|
עלולה להיוותר ללא מזומנים ג'נרל מוטורס [צילום: AP]
|
|
|
|
|
|
מועצת המנהלים של ענקית הרכב האמריקנית ג'נרל מוטורס, קבעה כי הכרזה על פשיטת רגל אינה אופציה לפתרון הבעיות הכספיות שלה. כך אמר (שבת, 22.11.08) דובר של החברה. הוא הוסיף כי מועצת המנהלים דנה באפשרות להכריז על פשיטת רגל רק משום שזוהי חובתה על-פי חוק.
ג'נרל מוטורס, חברה הקיימת כ-100 שנה, ונחשבת לסמל התעשיה האמריקנית, נפגעה קשה מהמפולת בביקוש למכוניות לאחר שהצרכנים בארה"ב החלו להדק את החגורה ולעבור מרכישת טנדרים ורכבי שטח זוללי דלק, שהיו תמיד עמוד השדרה של פסי הייצור בג'נרל מוטורס, למכוניות קטנות וחסכוניות.
ג'נרל מוטורס, המקצצת זה כמה שנים במקומות העבודה וסגרה מפעלים, הזהירה באחרונה כי היא עלולה להישאר בלי מזומנים כבר בסוף השנה אם לא תקבל סיוע הצלה מהממשל על חשבון משלם המיסים.
"מועצת המנהלים חייבת להשאיר את כל האופציות פתוחות", אמר סגן נשיא החברה לתקשורת, טוני סרבוני. "פשיטת רגל אינה אופציה משום שאין בה כדי לפתור באופן יסודי את הבעיות העומדות על הפרק".
מועצת המנהלים המקיימת שיחות ועידה טלפוניות קבועות מאז החמיר המשבר הפיננסי בחברה, מסכימה עם המנכ"ל ריק וייגונר כי פשיטת רגל תהיה הרת אסון לחברה, אמר הדובר סרבוני.
וייגונר אמר באחרונה כי פשיטת רגל עלולה להרתיע לקוחות, והם יימנעו מלרכוש רכש יקר מיצרן הנתון לפיקוח בית משפט. במקום זה, אמר סרבוני, מועצת המנהלים תומכת באסטרטגיה של וייגונר לבקש אישור של הקונגרס להלוואות ממשלתיות בריבית נמוכה, כדי לאפשר לחברה להתגבר על בעיות הנזילות שלה עד שיתאושש שוק הרכב האמריקני והיא תוכל לשוב ולהיות רווחית, אמר הדובר. מועצת המנהלים ממשיכה לתמוך בהנהלה,הוסיף.
הקונגרס דורש דוח מפרט
בעדות לפני ועדת הבנקאות של הסנאט ביום ג', אמר מנכ"ל ג'נרל מוטורס, כי מחקר בלתי תלוי הראה כי 80% מהצרכנים לא ישקלו רכישת רכב מג'נרל מוטורס אם תכריז על פשיטת רגל.
מומחים לענייני פשיטות רגל אומרים כי החברה עלולה שלא להיות מסוגלת לפרוע את חשבונותיה, וכמה מספקי החלפים יתחילו לדרוש ממנה לשלם להם במזומן בעת האספקה. עם זאת, ג'נרל מוטורס יכולה לשאת ולתת איתם על תנאי האספקה משום שהם תלויים במידה רבה בהצלחתה.
וייגונר, ועימו מנכ"ל פורד אלן מלאלי ומנכ"ל קרייזלר רוברט נרדלי, יבקשו השבוע מהקונגרס לתת לשלושת היצרנים 25 מיליארד דולר בהלוואות מוזלות, אך עוררו ביקורת של חברי הוועדות בסנאט ובבית הנבחרים. השלושה חזרו לדטרויט בידיים ריקות, לאחר שחברי קונגרס נזפו בהם על שכל אחד מהם הגיע לוושינגטון במטוס פרטי כדי לבקש עזרה.
חברי הקונגרס גם מתחו ביקורת על שהמנכ"לים לא הביאו עימם תוכנית מגובשת ועל שניהולם איפשר עלויות שכר גבוהות המעמידות את החברות בעמדת נחיתות בתחרות עם החברות היפניות.
במכתב ששלחו ראשי הדמוקרטים בקונגרס, יושב-ראש בית הנבחרים ננסי פלוסי ויושב-ראש סיעת הרוב בסנאט הארי רייד, דרשו משלוש החברות למסור להם עד 2 בדצמבר דוח מפורט על מצבן הפיננסי, על הצורך שלהן במזומנים לטווח הקצר, ותוכניות לשיקום בטווח הארוך. החברות גם נדרשו להראות כיצד יחזירו את הכסף וכיצד ישתפו את הממשל ברווחיהן העתידיים, יבטלו דיבידנדים, יקצצו בהכנסות העצומות של המנהלים, יעמדו בתקני החיסכון בדלק ויטפלו בהתחייבויותיהם לשלם לעובדים פנסיה וביטוח בריאות.