בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
שלט באוטובוס נגד אלימות [צילום: ניסים פרץ]
|
|
|
שני שלישים מנהגי התחבורה הציבורית הועסקו 5 שנים או פחות
|
נהג תחבורה ציבורית בוועדת הכלכלה: "נרדמתי עשרות פעמים על ההגה; נס שהנוסעים לא נפגעו" ● מנכ"ל משרד התחבורה: פועלים בכל הכלים לקדם את נושא השכר והוותק ● נציגת האוצר: מקווה שנושא הוותק ייפתר עוד השנה - נושא השכר נמצא בדיון בתקציב לשנה הבאה ● פערים בין תגמולי המפעילים הפרטיים לאגד ולדן
|
ועדת הכלכלה דנה (יום ג', 10.5.22) במקצוע הנהג בתחבורה הציבורית וזכויותיו, במסגרת ציון היום המיוחד לעובד השכיר בכנסת, שיזמה ח"כ נעמה לזימי. היו"ר מיכאל ביטון פתח את הדיון ואמר כי אם יש חסם שמונע את התפתחות של שירות ההסעות בישראל זה הרצון והנכונות של צעירים לעבוד כנהגי תחבורה ציבורית. הוא הוסיף כי פגיעה פיזית ומילולית מרתיעה אנשים מלרצות להיות נהגי תחבוה ציבורית, וקרא לקדם את החקיקה המחמירה את האכיפה כנגד מי שפוגע בנהגי תחבורה ציבורית, כך שתקיפתם תחשב תקיפת עובד ציבור.
|
|
|
מנכ"ל משרד התחבורה, מיכל פרנק, אמרה כי הנהגים נפגעים גם מהטרור וגם מאלימות בתוך האוטובוס, והיא פועלת בנושא באופן אישי מול המשרד לביטחון הפנים והמשטרה. "על-מנת לקדם תחבורה ציבורית יעילה וטובה נדרשת תשתית פיזית של מסופים, נתיבי העדפה ומבני מנוחה לנהגים, וכמובן התשתית האנושית שהיא נהג האוטובוס וכל מה שתומך בעבודתו. אנחנו מקדמים סדרה רחבה של פתרונות לקידום רווחת הנהג, המקצועיות שלו, שיפור תנאי העסקתו והקפדה על שעות מנוחתו". פרנק ציינה כי לפני 10 ימים פרסם המשרד מתווה למענקים למפעילי תח"צ, לטובת גיוס נהגים חדשים. באשר לתנאי העסקת הנהגים, אמרה המנכ"ל כי השרה מרב מיכאלי תומכת בעבודה המאורגנת ובשוויון זכויות. "אנחנו פועלות יחד עם המשרד והרשות לתחבורה ציבורית בכל הכלים שברשותנו, כדי לקדם את נושא תנאי השכר, הוותק ורציפות התנאים של הנהגים".
|
|
|
יו"ר ועד אלקטרה אפיקים, יוני קריספין, אמר: "אנחנו נקראים פראיירים מתחלפים. אם משרד התחבורה הולך ומשקיע כספים בהבאת עוד פראיירים זו בושה וכלימה למשרד התחבורה. כשאני רואה בקבוק במרכול, אני לא רואה בקבוק - אני רואה את השירותים. אנחנו נמצאים בקטסטרופה". קריספין אף שאל עד מתי יתחננו הנהגים להעלות את שכרם. נהג האוטובוס שמואל בן-יאיר סיפר כי עבד בחודש אפריל 222 שעות והרוויח רק 7,500 שקל נטו. ציון פת, יו"ר חברת אקסטרה, התייחס לנושא השכר ואמר כי אם המדינה סבורה שהשכר צריך להיות גבוה יותר, אז מישהו צריך לממן את זה. הוא הוסיף כי "ההפרטה גרמה לכך שיש פער עצום בין מה שהמפעילים הפרטיים מקבלים במכרזים, לעומת ההסכמים שהמדינה עושה עם אגד ודן, והפערים מקשים עלינו, המפעילים, לתפקד בצורה סבירה". הכוונה היא למחיר שאגד ודן מקבלות על כל ק״מ בהשוואה למחיר הנמוך שהמפעילים הפרטיים מקבלים.
