|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
מיארה. חלק משינוי משטרי כולל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

מיארה: לקבל את העתירות נגד ביטול הסבירות

מזהירה מפני השלכות חמורות ביותר של הביטול - החל ממינויים מושחתים ועד פגיעה בשוויון הבחירות סבורה שמדובר במקרה חריג שבחריגים המצדיק התערבות שיפוטית בחוק יסוד
03/09/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

"במישור המעשי ומיד - הפועל היוצא של התיקון, באופן הגורף והכוללני שבו נוסח, הוא ביטול הביקורת השיפוטית האפקטיבית על תחומים רבים ומשמעותיים של פעולת הרשות המבצעת, ויצירת 'חורים שחורים נורמטיביים', שנושאים השלכות דרמטיות על אופן הפעלת שיקול הדעת של הממשלה ושריה". כך אומרת (3.9.23) היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, המבקשת מבג"ץ לקבל את העתירות נגד ביטול עילת הסבירות ולבטל - לראשונה בתולדות המדינה - סעיף בחוק יסוד.

"המשמעות המיידית של התיקון היא פגיעה אנושה בערובות הקיימות בשיטת המשטר בישראל לריסון כוחו של הרוב. משמעותו היא כי לממשלה ולשריה ניתנה בפועל חסינות מפני ביקורת שיפוטית על סבירות שיקול דעתם גם במקרים של הפרת חובת הסבירות, ותהיה זו אפילו הפרה קיצונית, בוטה וחריפה וביחס להחלטות פוגעניות וחשובות", מתריעה מיארה. מסקנתה היא, ש"שמדובר בתיקון אשר נמנה על אותם מקרים חריגים שבחריגים של חקיקת יסוד אשר פגיעתה באופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל היא אנושה", ולכן יש לבטל אותו משום שמדובר בתיקון חוקתי בלתי חוקתי. היא סבורה, כי לא ניתן להסתפק בהחזרת התיקון לדיון נוסף בכנסת או לביטול חלקי שלו.

מיארה מוסיפה בהדגשה: "לא ניתן ליישב הן מבחינה מושגית, הן מבחינה מעשית, בין תוכנו הגורף של התיקון, שמשמעותו גריעה מסמכותו הכללית של בית המשפט הגבוה לצדק ושלילת הביקורת השיפוטית האפקטיבית על תחומים נרחבים של פעילות הממשלה ושריה, בראשם על החלטות שיש בהן כדי לסכל את עצמאות פעולתם שומרי הסף ולפגוע בטוהר הבחירות, ותוצאותיו הקשות של התיקון כפי שיפורטו להלן, לבין שמירה על עקרונות בסיסיים המצויים בליבת זהותה הדמוקרטית של המדינה – הפרדת רשויות; שלטון החוק; גרעין זכויות האדם; ובחירות הוגנות ושוויוניות".

נשללת ההגנה על עקרונות יסוד

בג"ץ ידון בשבוע הבא (12.9.23) בעתירות נגד התיקון לחוק יסוד השפיטה, האוסר על בתי המשפט לפסול פעולה כלשהי של הממשלה ושריה בנימוק של חוסר סבירות. בשל עמדתה של מיארה, היא אישרה לממשלה ייצוג נפרד וזו תטען במישור העקרוני שאין לבג"ץ סמכות לפסול חוק יסוד, ובמישור הנקודתי - שאין עילה לפסול את התיקון בו מדובר.

לדברי מיארה, משמעות התיקון היא ש"לראשונה בתולדות מדינת ישראל, נשללת סמכותו של בית המשפט הגבוה לצדק לדון ולהושיט סעד במקרים שבהם הוא רואה לנכון, בהתאם לשיקול דעתו השיפוטי העצמאי; וזאת דווקא בהקשר רגיש וחיוני עד מאין כמותו של הביקורת השיפוטית על פעולותיהם של העומדים בראש הרשות המבצעת.

"סמכות בית המשפט הנכבד להעביר ביקורת שיפוטית על מעשי המינהל לפי שיקול דעתו השיפוטי העצמאי, שעיגונה ברמה החוקתית מצוי מאז שנת 1984 בהוראת סעיף 15(ג) לחוק יסוד השפיטה, היא הערובה החוקתית המרכזית לשמירת משטרה הדמוקרטי של מדינת ישראל, ולעתים היא מהווה אף קו ההגנה האחרון של הציבור לקבלת סעד. סמכות זו היא הערובה המרכזית בישראל לשמירה על עקרון הפרדת הרשויות, לשמירה על שלטון החוק וזכויות האדם, לקיום הוראות הדין, כמו גם למתן סעד למען הצדק במקום שבו הדין שותק.

