|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מרפאת כאב תל אביב - מה חשוב לדעת לפני שבוחרים?
כתיבת המומחים
עמיטל נדלן מתקדמת לקראת רכישת בניין נוסף בבוקרשט!

מפלה לארה"ב במועצת הביטחון; פאוול: ניתן עוד כמה שבועות; מוכנים ללכת עד הסוף

הפקחים מסרו למועצת הביטחון: לא נמצאו ראיות מרשיעות נגד עירק; מפלה לארה"ב; ניצחון לגרמניה צרפת ורוסיה; סדאם הוציא צו האוסר ייצור נשק להשמדה המונית; עליות בבורסות עקב דחיית המתקפה: הדאו ג'ונס (2.03), הנאסד"ק (2.56%), פריז (2.5%) ובפרנקפורט (4.7%)
14/02/2003  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות

 קישורים
  הנשיא בוש: ארה"ב תופסת את הטרוריסטים אחד אחד


הדיון

מועצת הביטחון של האו"ם, פתחה הערב בדיון מכריע בדוח הסופי לגבי עירק, שהגישו שני המפקחים מטעם האו"ם: הנס בליקס ומוחמד אל-בארדי.

הדיון החל ב-17:25. עיקרי הדברים, כפי שהשמיעו הפקחים: עירק משתפת פעולה; לא נמצאו ראיות לקשר בין עירק לאל-קאעידה; לא נמצאו מספיק ראיות מרשיעות נגד עירק, למעט טילים בטווח העולה בכ-30 ק"מ על 150 ק"מ המאושרים לה. מאידך, עירק לא סיפקה הוכחות לכך שהשמידה מאות טונות של נשק כימי וביולוגי שייצרה בעבר; אם יינתן זמן נוסף, יוכלו הפקחים לבצע בדיקות נוספות.

בתגובה לדברים הנ"ל, נחלה ארה"ב מפלה. צרפת, גרמניה, רוסיה ובלגיה שהתנגדו למתקפה, גרפו ניצחון גדול. נציג צרפת הכריזה במועצת הביטחון, כי ארצו לא תאשר בשום אופן מתקפה על עירק. נוכח זאת - ומה שנראה כדחיית המתקפה - עלו הבורסות בשיעור חד. בארה"ב על מדד הדאו ג'ונס ב-2.03% ומדד הנאסד"ק עלה ב-2.56%; הבורסה בפריז עלתה ב-2.5% ובפרנקפורט זינקה ב-4.7%.

פאוול: "אנחנו מוכנים ללכת עד הסוף"

מזכיר המדינה האמריקני, הגיב בחריפות להתרחשויות במועצת הביטחון. בראיון ל-CNN אמר פאוול, כי ארה"ב תמתין עוד עוד שבועות בודדים. על-מנת למנוע ספקות בדבר כוונותיה של ארה"ב חזר ואמר: "אנחנו מוכנים ללכת עד הסוף".

ב-CNN הואשם בליקס כמי שפועל בהססנות ובדרך שנועדו לרצות את כל הצדדים. בליקס, נטען, "מנסה לספק 15 בוסים, והוא ידוע גם כאחד שהתוצאות תלויות במילה שלו".

קודם לכן, במועצת הביטחון, השיב פאוול בתקיפות למבקריו במליאה. הוא ביקר בחריפות את עמדת צרפת, גרמניה ורוסיה. פאוול זנח דברים שהכין מן הכתב, ועבר לנאום חופשי. הוא זעם במיוחד על דברים שאמר ראש צוות הפקחים, הנס בליקס, שטען כי הדיווח של פאוול לאו"ם – על משאיות המובילות נשק כימי – אין בו ממש, וכי לא נמצאו ראיות שאכן אותן משאיות שצילומן הובא בפני האו"ם, אכן נשאו נשק להשמדה המונית. פאוול הוצג, אישית, כמי שדבריו אינם מבוססים.

