|
מגילות ים המלח במוזיאון ישראל בירושלים (1997) [צילום: AP]
|
|
|
|
|
החוקרת הישראלית רחל אליאור, מהמחלקה ללימודי היסטוריה ומיסטיקה יהודית באוניברסיטה העברית בירושלים, טוענת כי מגילות ים המלח מעולם לא נכתבו על-ידי כת האיסיים הספגנית, כפי שסברו עד עתה מרבית האקדמאים. כך דיווחה סוכנות הידיעות AP.
על-פי אמונתם של מרבית האקדמאים, המגילות נכתבו על-ידי האיסיים,שחיו ביישוב קומראן שליד ים המלח כדת ספגנית בעלת חוקים נוקשים וחוקי פרישות.
המגילות נתגלו לפני 60 שנה ב-11 מערות במדבר יהודה, וכוללות חלקים מספרי תנ"ך, תקנון על חיי "כת היחד" או "כת מדבר יהודה", וקטע מברכת הכוהנים. גילוי המגילות בחפירות שנערכו בין 1956-1947, נחשב לאחד הממצאים הארכיאולוגיים החשובים ביותר מאז ומעולם.
אליאור הקדישה עשור לחקר כל 930 מכתבי המגילות ועל-פי גילוייה המגילות נכתבו על-ידי קבוצת כוהנים. המילה "איסיים", כך היא טוענת, לא מופיעה בכלל בטקסטים, אולם באחדים מן הטקסטים הסופרים מזהים עצמם כ"כוהנים, בניהם של צדוק ואנשי הברית התנ"כית". התואר מתייחס למשפחת הכוהנים שהודחה מבית המקדש במאה השניה לפנה"ס.
"ברור לחלוטין", אומרת אליאור, "לכל קורא בלתי משוחד, שלטקסטים יש אופי כהונתי. אז מדוע להזכיר את האיסיים אם המגילות עצמן אומרות שהיו אלה 'כוהנים, בני צדוק'?". בנוסף, מערערת אליאור על קיום הכת בכלל ואומרת שאם הייתה כת גדולה שכזו, לבטח היו מזכירים אותה בטקסטים יהודיים מאותו זמן. במקום זאת, המידע על הכת מגיע מהיסטוריונים שהיו פעילים במאה הראשונה לספירה: פילון האלכסנדרוני, יוספוס פלאביוס ופליניוס הזקן.
"ההיסטוריונים לא הסתכלו בכיוון הנכון במשך 50 שנה", אומרת אליאור, שהצליחה לעורר מחלוקת בקרב עמיתיה האקדמאים. חנן אשל מאוניברסיטת בר-אילן, מומחה לעניני מגילות ים המלח, למשל, טוען כי הרבה מהמידע שמצוי במגילות תואם לתיאורי האיסיים בידי ההיסטוריונים, מה שמעיד על כך שהכת והכותבים היו אחד. "כל מי שמציע תיאוריה חדשה, זוכה לכותרת ראשית בניו-יורק טיימס", הוא טוען.
האתר עצמו שבו מצויים שרידי הישוב קומראן היה בעצמו מקור לתיאוריות שונות שקראו תיגר על הקשר לאיסיים. ב-2006 שני אקדמאים מצאו שרידי גללי אדם קבורים מחוץ לישוב, וטענו כי הדבר מתיישב עם חוקי הטוהר של הכת.
ספרה של רחל אליאור המדבר על גילוייה צפוי לצאת לאור בעוד חודש.