|
קוד מיוחד למטוס נכנס [פלאש 90]
|
|
|
|
|
החל מ-1 באפריל 2009 יחויב כל מטוס אזרחי של התעופה הכללית המבקש להיכנס למרחב האווירי של ישראל, להצטייד בצופן סודי מיוחד. הצופן, שייקרא "הקוד הפוזיטיבי", נועד לאמת את זהותו של הטייס ולמנוע ממטוסים עויינים להתקרב למרחב האווירי של ישראל.
תחת איום הטרוריסטים
מדובר במערכת יחודית שפותחה בישראל כלקח מארועי ה-11 בספטמבר בארצות הברית. בעקבות איומים גוברים מצד ארגוני הטרור, הוחלט במשרד התחבורה לפתח מערכת המאפשרת לאמת מבעוד מועד את זהותו של המטוס המגיע, ולוודא כי הצוות שמטיס את המטוס אינו נמצא תחת איום של טרוריסטים.
לצורך תפעול המערכת, מתוצרת אלביט מערכות, הוקם באגף הביטחון מרכז מבצעי לאבטחת התעופה (ממל"ת) הפועל 24 שעות ביממה. המרכז מפקח אחר כניסת מטוסים למרחב האווירי של מדינת ישראל בהיבט הביטחוני.
בחודשים האחרונים פעל אגף הביטחון במשרד התחבורה להטמיע את המערכת בקרב טייסים וחברות תעופה הטסות לישראל. האגף פרסם (יום ב', 12.1.09) לכל מנהלי חברות התעופה הישראליות את נהלי הכניסה החדשים למרחב האווירי של מדינת ישראל. כמו-כן פורסמו באינטרנט באתר מיוחד נתונים על אודות מרכז המבצעים לאבטחת התעופה (ממל"ת) והסבר על דרכי הכניסה של מטוסים למרחב האווירי של ישראל. בימים הקרובים יפורסם המידע גם באתר האינטרנט של משרד התחבורה.
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, ציין כי המערכת החדשנית תמנע תופעה של החזרת טיסות לשדה המוצא או הפנייתן לנחיתה ביעד אלטרנטיבי, כתוצאה מהיעדר מידע מספק. לדבריו, הפעלת המערכת גם תצמצם את הצורך להזניק מטוסי קרב ליירוט הטיסות שלגביהן קיים חוסר מידע, ותספק רמת ודאות גבוהה בנוגע לסטטוס הטיסה.