אירגוני העולים החדשים בישראל, קיבלו היום (ד', 13.8.03) בזעם רב, את החלטת משרד האוצר להחיל על עולים ותושבים חוזרים - את מלוא כובד המס המתחייב בעת רכישת מכונית חדשה.
סגן הממונה על התקציבים באוצר, בועז סופר, הסביר את ההחלטה בחוסר ההגיון הכלכלי שמאחורי מתן ההטבה, המסתכמת בכרבע מסך הרכישה. לדבריו משלם עולה חדש רק 81,000 שקלים על מכונית טיפוסית בנפח 1,600 סמ"ק שמחירה הממוצע מגיע ל-114,000 שקלים, דהיינו לשיטתו מעניקה המדינה לעולה מתנה המסתכמת בסך כ-33,000 שקלים למכונית.
"יש עולים שאין להם כסף לקנות אוכל לידים, אך הלחץ החברתי מביא אותם ללוות כספים שאין, לשם רכישת מכונית חדשה," אמר סופר, ביוצאו כנגד הבנקים וייבואני הרכב, המעודדים לדבריו את העולים להתרושש עוד יותר - בלחץ ההשפעה החברתית.
ייבואני הרכב מתחרים בבנקים במתן אשראים נוחים לרכישת רכב חדש, בעוד שלדעת האוצר אין כל מניעה שהעולים ירכשו רכב משומש, או שיסעו בתחבורה הציבורית עד להכרת כבישי המדינה ודרכיה. בכך גם תחסוך המדינה לעצמה מטבע זר וקשה, המשולם ליצרני הרכב הזרים - המתמהמהים לבצע קניות גומלין במשק המקומי.
המס על הרכב בישראל מסתכם בכ-130% ממחיר הרכב, יותר מכל מקום אחר בעולם הנאור, ולפיכך החליטה מדינת ישראל עוד לפני עשרות שנים, להקל את הלם המיסוי המוטח בעולים החדשים והתושבים החוזרים.
הסכמי סחר חופשי שכרתה ישראל עם קהיליית השוק המשותף ועם שלטונות ארה"ב, הביאו להמרת המכס במסווה של מס קנייה, אך העולים תמיד המשיכו לזכות בהטבת הרכב הצמוד במסגרת סל הקליטה.
"וילה וולוו" היתה הסיסמא בה תקפו מתנגדי ההטבה את העולים החדשים, עד אשר נוצר צורך להגן על רכושם: בעבר היו לוחיות הזיהוי של המכוניות הפטורות ממכס - מעוטרות בפס לבן מיוחד, אלא שההתנכלות למכוניות המעוטרות - הביא להסרת הזיהוי המסגיר.
שר האוצר מבקש לחסל הטבות היסטוריות שהעניקו קודמיו למגזרים מועדפים לכאורה, והוא מעורר בכך על עצמו את זעמם של אירגוני העולים - ללא הבדל בין יוצאי המדינות השונות ברחבי העולם. המיגזר הרוסי שבהם כבר פנה לשר התחבורה, אביגדור ליברמן, במטרה שיפעיל את לחצו הכבד על משרד האוצר, אך הפעם קצרה ידו מלהושיע.
האוצר נחוש בדעתו לשנות את כללי המשחק במשק, והוא רוצה לחסל את התופעה בה מכונית נוצצת ניצבת בצילו של קרוון מתמוטט. מי שמקרב העולים, אין ידו משגת מימון מגורים הולמים, לא יוכל להתנחם בעתיד במכונית חדשה.