|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
אביחי בוארון, ינון אזולאי, ולדימיר בליאק, חמד עמאר [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

למרות עליית הריבית: המפקחת על התחרות נעדרה מדיון בנושא

באיגוד הבנקים טענו בוועדת הכספים כי יחס התמסורת בארץ הוא מהגבוהים בעולם, כאשר מנגד השיבו ח"כים כי הנתון נשען על מתן ריביות גבוהות לפיקדונות ללקוחות חזקים וריביות נמוכות לפקדונות ללקוחות חלשים מול טענת יו"ר הוועדה על ההפרשים בין ריביות לציבור לרווחי הבנק השיבו נציג האיגוד: "לא הבנקים מחוללים אינפלציה ולא הם שמעלים ריבית" סגנית המפקח על הבנקים: "הריבית על פקדונות גולגלה בין 80 ל-100 אחוז, בפקדונות משקי בית בתקופה של עד 3 חודשים זה 70% גלגול"
03/06/2023  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות

שיעור הריבית על הלוואות לדיור והריבית המשולמת על-ידי הבנקים על כספים המופקדים בחשבונות עו"ש ובפיקדונות, כמו גם השלכות סביבת האינפלציה והריביות הגבוהות על גיוס האשראי במגזר העסקי. עלו בדיון שהתקיים השבוע (31.5.23) בוועדת הכספים. הוועדה דנה בצורך הדחוף בפתרונות להתמודדות עם העומס ההולך וגדל העומד בפני בעלי בתים ועסקים קטנים.

היו"ר משה גפני נתן את הטון בדיון, והביע את דאגתו העמוקה מעליית הריבית על המשכנתאות. גפני חשף כי זוגות צעירים משלמים כעת תוספת של 1,600-1,700 שקל בחודש בשל העלאת הריבית. לדבריו, עליית האינפלציה והרקעת השחקים של הריבית, מעמידה בסכנה את היציבות הכלכלית של משקי בית אלו. גפני הדגיש את הצורך הדחוף בפתרון, והפציר בוועדה לבחון אפשרויות שונות מעבר להצעות חוק בנושא.


[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

גפני הדגיש עוד את ההשפעות המזיקות של ריביות גבוהות על עסקים קטנים. הוא טען כי עסקים אלו ניצבים בפני אתגרים משמעותיים בהבטחת אשראי בר-השגה. ההשלכות השליליות של ריבית מופרזת הגבירו את המצוקה הכלכלית איתה מתמודדים יזמים, ופעולה מיידית הכרחית לדבריו.

היעדרותה של המפקחת על התחרות מיכל כהן במהלך הדיון עוררה דאגות בקרב חברי הוועדה. גפני הטיל ספק ביעילות הפיקוח המאסדר, וטען שהבנקים מנצלים את הדומיננטיות שלהם בשוק. "אומרים לנו שאנחנו לא יכולים להתערב, אבל אנחנו רואים שהריבית על המשכנתאות עולה כל הזמן, ובפיקדונות שם הבנקים נותנים כסף קטן באופן יחסי. מילא הבנקים היו בפשיטת רגל, אבל מול המאזנים שלהם, של רווחים של עשרות מיליארדים, מן הראוי היה שגברת כהן תהיה כאן היום, שכן השר שאמון עליה מדבר נגדה, יש פה זירה ציבורית שהיא תוכל לומר את דבריה. נראה שיש תחרות אסורה בין הבנקים ואומר השר שנרדמתם", אמר.

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

במהלך הישיבה הוצגו כמה רעיונות להצעות חוק, המעידות על ההסכמה הגוברת בקרב חברי הוועדה לגבי הדחיפות ברפורמה. ח"כ ינון אזולאי הציע לחייב את הבנקים בתשלום ריבית על חשבונות עו"ש: "בואו קודם נחייב אותם על הריבית, אח"כ נתווכח על גובהה. יש בנקים שנותנים 6.5-6 אחוז, מה קורה שהם לא נותנים את זה? רווחי הבנקים נעשו 6 מיליארד, מה מפריע לי? שהם מרוויחים שלא ביושר, שזה על חשבון החלשים. אז יספרו לי שהנגיד כל פעם מעלה את הריבית, זה עוד סיפור שצריך לטפל בו, לא יכולים להיות שהבנקים יקרעו את הלקוחות שלהם, אבל יש כאלה שיש להם 50 אלף שקל, ועליהם כל הרווח של הבנקים, והם אלה שלא מקבלים. לא ניתן ששוב ושוב 'ידפקו' אותם".

ח"כ אורית פרקש הכהן העלתה את נושא סכומי הכסף הגדולים שהופקדו בחשבונות עו"ש שהניבו ערך מינימלי ללקוחות, בעיקר למשקי בית קטנים ולעסקים. "שמענו את נגיד בנק ישראל מדבר ואומר שבבנקים יש סך של כמה טריליוני שקלים של פיקדונות, וסכום עתק של 500 מיליארד שקל, כמעט 30% הוא כסף שיושב בחשבונות העו"ש ולא נושא שום ערך ללקוחות האלה, וזה בטח משקי בית קטנים ועסקים קטנים".

