|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע

אפריקה מתחייבת: נפרע את האג"ח

גם החברות כלכלית ירושלים ודלק נדל"ן התחייבו לפרוע את האג"ח איזי כהן מנכ"ל אפריקה: יש לפרוש מחדש את האג"חים תוך שיתוף פעולה עם הממשלה, הממונה על שוק ההון והמוסדיים הצעה: בעלי האג"ח יקבלו מניות תמורת דחיית הפרעון תחזית פסימית של אקירוב דן אנד ברדסטריטי: 19% מחברות הנדל"ן - בסיכון גבוה
16/12/2008  |   אלעזר לוין   |   חדשות   |   תגובות
איזי כהן [צילום: אסף שילה/ישראל סאן]

אפריקה ישראל להשקעות תפרע ללא בעיות את כל ההתחייבויות שלה, הן לבנקים והן לבעלי האג"ח. כך התחייב (יום ג', 16.12.08) מנכ"ל הקבוצה, איזי כהן, בתשובה לשאלת News1. הוא אמר כי החברה חייבת 7 מיליארד שקל לבעלי האג"ח, לפרעון תוך תוך 7 שנים ויותר.

מנהלי 4 חברות נדל"ן גדולות נוספות הצטרפו היום להתחייבות של אפריקה ישראל, והתחייבו אף הם, בתשובה שאלת News1, לפרוע את האג"ח. המנהלים הם: מנכ"ל דלק נדל"ן הלל רוז'נסקי, מנכ"ל גזית-גלובס מיכאל בר-חיים, מנכ"ל כלכלית ירושלים עודד שמיר ומנכ"ל מבני תעשיה דלית בראון (שתי החברות האחרונות בשליטת אליעזר פישמן). מנהלים אלו ואחרים השתתפו הבוקר במפגש ביוזמת חברת דן אנד ברדסטריט, לניתוח מצבו הנוכחי של ענף הנדל"ן.

עם זאת קרא איזי כהן בדבריו במפגש, להפעלת הסדר לפתרון כל הבעיה. התוכנית שלו: "בשוק יש אג"ח של חברות נדל"ן ב-80 מיליארד שקל. יש להגיע לפתרון לטווח ארוך, במעורבות של הממשלה, הרגולטור (=הממונה על שוק ההון ידין ענתבי) והמשקיעים המוסדיים. יש לפרוש מחדש את האג"חים, לפרעון לטווח ארוך. עד עתה נעשה מעט מאוד בתחום הסדר האג"ח. אם חלק מהאג"ח לא יוחזר - זו תהיה מכה לעמיתי קרנות הפנסיה והגמל, שהשקיעו סכומים גדולים באג"ח אלו. המכה תהיה חמורה יותר מאשר הירידה של 10% עד 15% שהייתה עד עתה בתשואה".

מנהלי חברות אחרות הצטרפו להצעתו של איזי כהן. מנכ"ל האחים עופר, גידי רבינוביץ (חברה פרטית), הציע לתת לבעלי האג"חים מניות בחברה, תמורת הסכמתם לדחיית הפרעון. מנהלים אחרים היו אופטימיים לגבי הסיכוי של חברותיהם לעבור בשלום את המשבר, כמפורט בהמשך.

"אם הברזים לא ייפתחו, יימשך הקיפאון"

עודד שמיר, כלכלית ירושלים: "התפוסה בנכסים שלנו היא 90% בישראל, 95% בעולם. לא קרה דבר בחודשים האחרונים. יש לנו מיליארד שקל בנכסים חופשיים, אך קשה מאוד כיום להשיג מימון חדש. בארה"ב, אירופה ואוסטרליה אפשר עוד להשיג אשראי. אם הברזים לא ייפתחו, יימשך הקיפאון. יש לנו די כסף כדי לפרוע את כל ההתחייבויות לשנתיים עד 5 שנים.

