|
תא"ל שמואל אלדר ז"ל [חיל האוויר]
|
|
|
|
שני חיילים נהרגו בהתרסקות
|
עידן יוסף
|
בקיבוץ גניגר שבעמק יזרעאל התרסק מסוק קרב מדגם קוברה שהיה בטיסת אימון * מסוק שטס לידו נחת לצדו, אולם התקשה להתקרב ולהגיש עזרה בשל פיצוצי משנה
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
התאונה האחרונה במסוק קוברה התרחשה לפני עשר שנים. אחד משני ההרוגים, היה הקצין הבכיר ביותר של חיל האוויר שנקלע לתאונת טיסה, תא"ל שמואל אלדר.
שירות הצבאי של אלדר בחיל האוויר היה רצוף כולו בתאונות ובתקלות טרגיות. שנה לפני מותו מונה כחבר בוועדת עברי שחקרה את אסון התרסקות היסעורים בשאר-ישוב.
"שום ניסיון לא יכול להתגבר על זה"
ב-15 במרס 1998 יצאו תא"ל אלדר וסגן אילן גור לטיסת אימונים. אלדר הדריך את גור, חניך בקורס אימון מתקדם שסיים את קורס הטיס חודשיים קודם לכן.
במהלך הטיסה דיווח אלדר על רעידות באזור הזנב. הוא טען שהוא שולט במצב ושינסה לבצע נחיתת אונס. כעבור דקה התפרק זנב הקוברה. תא"ל אלדר כיוון את המסוק לים כדי לא לפגוע באזרחים. המסוק התרסק בים סמוך לחוף געש.
אחד מטייסי מסוק הקוברה השני שטס עמם במבנה קפץ למים כדי לנסות ולחלץ אותם, אך הטייסים נעלמו בין הגלים. אחרי כעשר שעות של חיפושים נמצאו גופותיהם.
"זאת הייתה תאונה נדירה", אמר לאחר התאונה אלוף (מיל.) הרצל בודינגר. "תקלות טכניות כאלה הן נדירות מאוד, ולכן אני מעריך שהוא הודיע בקשר שהוא מסתדר. זה האינסטינקט הראשוני של כל טייס. אלדר לא נהרג בגלל ששגה. טייס יכול להתמודד עם תקלות טכניות רק עד רמה מסוימת. השבר הפיסי של המסוק מסמל את עוצמת התקלה. כשכלי טיס מתפרק כך, הוא מפסיק להיות כלי טיס. שום ניסיון לא יכול להתגבר על דבר כזה".
חיל האוויר בודק את עצמו
גם בתקופת פיקודו של שמואל אלדר על טייסת 118 אירעה תאונה קטלנית. מסוק יסעור התרסק בזמן שהניח אבן-סימון בגבול ישראל-מצרים. קברניט המסוק, סרן מוטי שרון ז"ל, נהרג. טייס המשנה ושני המכונאים המוטסים נפצעו. אלדר שמר עד יומו האחרון על קשר הדוק עם משפחת שרון.
כשהוטלה על תא"ל אלדר המשימה להשתתף כחבר בוועדת הבדיקה לאסון המסוקים, הוא התלבט קשות. הדרך שבה חיל האוויר בודק את עצמו עלולה לעורר בעיות.
"אלדר מצא את עצמו במצב שאף אחד לפניו לא היה בו", סיפר תא"ל עוזי לבטאון חיל האוויר. "כקצין בכיר בחיל-האוויר, הוא נאלץ לחקור את החיל. זה מצב כמעט בלתי אפשרי. הוא היה צריך לשבת כל הבוקר בדיוני הוועדה, ואז לפגוש את האנשים שחקר - את מפקד חיל-האוויר ואת תת-האלופים - בפורום מפקדים".
אחת מהמלצותיה של הוועדה הייתה מינוי קצין בכיר לענייני מסוקים במטה חיל-האוויר. חלק מחברי הוועדה ביקשו לקבוע מראש שהקצין יהיה בדרגת תא"ל. אלדר חשש, שהמלצה כזאת תיתפס כאילו הוא תופר לעצמו תפקיד. לבסוף התקבלה המלצה כזאת והתפקיד הוצע לאלדר. הוא סירב.