|
המטוס עם הזנב האדום. נורת'ווסט איירליינס [צילום: AP]
|
|
|
|
|
חברת התעופה האמריקנית דלתה אייר ליינס השלימה (ד', 29.10.08) את הרכישה של חברת התעופה נורת'ווסט איירליינס, ב-2.8 מיליארד דולר, ובכך קמה חברת התעופה הגדולה בעולם. דלתה ונורת'ווסט סגרו את העיסקה שעות אחדות לאחר שמשרד המשפטים בוושינגטון הודיע כי אין לו התנגדות למיזוג מטעמי קרטל.
החברה החדשה תיקרא דלתה, משרדיה יהיו באטלנטה והמנכ"ל שלה יהיה ריצ'רד אנדרסון, שהיה מנכ"ל נורת'ווסט. בשנה הבאה יהיו לחברה מדים חדשים, ומטוסי נורת'ווסט שזנבותיהם ידועים בצבעם האדום ייצבעו מחדש בשנתיים הקרובות.
מנקודת מבטו של הנוסע ומנקודת המבט של הנוסע המתמיד, העסקים כרגיל, אמר אנדרסון.
חברת התעופה הממוזגת תטיס יותר נוסעים מאשר החברה הגדולה ביותר בעולם כיום אייר פרנס-קל"מ, ויותר מאשר אמריקן איירליינס, החברה הגדולה ביותר בארה"ב כיום. אבל גופי הפיקוח על הפעלת חוקי איסור הקרטל אומרים כי אין חשש שדלתה החדשה תפגע בתחרות או בצרכנים.
בהודעה שפרסמו גופי הפיקוח הפדרליים, נאמר כי "המיזוג המוצע בין דלתה לנורת'ווסט ייצור יעילות מהותית ואמינה שתועיל לצרכנים האמריקנים ואינו נוטה להפחית באופן משמעותי את התחרות". הם ציינו כי חברות תעופה אחרות טסות ברוב הקווים שבהם התחרו דלתה ונורת'ווסט. משרד המשפטים גם מסר כי הצרכנים יפיקו תועלת מהחיסכון בהוצאות על שירותי נמל, על טכנולוגיות ועל ספקים. שתי החברות הודיעו כי באמצעות המיזוג יוכלו לקצץ שני מיליארד דולר לשנה בעלויות שלהן. החלטת משרד המשפטים לאשר את העיסקה באה לאחר חקירה שנמשכה חצי שנה.
נוסעים עסקיים: פגיעה בתחרות
ביום ד' הודיע עורך דין שהגיש לבית משפט תביעה בשמם של 28 נוסעים למנוע את המיזוג, כי הושג הסדר. הוא סירב לפרט אך אמר כי ההסדר הושג ביום ו' ויושלם בתוך ימים אחדים.
יו"ר קואליציית הנוסעים העסקיים, קווין מיצ'ל, אמר כי המיזוג פירושו העלאת המחירים ופחות טיסות קשר בין ערים בינוניות ומרכזי עסקים בארה"ב. הוא אמר כי הוא מודאג מדלתה המורחבת ומהאפשרות שיהיו עוד מיזוגים ומיזמים משותפים של חברות תעופה.
"העדיפות הראשונה שהממשל צריך לתת היא לבחון מחדש את הרציונל שמאחורי בריתות תעופה החסינות מפני חוקי איסור הקרטל ואת הכוח שהן יכולות להפעיל בשוק לרעת הצרכנים", אמר מיצ'ל.
בארה"ב צופים כי זהו רק הראשון בשורה של מיזוגים צפויים בין חברות תעופה. עד כה לא היה מיזוג כזה, למרות השיחות בין חברות התעופה הגדולות. שתיים מחברות התעופה שהתכוונו להתמזג, יונייטד איירליינס ויו-אס איירווייז חזרו בהן במאי מהעיסקה. קודם לכן, שקלה קונטיננטל לעשות עיסקה עם יונייטד, אך נסוגה.
עם זאת, ינצלו בריטיש איירווייז ואמריקן איירליינס את המיזוג החדש כדי ללחוץ על רשויות הפיקוח לאשר את ברית התעופה המוצעת ביניהן, שתאפשר להן לשתף פעולה בתחום קביעת המחירים וזמני הטיסות בקווים הטרנס-אטלנטיים. חברת התעופה הבריטית ורג'ין אטלנטיק מתנגדת לברית זו וטוענת כי תפגע בתחרות. בריטיש איירווייז ואמריקן איירליינס רוצות לצרף לברית גם את חברת התעופה הספרדית איבריה.