עלות יבוא הנפט לישראל תעמוד בשנת 2009 על כ-4.5 מיליארד דולר, כמחצית מן העלות של שנת 2008. כך עולה (יום ב', 17.8.09) מסקירה של מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ושל קרן פרידריך אברט, אשר הוגש השבוע לחברי הכנסת. הסקירה בוחנת את נתוני צריכת הנפט בעולם ובישראל.
ד"ר עמית מור ושמעון סרוסי, כותבי הסקירה, מצביעים על כך שהמשק הישראלי יכול לצמצם את התלות ביבוא דלקים ונפט על-ידי התייעלות אנרגטית ושימוש מושכל בחשמל ודלקים באופן יעיל וזול.
הסקירה, אשר יצאה כחלק מפרויקט "הסנאט" המביא מדי שבוע לחברי הכנסת מידע חיוני לפעילותם הפרלמנטרית, מצביע על מגמת צמצום בצריכת הנפט בישראל, וזאת בעקבות הירידה בצריכת המזוט והסולר בתחנות הכוח של חברת החשמל, אשר עברה לשימוש בגז טבעי החל משנת 2004. צריכת מוצרי הנפט בישראל והרשות הפלשתינית נמצאת בירידה מתמדת ועמדה בשנת 2008 על כ-11.4 מיליון טון, ירידה של 2% מאז שנת 2007 ושל 8% מאז שנת 2003.
ע"פ מחברי הסקירה, מגמת הצמצום צפויה להימשך בשנים הקרובות עם השלמת הקמתה של תשתית הגז הטבעי וכן עם חיבורם של מפעלי תעשיה ותחנות כוח לצנרת הגז הטבעי. כמו-כן, המיתון המתמשך במשק הוביל לטענתם אף הוא לירידה בצריכת מוצרי הנפט בכ-10%, יחסית לתקופה המקבילה בשנת 2008.
ד"ר רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו לכלכלה מדינית ועורך הסקירה, אמר כי "ישראל היא חלק ממגמה עולמית, אשר שמה דגש על הגברת השימוש במקורות אנרגיה חליפיים ומקורות אספקת גז נוספים. למעלה מ-90% מהנפט הגולמי מיובא לישראל מרוסיה ומדינות ברית המועצות לשעבר אשר להם סכסוכים פנימיים רבים, עובדה המסכנת את אספקת הנפט. סקירת הסנאט מציינת בפני חברי הכנסת כי ניתן לחסוך כ-20% ויותר בצריכת האנרגיה וזאת באמצעות יישום מגוון אמצעים לשימור והתייעלות אנרגטית, שינויים אסדרתיים וחקיקתיים ועידוד מעבר לנסיעה בכלי רכב חסכוניים בדלק".