|
המרינה באשקלון [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
|
|
|
|
|
"חוף הים הוא משאב ציבורי שהציבור בישראל – כל הציבור בישראל גם השכבות החלשות - השקופים - האזרח הפשוט וכן גם אותם אלו ששפר מזלם ויש ביכולתם לקנות יאכטה צריכים ליהנות ממנו", הבהירה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' בפתח הדיון על הקמת שש מרינות חדשות לאורך חופי הארץ. " לכן פניתי לראש מנהל התכנון דלית זילבר בבקשה להמתין עם המשך קיום הדיונים אצלם בנושא עד לקיום דיון כאן בוועדה, ולשמחתי מנהל התכנון נענה לבקשה זו על-מנת שנוכל באמת להביא לפה לוועדה בצורה שקופה וגלויה את עמדות כל הצדדים בסוגיה".
רונית מזר, מנהל התכנון: "ב-2016 החליטה המועצה הארצית לבחון את עידכון תמ"א 1. לפני שיעשו תוכנית מפורטת צריך מסמך מדיניות. מינו ועדה יחד עם מינהל התכנון והמשרד להגנת הסביבה והיו גם משקיפים מטעם משרדי ממשלה שונים. לכל הדיונים הוזמן כל מי שרצה והיה שיתוף ציבור".
ניר פפאי, החברה להגנת הטבע: "הנתונים של צוות התכנון אומרים שרק 10-5 אחוזים משטח המרינות זה לספורט ימי וחינוך. העיקר זה לשימוש פרטי, כלומר יאכטות. השכרה זה לגיטימי, דייגים לגיטימי. הביקוש הוא ל-13,000 מקומות עגינה, כשחינוך ימי, ספורט, דייגים והשכרה הם רק 20% מזה ו-80% מהקיבולת זה ליאכטות פרטיות. מנגד יש את ביקוש הציבור לחופים פתוחים. היום יש 1.7 ס"מ חוף לאדם, אז למי נותנים את החופים? למעטים או לציבור הרחב?"
רוני זיסו, מנהל אגף מעגנות ונמלים, רשות הספנות והנמלים: "החלופה שמציעה החברה להגנת הטבע היא ברמה מאוד נמוכה ולא קיבלנו אותה עד היום, רק ראינו אותה באתר ועדת הפנים של הכנסת. הם מציעים מעגנה של 100 מקומות בתוך קו שוברי הגלים. אין לזה היתכנות טכנית, לא היתכנות הנדסית ולא כלכלית". פפאי: "המהנדס שתכנן את החלופה בנה שורה של מבנים ימיים. לבוא לפסול כי נוח לכם?"
זיסו: "המהנדס הזה לא בנה אף מרינה". חיימוביץ': "אני מבקשת להימנע מעלבונות אישיים כלפי אנשים שלא נמצאים פה". זיסו: "החלופה היא בתוך קו המשברים והיא לעולם תהיה סתומה בחול. אי-אפשר לצאת ממנה לים ויהיו לה הוצאות תפעול עצומות. החינוך הימי לא נותן הכנסה. מי שמממן את ההוצאות זה היאכטות, כדי שהחינוך הימי יוכל לפעול".
טל רז, מטה המאבק נגד מרינה בבת גלים: "אנו נגד מרינה חדשה. פתרון ליאכטות רק על תשתית קיימת. החופים זה משאב מתכלה. מרינה בבת גלים תהיה מכת מוות לריף ייחודי שמתאים לשמורה ימית. יש שם בעלי חיים בסכנת הכחדה כמו חתולי ים ויש שם שתי ספינות טרופות, אחת מהן אניית המעפילים ארלוזורוב. איך מתמחרים את זה? עשרות שנים מתקיימים מגוון ענפי ספורט – קייקים, צלילה, מועדון גולשים, מועדון שיט לילדים. ספורט לא זקוק למרינה".
נחשון צוק, סגן ראש עיריית חיפה: "מיקום המרינה בחיפה הוא אזור סלעי. לא משנה אם נשים שם 10 סירות, מאה או 700". יו"ר הוועדה: "במקום שיש סלעים יש חיים. הערך של הים זה גם מה שיש בתוך הים".
ח"כ משה ארבל: "תפקידנו לפקח אם מוסדות תכנון יטאטאו התנגדויות. בנושא המרינות המדיניות עדיין פתוחה. אנו ככנסת צריכים לתת למוסדות התכנון לעבוד לפני שאנו קובעים מסמרות. אנו לא במקום מוסדות התכנון".
ח"כ תמר זנדברג: "היחסים בין מוסדות התכנון לכנסת דווקא ראויים ליותר אינטראקציה. לפעמים דברים מתקדמים מבלי שנבחנו חלופות. התנגדות אחרי שכתוב, לא מספיקה. הידע לא נמצא כל כולו אצל המומחים. לא מדובר רק בידע מקצועי. יש גם ידע ציבורי. ועדת הפנים זה המקום להעמיק אינטראקציה לאורך התהליך. פה המקום שנשמע הציבור, שבוועדות התכנון מצמצמים אותו למתנגד בלבד".
יו"ר הוועדה סיכמה: "הדיון היום רק חידד כמה עמוקות המחלוקות בין משרדי הממשלה ובתוך משרד הפנים עצמו והגופים שכפופים לו – וכנראה לא סתם אני מבינה שהשר דרעי מתלבט עמוקות בימים אלו בקשר לעמדתו בסוגיית המעגנות. הוועדה סבורה שכל עוד יש מחלוקות כה קשות בסוגיה בין משרדי הממשלה השונים כפי שהשתקף בדיון - נכון יהיה לעצור את התהליך התכנוני ולהמתין להכרעה ולגיבוש עמדה מסוכמת של ממשלת ישראל.