|
המתינה לריהוט במשך למעלה מחצי שנה
|
|
|
|
|
|
סימה פתאל תבעה את חברת דיזיין בע"מ בבית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון בסכום של 2,700 שקל לאחר שלא הייתה מרוצה מריהוט שיובא מחו"ל. לדבריה, לאחר שהמערכת הגיעה הבחינה שצבע העור אינו זה שהוזמן, והוסכם על שינוי הצבע תמורת תוספת של 1,700 שקל. אלא שבכתב התביעה התרעמה פתאל שהתוספת לא סוכמה איתה בעת תיקון ההזמנה והיא שילמה אותה בלית ברירה ומתוך ייאוש. פתאל ביקשה פיצוי הכולל החזר של 1,700 שקל בתוספת פיצוי על סך 1,000 שקל בגין עוגמת נפש והמתנה לריהוט במשך למעלה מחצי שנה.
הנתבעת השיבה, שפתאל לא בחרה את צבע הריהוט מקטלוג אלא בחרה אותו ממערכת של יבואן אחר ואותו יצרן. "התובעת מסרה את מספר קוד הצבע ואם לא השביע את רצונה אנו לא אשמים. כשהתובעת ראתה את המערכת המקורית במחסנים והודיעה שאינה מעוניינת לקבלה נוהל מו"מ שבו הוסכם שתוסיף 1,700 שקל למחיר ההזמנה המקורית". הנתבעת ביקשה לדחות את התביעה.
בפסק הדין דחה השופט שאול מנהיים את התביעה וחייב את פתאל לשלם לנתבעת 350 שקל הוצאות. "אין מחלוקת שעקב התהליך מצאה עצמה הנתבעת כשברשותה מערכת שהוזמנה ביולי והתקבלה באוקטובר ונאלצה להזמין בנוסף מערכת אחרת שהיא זו שסופקה בפועל. בנסיבות אלה אין זה סביר שהנתבעת תסכים לספוג את מלוא עלות המערכת שהוזמנה עבור התובעת בתחילה משום שהיא נוטלת את הסיכון שלא תצליח למכור את המערכת הזו למרות שעליה לשלם ליצרן בחו"ל עבורה. על כן גרסת התובעת כאילו הוסכם איתה על הזמנה חדשה עם מספר צבע אחר מזה שהיה במקור מבלי שתשלם דבר נראה כבלתי סבירה".
השופט הוסיף שעדותו של נציג הנתבעת בעניין עשתה עליו רושם מהימן. "התובעת טענה שלראשונה נדרשה לשלם 1,700 שקל כשסופקה לה המערכת השנייה, היא הודתה גם שעוד לפני כן נרמז לה כל הזמן שאין זה כדאי לבצע את העסקה. בסופו של דבר, אני סבור שהתובעת לא הוכיחה כי היא זכאית להחזר של הסך 1,700 שקל משום שלא הוכיחה שיש לה עילה להחזר כזה. היא לא הוכיחה ששילמה את הסכום בנסיבות של אילוץ שהרי אם גרסתה נכונה מה היה קל יותר מלומר שאינה מוכנה להוסיף דבר על המחיר המקורי ולהודיע על ביטול העסקה כולה. גם העובדה שחלפו כ-7 חודשים בין ההזמנה הראשונה לאספקה אינה מצדיקה פיצוי בסך 1,000 שקל על עוגמת נפש כפי שנתבע משום שהטענה הזו מתעלמת מכך שלאחר שההזמנה המקורית סופקה, הייתה הזמנה נוספת ובסך-הכל חלף פרק זמן של מעט יותר מ-3 חודשים בין הזמנה לאספקה".
עוד הוא ציין כי "כאשר זוכרים שמדובר במוצר המיוצר בחו"ל על-פי הזמנה וכן זוכרים שתנאי ההתקשרות המקוריים בין הצדדים מאפשרים ביטול ההזמנה על-ידי הנתבעת תוך 30 יום וכן מתירים עיכוב הזמנה עד 45 יום ממועד האספקה המוסכם (אשר לפי ההזמנה אמור להיות תוך 60 ימי עבודה), אין לדבר על הפרת התחייבויות של הנתבעת לגבי מועד האספקה וממילא אין עילה לקבל פיצוי בגין האיחור".