נתונים חדשים שחושף היום בנק ישראל (יום ג', 26.6.01), מלמדים כי שיעור התלונות המוצדקות שהוגשו כנגד הבנקים ב-2000, הגיע בשנה זו ל-%35.4. נתון זה מצביע על ירידה של %6 בשיעור התלונות המוצדקות, ביחס לשנה הקודמת.
לבנק ישראל הוגשו ב-2000 3959 תלונות, לעומת 3801 בשנה הקודמת. התלונות שנמצאו מוצדקות הועברו אל הבנקים לטיפולם ולתיקון הדרוש. במקביל, תוך-כדי טיפול בתלונות, שופר גם מצבם של 604 לקוחות נוספים שהגישו תלונות - אף שפניותיהם לא נמצאו מוצדקות.
בבנק ישראל מציינים לחיוב את הבנקים, ומסבירים זאת בתחרות הגוברת ובמאמצי השיווק הגדולים שהם מבצעים לשימור ולגיוס לקוחות.
מנתוני בנק ישראל עולה, כי התלונות התמקדו במיוחד בענייני משכנתאות (%17), ניהול חשבון בנק (%15), ושיקים והטיפול בהם (%9).
הנה מקצת מההודעה שמסר בנק ישראל, כלשונה:
- בבנקים המסחריים השיעור הגבוה ביותר של תלונות מוצדקות ומוצדקות חלקית בשנת 2000 נמצא בבנק לאומי - %40.3 מהתלונות כנגדו בשנת 2000, לעומת %45 בשנת 1999; בבנק הבינלאומי %37.3 בשנת 2000, לעומת %38 בשנת 1999; ובבנק המזרחי - %36.4 מהתלונות מוצדקות - לעומת %34 בשנת 1999;
- הבנקים למשכנתאות שבהם נמצא השיעור הגבוה ביותר של תלונות מוצדקות ומוצדקות חלקית בשנת 2000 היו: בנק לאומי למשכנתאות - %39 מהתלונות כנגדו מוצדקות - לעומת %29 בשנת 1999; בנק טפחות - %38 מהתלונות נגדו, לעומת %34 בשנת 1999; ובנק משכן - %23 מהתלונות נגדו, לעומת %25 בשנת 1999.
בבנק ישראל מסרו עוד, כי הטיפול בפניות הוביל, בין היתר, לתיקון נהלים והנחיות חדשות במערכת הבנקאית, ולתיקון מסמכי בנק. לדוגמא: הוחלט לאפשר לקטינים שמלאו להם 14 שנים, למשוך את כספם באמצעות כרטיס חיוב כל עוד שיתרת החשבון היא בזכות.