בעוד שההידרדרות במצבו של ים המלח היא בעיקרה תוצאה של מעשה ידי אדם (הטיית מקורות הירדן על-ידי מדינת ישראל ועל-ידי שכנותיה, הטיית ואדיות שהתנקזו בעבר לים המלח ושימוש במימיו לצורכי תעשיית הכימיקלים), הרי שטיפולם של משרדי הממשלה ושל הגופים הציבוריים בירידת מפלס ים המלח ובתופעת הבולענים מאופיין בחוסר מעש שנמשך שנים רבות. כך קובע דוח מבקר המדינה החצי-שנתי לשנת 2008.
מבקר המדינה מציין כי אי-מציאת פתרון ממשי בתחומים אלו עלול לגרום לסיכון לחיי אדם, לפגיעה באוצר טבע לאומי חשוב וייחודי, ולגרום להמשך הפגיעה החמורה בפיתוח ההתיישבות והתיירות המתוכננים באזור ים המלח.
בחודשים אוקטובר 2007 עד יולי 2008, בדק משרד מבקר המדינה את פעולותיה של המדינה בנוגע לירידת מפלס ים המלח ובנוגע לתופעת הבולענים באזור ים המלח ותוצאותיה. בביקורת נבדקו פעולותיהם של משרד התיירות, משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד התשתיות הלאומיות, המכון הגיאולוגי, מינהל מקרקעי ישראל (ממ"י), החברה הלאומית לדרכים בע"מ (מע"צ), המינהל האזרחי, ענבל חברה לביטוח בע"מ, המועצה האזורית תמר והמועצה האזורית מגילות ים המלח.
לדעת מבקר המדינה, על משרד התיירות, המופקד החל ממרס 2007 על הטיפול במכלול הסוגיות הנוגעות לים המלח, להידרש למסמך המדיניות או להתוות מדיניות אחרת, תוך התייחסות ליתר החלופות להתמודדות עם ירידת המפלס ועתיד ים המלח. כמו-כן על משרד התיירות לרכז את המידע הרב בנושא ים המלח המצוי בידי גופים שונים.
עוד מציין המבקר, כי בפועל, התקציב לצורך התמודדות עם תופעת הבולענים לשנים 2008-2010 מיועד למחקרים אמפיריים בלבד, שכן למשרד התיירות אין תוכניות לגיבוש כלים ישימים באזור הבולענים, ובכלל זה תוכנית לגיבוש כלים הנדסיים ולהכנת מפות בקנה מידה מפורט יותר.
לא נקבע תקן לתכנון ובנייה באזור ים המלח
צוות הנדסי שמינה משרד התשתיות הלאומיות לשם מתן המלצות מעשיות בדבר דרכי פעולה טכניות-הנדסיות באזורי סיכון להיווצרות בולענים, הפסיק לפעול בלי לסיים את תפקידו. במועד סיום הביקורת טרם נקבע תקן ישראלי לתכנון ולבנייה באזור ים המלח, לא כל שכן באזור המועד להיווצרות בולענים, ואף גוף ממשלתי רלוונטי לא יזם הכנת תקנים וכלים הנדסיים לבנייה.
בשל היעדר דוח סופי של הצוות הכולל המלצות בדבר כלים הנדסיים ישימים, מתקשים מאוד מוסדות התכנון השונים, לדבריהם, להחליט על מתן אישורי בנייה באזור ים המלח. פעמים רבות אין אישורי בנייה ניתנים כל עיקר, ולעתים הם ניתנים רק בשל חשיבות המבנה לאזור, אף שלא ידוע כיצד יפתור היזם את הבעיות ההנדסיות.
כך, למשל, מתקשים מוסדות התכנון להחליט מדי שנה על מתן אישורים להקמת בימות אירועים ולהקצאת מתחמי חנייה במסגרת אירועים דוגמת "פסטיבל אהבה". עוד מתקשים מוסדות התכנון להחליט אם ואימתי יש לסגור אזור כזה או אחר בשל בולען שנפער בו, ואם וכיצד יש למגן מבנה קיים באזור בולענים.
טיפול מע"צ בבולענים בכביש 90 חלקי
מבקר המדינה מציין כי הבולענים מתקרבים לתוואי כביש 90 ואף נפערים בכביש עצמו. מדובר בעורק תחבורה מרכזי וחיוני העובר לכל אורך חופו המערבי של ים המלח, ומדי יום ביומו עוברים בו אלפי כלי רכב. מדוח המבקר עולה כי הטיפול של מע"צ בהיווצרות הבולענים בכביש חלקי: בדיקותיה הגאופיזיות בכביש אינן נעשות באופן סדור, והן ממוקדות רק באזורים לאורך הכביש שהיא הגדירה "מועדים להיווצרות בולענים".
אף שתופעת הבולענים החלה כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, החלה מע"ץ להתייחס לתופעה בשלבי התכנון והאחזקה של כבישים וגשרים שבאחריותה רק משנת 1999. עד מועד סיום הביקורת התבססה מע"צ על מידע לא עדכני מספיק, שהיה קיים עד שנת 2006, לצורך הגדרת אזורים חשודים. לדעת משרד מבקר המדינה, על מע"צ לנקוט פעולות ארוכות טווח להתמודדות עם תופעת הבולענים, ובכלל זה ניטור ומעקב שוטפים ומקיפים באזור כולו במטרה להגן על הנוסעים בכביש מספר 90 מפני בולענים, הן באזורים חשודים מוכרים והן באזורים חשודים חדשים, אם יהיו.
בעולם יודעים להתמודד עם תופעת הבולענים
עוד עולה מדוח המבקר, כי משרדי ממשלה שונים דנים משנת 1999 לסירוגין בניסיון למצוא פתרון לבעיית הביטוח או השיפוי מפני נזקי הבולענים, אך במועד סיום הביקורת טרם נמצא פתרון לבעיה זו.
לדעת משרד מבקר המדינה, פרק זמן של כשנה לצורך העברת תקציב ממשרד התשתיות הלאומיות ליעדו ולצורך מסירת כתבי מינוי לצוות הנדסי, הוא פרק זמן ארוך מדי, בהתחשב בתפקידו החיוני של הצוות במציאת פתרונות מעשיים לבעיית הבולענים.
מבקר המדינה מציין כי תופעת הבולענים היא תופעה מוכרת ברחבי העולם כגון בניו-ג'רזי בארה"ב, בריפון באנגליה ובקלאטיוד בספרד. במקומות אלו עשו הרשויות מחקרים להערכת הסיכונים, התוו הנחיות לפתרונות הנדסיים שיאפשרו מתן אישורי בנייה, ופרסמו חומר הסברה לציבור.
בתגובה לדוח, ראש המועצה, דב ליטבינוף, קורא לתיירים ומטיילים להמשיך לפקוד את אזור ים המלח, ומציין: "לא נשקפת סכנה למי שיטייל בהתאם לסימון ולשילוט. במועצה פועלים לשילוט הבולענים, להרחקת המטיילים מהם, ולשמירה על שלום המטיילים. המשיכו להגיע בהמוניכם לטייל בים המלח, פנינת טבע נדירה".