במיטב אומרים, כי שופרסל, כמו המתחרה שלה, הריבוע הכחול, סובלת מתחרות חריפה מצד רשתות פרטיות, כגון חנות הדיסקאונט הפתח-תקוואית, "חביב" ורשת הדיסקאונט "חצי חינם", שבשל הוצאות תקורה נמוכות יותר, מסוגלות להציע תמחור אטרקטיבי ותחרותי ברמת הסניפים, למרות היתרון לגודל שמקובל לייחס לסקטור קמעונאות המזון.
רשתות המזון הגדולות סובלות, על-פי נתוני מיטב, גם מהעדר יכולת להיכנס לסגמנט הלא כשר וגם מתחרות מצד חנויות הפתוחות בשבת (דוגמת "טיב טעם"). בעוד בנושא התמחור רשתות השיווק הגדולות יכולות לטפל, ולהערכת מיטב, כבר מטפלות, באמצעות הפעלת לחץ אגרסיבי על הספקים, הרי בנושאי הכשרות והשבת יש לרשתות השיווק בעיה מבנית שקשה לראות איך הן מטפלות בה.
השבוע פרסמה שופרסל את נתוני 9 החודשים הראשונים של 2002 שלה. מנתונים אלה ומנתוני המחצית הראשונה של השנה בריבוע הכחול עולה, כי חלה האטה משמעותית, אם לא עצירה מוחלטת, בגידול בנתח השוק של הרשתות הגדולות. כלומר, מכירות החנויות החדשות באו בעיקר על חשבון מכירות חנויות קיימות באותו הסגמנט. נוסיף לזה את הקיטון בסך העוגה של צריכת המזון בישראל, ונקבל את הנתונים הקשים של מכירות חנויות זהות.
במיטב אומרים עוד, כי ההערכות הקיימות בדבר פוטנציאל חדירה של 65%-70% לרשת, מוטלות בספק. או באופן יותר מדויק: הכדאיות הכלכלית של הגעה לאחוזי חדירה כאלו מוטלת בספק.
כלכלני החברה חושבים, כי עם פרסום המכרז למכירת השליטה בריבוע הכחול, והסיכוי הגובר אך הלא-וודאי, לביצוע עסקת אי.די.בי לאחר הורדת המחיר בה מוצע כיום הקונצרן השולט בשופרסל, נראה כי קיימת סבירות גבוהה שתוך שנה, עד שנה וחצי, הבעלות על שלוש הרשתות המובילות בתחום תהיה בידי בעלי שליטה ממונפים, שקדימות גבוהה שלהם תהיה חלוקת דיבידנד משמעותי.
בתרחיש זה צופים במיטב את הקטנת קצב פתיחת הסניפים החדשים. יצויין, כי שופרסל טרם פרסמה את תוכנית ההתרחבות שלה לשנת 2003 - כלומר להקטנת הלחצים התחרותיים בשוק.