היא הציעה להסמיך את הנגיד או את המפקח על הבנקים לקבוע כללים שיטפלו בסוגיה זו ביעילות. ההתמקדות הייתה בתמריץ בנקים לשנות את שיטות העבודה שלהם, עם מנגנונים ממוקדים שיכולים להביא לשינוי במצב יתרת החשבון השוטף ("למשל במצב בו 30% מהכספים יושבים בעו"ש, יכנס מנגנון שיקבע שעל הבנקים לשנות את המצב הזה. אני רוצה שיהיה לדבר הזה תוצאות").

[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

איתן מדמון, מנכ"ל איגוד הבנקים, הגן על האינטרסים של הבנקים, תוך שימת דגש על מחויבותם לרווחת הלקוחות. מדמון שב והדגיש כי איתנות הבנקים קשורה ישירות לאיתנות לקוחותיהם והציבור בכללותו. עם זאת, חברי הוועדה קראו תיגר על התפיסה שהבנקים נותנים עדיפות משנית לאינטרסים של הלקוחות, והביעו דאגתם לגבי הרווחים העצומים שהבנקים מרוויחים ללא הטבות תואמות ללקוחות.

יהודה טלמון, יו"ר דירקטוריון אופק - אגודת אשראי, הדגיש את הצורך לטפל בכשל השוק בתוך מגזר הבנקאות הריכוזי. טלמון קרא להגברת התחרות, לרבות קידום מודלים של בנקאות שיתופית כמו איגודי אשראי. בהסתמך על דוגמאות מהעולם, הציג טלמון נתונים המדגישים את היתרונות שמציעות מערכות בנקאות שיתופית ללווים וללקוחות, עם פערים פוטנציאליים של 30-20 אחוז לטובת עמותות כאלה.

אלעד מגדסי, המייצג את רשות התחרות, עדכן על הבדיקה השוטפת של תחום הפיקדונות. תוך הכרה באמיתותן של כמה טענות של חברי הוועדה, הבטיח מגדי לוועדה שאיסוף הנתונים נמצא בשלביו האחרונים. לדבריו, רשות התחרות פעלה באופן פעיל כדי לטפל בחששות שהועלו, במטרה להגן על האינטרסים של הלקוחות ולטפח סביבה הוגנת לעסקות פיננסיות.

"אתם רשות מיותרת"
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]


היו"ר גפני: "אני רוצה את הנתונים בכתב, בעוד 3 חודשים עדיף שלא תביא, אדבר עם שר הכלכלה שאתם רשות מיותרת. אנחנו מדברים על זה כבר זמן רב. המצב בידיים שלכם, הצעדים שצריך לנקוט, הנתונים, אם נראה שבפרק זמן קצר לא נקבל מכם שום דבר, נפנה לממשלה ונבקש לבטל את רשות התחרות, אם תביאו נתונים שאפשר להשתמש, אז נראה שיש לכם ערך".

שוקי אורן, יו"ר בנק one zero: "הפתרון היחיד הוא תחרות. זו מערכת שנהנית מחוסר ידיעה של הלקוחות, ברגע שהלקוח לא יודע, הם מעלים את הריביות. אצלנו לקוח לא צריך לנהל מו"מ על גובה הריבית שיקבל, מהיום הראשון שהבנק העלה את הריביות, הצענו תמסורת, שילמנו את הריביות הגבוהות ביותר, והעלנו אותן לכולם, מכיוון שהמערכת דיגיטלית, תקבל אותה ריבית גם אם תפקיד מיליון או חצי מיליון. בעיני ריבית אוטומטית לא תביא ערך לציבור, מה שחשוב שהבנקים יודיעו ללקוח - יש לך כסף בחשבון. תנו כלים חוקתיים והגנות ינוקא לשחקנים חדשים כדי שיוכלו להתחרות מול הבנקים הוותיקים, הכנסת והממשלה הם שיכולים ליצור סביבה תחרותית".

רויטל קיסר, סגנית המפקח על הבנקים: "אכן יש עודף נכסים על התחייבויות שמקבלות ריבית, כפי שנאמר של 500 מיליארד שקל, שזה העו"ש. אנחנו כן רואים הסתה מעו"ש לפיקדונות, האם מספיק? לא. הריבית גולגלה לאשראי בסדר גודל של 100 אחוז לכל הקהילות, הריבית על פיקדונות גולגלה בין 80 אחוז ל-100 אחוז, בתקופה של פיקדונות של 3 חודשים עד שנתיים - 100 אחוז. יש אזור שם הגלגול יותר חלש, משקי בית עד 3 חודשים, כרגע זה 70 אחוז גלגול. הגלגול בהתחלה היה איטי, עכשיו הוא מהיר יותר".

