יו"ר ההסתדרות,
עופר עיני ושר התחבורה, ישראל כ"ץ, יגיעו (יום ב', 20.2.12) בשעה 12:30 לבית הדין האזורי לעבודה, על-פי בקשת השופטת
אפרת לקסר.
השניים זומנו במסגרת הדיון בבקשת ועד עובדי הרכבת וההסתדרות לפתוח בשביתה על-רקע חתימת ההסכם למיקור חוץ עבודות התחזוקה בקרונות הרכבת עם חברת בובמרדייה. הדיון הופסק עד להגעת עיני וכ"ץ.
בתחילת הדיון טענה השופטת לסקר כי בית הדין הארצי לעבודה קבע בעבר כי ההנהלה לא הייתה צריכה לחתום על הסכם עם חברת בומברדייה בעת המשא-ומתן עם העובדים. נציגי ההנהלה הגיבו לטענה ואמרו כי ההסתדרות והעובדים הפרו את תנאי המשא-ומתן כשלא התריעו 48 שעות לפני השביתות האחרונות, ועל כן, מבחינתה, תם המשא-ומתן וניתן היה לחתום על ההסכם עם בומברדייה.
בא-כוחה של הנהלת הרכבת, עו"ד גדעון רובין, אמר כי כרגע ההנהלה אינה מוכנה לחשוף בפני ההסתדרות וועד העובדים את ההסכם שנחתם עם חברת בומברדייה ואת פרוטוקול ישיבת הדירקטוריון. לדבריו, ההנהלה מבקשת 48 שעות לבחון את העניין.
"הרכבת היא גוף עסקי והיא צריכה להתנהל בתור שכזאת"
במקביל, עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הביע הבוקר תמיכה בהחלטת שר התחבורה ישראל כ"ץ לאשר את ההתקשרות של
רכבת ישראל עם החברה הקנדית למיקור חוץ של שירותי התחבורה.
לדבריו, אין שום אדם בעל הבנה בסיסית בניהול שהיה מעלה בדעתו שהתחזוקה של 130 הקרונות החדשים ימסרו לטיפולם של ועד העובדים ברכבת ישראל. "ברור היה לחלוטין שאת הטיפול התחזוקתי בקרונות החדשים יש למסור לחברה הקנדית ממנה הם נרכשו וכי אין כל אלטרנטיבה אחרת", אמר.
לין הוסיף כי "החלטת שר התחבורה אינה נגד ניהול משא-ומתן. משא-ומתן היה מתנהל במישור הפסול של המחיר אותו צריכה המדינה לשלם לציבור העובדים על-מנת לקבל את הסכמת העובדים לעצם ביצוע המהלך. אולם אסור כי עצם ביצוע המהלך יותנה בהסכמת העובדים. הרכבת היא גוף עסקי והיא צריכה להתנהל בתור שכזאת".
נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי רכבת ישראל הוכיחה עצמה בשנים האחרונות כבלתי כשירה להעניק בטיחות לנוסעיה. "כשוועד העובדים מרשה לעצמו, מפעם לפעם, להתעלל בציבור הנוסעים, שאינו צד לסכסוך כלל", אמר. "בכל חברה עסקית לא היו מטילים ספק בנכונות ההחלטה של שר התחבורה ובהיותה בלתי נמנעת, אבל אנו חיים במדינת האבסורד, בה מונף דגל העבודה המאורגנת מבלי להבין את האיזונים הנחוצים לשימוש בכוח העבודה המאורגנת".