערכת החברה, מיזם ה-StoreNext עשוי להגיע לאיזון תפעולי כבר בתום שנת 2002. בתחילת 2003 צפויה החברה להגביר את קצב קישור לקוחות ה-TIER 3\TIER 4 של פוג'יטסו לשירותי האינטרנט שהיא מספקת. להערכת החברה, המיזם עשוי לתרום למחזור המכירות כ-4$ מליון בשנה הנוכחית וכ-16$ מליון בשנת 2003.
החברה מעוניינת להגדיל את הכנסותיה באמצעות כניסה לשני תחומים נוספים: התחום הראשון הינו מכירה של רשתות המזון הגדולות באמצעות האינטרנט. רשתות מזון אלו צופות שכ-3% ממחזור המכירות שלהן יתבצע באמצעות רשת האינטרנט, ולכן הן צפויות להזדקק לשירותים ולמערכות שמספקת ריטליקס. התחום השני, המופנה גם הוא לרשתות המזון הגדולות, הוא מכירת מוצרים באמצעות קופות מכירה בלתי מאויישות. במדינות אירופה, התשלום אמור להתבצע דרך סורק שיעביר הלקוח על המוצרים שרכש, ואילו בארה"ב התשלום אמור להתבצע דרך מערכת בדיקה עצמית, שאותה מייצרת ריטליקס.
בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד (הרבעון ה-3 של השנה) רשמה החברה עלייה של 36% בהכנסות לסך של 20.4$ מליון. העלייה נובעת, בחלקה, מהתחלה מוצלחת של פעילות המיזם המשותף עם פוג'יטסו, StoreNext, שהחל לפעול כאמור ביולי 2002. בתשעת החודשים הראשונים השנה רשמה החברה עלייה של כ-11% ברווח - בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד (3.8$ מליון לעומת 3.4$ מליון).
מחיר מניית החברה ירד בכ-45% מתחילת השנה. שווי שוק/הון עצמי: 1.9. הון חוזר (רכוש שוטף פחות התחייבויות שוטפות) חיובי- כ- 35$ מיליון, יחס שוטף של 2.7).
מרבית החובות (כ- 54%) הינם חובות לזמן קצר (התחייבויות שוטפות). סה"כ ההתחייבויות השוטפות מסתכמות בכ- 20$ מליון, ומהוות כ-21% מהמאזן. למועד המאזן, מימן ההון העצמי כ-59% מהמאזן.
לחברה נבע בתשעת החודשים הראשונים של השנה תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת בסך של כ-4$ מליון.
שיעור הרווח התפעולי מן ההכנסות עלה מ- 3.5% בשלושת הרבעונים הראשונים בשנת 2001, לכ- 9.4% בשלושת הרבעונים הראשונים השנה.
בשנת 2002 צפויות ההכנסות לצמוח בכ-30%-25% (לעומת שנת 2001).
בשנת 2003 צפויה החברה לרשום צמיחה של כ-25% בהכנסות.
מסקנות
כפי שכותבים כלכלני סולומון שוקי הון, "ניתן להעריך, כי עם הפעלת המיזמים החדשים, ובראשם ה- StoreNext, בהיקפים ממשיים- תהליך אשר עשוי להתממש במהלך שנת 2003- תיהנה ריטליקס משיפור נוסף ברווחיות התפעולית, והדבר עשוי להגדיל את הרווח הנקי".
לחברה קיימת נוכחות חזקה בארה"ב, והיא ידועה בניסיון ובמוניטין שלה בתחום תעשיית קמעונאות המזון. נראה כי היא ממשיכה להשקיע בפיתוח טכנולוגיית הדור החדש לקמעונאי המזון, וזאת על-מנת להמשיך ולצמוח הן בארה"ב, והן מחוצה לה.
שיתוף הפעולה עם חברת פוג'יטסו ב- StoreNext (המקנה לריטליקס אפשרות ליהנות מכוחה של פוג'יטסו בקרב רשת ה"דילרים", המופעלת על-ידה, ומאיכות גבוהה של חומרה ושירותים), יכול להגביר את סיכוייה של החברה לזכות במכרזים בשוק ה- TIER 1.
המיתון העמוק שבו שרויים המשקים משפיע על מכירות קמעונאיות המזון, והוא אחד הגורמים העיקריים לירידה משמעותית ברווחיהן, אולם לדעת החברה, הדבר לא אמור להשפיע על מכירות מוצריה, שכן דווקא בתקופה זו של מיתון מתמשך, זקוקות קמעונאיות המזון לציוד מתקדם, שיאפשר להן להגביר את יעילות התפעול וניהול החנויות ולשמור על מעגל לקוחותיהן.