דלית בראון, מבני תעשיה: יש לנו נכסים מניבים בגרמניה, בחוזי שכירות לטווח ארוך. גם כשהחוזים מתחדשים, לא כל כך מהר מורידים את שמי השכירות. השוק הרוסי, לעומת זאת, נראה מפחיד. אנחנו משכירים ללקוחות רבים, ולא רואים חברות רבות שמתקשות לשלם. נכון, הגבייה קצת יותר קשה, ויש שוכרים המבקשים להוזיל את דמי השכירות.

איל רגב, חבס: שוק דירות היוקרה שבו אנו פעילים נכנס לקיפאון. למזלנו, מכרנו את כל הדירות בפרויקט רוטשילד, ונשארו לנו 30 דירות למכירה, מתוך 300, במגדלי יו בתל אביב.

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, ראובן קובנט, שאירגן את המפגש השנתי, גילה כי סקר של החברה העלה, ש-19% מחברות הנדל"ן במשק נמצאות כיום בסיכון עסקי גבוה. קובנט: "הפירוש הוא לא רק שהן לא יפרעו את האג"ח. צ'קים יחזרו, ספקים לא יקבלו כסף. בשנה שעברה, רק 10% מהחברות היו במצב כזה. מצבו של ענף הנדל"ן חמור ממצב המשק כולו, שבו רק 13% מהחברות נמצאות בסיכון גבוה".

עם זאת, אמר קובנט, חברתו מגלה סימני אופטימיות: "אנחנו מעריכים, שעם כניסתו של ממשל אובמה ישתחרר מחנק האשראי של הבנקים בארה"ב. תהליך דומה יקרה בישראל לאחר הקמת ממשלה יציבה. מחירי הנדל"ן בישראל ירדו רק ב-1%, אם כי זהו נתון עד סוף ספטמבר. הריבית הנמוכה במשק תעודד משקיעים".

"השוק במנהטן כמעט מת"

מנהלי חברות אחרות אמרו היום בין היתר:

איזי כהן, אפריקה ישראל: "2009 תהיה שנה קשה בכל העולם. אינני אופטימי. יהיה קשה לממש נכסים, אך יש נכסים טובים, שבמחירים מתאימים נוכל למכרם. בחמשת החודשים האחרונים נכנס השוק ברוסיה לקיפאון. לכן החלטנו להפסיק 32 מתוך 35 פרויקטים במוסקבה, ואנחנו מסיימים את שלושת האחרים, כי יש לנו בקופה קרוב ל-500 מיליון דולר כדי לסיים את הבנייה. במזרח אירופה החלטנו להפסיק 28 מתוך 40 פרויקטים, והבנקים חידשו בשבועות האחרונים את האשראי ל-12 הפרויקטים האחרים, שבבנייתם נמשיך. הסכמי השכירות של הפרויקטים במזרח אירופה יכניסו שכר דירה של 80 מיליון אירו בשנה. שוק הנדל"ן במנהטן - כמעט מת. יש לנו נכסים לא-מושכרים, שאנחנו פועלים כדי למצוא להם שוכרים".

הלל רוז'נסקי, דלק נדל"ן: "אינני מבין מה קורה עם האג"ח. הם נסחרים במחיר נמוך, למרות שלחברה יש הערכה טובה יותר על שוויים. אני מודע לחששות. אנחנו מנסים להסביר שכל הנכסים שלנו מושכרים בתשואה גבוהה ולטווח ארוך, אבל מתקשים לשכנע. באחרונה פרענו ללא בעיה אג"ח במיליארד שקל. יש לנו עוד 2 מיליארד שקל לפרעון לטווח ארוך. אני מאמין ביכולתנו לפרוע הכל. בבנקים יש מערכת חיובית ורצון לסייע. הציעו לנו הלוואה - אבל ב-11% ריבית".

