הציבור מרוצה מקופת החולים בה הוא נמצא, אך עם זאת פחות מרוצה ממערכת הבריאות. חולים כרוניים ובעלי הכנסה נמוכה, לעומת זאת, עדיין מתקשים לעמוד בתשלומים לבריאות ולכן מוותרים על טיפול רפואי. כך עולה (ב', 3.3.08) מסקר שערך מכון ברוקדייל.
הסקר נערך בסוף שנת 2007 על-ידי פרופ' רויטל גרוס, שולי ברמלי-גרינברג ורותי וייצברג ממאיירס-ג'וינט-מכון ברוקדייל, בקרב מדגם מייצג של 1,868 איש, בני 22 ומעלה. הסקר עורך השוואה בין ממצאים שהוצגו ב-2005 לעומת 2007.
תשלומים לבריאות מכבידים
נמצאה ירידה באחוז המדווחים כי התשלומים לבריאות מכבידים במידה רבה (22% ב-2007 לעומת 27% ב-2005), ונרשמה עלייה באחוז המדווחים כי התשלומים לא מכבידים בכלל (30% ב-2007 לעומת 19% ב-2005). יש לציין, כי מגמה זאת נמצאה גם בקרב אוכלוסיות חלשות. עם זאת, עדיין כרבע מהחולים הכרוניים וכרבע מבעלי ההכנסה הנמוכה מדווחים כי התשלומים לבריאות מכבידים במידה רבה.
פחות מוותרים על טיפול רפואי
מנתוני הסקר עולה, כי נרשמה ירידה בשיעור המדווחים שויתרו בשנה האחרונה על טיפול רפואי (לא כולל טיפול שיניים ותרופות), עקב התשלום לפחות פעם אחת (6% מהאוכלוסיה לעומת 8% שויתרו על טיפול רפואי ב-2005). מבין המוותרים על טיפול עקב התשלום, כמחצית ויתרו על רופא מקצועי, כשליש ויתרו על בדיקות וטיפולים אחרים וכרבע ויתרו על שירותים מחוץ לסל.
כמו-כן, חלה ירידה בשיעור החולים שויתרו על תרופת מרשם (11% לעומת 15% ב-2005). שיעור המוותרים הצטמצם באופן בולט בקרב הקשישים ושיעור המוותרים גבוה במיוחד בקרב בעלי הכנסה נמוכה (19%) וחולים כרונים (16%). 38% מהמוותרים ציינו כי לקחו תרופה תחליפית.
מהממצאים נמצא, כי 20% בקרב בעלי ההכנסה הנמוכה ויתרו על טיפול רפואי או על תרופה או על שניהם, בגלל התשלום. עוד נמצא, כי 11% ויתרו על טיפול רפואי בגלל המרחק, כמחציתם ויתרו על ביקור אצל רופא מקצועי וכשליש מהם ויתרו על בדיקות וטיפולים בבתי חולים ובמכונים.
הציבור מרוצה מקופת החולים
רמת שירות גבוהה (88%) נמצאה בארבע קופות החולים בשנת 2007, כאשר בקופת חולים מאוחדת רמת שביעות הרצון היא הגבוהה ביותר (94%), לאחר-מכן מכבי שירותי בריאות (92%), במקום השלישי קופת חולים לאומית (86%) ואחרונה שירותי בריאות כללית (85%). המרוצים ביותר מקופת החולים הינם דוברי ערבית (94%).
רמת שביעות נמוכה ממערכת הבריאות
נמצאה עלייה בשיעור המרוצים ממערכת הבריאות (63% לעומת 57% ב-2005). עם זאת, שיעורי שביעות הרצון ממערכת הבריאות נמוכים משביעות הרצון משירותי קופות החולים. שביעות הרצון גבוהה יותר ממערכת הבריאות נמצאה בקרב ערבים (90%), בעלי הכנסה נמוכה (77%), קשישים (70%), דוברי רוסית (70%).
כרבע ממשתתפי הסקר שאינם מרוצים ממערכת הבריאות ציינו שהמערכת חוסכת ולא נותנת מענה, כ-15% ציינו כי השירותים יקרים, הסל מצומצם, אין שוויון, הרמה המקצועית נמוכה, שיש ביורוקרטיה ורמת שירות נמוכה, יחס לא אדיב.
משך ההמתנה - נותר ארוך
מנתוני הסקר עולה, כי משך ההמתנה לרופא מומחה נותר ללא שינוי לעומת 2005: 43% המתינו עד שבוע, 18% המתינו בין שבוע לשבועיים ו-39% המתינו יותר משבועיים, כאשר 60% מהם ענו שזמן ההמתנה "לא סביר" לדעתם. כמו-כן, נמצא כי משך ההמתנה במרפאה הראשונית נשאר ללא שינוי לעומת 2005: 63% ממתינים עד 15 דקות ו-17% המתינו מעל חצי שעה. בנוסף, נרשם גידול בשיעור העונים "בכלל לא קשה לקבל טיפול רפואי כשנזקקתי" - 56% ב-2007 לעומת 46% ב-2005.