|
|
|
ח"כ לזימי אמרה כי העבודה הזו היא שוחקת וקשה. היא הוסיפה שסוגיית השמירה על הוותק היא בשורה וציינה כי היא מקווה שניתן יהיה לקדם זאת בתקציב הקרוב. בנוסף סיפרה כי יש עדויות של נהגים שעושים צרכים בבקבוק. אחד הנהגים התפרץ לדברים וסיפר כי הוא שומר בקבוקים - ולא למחזור, ונהגת נוספת העירה כי לה אין אפילו את האפשרות הזו. יו"ר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית, ישראל גנון, אמר כי אנחנו בדרך לקטסטרופה והתוכנית של משרד התחבורה לא תביא לענף נהג אחד נוסף. לדבריו, "יש 70 אלף מחזיקי רישיון נהיגה, לא צריך נהגים חדשים, אבל הם לא רוצים לעבוד במקצוע עוד לפני שהם שומעים את הטענות שלנו על תשתיות. השכר נמוך ולא ראוי - 35% מתחת לשכר הממוצע במשק, בעוד שבכל העולם המערבי הוא סביב השכר הממוצע במשק".
|
|
|
ח"כ אורי מקלב אמר כי בעבר אימהות רצו שבנן יהיה נהג אגד, אך היום איש לא מסכים להיות נהג בשכר של 44-43 שקלים לשעה. יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות העובדים הלאומית, ששי שדה, אמר כי הנהגים הם העובדים היחידים בארץ שלא יכולים ללכת לשירותים, והוסיף כי מקצוע הנהג הפך ממקצוע מכובד לנחות והנהגים הפכו לשק חבטות. שדה הוסיף גם הוא כי הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לשפר את שכר הנהגים. נציגת משרד האוצר, שחר בר, אמרה כי בנוגע לשכר הדבר נמצא בדיון במסגרת התקציב לשנה הבאה, והוסיפה כי היא מקווה שנושא הוותק ייפתר עוד השנה. לדבריה, "כל העלאה של שקל בשכר זו עלות של מאות מיליוני שקלים לתקציב המדינה".
|
|
|
רינת בניטה [צילום: ערוץ כנסת]
|
|
נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, אמרה כי המחסור בנהגים הוא אחד החסמים שמונעים תוספת שירות בתחבורה הציבורית. לדבריה, כמעט שני שלישים מהנהגים הועסקו 5 שנים או פחות, והדבר מהווה אינדיקציה לנטישה של הענף. מנכ"ל משרד התחבורה פרנק התייחסה לדברים שנאמרו בדיון, ואמרה כי המשרד פועל בכל המישורים לרבות משא-ומתן תקציבי. "בסופו של דבר, מדובר בתקציבים גדולים מאוד, וזו לא החלטה שרק אנחנו יכולים לקבל. יש להטיב את התנאים בענף, קודם כל בשביל הנהגים הקיימים כי מגיע להם וזה יותר בטוח ושירותי, אבל תג המחיר ברור מאוד - תוספות סבירות וראויות שמיתרגמות ל-650 מיליון שקל בשנה. זה לא כסף קטן, אבל הוא נמצא בראש סדר העדיפות בדיון התקציבי עם האוצר". מקלב סיכם את הדיון ואמר כי דבר ראשון יפעל לקדם את הצעת החוק להתייחס לנהג כאל עובד ציבור, וקרא לעשות את השינוי הדרוש בתקציב השנה הבאה. הוא הוסיף כי הוועדה תמשיך לעקוב אחר הטיפול בכל הבעיות שעלו בדיון.
|
|
תאריך:
|
10/05/2022
|
|
|
עודכן:
|
10/05/2022
|
|
עידן יוסף
|
+סכסוך עבודה בשש חברות תחבורה ציבורית: תיתכן השבתה בעוד שבועיים
|
10:06 11/05/22 | עידן יוסף |
ההסתדרות הלאומית הודיעה לממונה על יחסי העבודה במשרד הכלכלה עו״ד רבקה ורבנר, על סכסוך עבודה בשש חברות תחבורה ציבורית, שהיא הארגון היציד של עובדיהן, וזאת בעקבות הדיון אתמול בוועדת הכלכלה בכנסת, שבו לא ניתן מענה למצב הקשה בו הנהגים נמצאים. מההסתדרות הלאומית נמסר: "הכרזת סכסוך העבודה מגיעה לאחר חודשים של 'מריחה' ללא תוצאות. דם הנהגים הפך הפקר, תנאי העבודה שלהם הם הנחותים ביותר בארץ והשכר נמוך ולא משקף את האחריות הגדולה שהם נושאים על כתפיהם ואת העבודה הקשה יום יום. אלפי נהגי אוטובוסים ישביתו את הענף בעוד שבועיים".
