|
עבודות הרכבת הקלה בירושלים מתנהלות בעצלתיים [צילום: צבי גולד]
|
|
|
|
|
עמותת אומ"ץ דורשת מהיועץ המשפטי לחקור חשד כי פקידים בכירים קשרו קשר להוצאת כספי ציבור לטובת הרכבת הקלה באמצעות תואנות שווא של "מחדלים" כביכול.
העמותה פנתה (יום א', 4.11.07) ליועץ מזוז להורות על בדיקת חשדות לפיהן פקידי מדינה ועירית ירושלים, שהיו מעורבים בזמנו בתכנון מכרז הרכבת, ואשר עובדים כיום בשירות חברת "סיטי פס", יצרו לכאורה מצג של "מחדל" כדי להעביר כספי ציבור לחברה. מדובר לטענת אומ"ץ בכוונה לתת לבוני קו הרכבת תוספת 100 מיליון שקלים "כפיצוי".
יו"ר התנועה אריה אבנרי טוען בפניה למזוז כי החשב הכללי ד"ר ירון זליכה "אישר בפני אומ"ץ בכתב כי יש כוונה לתת לבוני קו הרכבת תוספת כספית של 100 מיליון שקלים כפיצוי נדיב, ללא ידיעתה ומעורבותה של פרקליטות המדינה". אבנרי מוסיף כי לדברי זליכה מדובר במו"מ המתנהל בין "פקידים לבין החברה והוא אמור להסתיים בכך ששר האוצר רוני בראון יחתום על בקשה שהיא תועבר לוועדת הכספים בכנסת לאישור".
אומ"ץ מוסיפה כי למעשה מדובר בניסיון לעקוף את החוק ולפעול ללא בקרה משפטית כיון שהחברה שזכתה במכרז "לא עמדה בחובות שהתחייבה להם במכרז המקורי. לא עמדה בלוחות הזמנים המקוריים ומנצלת לטובתה את מצבי ניגודי העניינים בו נמצאו ונמצאים פקידי המדינה והעיריה הבכירים".
יתירה מכך, טוען אבנרי "זהו תרגיל שתוכנן לכאורה מראש שכן אין סיבה לתת כספי פיצויים".
"לא ייתכן שאותם פקידי המדינה ופקידי עירית ירושלים שהיו נגועים בניגוד עניינים חמור בעת שטיפלו במכרז הרכבת, ייהנו עכשיו בתפקידיהם החדשים בחברה הרכבת מהפיצויים שהמדינה תיתן לרכבת בגלל מחדלים שהם עצמם אחראים להם ושהם יצרו בכוונה". לטענתו, אותם אלו שהיו יוזמי ומובילי המכרז בימיו של אהוד אולמרט כראש עירית ירושלים "יצרו בכוונה מחדלים שנועדו לגזול את כספי הציבור". לטענתו מדובר בין היתר במי שהיה יו"ר חברת מוריה ומי שהיה מנכ"ל העיריה, ששניהם עברו לעבוד בשירותם של מי שזכו במכרז הרכבת "מכרז שהם עצמם היו מעורבים בהכנתו".
לדוגמא טוענת אומ"ץ, החוזה לסלילת הקו קבע כי העבודות יתחילו בינואר 2003, אולם, "החברה שזכתה במכרז לא הביאה את הכסף שהיא אמורה היתה להשקיע וביקשה דחיה".
"כיצד ייתכן שהחברה שמפגרת ב-4 שנים בביצוע העבודות להן התחייבה במכרז תקבל עכשיו כספים עבור עיכובים ופיגורים כביכול של המדינה, שעה שברור ומוכח שהיא אשמה בפיגור הנוראי", תוהה יו"ר אומ"ץ אבנרי. לדבריו, הפרויקט זינק בהוצאותיו כבר להיקף של כ-4 מיליארד שקלים וצפוי כי הדרישות לתוספות כספים מהמדינה ב"תואנות שווא", כלשונו רק יתגברו.
אבנרי דורש כאמור מהיועץ המשפטי להכנס בעצמו לעובי הקורה או להכניס את פרקליטות המדינה ולבדוק בין היתר את החוזים שנחתמו עם החברה להקמת הרכבת הקלה. לטענתו בדיקה כזו תגלה שלמעשה החברה אינה זכאית על-פי החוזה לפיצוי וכי אם יש דרישה כזו "הדבר אמור להיבחן ולהיקבע על-ידי הפרקליטות או להתברר במסגרת תביעה בבית המשפט, שם המדינה צריכה להגיש תביעה נגד בשל מחדלי בוני הרכבת".
אבנרי מוסיף כי כאשר הפרקליטות תרכז את החומר ותקרא את מימצאי דוחות הביקורת, תבחן את התכתובות והעובדות ואת החוזים ששונו, וגם "את המימצאים הסמויים מחקירת המשטרה המתקיימת כעת בעניינו של פקיד בכיר", היא תגיע למסקנה כי לא המדינה שצריכה לשלם 100 מיליון לחברת 'סיטי פס' - אלא להיפך".
אומ"ץ מבקשת מהיועץ להורות לפרקליטות המדינה להכנס מיד לתמונה, לחקור את המתרחש ולוודא שלא תתבצע העברת כספי הציבור לפי "הסדרים" בין פקידים לבעלי הון מחברת "סיטי פס".