אחת מכל 3 אוניות הפוקדות את נימלי ישראל, לוקה באופן חמור בבטיחותה. כך עולה מבדיקה שנערכה בימים אלה.
כ-30% מאוניות הסוחר, שנבדקו במחצית הראשונה של שנת 2003 על-ידי מינהל הספנות והנמלים במשרד התחבורה, נעצרו בשל ליקויים בטיחותיים חמורים שהתגלו בהן.
במסגרת בדיקות בטיחותיות שעורך מינהל הספנות והנמלים באוניות הזרות הפוקדות את נמלי המדינה נערכו ב-6 החודשים הראשונים של שנת 2003 ביקורות ב-147 אוניות זרות. ב-40 מהם התגלו ליקויי בטיחות חמורים והם נעצרו עד לתיקון הליקויים.
בחלק מן האוניות שנעצרו התגלו בין השאר מחסור חמור בציוד הצלה ואמצעי חילוץ וציוד לכיבוי אש בלתי תקין.
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, מסר כי בכוונת משרדו להגביר את הפיקוח על אוניות זרות הפוקדות את נמלי הארץ במטרה למנוע מאוניות בלתי בטיחותיות לעגון בנמלי הארץ.
מחודש פברואר 2003 חל איסור על כניסתן של אוניות נפט ישנות לנמלי ישראל. האיסור נועד למנוע סכנה אפשרית של זיהום הים.
בנמל אילת חל איסור על כניסת אוניות ישנות בנות 20 שנה ויותר, ואילו בשאר הנמלים האיסור חל על מכליות שגילן 25 שנה ויותר.
מינהל הספנות והנמלים החליט להחמיר את ההגבלות באילת, בשל העובדה שמדובר במפרץ, וכל דליפה של שמן או נפט ממכלית ישנה עלולה לגרום לאסון אקולוגי חמור בחופי אילת והסביבה.
ביקור בנמל אילת מעלה כי הנחייה זו אינה קשה לביצוע. הנמל נחלק לשלושה אגפים: אחד מיועד לייצוא כימיקלים - והוא פועל בהיקף קטן יחסית; השני מיועד לסחר בינלאמי במיטענים כלליים - והוא ניפגע מהשפל הכלכלי הכלל עולמי.
פריחה מסתמנת באילת רק בענף ימי בוסס, בו עושים שימוש באוניות חדישות ובטוחות. הכווונה לחצי תריסר אוניות הקזינו הפועלות ברציף הצפוני.