|
לפיד ולוי. גידול חד בתקציב [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
בשנים 2014-2013 צפוי המשק לצמוח בקצב איטי בהשוואה לשנים קודמות, כאשר תחילת הפקת גז טבעי ממאגר תמר תתרום משמעותית לנתוני הצמיחה הכוללים. כך עולה (יום ג', 11.6.13) מתחזית להתפתחויות מקרו-כלכליות שהציג משרד האוצר לחברי ועדת הכספים.
האוצר צופה כי בשנת 2013 קצב הצמיחה יעמוד על 3.8 אחוזים (כולל השפעת הפקת הגז), כאשר בשנת 2014 יצמח המשק ב-3.3 אחוזים. שיעורי צמיחה אלו כוללים את השפעת הגז של 0.9 נקודת אחוז בשנת 2013 ו-0.5 נקודות אחוז ב-2014. התרחבות הביקושים הגלובליים צפויה לתרום לגידול ביצוא, כאשר מנגד צפויה חולשה בהשקעות בנכסים קבועים לאור סיום פרויקטים בעלי אופי חד-פעמי. הקונסולידציה הפיסקאלית צפויה להשפיע על הצמיחה בעיקר בשנת 2014.
בסך-הכל, תקציב המדינה לשנת 2013 יעמוד על 309.5 מיליארד שקל, גידול של כ-7% לעומת שנת 2012. בשנת 2014 התקצי יגדל ב-3.35% לרמה של 320.3 מיליארד שקלים.
ההכנסות יגדלו ב-40 מיליארד שקל בשנתיים הקרובות
האוצר חוזה כי ב-2013 תסתכמנה הכנסות המדינה ממסים בכ-234.5 מיליארד שקל. סכום זה מהווה עלייה ריאלית (בניכוי השינוי במדד המחירים לצרכן) של 5.7 אחוזים לעומת הגבייה בפועל בשנת 2012.
תחזית ההכנסות לשנת 2013 מניחה עלייה ריאלית בשיעור של 2.9 אחוזים בתוצר המקומי הגולמי (ללא גז) ועלייה של 1.7 אחוזים במחירי התוצר. הצמיחה הנומינלית והגידול במשתנים המקרו-כלכליים יוסיפו כ-8.6 מיליארד שקל לגבייה בשנת 2013. כמו-כן צפויה הגדלת מס נטו, הנאמדת בכ-8.7 מיליארד שקל, כתוצאה משינויי חקיקה. סכום זה מורכב מתוספת מס נטו של 6 מיליארד שקל שכבר הוחלט עליה ועוד מהעלאת מס מוצעת של 2.7 מיליארד שקל, בהנחה שכולה תאומץ על-ידי הכנסת. עוד מניחה התחזית שהקדמת תשלום המס על דיבידנדים ערב העלאת שיעור המס בסוף שנת 2011 הגדילה באופן חד פעמי את הגבייה ב-2 מיליארד שקל בשנת 2012 ותקטין את הגבייה ב-1.5 מיליארד שקל בשנת 2013. נוסף על כך הונח שמיסוי הרווחים הכלואים יניב סכום חד פעמי של 3 מיליארד שקל בשנת 2013. כמו-כן, התחזית לוקחת בחשבון שהחל מחודש אפריל 2013 עברה חברת החשמל לשימוש בגז במקום שימוש בסולר, דבר שיקטין את ההכנסות מבלו על סולר ב-400 מיליון בשנת 2013 וב-400 מיליון שקל נוספים בשנת 2014.
בניכוי שינויי חקיקה ובניכוי המס על הרווחים הכלואים ובנטרול השפעת הקדמת הדיבידנדים, צפויה עלייה ריאלית של כ-2.1 אחוזים בגבייה בשנת 2013 לעומת הגבייה בשנת 2012. זוהי עלייה נומינלית של 3.8 אחוזים בגביית המסים בשנת 2013 לעומת שנת 2012, שיעור נמוך משיעור הגידול הנומינלי של 4.7 אחוזים הצפוי בתמ"ג (ללא גז).
בשנת 2014 התחזית הינה לכ-257.6 מיליארד שקל הכנסות ממסים. סכום זה מהווה עלייה ריאלית של 7.4 אחוזים לעומת התחזית לשנת 2013.
תחזית ההכנסות לשנת 2014 מניחה עלייה ריאלית בשיעור של 2.8 אחוזים בתוצר המקומי הגולמי (ללא גז) ועלייה של 2.3 אחוזים במחירי התוצר והגדלת מס נטו, הנאמדת בכ-13.3 מיליארד שקל, כתוצאה משינויי חקיקה. סכום זה מורכב מהעלאת מס נטו של 500 מיליון שקל שהוחלט עליהן בעבר ועוד מהעלאת מס מוצעת של 12.8 מיליארד שקל, בהנחה שכולה תאומץ על-ידי הכנסת. נוסף על כך הונח שאכיפה מוגברת (המותנת בחלקה בחקיקה שעדיין לא אומצה על-ידי הכנסת) תניב סכום ראשוני של 2.1 מיליארד שקל בשנת 2014. לעומת זאת הופחת מבסיס התחזית סכום של 3 מיליארד ש"ח בגין מיסוי חד פעמי של הרווחים הכלואים בשנת 2013.
בניכוי שינויי חקיקה ובניכוי המס על הרווחים הכלואים ובנטרול השפעת הקדמת הדיבידנדים, צפויה עלייה ריאלית של כ-4.4 אחוזים בגבייה בשנת 2014 לעומת הגבייה בשנת 2013. זוהי עלייה נומינלית של 6.8 אחוזים בגביית המסים בשנת 2014 לעומת שנת 2013, שיעור גבוה משיעור הגידול הנומינלי של 5.2 אחוזים הצפוי בתמ"ג (ללא גז). באוצר אומרים כי זוהי תוצאה של הגברת האכיפה בשנת 2014 וסגירת חלק מהפיגור בגבייה לעומת צמיחת התוצר בשנת 2013, הנובע מגידול חריג בהחזרי מס הכנסה בשליש הראשון של השנה.