"השכרנו משרדים לבנק ב-130 שקל למ"ר"

אבשלום מוסלר, אמות השקעות: "יש לנו 400 אלף מ"ר ב-85 נכסים מניבים. התפוסה 96%, ויתר ה-4% מיועדים למימוש. איננו פעילים בחו"ל. יש לנו 850 מיליון שקל (ליתר דיוק רק 790 - א.ל.) במזומן וקווי אשראי מאושרים בבנקים. יש לנו 1.8 מיליארד שקל נכסים לא משועבדים, שניתן לקבל כנגדם אשראי. שילמנו לבעלי המניות דיבידנד של 450 מיליון שקל במזומן, כי לאור צמצום הפעילות נשארו לנו רזרבות. תזרים המזומנים מצוין. חוזי השכירות מתחדשים תוך עליית דמי השכירות. אתמול (ג', 15.12.08) השכרנו לבנק אירופי משרדים בבית י.ב.מ. בתל אביב ב-130 שקל למ"ר לחודש, לעומת 65 שקל למ"ר לחודש המחיר לפני שנתיים. השכרנו שטחים נוספים ב-110 שקל למ"ר. הערכת שמאי מעודכנת היא, שאפשר להשכיר ב-120-110 שקל למ"ר לחודש.

מיכאל בר חיים, גזית-גלוב: האג"ח שלנו יעמדו לפרעון רק החל משנת 2013, ואינני רואה בעיה לפרוע.

"חנויות נסגרות, במסעדות אין כלב"

היחיד שהיה פסימי היה אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת אלרוב. הוא לא רצה תחילה לדבר, "כדי לא לקלקל את מצב הרוח הטוב של האחרים". לאחר הפצרות, ניאות לומר: "בשוק יש אג"ח סחיר (של כל ענפי המשק) ב-175 מיליארד שקל, ועוד 45 מיליארד שקל באג"ח לא סחיר. שוויים ירד בחודשים האחרונים בכ-55 מיליארד שקל. אג"ח עם תשואה של 30% או 50% לא ייפרעו! 10 חברות הודיעו בחודש האחרון שהן חדלות פרעון, אבל המנהלים ששמעתי חושבים כנראה שזה קרה במדינה אחרת... אנחנו בהגנה. לא יוזמים דבר - לא אנחנו ולא המדינה. שר האוצר בר-און מדבר על חזון לעוד 20 שנה, כשיש לו שריפה בבית! הפוליטיקאים יושבים ומדברים. בינתים חנויות נסגרות, במסעדות אין כלב. בניתי 52 דירות בממילא ירושלים. מכרתי 50% מהדירות, ואת היתר סגרתי, כי אין קונה, ואמכור אותן לאמריקנים אחרי המיתון. גם אם אוריד את המחירים ב-70%, לא יבוא קונה".

[התוכנית הכלכלית של אקירוב: לדחות פרעון אג"ח קונצרניות]

"מכירת דירות ירדה ב-50%"

תמיר דגן, שיכון ובינוי נדל"ן: "חברתנו מאחדת את שיכון עובדים וסקום. אנחנו פעילים רק בבנייה למגורים. ב-2008 מכרנו 800 דירות. המחירים בערי השדה לא יורדים. נכון שבחודשיים האחרונים ירדו המכירות ב-30% עד 50%, כי הקונים יושבים על הגדר. יהיה רבעון קשה. התחלות הבנייה בירידה, לא יהיה מלאי והמחירים לא יירדו. יש לנו כסף בקופה, ונקנה נכסים נוספים".

שלמה שרף, אלקטרה נדל"ן: אנחנו בעלי נכסים מניבים בישראל וב-8 מדינות אחרות. התפוסה – 95%. לא נפגענו מהמשבר. אף דייר לא עזב. חוזי השכירות הם ל-8 שנים ויותר. הנכסים הם מסוגים שונים ובאיכויות שונות, החל מבניין בקנדה שמושכר לממשלת קנדה בחוזה ל-15 שנים, וכלה בשוכרים קטנים".