פאוול אמר בתגובתו, כי החלטה 1441 נועדה לכפות על עירק ציות להחלטת האו"ם ופירוק מנשק, ואין תכליתה קיום פיקוח. עירק, אמר, הפרה את ההחלטה. היא ממשיכה לעקוב ולהפריע לפקחים, ומסכלת את עבודתם ואת פירוקה מנשק אסור. "עלינו לפעול כעת ולפרק את סדאם מנשקו, כי הוא לא יעשה זאת. איננו צריכים עוד פקחים. אנו צריכים שיתוף פעולה מלא ועכשיו. איננו יכולים לאפשר לפקחים להמשיך בעבודתם לעד".

פאוול האשים את סדאם, בכך שהוא מושך זמן כדי ש"דעת העולם תוסח לנושאים אחרים". אך אנחנו לא נאפשר זאת, חזר ואמר. "השימוש בכוח הוא האמצעי האחרון... אולם מגיעה עת בה חייבים לעשות בו שימוש". פאוול אמר נרחצות, כי ארה"ב תיתן לפקחים עוד מס' שבועות, ואם עירק לא תשתף פעולה באופן מלא עם הפקחים ולא תאפשר פירוקה מנשקה, לא יהא מנוס מתקיפה צבאית.

הנאום של בליקס

הנס בליקס אמר בפתח הדיון, כי עירק עשתה מאמצים להיענות לדרישת הפקחים. היא הקימה ועדות, ואף הוציאה - ולא במקרה, נוכח עיתוי זה, צו נשיאותי האוסר פיתוח וייצור נשק להשמדה המונית. יחד עם זאת, ישנו נשק רב ואין לפקחים יכולת להגיע אליו. לפקחים, אמר בליקס, אין את היכולת להגיע לכל הנשק אודותיו קיבלו מידע. ביקרנו בכ-400 אתרים, אמר. המדענים עימם ביקשו לשוחח סירבו לדבר בדרך כלל. רק כמה מהם הסכימו להעיד ולהתראיין ללא השגחה של פקידים עירקים.

בליקס מזכיר את הצו של סדאם חוסיין, שאכן מורה על חקיקה שתאסור ייצור נשק להשמדה המונית - ורואה בזאת התקדמות. הוא ציין, כי עירק השמידה כמה אלפי ליטרים של נשק להשמדה המונית, ועתה אין הוכחות להימצאות נשק נוסף מסוג זה.

בליקס אמר, כי הפקחים מקבלים מידע עצום, והכמות הולכת וגדלה. באחד המקרים זה הוביל את הפקחים לבית פרטי, שבו נמצאו מסמכים רבים. דרוש עוד זמן כדי לבדוק את כל המידע. לדבריו, בעירק מצאו הפקחים טילים מסוג אל-חוסיין ואל סומוד, בעלי טווח הגבוה מזה שהותר לעירק - 150 ק"מ. בדוח הקודם שלי", המשיך בליקס, "ציינתי את החומרים הכימיים המסוכנים כגון גז עצבים מסוג VX וגז חרדל. החומרים הרשומים – לא נמצאו, אך "אל לה לעירק להתייחס לחומרים אלה בקלות ראש כפי שהיא עושה".

בליקס התייחס לסקירה של שר החוץ האמריקני, קולין פאוול, שערך מצגת בפני מועצת הביטחון, ובאחד המקרים הראה משאיות שהובילו כביכול נשק אסור. לדבריו, יתכן שמדובר בפעילות שגרתית, ומכל מקום - הוא אינו רואה בעניין זה ראיות המרשיעות נגד עירק.

בליקס אמר, כי לפקחים דרוש זמן נוסף, אך הוא אינו יכול להעריך כמה. לדבריו, הדבר תלוי בעירק - ובמידת שיתוף הפעולה שלה.

גם מוחמד אל-בארדי, שהחל לנאום מיד לאחר בליקס, אמר דברים דומים. הוא ציין, כי עירק משתפת פעולה, וכי היא השתדלה להיענות במהירות כמעט לכל דרישה.

אל-בארדי אמר, כי הפקחים מצאו מיכלי אלומיניום, וכן מסמכים, מהם עולה חשד כי מדובר בתוכניות פיתוח להעשרת אורניום. ואולם, הנושא נמצא בבדיקה, וזו לא הושלמה.

