מועצת עיריית תל אביב-יפו אישרה (יום ב', 28.12.15) תוכנית תחבורתית להפחתת זיהום אוויר בעיר, במסגרתה נשקלת סגירת מרכז העיר בפני רכבים מזהמים בכלל, ובפני רכבים פרטיים מזהמים בפרט, בימים א'-ו', והקמת חניוני חנה וסע ואולי אף הטלת אגרות גודש. החשש הוא כי ללא תחבורה חלופית ראויה בתוך העיר תהיה זליגה של הזיהום לאזורים אחרים והתושבים ייפגעו.
בין היתר תשקול העירייה פיתוח מערכת תחבורה בת-קיימא, שתישען על מערכת תחבורה רבת-קיבולת ומערכות תחבורה לא-מוטוריות. כמו-כן, תפעל העירייה לפיתוח התחבורה הציבורית בכלל ומערכת הסעת ההמונים בפרט. בתחום זה פועלת העירייה במשותף עם נת"ע לקידום הרכבת הקלה ועם חברת נתיבי איילון לארגון-מחדש בתחבורה הציבורית.
במקביל, מקדמת העירייה מיזם שבילי אופניים, וכן פועלת בכמה מישורים אחרים, כמו הכנסת טכנולוגיות נקיות לצי הרכבים העירוני וקידום של תחבורה שיתופית.
עם זאת, מדגישים בעירייה כי כל עוד לא קיימת מערכת תחבורה עתירת נוסעים יעילה, הנטייה היא לפעול לקידום מערכת התחבורה בתהליך של חיזוי ביקושים ואספקת תשתית בהתאם ("חזה וספק") על-מנת לא לפגוע בתפקוד העיר. תהליך זה מוביל בדרך כלל להתמקדות בהרחבת תשתית הדרכים הקיימת ונוגד את עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. בתחבורה הציבורית השיפורים איטיים יותר.
עיריית תל אביב יפו מבצעת בעשור האחרון פעילות רבה ואינטנסיבית להפחתת זיהום האוויר. העירייה הייתה הראשונה, אשר הכינה כבר לפני כ-8 שנים, בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, תוכנית אב אסטרטגית ייחודית ומקיפה, הכוללת עשרות פעולות וצעדים לטיפול כולל בזיהום אוויר ברחבי העיר, הן מתחבורה ציבורית והן ממקורות נייחים. בנוסף לכך, החלה בשנים האחרונות ביישום תוכנית לטיפול בגזי חממה, כחלק מיישום אמנה בינלאומית להגנת אקלים, יוזמת פורום ה-15. הצעת התוכנית התחבורתית, שאושרה בתחילת השבוע במועצת העירייה, הוכנה בהתאם לסמכות העירייה על-פי תיקון 84 לפקודת התעבורה והיא באה כהמשך וכהשלמה לתוכניות אלה.
עד כה בוצעו חלק מהפעולות וכתוצאה מכך, במהלך העשור האחרון הצליחה העירייה להביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר בעיר, כאשר נרשמה הפחתה מ 51 ימים מזהמים בשנת 2006 לסך הכל 14 ימים מזהמים בשנת 2014 (חמישה מהם ימי סופות אבק).
רון חולדאי: "עיריית תל אביב-יפו עושה מאמצים כבירים לשיפור איכות החיים בעיר ובכלל זה מטפלת באופן עקבי ולאורך שנים בהפחתת זיהום האוויר באמצעים שונים כמו הסבת תחנת רדינג לגז טבעי, סגירת השוק הסיטונאי, הורדת תקני הדלקים, אכיפה על עסקים מזהמים ועוד פעולות אשר הביאו לשיפור משמעותי באיכות האוויר בעיר. זיהום האוויר הנובע מתחבורה שבו עוסקת התוכנית אותה אישרנו עדיין מהווה מפגע הדורש טיפול יסודי ואנו עושים מאמץ גדול בתחום זה באמצעים הקיימים בידנו כמו המהפכה בתחום השימוש באופניים ככלי תחבורה בעיר, עידוד ההליכה ברגל, הקמת מערך שיתוף רכבים ועוד. ואולם חשוב לזכור כי כדי לייצר שינוי משמעותי בנושא יש צורך בהכרעה אמיצה של ממשלת ישראל ו
משרד התחבורה על תום עידן הרכב הפרטי, השקעה משמעותית יותר בתחבורה הציבורית ואימוץ כל אותם פתרונות המקובלים בכל העולם כמו הצעתנו לסגירת מרכז העיר לרכבים מזהמים שעדיין לא אושרה".