|
|
|
|
+אתר אגד קרס בעקבות מתקפת סייבר
|
22:06 10/05/22 | עידן יוסף |
סוכנות סאברין המזוהה עם המיליציות הפרו-אירניות בעירק טוענת שבוצעה מתקפת סייבר נגד אתר אגד. בחברה מאשרים שהתקיימה תקיפה שבשעה זו נבלמת והיא חסמה גישה לאתר מחוץ לישראל. "אנו מתמודדים עם מתקפת סייבר שגורמת לעומס באתר, אין סכנה לדלף מידע". גם אתרי רב-פס והופ-און קרסו.
|
|
|
|
+מנכ"ל הרכבת: אבדוק את עצמי פנימה איך יצאה תקלה כזו תחת ידי ואתקן להבא
|
11:27 10/05/22 | עידן יוסף |
מנכ״ל רכבת ישראל, מיכה מייקסנר, מגיב לסערה על דבריו: ״הדברים שנאמרו על-ידי לא היו צריכים להיאמר. טעיתי צר לי על כך ואני מתנצל. איני מחפש הסברים ותירוצים. זה כמובן לא משקף את אישיותי ואמונותיי ובוודאי לא את השירות והכבוד שאני מקפיד לתת לכל אדם בכל תפקידיי ובוודאי ברכבת. אבדוק את עצמי פנימה איך יצאה תקלה כזו תחת ידי ואתקן להבא. אני באופן אישי נכחתי בכל משך אירוע הלוויה בתחנת בני ברק על-מנת ולוודא כי כלל הנוסעים יקבלו את השירות המיטבי ויחזרו לביתם בשלום״. ח"כ אורי מקלב, לשעבר סגן התחבורה, אמר כי הוא מקבל את התנצלותו של המנכ"ל, וראוי להקפיד להיזהר שלא להתבטא כך. מנגד, ח"כ יואב בן-צור קרא לפטרו מיד.
|
|
|
|
שני שלישים מנהגי התחבורה הציבורית הועסקו 5 שנים או פחות
|
|
גינויים במערכת הפוליטית לדברים שאמר מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר נגד החרדים. בשיחה סגורה שקיים בערב יום הזיכרון עם עובדים בכירים ברכבת ישראל, שפרטיה הובאו בידיעות אחרונות, הוא שיתף את הנוכחים בשיטה שבה נקטו עובדי החברה כדי להרחיק מהמסילות את החרדים שהתאספו לחלוק כבוד אחרון לרב חיים קניבסקי במהלך מסע הלוויה.
|
|
|
היסטוריה בענף התחבורה הציבורית: חברות התחבורה הציבורית שיזכו במכרזי ההפעלה לאשכולות תחבורה ציבורית יכללו בתנאי המכרז שמירה על רצף זכויות סוציאליות לנהגי האוטובוסים. תנאי זה יחל במכרז שייצא בימים הקרובים לאשכול אזור השרון - רעננה הרצליה וכפר סבא.
|
|
|
הממונה על הילולת הרשב"י במירון, צביקי טסלר, התייחס במענה לשאלות עיתונאים בתדרוך שקיים (יום ב', 9.5.22) לשמועות על מכירות מוקדמות עבור חצרות חסידיות שונות. לדבריו, במהלך שני ימי ההילולה תתאפשר הגעה ל-175 אלף איש, מתוכם עד 15% לקהילות עם מסורת הדלקה. "מעבר לכך, כל הכרטיסים נמכרים באמצעים שפורסמו. זו נקודת האיזון שמצאנו ואנחנו חוטפים על כך ביקורת משני הצדדים", אמר.
|
|
|
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטן, מציב אולטימטום לראש הממשלה נפתלי בנט, ודורש ממנו לעצור את רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי התחבורה הציבורית, שעליה הכריזו השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן, ולהקפיא אותה באופן חד-צדדי. בדיון מעקב שקיימה (יום ב', 9.5.22) הוועדה בנושא הרפורמה, הוא הודיע כי אם יישום הרפורמה לא יידחה בכמה חודשים ויוטמעו לפחות 80% מההערות של הוועדה, יראה את עצמו לפעול באופן חד-צדדי מול הממשלה, לאו-דווקא במסגרת ועדות הכנסת.
|
|
|
רפורמת "דרך שווה" להאחדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, היא לא יותר מאשר מסמך כניעה של משרד התחבורה לפקידי משרד האוצר. לא מעט פקידים עברו מהאוצר למשרד התחבורה, והרפורמה שהציגו השרים מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן היא הדגל הלבן המסמל את השלמת כיבוש משרד התחבורה ע"י האוצר.
|
|
|
|
|
|
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
|
|
|
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
|
|
|
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|