|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

"זה לא נושא לשיחה באינטרנט"

דיון על התפתחות תרבות השו"תים בחברה הדתית מהלך על הקו הדק שבין שאלת רב לשאלת פסיכולוג
28/07/2008  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
הרב שי פירון. שאלות מורכבות
[צילום: אלנתן גוטווירט]

מספר הקוראים תלוי בכותרת שהשואל נתן לשאלה. אם יתנו 'זמן קריאת שמע בפתח תקוה' לא יהיו קוראים. אבל אם יהיה כתוב 'בינו לבינה, שאלה דחופה', יהיו 4,000-3,000. וזה מדהים. כי אני אומר לו 'תיפרד, תתחתן וכו'", ואחרי יומיים אני רואה ששלושת אלפים קראו. מה זה בעצם אומר? האם אנחנו מסוגלים להסיק את המסקנה? האם בעצם הפרסום של כל השאלות הללו לא מייצר ז'אנר של רכילות דתית פנימית?

לפני כמה שנים הפנתה נערה שאלה אל הרב שי פירון באמצעות אתר אינטרנט. לשון השאלה היה "האם צריך לספר להורים סוד גדול שאני יודעת ושהם אינם יודעים". שאלה במקומה, אלא שפירון, המנוסה בדו-שיח של שו"ת הנעשה באמצעות רשת האינטרנט, מרגיש שמישהו מזמין אותו לתהליך.

הרב פירון: "תלוי מה הסוד, תלוי מה קרה".

השואלת: "אם אני יודעת משהו על אח שלי, והם לא יודעים, אני צריכה לספר להם?"

הרב פירון: "גם כאן זה תלוי".

השואלת: "אם אח שלי מת, וההורים שלי לא יודעים משהו שקשור אליו - אני צריכה לספר?"

אחרי כמה סבבים כאלה, התברר לרב פירון הסיפור האמיתי. וכך סיפרה הנערה: "אחי פגע בי, ולימים נפטר ממחלה קשה. בבית הוא נחשב קדוש. אני סוחבת על הגב סיפורים נוראיים ואני חייבת לפרוק את הסיפור הזה כדי לבנות חיים".

תשובתו של הרב לאותה נערה: "זה לא לשיחה באינטרנט. את צריכה ללכת לאדם שאת סומכת עליו. אדם מקצועי, והכי חשוב זה האמון".
אחרי חודש שבו לא שמע מהבחורה דבר, הגיעה אליו בעודו מלמד באולפנה, תלמידה אחת, "מהבולטות והטובות ביותר", ואומרת לו: "באתי. זו אני מהשאלה באינטרנט".

סיפור זה משקף בצורה קיצונית דו-שיח שלא קיים פעמים רבות בין מורה לתלמידיו, וצף ברשת האינטרנט. בציבור הדתי שבו השיחה על נושאים שבצנעה מופנמת יותר, קשה הדבר שבעתיים. הרב פירון, הוא אחד מהרבנים המשיבים מדי יום על עשרות שאלות בשו"תים המקוונים. אל מדורי 'שאל את הרב' למיניהם באתרים הדתיים מגיעים מדי יום מאות אלפי שאלות. דווקא בדור בו מדברים על פתיחות, ניתן למצוא לא פעם שאלות טריוויאליות לשיח בין תלמיד למחנך, דווקא באינטרנט.

חננאל רוזנברג סיים לא מכבר לכתוב יחידת לימוד לבגרות בנושא תקשורת ויהדות. באחד הפרקים סקר את נושא השו"ת אינטרנט. במהלך עבודתו הבחין שרוב מוחלט של השאלות כלל אינן בנושאי פסיקה הלכתית, אלא לרוב בנושאי ייעוץ ובנושאים פסיכולוגיים.

