בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך
חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת
ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
הסדרי מס חריגים במיליונים לבד"צים חרדיים
|
רשות המיסים ויתרה לבד"צים על סכומי עתק למרות שמדובר בפעילות מסחרית ● לא בדקה כיצד למנהל בד"ץ עם שכר שנתי של 100,000 שקל יש 11 מיליון שקל בחשבון הבנק
|
|
|
|
|
בד"ץ זה פעל בעשור האחרון באמצעות כמה עמותות וחברות. עד שנת 2000 סיפק בד"ץ זה שירותים באמצעות שתי עמותות. לאחר מכן הוקם מבנה מס המבוסס על שלוש חברות, וזה זיכה אותן בהקלות מס מפליגות - וגם בהסדרי מס חריגים. כך למשל, אחת העמותות שילמה מס רק על 6 מיליון שקל מהכנסותיה שהוגדרו כהכנסה עסקית - 13.5% בלבד ממחזורה. לעמותה השנייה הכיר פקיד שומה ירושלים 3 ב"הוצאות מוניטין" בסך 11 מיליון שקל | |
|
|
|
בנובמבר 2009 הנחה מנהל הרשות דאז, יהודה נסרדישי, את סמנכ"ל שומה וביקורת דאז, אהרון אליהו (כיום – סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים) לעקוב אחר פעילות פקידי השומה לגבי מיסוי נותני שירותי דת (האם נדרשו הצהרות הון, האם הוגשו, מה נעשה בהן, האם נפתחו תיקים וכו'). הועלה כי מעקב כזה לא נעשה, וכי הטיפול בנותני שירותי הדת לא הוכלל בתוכנית העבודה של משרדי השומה. זו לא הייתה הפעולה התמוהה היחידה של אליהו בנושא שירותי הדת. ביולי 2009, לאחר שנותני שירותי דת נדרשו להגיש דוחות מס, פנה נבחר ציבור אל נסרדישי וביקש להקפיא את ההליכים בעניינם של השוחטים שקיבלו דרישה כזו. חודש לאחר מכן פנה אליהו אל פקיד שומה גוש-דן דאז, וביקש ממנו "להפעיל את שיקול דעתכם" בדבר אופן המשך הטיפול בשוחטים שאליהם נשלחו דרישות להגשת דוחות מס. הטיפול אכן הוקפא.
|
|
|
|
רשות המיסים העניקה הסדרי מס חריגים לבד"צים חרדיים שונים, ובכך פטרה אותם מתשלומי מיסים בעשרות מיליוני שקלים. כך קובע (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא. בישראל פועלים יותר מ-20 גופי כשרות פרטיים, העוסקים לא רק במתן הכשר למזון, אלא גם במתן הכשר הלכתי בתחומים אחרים, כמו השקעות פיננסיות. פעילותם הכספית של גופים אלו נאמדת במאות מיליוני שקלים. הבד"צים אינם כפופים לכללי אסדרה או שקיפות: מחיריהם אינם מפוקחים, וחלקם אינם מאוגדים והם אינם חייבים בדיווח למשרד לשירותי דת. לפיכך אין לרשויות המדינה מידע לגבי פעילותם והכנסותיהם. בהעדר מידע כזה, היה מצופה מהרשות לאתר את עשרות גופי הכשרות הפרטיים ולהכלילם ברשת המס. אולם הדבר לא נעשה. "תמיכה ברבנים" בלי קבלות משרד המבקר בדק הסדרי מס חריגים בין שני משרדי שומה (ירושלים 3 וגוש-דן) ובין חמש חברות ועמותות הקשורות לבד"ץ מסוים. הסכמים אלו כללו הכרה בהוצאות בהיקף מצטבר של עשרות מיליוני שקלים (החל משנת 2000), בלא שהחברות והעמותות המציאו אסמכתאות בדבר הוצאות אלה כנדרש בחוק. משמעות הסדרים אלו היא הקטנת מס החברות על רווחי חברות ועמותות אלה ומתן פטור מניכוי מס במקור למי ששולמו להם הכספים. בכך קבעו פקידי השומה מתווה של אפליית מס פסולה. בד"ץ זה פעל בעשור האחרון באמצעות כמה עמותות וחברות. עד שנת 2000 סיפק בד"ץ זה שירותים באמצעות שתי עמותות. לאחר מכן הוקם מבנה מס המבוסס על שלוש חברות, וזה זיכה אותן בהקלות מס מפליגות - וגם בהסדרי מס חריגים. כך למשל, אחת העמותות שילמה מס רק על 6 מיליון שקל מהכנסותיה שהוגדרו כהכנסה עסקית - 13.5% בלבד ממחזורה. לעמותה השנייה הכיר פקיד שומה ירושלים 3 ב"הוצאות