ועדת הכספים האריכה (יום א', 26.12.21) עד ל-6 באפריל 2022, את תוקף התקנות לעניין לגביית 'הוצאות ישירות' על עסקות, המגבילות את גובה ההוצאות הישירות הנגבות בקופות גמל מעבר לעמלות דמי הניהול במסגרת השקעות שונות, ומעמידות אותן על 0.25 אחוז לכל היותר.
בדברי ההסבר לתקנות שאושרו היום, צוין כי מאז שנת 2014, נבחן על-ידי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון יישומה של מגבלת ההוצאות בקרב הגופים המוסדיים. "בחינת היישום מעלה כי מחד-גיסא, יש חשיבות לכך שהוגבלו סוגים מסוימים של הוצאות ישירות. מאידך-גיסא, קיים חשש כי הטלת מגבלה שרירותית או לא מתאימה, מבחינת היקף וסוגי ההשקעות עליהן היא מוטלת תפגע מהותית בהרכב תיק הנכסים של העמיתים ובתשואה המושגת על כספי הפנסיה והחיסכון של הציבור".
הממונה על רשות,
משה ברקת, ציין בפתח הדיון: "בפברואר הקמנו את הוועדה, לא צפיתי שהתהליך ימשך כ"כ הרבה, זו ועדה מאוד רצינית בראשות פרופ' ישי יפה, נתתי לה מנדט מאוד רחב, ולכן לקח לנו עד נובמבר 2021 לסיים עם הדוח. אנחנו מבקשים את הזמן עד אפריל 2022 כדי לגבש תקנות, זה זמן מינימלי להביא תקנות כאלה. צריך לבחון את ישימות ההמלצות, את ההיבטים השונים, זה ישליך על הרבה מאוד חוסכים. אנחנו יודעים כבר שיש מתווה סגור, זו הארכה אחרונה. אנחנו הולכים להסדר קבע ולדרך מאוד טובה, ככל שתלוי בנו, נביא את התקנות באפריל".
עוד ציין ברקת כי התשלומים בגין ההוצאות הישירות "מועברים לצד ג', ולא נכנסים לכיס של הגוף שמנהל את הכספים. ביקשנו שהוועדה שמונתה תפעל גם נוכח נושא השקיפות - אדם מגלה שהעלות הסופית לניהול פתאום גבוה יותר, אמרנו שמה שצריך למקסם בסוף זו התשואה נטו, האם בסוף החוסך קיבל תשואה גבוה יותר, לכן צריך להסתכל על הנושא בצורה רחבה יותר".
ח"כ
ינון אזולאי: "אני זוכר שאמרתם שהפעם הבאה תהייה האחרונה ותביאו תקנות. נבקש לקבל סקירה מקיפה על הדברים ועל מסקנות הוועדה, וכן להיות חלק מהליך גיבוש התקנות".
ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי: "במצב הקיים לא מיידעים את הלקוח כמה עלויות ועל מה העלויות, שיש רווח הוא נשאר אצל המוסדיים ושיש הפסד הוא על הלקוח. אני מבקשת שתיקחו את ההמלצות של ועדת יפה לטייב את המצב לאזרח הפשוט, ותקדמו אותן בצורה הזו, ושזו תהייה הארכה אחרונה לתקנות הללו".
ברקת הציג את המלצות ועדת ההוצאות הישירות:
המלצה 1 - שינוי מבנה דמי הניהול ומעבר למחיר יחיד וידוע מראש בטווח הארוך (לרבות מיזוג דמי ניהול מהפקדה ומצבירה):
לעניין כך ציין ברקת כי "אמורים לחבר את כל התשואות. בנושא של הפקדות וצבירה, כבר התחלנו להוריד את דמי הניהול מצבירה, אמרנו שלא יכול להיות שאנשים צעירים או בעלי הכנסות נמוכות, ישלמו בקרנות נבחרות 2.5 אחוז על ההפקדה, הורדנו את זה ל-1 אחוז, ולהביא את זה לכיוון מינימלי זה נושא שאנחנו מקבלים. לגבי הבאה למחיר ידוע מראש שהמליצה עליו הוועדה, השאלה היא של ישימות ופרקטיקה, זו שאלה לא טריוויאלית, לקבוע אחוז אחיד בתוך חוזים קיימים, אנחנו לא יכולים להתערב בחוזה שכבר נכתב ולשנות בכל המדינה את דמי הניהול שכבר נקבעו. לזה הוועדה הייתה מודעת, ואמרה שלגבי חוסכים קיימים ננסה לפחות להציג שקיפות, ושכל חברה תציג את המחיר שנגבה - בנושא השקיפות כבר התחלנו לפעול, הגופים נדרשים כבר בהצטרפות להציג את דמי הניהול הממוצעים שלהם בתקופה קודמת. בעתיד נשים את זה במספר הצגתי אחד. הרצון שלנו לבוא ולאמץ את ההמלצות, כפוף לישימות ועלות - תולעת. אנחנו רוצים תועלת לחוסכים ולתחרות הכוללת במשק".