הקו שבין עבודה רבנית לעבודה פסיכולוגית הוא דק, ולעתים אף מביא לידי תקלות בשל טשטוש ההבדלים. הרב פירון: "בהרבה שאלות שנתקלתי בהן, התייעצתי פעמים רבות עם אנשים מקצועיים, ולא פעם כתבתי שרצוי להתייעץ במקרה הזה עם איש מקצוע, ואני לא מסוגל לתת את המענה הנכון. כולנו, במה שנוגע לעצות, צריכים להיות מתונים. הרבה פעמים באינטרנט, צריך לקבל על עצמנו 'הוו מתונים בדין', כי אלו דיני נפשות כפשוטו".

הפן הרכילותי

הרב פירון מגלה גם על הפן הרכילותי שבתרבות השו"ת באינטרנט. מספר הקוראים תלוי בכותרת שהשואל נתן לשאלה. אם יתנו 'זמן קריאת שמע בפתח תקוה' לא יהיו קוראים. אבל אם יהיה כתוב 'בינו לבינה, שאלה דחופה', יהיו 4,000-3,000. וזה מדהים. כי אני אומר לו 'תיפרד, תתחתן וכו'", ואחרי יומיים אני רואה ששלושת אלפים קראו. מה זה בעצם אומר? האם אנחנו מסוגלים להסיק את המסקנה? האם בעצם הפרסום של כל השאלות הללו לא מייצר ז'אנר של רכילות דתית פנימית. זה אחלה מדור רכילות, מציצני, כתוב הרבה פעמים במילים מפותלות. האם אנחנו צריכים לשתף פעולה עם הז'אנר הזה? האם השאלות הללו הן לא היעדר צניעות בכל מובן של השאלה?".

ספרי השו"תים מן המאות הקודמות מתארים מציאות לא פשוטה, עם בעיות לא פחות קשות. כך למשל נשאל אחד הרבנים על מיסוד זנות קהילתי. ממילא אנשים הולכים לזונות, נשאל, הבה ונאפשר לזונות לטבול כדי להציל את הקהל מאיסור נידה. התשובה, למתעניינים, הייתה "לא" נחרץ. "בעבר", הסביר הרב פירון, "השפה שבה השתמשו כשרצו לשאול שאלה נפשית הייתה שפה הלכתית. מחלק גדול מהשאלות בספרות השו"ת, אנו צריכים לקלף את השפה ההלכתית. אחת הבעיות היא לקרוא את התשובה בלי להבין את הסיפור האישי והנפשי שמאחורי זה. בדור הזה, שאלות נשאלות בשפה נפשית. אנשים מחפשים הלכה, אבל משתמשים בשפה נפשית. בהרבה מאוד מהשאלות ההלכתיות - הן לא נשאלות בשפה ההלכתית".

לשמור על גבולות האתיקה
ד"ר דניאל גוטליב. קשה לשלוט [אלנתן גוטווירט]

"יש סכנה והיא שאותו פסיכולוג גם יקדם משנה אישית. פה צריך להיזהר כי בקהל הפסיכולוגים וקהל הרבנים יש הרבה משניות והרבה גישות, ואחד מעקרונות האתיקה הוא לשמור על אובייקטיביות ועל הפרדה בין מה שאני חושב שנכון לחיים שלי לבין מה שנכון למטופל"

הפסיכולוג ד"ר דניאל גוטליב מנתח את תופעת השו"ת במשקפיים של אתיקה מקצועית. "הבעיה מתחילה בעצם זה שלקחנו תהליך שהיה מאוד פרטי ומאוד דיסקרטי, תהליך שבמקרים רבים יפה לו השתיקה, ונתנו לו פומבי. אלו דברים שפעם אנשים היו מתייעצים בחרדה עם אדם אחד, בארבע עיניים, והיום הסיפורים פרושים על דפי העיתונות והאינטרנט. בתור פסיכולוג, הבעיה הראשונה והקרדינאלית היא בעיה אתית. הצורך לשמור על דיסקרטיות הוא אחד מאבני היסוד של הפסיכולוג. אחד מהדברים שמשותפים לכל המקצועות הטיפוליים הוא שהמטפל צריך לשאול את עצמו האם הוא מביא בטיפולו יותר תועלת מנזק, כי האפשרות של נזק תמיד קיימת. בארבע עיניים יש אפשרות לשאול את השאלה הזו. כשזה יוצא לעולם, מאוד קשה לשלוט בזה".