מוניטין" בסך 11 מיליון שקל. בהמשך נחתמו הסכמים לשנים 2018-2009 עם הבד"ץ, שהכירו במבנה המס החריג שלו, ובין היתר פטרה הרשות עשרות מיליוני שקלים נוספים ממס, בשל משיכות של "דמי זיכיון" או "מוניטין" על-ידי קבוצה בלתי מזוהה של רבנים. חברה אחרת של הבד"ץ ביקשה וקיבלה הכרה ב-35% ממחזורה כ"הוצאות תמיכה לרבנים" - ללא כל תיעוד על טיבן. רשות המיסים לא נגעה בתיק שלה בשנים 2009-2001, וכך לא ניתן היה לטפל בהוצאות תמיכה בסך 12 מיליון שקל משום שהן התיישנו. הכנסה חייבת של 0.5% בד"ץ מסוים, הנחשב לאחד ממפעלי הכשרות הגדולים בארץ, פועל באמצעות חברה. חברה זו דיווחה בשנים 2010 ו-2011 על מחזור של 6 מיליון שקל בכל שנה, ועל הכנסה חייבת במס של 40,000 שקל-27,000 שקל בהתאמה (0.5% מהמחזור בממוצע). לחברה נקבעו שומות בהסכם לשנים 2008-2001 ולפיהן עמד סכום המחזור השנתי על 4.8 מיליון שקל בממוצע, וההכנסה החייבת השנתית עמדה על 126,000 שקל בממוצע (2.6% מהמחזור הממוצע). החברה גם זכתה להנחה בניכוי המס במקור לתושבי החוץ שהיא מעסיקה: 12.5% בלבד במקום 25%. משרד השומה ירושלים 3 התחיל לבדוק את תיקו של מנהל בד"ץ אחר ואף זימן בשנת 2008 את נציגו לדיון שומות. בידי הרשות היה מידע משנת 2003 ממנו עולה, כי בחשבונות הבנק של המנהל נמצאו 11 מיליון שקל, למרות ששכרו השנתי היה 100,000 שקל. מידע זה נזנח ולא טופל עד לשנת 2007. בטיפול השומתי שנעשה לאחר מכן לא קיבל פקיד השומה את גרסת המנהל לגבי מקורם של כספים אלה, אך הרשות לא השלימה את בדיקותיה לגבי תיקו האישי ולגבי התאגידים הקשורים אליו, ולא בדקה את הקשר בין הגידול בהונו של המנהל ובין פעילות הבד"ץ.
|
תאריך:
|
29/10/2014
|
|
|
עודכן:
|
29/10/2014
|
|
איתמר לוין
|
הסדרי מס חריגים במיליונים לבד"צים חרדיים
|
|
רשות המיסים אינה מטפלת למעשה בהון השחור של ארגוני הפשיעה, שהיקף פעילותם מוערך ב-45-30 מיליארד שקל. כך קובע (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח ממנו עולה שהכרזת המדינה על שימוש בכלי המס כאמצעי מרכזי במלחמה בפשיעה - נותרה בעיקרה על הנייר.
|
|
|
הצעדים למלחמה בהון השחור, הנאמד בעשרות מיליארדי שקלים, אינם משיגים את מטרתם - קובע (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר בדק פרטנית כמה מן המהלכים המרכזיים של רשות המיסים בשנים האחרונות.
|
|
|
הרשות לאיסור הלבנת הון קיבלה 240 דיווחים בשנים 2014-2002, לגבי 11 רבנים "מקובלים" ושישה בד"צים, בסכום של מיליארד שקל: 993 מיליון שקל נוגעים למקובלים, מהם 877 מיליון שקל הנוגעים למקובל אחד. מדובר על דיווחים בנוגע לפעולות המעלות חשד להלבנת הון. כך מגלה (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח חמור על הימנעותה של המדינה מגביית מיסים ממקובלים, בד"צים ונותני שירות דת אחרים.
|
|
|
חסמי תקינה שונים מונעים חיבור מיטבי בין המשק הישראלי לשווקים הגלובליים, ואינם מבטיחים את העמידה של הטובין הנכנסים בשערי המדינה בתקני הבטיחות. כך אומר (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר בחן את חסמי האסדרה המגבילים ייבוא טובין.
|
|
|
מיכל לוגסי, מזכירת ועד עובדי מינהל בנמל אשדוד, דירגה 78 מועמדים (בכמה מכרזים) שלא היו להם קרובי משפחה בחברה, בתחתית דירוג הכישורים. בכך הפחיתה במידה ניכרת את סיכוייהם של מועמדים אלה להיקלט בעבודה בחברה, והגדילה במידה ניכרת את סיכוייהם של מועמדים שהיו להם קרובי משפחה בחברה. כך מגלה (יום ד', 29.10.14) מבקר המדינה, יוסף שפירא.
|
|
|
|