אל-בארדי התייחס ספציפית גם לאותם מסמכים שנתפסו בביתו של אחד המדענים. לדבריו, מדובר בכ-2,500 מסמכים פרטיים של אותו מדען, הנוגעים לתוכניות ישנות - ואין בהם משום חידוש.

בחודשים הבאים, אמר, אנחנו נוכל להרחיב את יכולת הפיקוח שלנו. נגדיל את צוות הפקחים, ונאיץ את הבדיקות. נבדוק את החומרים שעירק מייבאת, ונגיש דוח נוסף למועצת הביטחון. אנחנו מתכוונים עכשיו לעשות שימוש במטוסי ביון - לאחר שעירק הסכימה לכך.

שר החוץ הסורי, פארוק א-שארע, נאם לאחר דברי הפקחים. הוא ציין, כי לפני 3 חודשים אומצה ההחלטה 1441, כאשר סוריה הצטרפה - לאחר שהבינה שמדובר בהתקרבות לעבר פירוקה של עירק מנשק להשמדה המונית, וכי ההחלטה לא תנוצל למטרה של מתקפה צבאית בעירק. א-שארע ציין את ההתקדמות של הפקחים, ואמר שאפשר לראות כי תוך שבועיים הושגה התקדמות רצינית, ששיאה היום – בצו האיסור לנשק להשמדה המונית שהוצא על-ידי סדאם חוסיין. לכן, טען, יש לאפשר את את המשך עבודתם של הפקחים.

א-שארע דיבר גם הבעיה הפלשינית-ישראלית. ישראל ממשיכה להחזיק בנשק להשמדה המונית, הוסיף א-שארע, ללא כל פיקוח בינלאומי. בנוסף, ציין, ישראל ממשיכה להפר את כל החלטות האו"ם. גם כאשר ארה"ב הצביעה על החלטות אלו, הן נשארו "על הנייר".

רוב העם הערבי מתנגד למלחמה בעירק. למעוניינים במתקפה על עירק יש מניעים נסתרים, וכי מלחמה תגרום לאנרכיה באזור המזרח התיכון.

שר החוץ הצרפתי, דה-וילפן אמר במועצת הביטחון, כי הוכח שעבודת הפקחים נושאת פרי, וכי יש להמשיך בה, ולהימנע בכל מחיר ממלחמה.

סדאם הוציא צו

שעות ספורות לפני הדיון, ניסה הנשיא סדאם חוסיין לבטל את רוע הגזירה: הוא הוציא צו נשיאותי, האוסר על יבוא או יצור נשק ביולוגי, כימי או גרעיני בעירק. בנוסח הצו נאמר: "על כל השרים להעניש אזרחים העוברים על החוק ועוסקים בייצור או בייבוא".

שר החוץ של מצרים, אחמד מאהר, העביר בקשה רשמית למזכיר הכללי של הליגה הערבית, עמר מוסא, לקיים בדחיפות ועידה בקהיר שתדון במשבר עירק. ועידה שנתית של הליגה הערבית נקבעה לחודש הבא בבחריין. שרי חוץ ערבים מתכוננים להיוועד (יום א', 16.2.03) בקהיר.

דיון משלים וסופי במועצת הביטחון, זומן ליום שלישי - לשמיעת תגובות נציגי חברות המועצה. בשלב זה ידוע, כי צרפת, גרמניה, רוסיה וגם סין מתנגדות לתקיפת עירק. הן מבקשות לתת זמן נוסף לפקחים, וגם להגדיל את צוות הפקחים.

ארה"ב ובריטניה מתנגדות בתוקף. הן דורשות החלטה חיובית של מועצת הביטחון - שתאשרר את המתקפה עליה הוחלט. ולא, הדגיש הנשיא ג'ורג' בוש, אמריקה ובריטניה יתקפו גם בלא הסכמה.

