משרדי המדע והתחבורה הודיעו כי יפרסמו היום (ג', 24.2.04) 'קול קורא' לקהילת המדענים ולציבור הרחב, לקבלת הצעות ורעיונות חדשניים לאבטחת התחבורה הציבורית, בעיקר מפני מחבלים מתאבדים.
הודעת משרד התחבורה התקבלה בהפעה מסויימת, שכן היא פורסמה במקביל למועד מסירתם למשרד של 5 אוטובוסים ראשונים, האמורים לתת מענה לבעיית המחבלים המתאבדים.
על פי אותם דברים, פירסמו משרדי המדע והתחבורה לפני כחודש פנייה למדענים ואנשי הייטק להגיש הצעות ורעיונות יצירתיים לפיתוח טכנלוגיות חדשות לאבטחת התחבורה הציבורית. עד כה התקבלו עשרות רעיונות והצעות לאבטחת התחבורה הציבורית.
לפני חודש בדיוק גם נערכה חשיפתו של האוטובוס הממוגן הראשון, בטקס רב משתתפים שנערך בהאנגר התעשייה הצבאית ברמת השרון.
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה מסר כי בעקבות פניות רבות של אזרחים הוחלט להרחיב את הפנייה ולאפשר גם לציבור הרחב להגיש הצעות ורעיונות חדשים לאבטחת התחבורה הציבורית, כנגד מחבלים מתאבדים.
ועדה מקצועית מיוחדת, המשותפת למשרדי התחבורה והמדע, תבחן את כל ההצעות שיתקבלו. הרעיונות ימויינו על פי רמת החדשנות והמקוריות שלהם והאפשרות ליישם את הרעיונות המוצעים מבחינה טכנולוגית וכלכלית, בתחבורה הציבורית.
את ההצעות והרעיונות יש להפנות ליוסף ון זוהרן, תוכנית "אבטחת תשתית 2004", האגף לתכנון ובקרה, במשרד המדע והטכנולוגיה, דואר אלקטרוני:
Jo@most.gov.il או בטלפון: 5411140 – 02.
שר התחבורה, אביגדור ליברמן, קבל מהתעשייה הצבאית 5 אוטובוסים ראשונים המצויידים במערכת מיגון אלקטרונית חדשה וסודית. משרד התחבורה תיכנן לערוך עוד ביום א' השבוע את מה שכינה רשמית 'טקס ההשקה למערכת מיגון האוטובוסים כנגד מחבלים מתאבדים', אך הטקס נידחה בנסיבות טרגיות ב- 24 שעות.
בבוקר יום שני, 23 בפברואר, בחניון קרתא של אגד בירושלים שברחוב העמק, בין מלון מצודת דוד - הילטון לשעבר, לשער יפו, נערך הטקס הדחוי שעמד להערך מספר שעות בלבד לאחר שירושלים הורעדה בפעם ה- 25 בתולדות האינתיפאדה הנוכחת, מהתפוצצות אוטובוס ברחובותיה. מיד בתום הטקס יחל ה"פיילוט" להפעלת האוטובוסים הממוגנים, בתחבורה הציבורית בירושלים ובתל אביב.
טפח קטן מפרוייקט האוטובוס הממוגן שנותר סודי ברובו, נחשף לפני חודש בדיוק, בארוע תקשורתי חסר תקדים בהיקפו. בליויי עשרות עתונאים צלמי טלויזיה מכל רחבי העולם, ביקר שר התחבורה אביגדור ליברמן במיתקני התעשייה הצבאית ברמת השרון, שם הוצג בפניו אוטובוס ממוגן ראשון אשר פותח על ידי מספר גורמים שגם זהותם נותרה בחלקה עלומה.
האוטובוס ניראה דומה מבחינה חיצונית ככל אוטובוס רגיל, אלא שנימסר לגביו כי הוא מציע פתרון כנגד פיגועי טרור של מחבלים מתאבדים, "בדרך של שילוב יכולות בתחום המיגון הבליסטי וחומרי נפץ, תוך סימולציה של האיום, שילוב גלאים ומערכות אלקטרו – מכניות מתקדמות, המשולבות בכלים אוטומוטיביים".
המערכת כוללת 5 רכיבים עקריים: מחסום מתקפל בדלת הקידמית של האוטובוס, גלאי, מיגון נהג ונוסעים, דלת אחורית חד – כיוונית ליציאה בלבד ורמקול לדיבור בין הנהג לממתינים בתור. יו"ר ובעל חברת הארגז – יצרנית האוטובוסים, חגי שלום, אשר גם הוא נטל ככל הנראה חלק בפיתוח האוטובוס הממוגן, מסר לנו כי לנגד עיניו עמד השילוב בין השמירה על נוחות הנוסעים, לבין ההגנה על חייהם.
המחסום המותקן בדלת הקידמית מאפשר לנוסע לעלות לאוטובוס רק באישור הנהג – אשר בלחיצת כפתור יכול להפעיל מחסום מיוחד – דמוי המחסומים המותקנים באולמות ציבוריים סגורים. הנהג גם יוכל להסתייע בעתיד בגלאים חשאיים המותקנים על גבי האוטובוס, לצורך בדיקת הנוסעים בטרם עלייתם לאוטובוס. גלאים אלה הם עיקר הגניוס היהודי המותקן באוטובוס, אך דווקא אלה טרם הגיעו ככל הנראה לשלב היישום המיבצעי.
"לא רק הכוח, כי אם גם המוח היהודי הוא אשר ימנע את פיגועי הטרור," הצהיר ליברמן בארוע הגלילה הראשון, אף שלרוב הוא מצדד יותר בפתרונות התקפיים של בטיחות אקטיבית, מאשר בבטיחות פאסיבית מהסוג אותו שואפת התעשייה הצבאית לייצא מאוחר יותר לרחבי העולם. ליברמן ציווה על פיתוח 5 אבות הטיפוס הראשונים בתוך 3 שבועות, באומרו כי "לפתרון מסוג זה, העולם משווע." הכוונה היא אם כן לייצא את האוטובוסים למדינות שונות בחו"ל, אשר בשלב זה אינן מודעות עדיין לעצמת הסכנה המאיימת.
יו"ר התעשייה הצבאית, ארייה מזרחי, מסר לי במהלך טקס הצגת האוטובוס, כי הוא מסוגל לעמוד בקצב של 200 – 300 אוטובוסים בחודש, ואולי קצב אף מהיר יותר.