גם הבעייתיות שקיימת בהבדלים שבין השואלים באינטרנט אינה נפקדת מד"ר גוטליב. "אנחנו גם לא יודעים מה זהות שואל השאלה. תשובה שנכונה לאדם אחד - לא נכונה לאדם אחר שלכאורה יש לו אותן בעיות והתלבטויות. השאלה היא למה פסיכולוגים ורבנים מסכימים לתת עצות בדרך הזו. זה לא יהיה נכון אם לא אעמיד בראש הרשימה את הרצון לפרסום עצמי. זה לא נשמע טוב, אבל זה בהחלט מניע אצל הרבה מנותני העצות. אני לא מציין את זה כשלילי, אבל זה משהו שיכול להיות בעייתי אם אנחנו לא יכולים לשמור על הגבולות".

סיבה נוספת שבגינה פסיכולוגים/רבנים מסכימים לתת עצות בדרך זו, מלבד הרצון לתת עזרה לזולת, היא לפי ד"ר גוטליב, קידום משנתם המקצועית בצורה שעד עכשיו היה קשה מאוד לקדם. "כשאני אומר לקדם משנה מקצועית, גם פה יש סכנה והיא שאותו פסיכולוג גם יקדם משנה אישית. פה צריך להיזהר כי בקהל הפסיכולוגים וקהל הרבנים יש הרבה משניות והרבה גישות, ואחד מעקרונות האתיקה הוא לשמור על אובייקטיביות ועל הפרדה בין מה שאני חושב שנכון לחיים שלי לבין מה שנכון למטופל. בעיות אתיות קשות נוצרות כשיש מצב שפסיכולוג צריך לעבוד עם בן אדם שעקרונותיו מנוגדים בתכלית הניגוד לאלו של הפסיכולוג. הדבר נכון עוד יותר כשמדובר בעקרונות שקשורים לנושאים דתיים".
לדבריו, כאשר אדם בא להתייעץ ושואל שאלה, הוא מרגיש מידה מסיימת של מחויבות לקבל את העצה אותה ביקש, או שילם, וצריך הרבה יותר להתחשב בעצה הזו גם אם הוא דוחה את זה משום שבאינטרנט אין מחויבות.

אף על-פי כן גם הפסיכולוג מצא כי במתן עצות דרך האינטרנט יש צד חיובי – הפנייה לאלפי הקוראים האחרים. "אני רוצה שהתשובה שלי, גם אם תסתכן בכל שתהיה כללית מידי ולא מתחייבת מידי, תהיה נכונה לקהל הקוראים ותיתן להם משהו ביד. לא תפתור את כל הבעיות אבל תיתן פרספקטיבה".

בסיום דבריו, נתן ד"ר גוטליב שני כללי ברזל:

  • בכל פעם שהפונה אינו מזדהה, אפשר להגיד שרב הנסתר על הגלוי. זה מחייב אותנו להיות מאוד זהירים. אנחנו גם צריכים לשאול את עצמנו למה, אם הדברים כל כך חשובים ומרחיקי לכת, האדם פונה בצורה כל כך סתמית ואנונימית, ולא בוחר לעצמו אדם שהוא נותן בו אמון ויכול לשאול אותו שאלות על החיים שלו.
  • אנחנו צריכים להיזהר לא לחרוג מתחום המומחיות שלנו. רב הוא לא פסיכולוג ופסיכולוג הוא לא רב, וזה הופך להיות בעייתי כשמדובר בשאלות שיש בהן השקה לתחום הזה. אני מעולם לא פלשתי לתחומו של הארכיאולוג והכלכלן, כי המרחק ביני לבינם אדיר. אני בהחלט עובד עם אנשים סביב נושאים שיש להם פן משמעותי שהוא דתי ולעיתים זה הפן העיקרי, ואני רוצה להאמין שאני מסוגל להגיד לעיתים: הגעת לכתובת הלא נכונה. אני חושב שבאינטרנט צריך להציע לאנשים גישה איך להסתכל על הבעיה ואיך לחשוב עליה וכך לפתוח בפניהם צוהר לחשיבה אחרת, מאשר לתת תשובות פסקניות מדי.