ובינתיים נשלמות ההכנות למתקפה הגדולה. יחידות מיוחדות של ארה"ב ובריטניה כבר פועלות במערב עירק, כדי להכשיר את הקרקע למתקפה. ארה"ב ובריטניה כבר ריכזו כ-150 אלף חיילים במפרץ. כ-50 אלף חיילים נוספים, מוטסים ברכבת אווירית לאזור המפרץ.

הטילים

הגילוי המרכזי החדש שבידי הפקחים הוא הבדיקות שנערכו - בהן נמצא כי טילי אל-סומוד ואל-פאתח, שהותרו לעירק לפיתוח מוגבל של עד 150 ק"מ (בעיקר כאמצעי הגנה מפני אירן), פותחו במפעל בעירק והוכשרו לטווח של 190-180 ק"מ.

סדאם עצמו פתח מפעל זה בפני עיתונאים, כדי להראות כי אינו מסתיר דבר. אלא שבבדיקות נמצא, כי אותם טילים פותחו לטווח גדול יותר מזה שהותר לעירק. סגן נשיא עירק, טארק עזיז, אמר בראיון לטלוויזיה בצרפת, כי בידי עירק אין טילים שיכולים לפגוע בישראל.

טיעון משמעותי נוסף שעומדים הפקחים להעלות: עירק אינה משתפת פעולה. היא מונעת, למעשה, טיסות ביון בשיטחה, למרות שנתנה הסכמתה לטיסות ביון אלה. בליקס עומד הערב להאשים שוב את עירק, באי שיתוף פעולה כנה. עירק טוענת, בעניין זה, כי היא מוכנה לאפשר טיסות באופן חופשי, ובלבד שלא יהיו אלה מטוסים אמריקניים.

המודיע שגרר כוננות 'כתום' נמצא דובר שקר

ברקע הדיון הצפוי, נחשף בארה"ב מידע מדאיג, העלול עתה לערער את אמינות הודעות הממשל האמריקני. כזכור, ביום שישי שעבר הועלתה בארה"ב הכוננות ל'כתום' - הדרגה השנייה לפני הגבוהה ביותר (אדום) בלוח הכוננויות בארה"ב.

ההחלטה להעלות הכוננות ל'כתום' התקבלה, בעקבות מידע שסווג כמהימן ומדוייק, לפיו ארגון הטרור אל-קאעידה עומד לבצע עוד השבוע מגה-פיגוע בארה"ב. כמו-כן דווח - בהסתמך על אותו מקור - כי בידי ארגון הטרור 'פצצה מלוכלכת', שבה הוא מתכנן להשתמש בימים אלה. ראש ה-CIA, ג'ורג' טנט, הסתמך אף הוא על אותו מודיע, בעדות שמסר טנט בפני הסנאט, ואף טען כי מדובר בפיגוע העלול להתבצע תוך ימים.

המידע הזה גרם לפאניקה בעולם כולו ובארה"ב בפרט. אלא עתה מתברר, כי המודיע נמצא שקרן: בבדיקת פוליגרף שנערכה לו, לאחר שכבר הוכרז על כוננות 'כתום', התברר כי הוא בדה מליבו את הדברים. המידע הזה נחשף הלילה על-ידי רשת ABC האמריקנית. עתה עולה בארה"ב השאלה, מדוע לא נבדק אותו מודיע בפוליגרף - אמצעי רגיל שבו משתמשים בעניינים מסוג זה - בטרם הוכרז על כוננות 'כתום', ובטרם דווח הדבר לציבור האמריקני.

התרעות בגלל אל-קאעידה

במערכת הביטחון האמריקנית מנסים עתה לתקן את הרושם שנוצר, עקב כשלונם עם המודיע (יום ו'). הניו-יורק טיימס מפרסם הבוקר (יום ו'), כי העלאת הכוננות ל'כתום' בוצעה נוכח שתי התרעות 'חמות' על פיגועים שמתכנן אל-קאעידה.

המידע, על-פי הניו-יורק טיימס, הינו בעל ערך מיוחד. מדובר בשיחות טלפון ובמסרים שהועברו באמצעות דואר אלקטרוני.

