ועדת הכלכלה אישרה (יום ה', 13.2.14) סעיף שנועד לתת סמכות לשר התחבורה ולמנהל אגף הרכב במשרדו לשקול שיקולי תחרות במתן רישיונות ליבוא רכב, בהתאם לחוק הריכוזיות ובהתייעצות עם הממונה על הרשות להגבלים עסקיים.
כמו-כן, אישרה הוועדה את הסעיף הקובע את התנאים למתן רישיון ליבואנים הישירים, כאשר אחד מהם כולל חובה על היבואנים הישירים לטפל גם במכוניות שלא הם ייבאו לארץ. ח"כ
גילה גמליאל התייחסה לחסם תחרותי נוסף ש
משרד התחבורה ביטל ב-2002 - הבלעדיות בין היבואנים ליצרנים, ואמרה כי חלק מהחוזים עדיין כוללים בלעדיות ליבואנים הישירים. לכן הציעה לחייב בחוק שאחד התנאים למתן רישיון ליבואן ישיר יהיה ביטול הסכמי הבלעדיות, והוועדה אישרה את ההצעה.
היועץ המשפטי של איגוד יבואני הרכב, עו"ד אודי שניידר, טען בדיון כי בחוק הריכוזיות ניתנה הסמכות לגבי רישיונות קיימים רק החל מ-10 שנים אחרי כניסת החוק לתוקף והוסיף כי הדוח של הממונה על רשות ההגבלים קבע שאין ריכוזיות בענף. הוא הוסיף כי "מצד אחד מבקשים מהיבואנים להשקיע כספים ולטפל ברכבים שלא הם ייבאו, ומצד שני יכולים לא לחדש להם את הרישיון אחרי 3 שנים". הממונה, פרופ' דיויד גילה, השיב ואמר כי הסעיף הוא ראוי, ובאשר לדוח הרשות אמר כי הוא מצא שאין תחרות על הלקוח הפרטי.
נציגת הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד שרית זוכוביצקי אור, הסבירה כי בגלל הקשר הישיר של היבואן עם היצרן, ההצעה נועדה להטיל על היבואן לתת מענה של אחריות, קריאות שירות (ריקול) וחלפים לכל כלי הרכב מהתוצר שהוא מייבא, גם אם לא ייבא אותם בעצמו. במקביל, חויבו היצרנים לספק את האחריות ליבואנים, כך שהעלות תוטל על היצרנים ולא על היבואנים.
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, אבנר פלור, הסביר כי כבר ב-2002 ניסתה המדינה להגביר את התחרות בענף באמצעות ביטול הבלעדיות, בשלב ראשון באמצעות הסרת הבלעדיות בין היצרן ליבואן וב-2010 בהכנסת יבוא מקביל. "השורה התחתונה היא שהיה קושי במימוש אחריות וקריאות שירות וכמעט אף אחד לא נכנס לשוק", אמר פלור.
"בעיה קשה לתת שירות לדגמים שאנו לא מייבאים"
נשיא איגוד יבואני הרכב, יעקב אנוך, אמר כי ליבואנים אין בעיה לתת שירות, אחריות וטיפול בריקולים לדגמים שהם מייבאים. עם זאת, הוא הוסיף כי "יש לנו בעיה קשה, כמעט בלתי ניתנת לפתרון, לתת שירות, חלפים וידע לדגמים שאנחנו לא מייבאים. זה לא כרוך בכסף, כי זו לא הבעיה. הנגישות למידע מוגבלת, ואין לנו דרך אמיתית, זמינה וסבירה לספק חלקי חילוף. אם מישהו יביא סובארו מארה"ב ולא מיפן - לא נוכל לטפל בו".
יו"ר איגוד המוסכים,
רונן לוי, אמר כי ללא אפשרות למימוש אחריות יצרן לא יהיה יבוא מקביל ולא תהייה תחרות. "הכל מתחיל ונגמר באחריות, ואם היצרן נתן ליבואן התחייבות לעמוד מאחורי האחריות אז העלות השולית היא אפס", אמר. הוא הוסיף כי היבואנים הישירים עושים מאמצים להשאיר את החסם הזה, כדי למנוע תחרות. עו"ד
זאב פרידמן מהמועצה לצרכנות הוסיף כי נושא האחריות שימש בעבר אמצעי להגבלת התחרות. עו"ד ניל סמולט, היועץ המשפטי של אילון מוטורס העוסקת ביבוא מקביל, אמר כי על הסעיף הזה תלויה כל הרפורמה. הוא הוסיף כי היבואן צריך להביא את הגיבוי של יצרן שרוצה שהרכבים שלו יימכרו בארץ.
הוועדה החלה לדון גם בפרק העוסק בחובות שיוטלו על יבואן רכב מסחרי, עקיף או ישיר, ובכללן אישרה כי הוא יחויב לספק שירותי תחזוקה, מוצרי תעבורה, אחריות, טיפול בתקלות סדרתיות ועוד. יו"ר איגוד המוסכים לוי התייחס לפרק ואמר כי כדי לפתוח את התחרות במוסכים צריך לקבוע כי יבואן רכב ישיר לא יוכל להחזיק יותר ממוסך אחד בבעלותו. היו"ר ברוורמן וח"כ גמליאל הביעו תמיכה בדברים. היו"ר ברוורמן אף הנחה את אנשי משרד התחבורה להגיש לוועדה נוסח לסעיף ברוח הזו.
נושא נוסף אליו התייחס היו"ר ברוורמן היה יבוא אישי של כלי רכב המתאימים לנכים, לבקשת יו"ר עמותת נכים למען נכים, משה בר. היו"ר ברוורמן דרש ממשרד התחבורה להבטיח תנאים שיאפשרו לנכים לייבא כלי רכב ביבוא אישי, על-מנת שיוכלו להביא רכבים שמתאימים באופן פרטני צרכנים שלהם ובמחירים זולים.