דוח שחיבר נציב פניות הציבור ברשות השנייה, דוד רגב, והוגש לשר התקשורת
גלעד ארדן ולרשות השנייה מגלה כי הנציבות דחתה את רוב התלונות שהגיעו לפתחה מצד צופי הערוצים המסחריים ומצד מאזיני תחנות הרדיו האזוריות. מהדוח עולה כי בשנת 2012 נדחו 84% מהתלונות, לעומת 50% בלבד בשנה שקדמה.
הנציב השמיט מהדוח שני נתונים מרכזיים שפרסומם עלול אולי להביך ולהציג את תפקודה של הנציבות באור שלילי - הראשון שבהם הוא משך הזמן בו מטופלות התלונות. לפעמים הטיפול בתלונות אורך שבועות וחודשים ארוכים ולפעמים אפילו לא מגיעות תשובות; השני, פירוט העונש המוטל על גוף משדר שנהג בניגוד לכללים.
מתברר כי רק 3% מהתלונות היו לא מוצדקות. ברוב התלונות (70%) טיפל רגב בשיטה שמכונה בנציבות "טופל לגופו". כלומר, קבלת הבהרות מהגוף המשדר והצגתן בפני הקובל, לרוב כמות שהן וללא הערות נוספות. שיטה זו מאפשרת לגופי השידור שהפרו כללים "לצאת בזול" מבלי לתת את הדין ומאפשרת לנציב לומר "הנה טיפלתי".
בשנה האחרונה חל זינוק של 160 אחוז בתלונות על תכנים פוגעניים בשידורי הרדיו האזורי ועמד על 439 לעומת 169. עלייה חלה במספר התלונות שהוגשו נגד רדיו ללא הפסקה, רדיו תל אביב, קול ברמה וקול חי.
עוד עולה כי חלה עלייה של 14% במספר התלונות שהוגשו - 3,179 לעומת 2,797 בשנת 2011. 70% מהתלונות נגעו לשידורי הטלוויזיה. בשנה האחרונה חל זינוק של 160%(!) בתלונות על תכנים פוגעניים בשידורי הרדיו האזורי ועמד על 439 לעומת 169. עלייה חלה בעיקר במספר התלונות שהוגשו נגד רדיו ללא הפסקה, רדיו תל אביב, קול ברמה וקול חי. 67% מהתלונות היו על תכנים פוגעניים ששודרו בתחנות.
כל תלונה שנייה מסך התלונות שהוגשו נגעה לתכנים פוגעניים בהם ביזוי, העלבה או השפלה של הצופים והמאזינים. מחצית מהתלונות נגד תכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה 2 ו-10 הייתה על תוכניות. כל תלונה רביעית הייתה על אחת ממהדורות החדשות ובסה"כ היו 551 תלונות על חדשות. כל תלונה חמישית הייתה כנגד פרסומות. 19% מהתלונות שהתקבלו כנגד תכנים פוגעניים בטלוויזיה היו בנושאי פגיעה בילדים. 15% מהתלונות האחרות היו בנושאים אחרים בהם היבטי מגדר, מיניות וסקסיזם, פגיעה בנשים ומוצא עדתי.
באשר לפילוח התלונות לפי זכייניות הטלוויזיה: 423 תלונות התקבלו על רשת, 416 תלונות על קשת, 375 תלונות על חברת החדשות של ערוץ 2, 270 תלונות על ישראל 10, 111 תלונות על חדשות10, 92 תלונות על ערוץ 2, ו-13 תלונות על חינוכית2.
אחת מתוך כל חמש תלונות הוגשה נגד הזכיינית "קשת" כאשר גם מצבה של הזכיינית "רשת" זהה ואחת מתוך כל חמש תלונות הופנתה כנגדה. בשנה האחרונה הוכפל מספר התלונות שהוגשו נגד הזכיינית "רשת" והדבר נובע, ככל הנראה, משידור תוכניות עתירות רייטינג בהן 'המרוץ למליון' ו'דה וויס'. 12% מהתלונות היו נגד הזכיינית "ישראל 10" וכאמור כרבע מהתלונות היו נגד חברות החדשות, כאשר נגד חברת החדשות של ערוץ 2 הוגשו 17% מהתלונות.
הנציב רגב התייחס למדיניות המקלה שלו, ואמר כי סיבתה ברצונה של הנציבות למצוא את האיזון בין
חופש הביטוי והיצירה, כלשונו, שניתן לזכיינים לבין שמירה על כבודם של הצופים והמאזינים. עוד הוסיף: "יותר ויותר צופים ומאזינים מבקשים טלוויזיה ורדיו נקיים יותר, פחות פוגעניים ופחות אלימים. הזכיינים גילו רגישות גדולה לפניות הציבור ופעלו לתקן בהקדם ליקויים שהתגלו".
מנכ"ל
הרשות השנייה, שי באב"ד, התחייב כי הנהלת הרשות תציג בקרוב בפני מועצת הרשות מסמך מדיניות חדש אשר יביא לידי ביטוי מגמה שתבטא את רצונו של הציבור לקבל "תוכן ושפה אחרים" במטרה להביא לטלוויזיה "איכותית ונקייה יותר".