זה נשמע קל: לשלוח יחידת קומנדו ימי כדי להסתער על ספינת סוחר חטופה, לירות או לשבות את כנופיית הפיראטים, ולשחרר את בני הערובה. ואולם מומחים אומרים כי כל ניסיון לחלץ בכוח את הספינות שחטפו הפיראטים בסומליה מסכן את חייהם של 300 הימאים החטופים.
הבעיה מסובכת עוד יותר בגלל הפוליטיקה האזורית ובעיות מעשיות כגון גודלו העצום של האזור, שבו מסייר קומץ ספינות מלחמה: 3 מיליון קמ"ר, שטח גדול יותר מהים התיכון.
לברית נאט"ו יש באזור 4 ספינות מלחמה, המסיירות לאורך 3,900 קילומטר חוף בסומליה, מדינה מוכת עוני שאין בה ממשלה מתפקדת מאז 1991, ומשתוללות בה קבוצות של מורדים מוסלמים.
הצי ה-5 של ארה"ב הפועל מבסיס בבחריין תרם לכוח השיטור שלאורך החוף הסומלי כמה ספינות מלחמה, במסגרת מאבקה של ארה"ב באיסלאם הקיצוני. כמו-כן פועלות שם פריגטות אחדות ממדינות כגון רוסיה, הודו, מלזיה ודנמרק.
בחודש הבא ישלח האיחוד האירופי 4 ספינות מלחמה כדי להחליף את ספינות נאט"ו. האירופים אומרים כי אפשר שישלחו יותר ספינות, אך מזהירים שצעד כזה דורש זמן בגלל הצורך להכין ולהכשיר את הספינות והצוותים ממדינות האוקיאנוס האטלנטי לפעול במימי האוקיאנוס ההודי.
אסור להסתער על ספינה חטופה
לפי שעה, הספינות פועלות תחת מנדט של האו"ם המתיר שימוש בכוח רק במקרה של התקפה ישירה על 20,000 ספינות הסוחר העוברות מדי שנה במפרץ עדן. "מותר להן לסייר, מותר להן להרתיע, מותר להן אפילו לעצור התקפות, אך מה שאסור להן לעשות הוא לנסות להסתער על ספינה שנחטפה ולשחרר אותה", אומר דובר נאט"ו ג'יימס אפרתוריי. לצי ה-5 האמריקני יש הוראות דומות.
בתגובה על המשבר, הטילה מועצת הביטחון ביום ה' סנקציות חדשות על הפיראטים, סוחרי הנשק וגורמי אי יציבות בסומליה, אך נמנעה מלהתיר לספינות מלחמה ליירט את הספינות החטופות.
האסטרטגיות שהוצעו להילחם בפיראטיות כוללות תקיפה של הבנדיטים ביבשה, חימוש ספינות סוחר, ושינוי הנתיבים הימיים הרחק מהאזור המסוכן. אבל מומחים אומרים כי כל ההצעות האלה אינן ריאליות.
"הפתרון היחיד שאני רואה הוא מאמץ מתואם של יחידות הצי השונות. הבעיה היא ששום מדינה אינה רוצה להנהיג את המבצע", אומר פרד ברטון, מומחה אמריקני להערכות מודיעין. "בשעה שהטקטיקות והטכנולוגיות של הפיראטים משתכללות והולכות, למשל שימוש ב'ספינות אם' שמהן יוצאות סירות מהירות להתקפות בלב ים, מכשירי ניווט GPS וטלפונים לווייניים, יש לצפות שפעילות הפיראטים תתרחב ותלך", אומר המומחה.
פרשנים אומרים כי הפיראטים השקיעו את 150 מיליון הדולרים שקיבלו עד כה ככופר בעד שחרור ספינות חטופות בספינות מהירות חדשות המצוידות בכוח אש ניכר, לרבות מקלעים נגד מטוסים 14.5 מ"מ ומשגרי רקטות - סכנה חמורה אפילו לספינת הסוחר הגדולה ביותר.
לשוט בלילה
כמה חברות ספנות שכרו חבורת אבטחה פרטיות ואף שוקלות לחמש את צוותי הספינות. אבל הארגון הימי הבינלאומי מתנגד לצעדים כאלה וטוען כי הם מסכנים את חיי הימאים במקרה שהפיראטים ישתלטו על ספינתם.
במקום זה, הארגון ממליץ לעבור דרך האזור שורץ הפיראטים בלילה, לנעול את כל הכניסות כדי למנוע חדירה לספינה, ולהציב צופים עם צינורות לחץ גבוה כדי להדוף את ספינות המרוץ המהירות. "אחד הסיכונים שבנשיאת נשק, הוא שאתה חייב להיות בטוח בניצחונך", אומר כריס אוסטן, יועץ בריטי לביטחון ימי. הוא מציין כי חוקיהן של רבות מהמדינות אסורים על צוותי אניות סוחר לשאת נשק, וכל מי שעובר על חוקים אלה צפוי למאסר בנמלי אפריקה והים התיכון. הוא מוסיף כי עימות מזוין עלול להסתיים בשפיכות דמים, ועד כה הצליחו להימנע מכך.
חברות ספנות רבות שוקלות לשנות את נתיב השייט, ובמקום לעבור במפרץ עדן ובתעלת סואץ - הדרך הקצרה ביותר בין אסיה לאירופה - לשוט מסביב לכף התקווה הטובה. מומחים אומרים כי נתיב זה מאריך את המסע ב-15-12 יום ועלול להגדיל את עלות ההובלה ב-30,000-20,000 דולר ליום.
מציאת פתרון מתעכבת גם בגלל סוגיות של משפט בינלאומי. לא ברור, למשל, מה יקרה אם ספינת מלחמה צרפתית תתערב נגד חטיפת ספינה ברזילאית ותעצור פיראטים סומאליים. מומחים לענייני משפט עדיין אינם יודעים לאיזו מדינה יש סמכות שיפוט במקרה כזה.
יש הטוענים כי הפתרון היחיד הוא לסייע לממשלת סומליה להחזיר לידיה את השליטה במדינה.