מגמת עלייה בביצוע ממוגרפיה בקרב נשים
על-פי הנתונים, נמשכה מגמת העלייה המתונה מאז 1999 בשיעור ביצוע הממוגרפיות לנשים בגילאי 50+: 66% מהנשים ביצעו ממוגרפיה בשנתיים האחרונות לעומת 63% ב-2005. עם זאת, נמצא שיפור בביצוע הממוגרפיה בקרב נשים בעלות הכנסה נמוכה (77% ב-2007 לעומת 59% ב-2005).
פחות חיסונים נגד שפעת
על-פי הממצאים, לא נמצא שינוי בשיעור המדווחים על בדיקת לחץ דם בחצי השנה האחרונה (48%), אולם נרשמה ירידה בשיעור החיסון נגד שפעת לקשישים: 46% מבני 65+ דיווחו כי קיבלו חיסון בשנה האחרונה לעומת 56% ב-2005.
עדיין חווים מצוקה נפשית
25% ממשתפי הסקר דיווחו על מצוקה נפשית שקשה היה להם להתמודד איתה לבד, לעומת 39% שדווחו כך ב-2005, כאשר שיעורי המצוקה הנפשית גבוהים במיוחד בקרב האוכלוסיה הערבית (38%), חולים כרונים (33%), בעלי הכנסה נמוכה (33%), קשישים (30%) ונשים (31%).
איתור המצוקה הנפשית נמוך
רק 14% מהאוכלוסיה דיווחו שבשנה האחרונה רופא משפחה שאל אותם או דיבר איתם על מצוקה נפשית, דיכאון, מצב-רוח, עייפות, בעיות רגשיות, בעיות ריכוז וכדומה. כמו-כן, רק 30% מאלו שחשו מצוקה נפשית בשנה האחרונה, דיווחו שרופא המשפחה שאל או דיבר על-כך.
מוותרים על רופא פרטי
מנתוני הסקר עולה, כי ב-2007 פחות פנו לרופא פרטי ב-3 החודשים האחרונים (19% לעומת 24% ב-2005) ואילו שיעור הפונים למטפל ברפואה האלטרנטיבית (14%) קרוב לשיעור הפונים לרופא פרטי.
מחזיקים ביטוח משלים
מממצאי הסקר עולה, כי שיעור בעלי ביטוח משלים בקרב האוכלוסיה הבוגרת נותר ללא שינוי (80% לעומת 79%), אולם, נרשמה ירידה בשיעור המחזיקים גם בביטוח משלים וגם במסחרי (28% ב-2007 לעומת 31% ב-2005) ועלייה בשיעור המחזיקים רק בביטוח משלים (52% לעומת 47%).
נמצא, כי שיעורי הבעלות על ביטוח משלים נשארו נמוכים יחסית בקרב: ערבים (53%), בעלי הכנסה נמוכה (62%) וקשישים (73%). שיעורי הבעלות על ביטוח מסחרי (32%) וסיעודי (33%) נותרו ללא שינוי.
הרופא לא מקדיש זמן ולא מספק מידע על התרופות
כמחצית מהחולים שנטלו תרופה כלשהי וכשליש מהחולים שנטלו תרופה באופן קבוע, דיווחו כי הרופא לא הסביר להם מספיק על התרופות שהם לוקחים.
15% ציינו כי בשנה האחרונה ביקרו אצל רופא והוא לא הקדיש להם מספיק זמן. כמו-כן, 16% ציינו כי בשנה האחרונה ביקרו אצל רופא והוא לא ענה על שאלות חשובות שהיו להם. עוד נמצא, כי 17% מהחולים שביקרו אצל רופא משפחה בשנה האחרונה, ענו שבביקור האחרון, רופא המשפחה לא הסביר להם מספיק על המצב הרפואי והטיפול. 18% אמרו כי בביקור האחרון רופא מקצועי לא הסביר להם מספיק על המצב הרפואי והטיפול.
63% אמרו כי רופא המשפחה מרכז את כל המידע הרפואי על הטיפולים הרפואיים שהם מקבלים, אך כשליש מהחולים הכרוניים וכחמישית מהקשישים ציינו כי אין להם רופא שממלא תפקיד זה.
המטפל העיקרי - רופא משפחה
37% פונים לקבלת עזרה לרופא משפחה, 21% לפסיכולוג, 15% לפסיכיאטר, 13% למטפל אלטרנטיבי, 7% לעובד סוציאלי, 7% לאיש מקצוע אחר.