הפנטגון הודיע, כי בשלב זה אין כוונה להוריד את רמת הכוננות שהוכרזה, וזאת נוכח ההתרעות הקיימות גם עתה. הממשל האמריקני מתבסס על דבריהם של שני גורמי ביטחון בכירים. הבכירים מסרו עוד, כי יש כוונה לעצור כ-1,000 מאוהדי בן-לאדן ברחבי ארה"ב.

תאריך:  14/02/2003   |   עודכן:  15/02/2003
יואב יצחק, רנית נחום-הלוי, הדר פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המשטרה חושדת, כי מכרז האבטחה של רשות שדות התעופה, 'נתפר' עבור קבוצת שלומי עוז - המקורב לקבוצת צוות ביטחון, ולחברת שלג לבן, תוך מעורבות פעילה של שר האוצר, סילבן שלום.
13/02/2003  |  יואב יצחק  |   חדשות
יו"ר מפלגת העבודה לשעבר, בנימין (פואד) בן-אליעזר, הודיע (יום ה', 13.2.03), כי הוא אינו שולל ניהול מו"מ להקמת ממשלת אחדות. בן-אליעזר ששב היום מחו"ל - מחופשה משפחתית, מציע עתה לכנס בדחיפות את מרכז המפלגה, על-מנת לגבש את תביעות העבודה במו"מ עם הליכוד.
13/02/2003  |  ענבל אביב  |   חדשות
ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הודיע ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, כי הוא לוקח אחריות לאירועים הנוגעים לפרשת העמותות ב-1999.
13/02/2003  |  יואב יצחק  |   חדשות
המשבר במפרץ הפרסי והביטחון העולמי ההולך ומתערער, גורמים למשקיעים הזריזים להזרים ביקושים גדולים לנפט. החוזים להספקת נפט גולמי לחודש מרס, עולים בניו יורק בשיעור של 0.6% לרמה של 36 דולר לחבית. מחיר הנפט הגולמי משלים עלייה של 33% תוך שלושה חודשים.
13/02/2003  |  ניצן כהן  |   חדשות
בעקבות החלטת הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) להמליץ השבוע למועצה הארצית על פרויקט אורבני ותיירותי הכולל מעגן מול ראש הכרמל בחיפה (סטלה מאריס), הכריזה החברה להגנת הטבע על מאבק ציבורי חסר פשרות עד לשינוי ההחלטה.
13/02/2003  |  עמוס באר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במציאות הזאת אף שהמערכה בפנים היא קשה וסיזיפית, בחוץ היא תהיה יעילה יותר שכן הבן-גבירים והסמוטריצ'ים אף שהם מצויים בכול מקום אינם קובעים את סדר היום כפי שאלה קובעים אצלנו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
אומץ ליבה, דבקותה באדמתה, גאוותה הלאומית, אפילו שלוותה של אורה חתן, אכן מעוררים השתאות, קרן אור בצפון המופגז    "מרוב שאני עסוקה בעניינים שלי, לא תמיד אני שומעת את הבומים. אין לי זמ...
רון בריימן
רון בריימן
חטא אי-השוויון בנטל השירות הסדיר ושירות המילואים הוא צורם ומקומם גם בימים רגילים, קל וחומר בימי מלחמה, והנה, כמו במשל מלפני שלושת אלפי שנים "האיש העשיר" חמל לגייס את "צאנו ובקרו", ...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
גל חום פרץ ממנו והיכה בפניי הלוהטים מהתרגשות    הבטתי בעוגה, מלאת תקווה שהנה, הנה הפעם היא תמשיך להיות על הגובה... אך אויה, איך שחזתה בהתלהבות שאחזה בי למראה פניה הזהובים, החלקים וה...
חנינא פורת
חנינא פורת
40 שנה להקמת המועצה לשימור אתרים    על-פי הביוגרפיה של יוסי פלדמן: "בבריתך"    הספר כולל פרקים על עשייה, ייסוד, שימור וחיזוק ההתיישבות באזור ים המלח ומדבר יהודה וגם חלקים גדולים על ח...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il