|
תלמידים בגטו ורשה [צילום: באדיבות בית לוחמי הגטאות]
|
|
|
|
|
במכון 'שם עולם' לחקר, חינוך והנצחת השואה התקבלו השבוע תוכניות הלימוד של יהודי פולין בתקופת השואה המעניקים הצצה נדירה מבפנים למערכת החינוך היהודית בתקופה בה תלמידים כבר החלו להישלח לעבודות כפייה ולא היה ברור האם השלטונות ייאשרו את פתיחת שנת הלימודים.
כחלק מכלל המסמכים שנחשפים מתגלה לראשונה מכתב שנשלח ב-29.01.41 על-ידי ראשי הקהילה היהודית בקרקוב שבפולין אל המועצה היהודית בלובלין, בה הם מביעים חשש כי שנת הלימודים הקרובה לא תיפתח ומיידעים כי בשל 'רצונות בלתי-אחידים' של הורים הם ממליצים על פתיחת שלושה מסלולים שונים בבתי הספר הכלליים (בתי ספר שאינם תלמוד-תורה), שההבדל ביניהם יהיה שעות הלימודים המוקצות בכל בית-ספר ללימודי יהדות, החל ב-10 ועד 18 שעות שבועיות.
בנוסף, נחשף לראשונה לוח-שעות היסטורי החושף כי גם היהודים שחשו הכי פחות זיקה ליהדות תמכו בלימודי יהדות בהיקפים של 10 ש"ש לפחות (קרוב למחצית מכלל שעות הלימוד השבועיות). ניתן להעריך, כי שעות הלימוד המרובות בבתי הספר הכלליים שהוקדשו ליהדות נועדו, בין השאר, לחזק את הזיקה של יהודי קרקוב לשורשיהם היהודים באחת מהתקופות החשוכות ביותר בהיסטוריה - בה ריחפה עננה כבדה באשר לגורלו של העם היהודי.
לצד לימודי היהדות, יהודי פולין נדרשו ללמוד מקצועות כלליים, כדוגמת חשבון, גאוגרפיה, טבע ואת השפה הפולנית, כאשר שלושת המקצועות הנלמדים ביותר הם מקצועות היהדות, לימודי השפה הפולנית וחשבון.
הרב אברהם קריגר העומד בראש מכון 'שם עולם': "המסמכים שבידינו חושפים מחד-גיסא את החששות הכבדים שהיו לקהילה היהודית בפולין שמא שנת הלימודים לא תיפתח בשל הסכנה הקיומית שליוותה אותם באותה תקופה חשוכה, ומאידך-גיסא את רצונם לשמר את לימודי היהדות במרכז מערך הלימוד, כפי הנראה, במטרה לחזק את המורשת והזהות היהודית בשעת חרום של סכנת כיליון".