שורה אחורית מימין: תמיר דגן, שלמה שרף, איזי כהן, עודד שמיר, מיכאל בר חיים, אלפרד אקירוב, אייל רגב. שורה קדמית מימין: גידי רבינוביץ', ראובן קובנט, אבשלום מוסלר, דלית בראון, איליק רוז'נסקי [קובי קנטור]
תאריך:  16/12/2008   |   עודכן:  17/12/2008
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אפריקה מתחייבת: נפרע את האג"ח
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה קדם
16/12/08 19:28
2
על פני 8 שנים
16/12/08 21:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"ישראל ניצבת בפני תקופה של חולשה כלכלית הכרוכה בסיכונים בולטים. לאור חולשת ההשקעות והייצוא, התרחיש המרכזי שלנו צופה ירידה בשיעור הצמיחה ל-1.5% ב-2009, ושיעור אינפלציה ממוצע סביב 2% - כל זאת בהנחה שייושמו כללי המדיניות המומלצים. התחזית שלנו מראה על התאוששות מתונה ב-2010. אולם, קיימים סיכונים ניכרים במערכת הפיננסית העולמית שעלולים לסכן את תחזית הצמיחה, אם כי המשק הישראלי נהנה מהחזרי חוב חיצוני והרכב חוב יחסית נוחים". נתונים ותחזיות אלו עלו מדוח משלחת קרן המטבע הבינלאומית, אותו הגישה (יום ג', 16.12.08) המשלחת לשר האוצר רוני בר-און ולנגיד בנק ישראל פרופסור סטנלי פישר. זהו הדוח הראשוני בלבד אודות כלכלת ישראל בשנת 2008.
16/12/2008  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בכביש מספר 12, כקילומטר אחד אחרי מעבר נטפים, התהפך לתהום אוטובוס פרטי שהסיע תיירים משדה התעופה 'עובדה' שבנגב, לאילת. האוטובוס, ובו 55 נוסעים שהגיעו מסנט פטסבורג בטיסת שכר, סטה מסיבה לא ברורה מן הכביש, והתדרדר לערוץ הנחל מגובה של כ-70 מטרים.
16/12/2008  |  עידן יוסף, גלית יצחק  |   חדשות
אלווריון (-3.98%, 3.38), יצרנית ציוד התקשורת האלחוטי, תפרוס רשת אלחוטית מסוג WiMAX בקוסטה ריקה, בחוזה שהיקפו 6 מיליון דולר. את הרשת, שתפעל בתחום התדרים של 2.5 גיגה הרץ צפויה אלווריון לפרוס בתחילה בסן חוזה ובאזורים הכפריים של לימון.
16/12/2008  |  שמואל שוסטר  |   חדשות
בית משפט השלום בחיפה הרשיע (יום ג', 16.12.08) בהסדר טיעון את ראש מחלקת העיניים בבי"ח חולים נהריה, ד"ר אורי ריחני ב-12 עבירות של שוחד. מדובר בהרשעה בגין "קיצור תורים" וכן קבלת תשלום מחולים עבור ביצועם באופן אישי של ניתוחים, למרות שמדובר בבית חולים ממשלתי שבו אין החולים אמורים לשלם עבור הטיפול. סכום השוחד אותו קיבל ריחני במשך השנים הוא מעל 144 אלף שקלים.
16/12/2008  |  רותי אברהם  |   חדשות
מנכ"ל קבוצת JCS, גבי רוזנברג, מינה היום (ג', 16.12.08) את סער יוגב למנהל חטיבת ההפקות החדש של הקבוצה. יוגב, אשר שימש בשנה האחרונה כמפיק הראשי של חטיבת ההפקות של הקבוצה, יחליף בתפקיד את מנהל חטיבת ההפקות הנוכחי, ערן ב.י, שיפרוש בסוף השנה בתום שלוש שנים בחברה בתפקידים ניהוליים שונים, ויחזור לעיסוקו המקורי כתסריטאי ועורך תוכן עצמאי.
16/12/2008  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
המנהיגות עדיין נעדרת [צילום: אורי פרקש]
יואב שורק
אחרי 7 באוקטובר היה ברור לכולנו שמה שהיה לא יהיה עוד - שהמנהיגות תתחלף ושנתפכח מרעיונות מסוכנים שהובילו לאסון    כל זה התכרסם לאיטו בחודשים הארוכים שעברו    ההצעה הישראלית לעסקה מלמד...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
גודריאן מלמד את היטלר ורומל את תורת לוחמת השריון בחזית; גודריאן מפר פקודה אסטרטגית; הפולנים לא ניצלו הזדמנות אסטרטגית; "התגברות על מכשול מים בלתי עביר"; חידוש הלחימה הגרמנית; שיתוף...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il