יו"ר הוועדה, ח"כ
אלכס קושניר: "היה איזה מחקר לעניין התשואה הנוספת של הוצאות ישירות?"
ברקת: "בוצע מחקר, יש שאלות לגבי המחקר, אבל התוצאות הן שבממוצע אין תשואה עודפת של קרנות. בממוצע זה לא מפתיע, הקרנות הטובות עושות תשואה עודפת והפחות טובות עושות פחות טובה וזה מתקזז".
המלצה 2 - שכלול והרחבת תפריט מסלולי השקעה: חיוב מסלולי השקעה עוקבי מדדים בעלות נמוכה; אפשור מסלולי השקעה בדמי ניהול מבוססי ביצועים.
לעניין כך ציין ברקת כי "אנחנו מתכוונים לקדם שאם יהיה מי שירצה מסלול ללא תשואה עודפת, נקבע גם מסלול כזה. נקבע גם מסלול של אפיק השקעה פסיבית, כל חוסך יוכל לבחור את המסלול שלו". הציעו גם דמי ניהול מבוססי ביצועים ואנחנו מתכוונים לאפשר ביצועים מהסוג הזה.
המלצה 3 - שיפור שקיפות המידע: שיפור יכולות הפיקוח של רשות שוק ההון.
גיא רוטקופף, מנכ״ל איגוד חברות הביטוח, מחה בפני ועדת הכספים על הדחייה הנוספת בתיקון. "הקושי הכי גדול של המנהלים הוא שהם לא כל פעם יכולים לחיות עם חודשיים קדימה, מה אני עושה אם באפריל זה לא יעבור, אנחנו צריכים וודאות. ברגע שזה מאושר עד אפריל, מה עושה מנהל שרוצה להשקיע בינואר בהייטק ותשתיות? הוא עוצר את ההשקעות האלה? אני מבקש לאשר עקרונית עד סוף השנה", אמר רוטקופף.
מירב דוד, לובי 99: "איש לא אמר לחברות לא להשקיע אבל שלא יגבו מהחוסכים דמי ניהול כפולים, שיביאו מהכספים שלהם. אני גם לא מסכימה עם ראש הרשות - לבוא ולומר שוועדה שליוויתם באופן כ"כ צמוד, שהמסקנות שלה אינן ישימות, זה בעייתי. תבקשו מהממונה שיישם את המסקנה המרכזית והראשונה של הוועדה, של מחיר אחד, שהחוסך יראה מחיר אחד. אפשר לעבור מקרן פנסיה לקרן פנסיה, החוזים הם בסה"כ של 5 שנים, היינו רוצים שהחוסכים ישלמו מחיר אחד וידעו מה הם משלמים. שנית לגבי השקיפות, בהארכה הקודמת של הוראת השעה, נוספה הוראה לפיה קרן הפנסיה אמורה לעדכן את החוסך לגבי דמי הניהול הנוספים, לצערנו ההוראה היא לא בעת ההצטרפות, אלא לאחר מכן. נבקש לתקן את החוזר באופן מידי, כדי שהחוסכים יקבלו את השקיפות אליה התכוונה הוועדה".
ברקת: "לא אמרתי שהמסקנות לא ישימות, אלא שיש צורך בהתאמות כדי ליישם אותן".
מיכל היימן, רשות שוק ההון: "הוספנו בטופס ההצטרפות הודעה מפורשת שיש הוצאות ישירות ומה הממוצע שלהן בגוף אליו מצטרפים, גם אחרי שהצטרף עמית הוא מקבל גם הודעה שיש לו הוצאות ישירות ואיזה מסלולים וכו'.
דוד: "בשטח שהרמנו טלפון איש לא יידע את הלקוח".
יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "במחצית ינואר נקיים דיון על דוח הוועדה עצמו, נבקש להזמין את פרופ' יפה שיציג את המסקנות, כדי להגיע מוכנים לדיון בנושא התקנות. לאחר מכן, נרצה שתציגו לנו כבר במרץ את התקנות החדשות לאישור, כי מושב הכנסת מסתיים ב-13 במרס. נבקש מכם לעשות מאמץ להגיע לאישור התקנות בתחילת מרס, כדי לא להיות שוב עם אקדח לרקה מבחינת הזמנים".