האכיפה המשטרתית של האיסורים הנוגעים לתנועה בשולי הדרך, תהפוך לנושא מועדף החל מיום ראשון הקרוב.
כך הוחלט אמש (ד' 19.2.03) בדיון שהתקיים באגף התנועה של המשטרה.
בדיון שנוהל על-ידי ניצב יעקוב רז, השתתפו מפקדי סגל הפיקוד הבכיר של אגף התנועה, מפקדי משטרת התנועה הארצית, קציני את"ן ונציגי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
מעבודת מחקר שבוצעה באגף התנועה, אשר בחנה את הנושא בהיבט החוקי, התשתיתי והסטאטיסטי, עולה תמונה מדאיגה כי בשנת 2002 נהרגו 67 בני אדם ב-46 תאונות קטלניות שארעו בשולי הדרך.
מהממצאים עולה, כי 18 (ח"י) תאונות ארעו כאשר רכב סטה לשולים ופגע ברכב חונה או הולך רגל שנמצאו על השול (לרוב - בניגוד לחוק), 14 תאונות קטלניות נוספות, ארעו עקב ירידה לשול ואיבוד שליטה ברכב ועוד 14 תאונות קטלניות ארעו כאשר רכב ממונע התנגש בעצם קשוח נייח בשול.
בעקבות הנתונים הקשים התקבלו מספר החלטות:
א. המשטרה תגביר את האכיפה בשולי הדרך, בתחום העירוני והבינעירוני.
ב. יקויימו דיונים משותפים עם מע"צ ומשרד התחבורה לנושא התשתית.
ג. הרשות הלאומית בשת"פ עם אגף התנועה יקיימו הסברה להעלאת המודעות בקרב האזרחים אשר אינם מודעים לסכנות האורבות בשולי הדרך.
ד. אגף התנועה תיאם פעילות משותפת עם רשות ההגירה לגבי עובדים זרים בלתי חוקיים שהולכים או נוסעים באופנים בשולי הדרכים הבינעירוניות והמהירות. עובד זר שיתפס על-ידי אגף התנועה, יועבר להמשך טיפול לרשות ההגירה.
ה. מתפללים רבים המחנים את רכבם בשולי הדרך יוזהרו להמנע מלסכן עצמם ואת משתמשי הדרך האחרים ותוסבר להם הסכנה האורבת להם.
לאחר שבועיים יעברו השוטרים לאכיפה בנושא.
ניצב יעקוב רז אומר, כי נושא השוליים גבה דמים רבים, למעלה מ-12% מסך ההרוגים בשנת 2002 נהרגו בשולי הדרך.
לדברי ניצב רז, "מצב זה מדליק נורה אדומה ומחייב התייחסות מערכתית הולמת. אין די באכיפה אלא יש לשלב הברה ותשתית כגון חניונים למנוחה כדי להתמודד עם הבעייה בשנים הבאות. רק פעילות כזו יכולה לצמצם את מספר ההרוגים בכ-50%".