"אנחנו דורשים מהבנקים להמשיך את הגלגול על פיקדונות, אנחנו דורשים מהבנקים ליזום פנייה אקטיבית ללקוחות, שיעור התמסורת הלך ועלה, שיעור המעבר מעו"ש לפיקדון הלך ועלה. הפיקוח על הבנקים ובנק ישראל ישקלו את כל הצעדים, כולל ההצעות שעלו פה בדיון".

יו"ר הוועדה סיכם את הדיון: "אנחנו עומדים בפני שוקת שבורה, מגיע נגיד הבנק, המפקח על הבנקים, אנשים נחמדים אבל לא מביאים שום פתרון. להגיד אינפלציה אנחנו יודעים, להגיד איתנות הבנקים אנחנו יודעים, אבל שום פתרון לציבור ולעסקים והתעשיה. נקיים בקרוב דיון המשך עם הנתונים שנקבל. אני לא מתכוון לעשות בעניין הזה הנחות, זה נושא חברתי מהמדרגה הראשונה. מוכרחים למצוא פתרון, והממשלה לא יכולה לעמוד מהצד".

תאריך:  03/06/2023   |   עודכן:  03/06/2023
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למרות עליית הריבית: המפקחת על התחרות נעדרה מדיון בנושא
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דובר צה"ל מסר בצהריים (שבת, 3.6.23) כי לוחם ולוחמת צה"ל נהרגו בתקרית מירי בסמוך לגבול עם מצרים, בעמדת אבטחה שאותה איישו. צה"ל מתחקר את נסיבות הירי ומבצע סריקות במרחב. התקרית הביטחונית התרחשה הבוקר במרחב החטיבה המרחבית פארן. הודעה נמסרה למשפחותיהם. צה"ל משתתף בצער המשפחות וימשיך ללוותן. בצהריים מסר דובר צה"ל על חייל נוסף שנהרג - הפעם במהלך המרדף אחרי מחבל שחדר ממצרים. המחבל ההרוג הינו שוטר מצרי.
03/06/2023  |  יואב יצחק  |   חדשות
היום לפני 127 שנה, הממציא האיטלקי גוליילמו מרקוני רשם פטנט על מכשיר שידורי הרדיו. מרקוני נולד באיטליה לאב איטלקי ולאם אירית. מילדותו התעניין ולמד על האלקטרומגנטים, חשמל ופיזיקה. לאחר שפיתח משדר רדיו שלא התקבל ברצינות באיטליה, נסע עמו לאנגליה ב-1895, וכעבור שנה רשם פטנט על שידורי טלגרפיה אלחוטיים. הוא פיתח את התחום והקים את חברת “הטלגרף האלחוטי של מרקוני בע”מ” שנחלה הצלחה מסחרית רבה.
02/06/2023  |  מגזין סגולה  |   חדשות
מיום ג' הקרוב (6.6.23) תחל חברת מטרופולין להפעיל את אשכול התחבורה הציבורית בירושלים, ותחליף את חברת קווים. שירות התחבורה הציבורית באשכול זה הוא מהנמוכים ברמתו בענף, ובמשרד התחבורה מקווים כי עם כניסתה של מטרופולין יחול שיפור.
02/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון המורים העל יסודיים הודיע כי אם לא ייחתם הסכם קיבוצי 'ראוי ומכבד', כלשונו, ישבשו מורי הארגון את פתיחת שנת הלימודים הבאה. עוד הודיע שכצעד בונה אמון - מבטל הארגון את האיסור שהטיל על המורים להשתתף במסיבות הסיום של תלמידי כיתות י"ב.
02/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, נפגש הבוקר (יום ו', 2.6.23) בירושלים עם השליח המיוחד מטעם נשיא ארצות הברית לענייני אקלים, מזכיר המדינה לשעבר ג'ון קרי.
02/06/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ישראלים נבונים חייבים לשטוף עתה את הרחובות והכיכרות ולהתייצב מול קלגסי המשטרה הפועלים בשליחותו של איתמר בן-גביר, ולמנוע את מה שעלול להיהפך ל"בכיה לדורות"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כאמור, ישראל נמצאת עתה במלחמה רב חזיתית. חיזבאללה בדרום לבנון - אומנם באיחור מבחינת תקוות חמאס - פתח את החזית הצפונית    סוריה הפכה קרש קפיצה לסוכנים אירניים חתרניים, ביו"ש ובבקעת ה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
אנו שומעים בארץ ובעולם קריאות המבקשות מממשלת ישראל להימנע מפינוי רפיח    הקריאות האלה הן אכזריות וזדוניות    הקוראים להימנעות מפינוי מבצעים בפועל רצח המוני בהבל פיהם
עדנה ויג
עדנה ויג
על השיר "הזיה בדרך לירושלים"    בשיר שילב המשורר חלקי שורות ומילים ממספר שירים ישראלים    השיר יפה ומעניין והשילוב נראה טבעי ולא מאולץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il