דיון זה הובא על-בסיס חבר-דיון בכינוס אותו ארגן פורטן האינטרנט הדתי "כיפה", שהתקיים ביום ראשון האחרון (27.7.08).
תאריך:  28/07/2008   |   עודכן:  29/07/2008
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"זה לא נושא לשיחה באינטרנט"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מעכשיו 'בלוק' עםזכות ווטו. הכנסת אישרה הצעת חוק המעניקה לשלושת השופטים החברים בוועדה לבחירת שופטים זכות ווטו על מינוי שופט לבית המשפט העליון. מדובר בהצעה הקובעת כי בחירת שופט עליון תיעשה רק ברוב מיוחס של חברי הוועדה, קרי: שבעה לפחות מתוך תשעה.
28/07/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
שר הביטחון אהוד ברק, נפגש (ג', 28.7.08) בוושינגטון עם שר ההגנה האמריקני, רוברט גייטס ודן עמו בשורה של נושאים, בהם סוגיית הגרעין האירני, המשא-ומתן בין ישראל לסוריה, התחמשות חיזבאללה והפרות החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם והמצב המדיני-ביטחוני ברצועת עזה.
28/07/2008  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת המחשבים היולט-פקרד (HP) חויבה (יום ב', 28.7.08) בבית משפט השלום בכפר סבא לשלם 160,200 שקל, בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מ-1.4.04, לחברה ישראלית, אירון.נט בע"מ, העוסקת בפיתוח ושיווק תוכנה. התשלום נועד לממש התחייבות של היולט פקרד לרכוש מהחברה הישראלית תוכנה שפיתחה ביוזמת היולט פקרד, אם לא תצליח לשווקה. בסך-הכל חויבה היולט פקרד לשלם בעד 1,012 רשיונות של תוכנה זו. השופטת ריבי צוק גם חייבה את היולט-פקרד בהוצאות המשפט ושכר טירחת עו"ד בסך של 25,000 שקל.
28/07/2008  |  משה ריינפלד  |   חדשות
החשד - שוחד בפרויקט הולילנד. ראש הממשלה אהוד אולמרט קיבל על-פי החשד שוחד כספי גם מיזמים שעסקו, בין היתר, בהקמת פרויקט הולילנד בירושלים. כך עולה ממידע שהובא ל-Nfc. המדובר בעיקר ביזמים שסיפקו שירותים לפרויקט.
28/07/2008  |  יואב יצחק  |   חדשות
קבוצה של יועצים המכונה "פורום החווה", שליוותה את אריאל שרון בבחירות לראשות הממשלה והייתה לצוות החשיבה לאחר מכן, תריץ את שרת החוץ, ציפי לבני, במהלך הפריימריז על ראשות קדימה. היועצים הם: הפרסומאי והיועץ ראובן אדלר, היועץ אייל ארד, ועו"ד יורם ראבד. עורך הסקרים קלמן גייר יפעל גם הוא עבור לבני.
28/07/2008  |  יואב יצחק  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
על אף מידת הרגישות המתחייבת בהתייחס לשימור וטיפוח היחסים המיוחדים שבין ארה"ב לבין ישראל, הרי שהדעת נותנת כי למרכיב האינטרסים הלאומיים הישראלים תהיה תשומה עודפת במערכת זו, גם במחיר ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שני מקרים של חייבים שהעבירו רכוש לאחיהם מגיעים לאולמו של השופט יעקב שקד. שימת לב לפרטים, גישה מעשית ואנושיות מובילות אותו למסקנות הפוכות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il