"סמכותו של בית המשפט ליתן סעד אפקטיבי לציבור בגין הפרה של חובה מחובות המשפט המינהלי נועדה, אם כן, להגן על עקרונות היסוד בלעדיהם-אין של שיטת המשפט בישראל, ובהתאם לכך היא מהווה ערובה בלעדיה-אין להבטחת שמירת אופיה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית" (ההדגשה במקור).

"הפגיעה המצטברת היא קשה ביותר"

מיארה טוענת, כי ביטול עילת הסבירות "פוגע בצורה קשה בשלושה היבטים שונים של עקרון הפרדת הרשויות, אשר מחייב מצידו קיומם של מנגנוני 'איזונים ובלמים' חוקתיים בין שלוש
רשויות השלטון. עקרון זה הוא בסיס בלעדיו-אין לשמירת אופיה של ישראל כמדינה
דמוקרטית, ועל כן הפגיעה בכל אחד משלושת ההיבטים האמורים היא קשה, ומכאן ברור
כי הפגיעה המצטברת היא קשה ביותר":

  • האיסור על בג"ץ לדון בסוגיות הנוגעות לסבירות הפעלת הסמכות השלטונית, יוצר במכוון חור שחור קונסטיטוציוני בעקרון הפרדת הרשויות, בכך שהוא מונע את עצם האפשרות של הרשות השופטת לבחון האם העומדים בראש הרשות המבצעת אכן פועלים בהתאם לחובת הסבירות
המוטלת עליהם בדין.

  • האיסור על בג"ץ לתת צו בשל הפרת חובת הסבירות על-ידי הממשלה או מי משריה, גם במקרי קיצון בהם יגיע למסקנה שעליו לעשות זאת, נוגד את עקרון הפרדת הרשויות ואת תפקידו החוקתי של בית המשפט במערכת דמוקרטית המקיימת "איזונים ובלמים" בין הרשויות השונות.

  • ביטול עילת הסבירות חל על החלטות של הממשלה, ראש הממשלה ושרי הממשלה, ואשר
באמצעות המשמעת הקואליציונית גם יכולים בפועל לכוון לפי עמדתם את החלטות הרשות המחוקקת והרשות המכוננת [הכנסת כמחוקקת חוקי יסוד]. מדובר אפוא בפגיעה חמורה נוספת בעקרון
הפרדת הרשויות, ובאיזון העדין עד מאוד הקיים בין שלוש הרשויות בישראל.

"שיבוש חמור וקשה במבנה השלטון"

לדברי מיארה, "עילת הסבירות, כפי שהתפתחה בפסיקת בית המשפט העליון בעשרות השנים האחרונות, מהווה אבן יסוד לשמירת שלטון החוק בהיותה מחייבת את הממשלה וחבריה לתת
בהחלטותיהם את המשקל הראוי למאפיינים הדמוקרטיים של מדינת ישראל ולשיקולים הקשורים בכך, כדוגמת שלטון החוק, טוהר המידות, והמינהל התקין, ולהעדיפם על פני שיקולים אחרים, ובפרט שיקולים פוליטיים צרים.

"בכך, משמשת עילת הסבירות להגנה על עצמאות שיקול הדעת של בעלי התפקידים הבכירים בשירות המדינה, בפרט אלו הממלאים תפקידים של שומרי סף, על-ידי כך שהיא מונעת מינויים והליכי הדחה בלתי תקינים; עילת הסבירות משמשת להגנה על טוהר הליך הבחירות, בכך שהיא מונעת הפעלת סמכויות שלטוניות באופן המקנה יתרון בלתי הוגן למי שמחזיק בכוח השלטוני; ועילת הסבירות מבטיחה כי הממשלה וחבריה יפעלו כנאמני הציבור כולו.

"ביטולה של עילת הסבירות ביחס לממשלה ושריה פוגע, אפוא, בעקרון הפרדת הרשויות,
בנקודה שבה קיימת חשיבות קרדינלית לעיקרון זה לשם שמירה על שלטון החוק ועל המאפיינים הדמוקרטיים של מדינת ישראל. פגיעתו של התיקון בעקרונות יסוד העומדים בבסיס היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית היא קשה וחמורה בשל השיבוש הקשה והחמור שהוא יגרום במבנה הבסיסי של המשטר הישראלי ובערובות לשמירתו כמשטר דמוקרטי שבליבו השמירה על שלטון החוק".

מיארה מונה שורה של תופעות קשות העלולות להתרחש בלא עילת הסבירות: מינויים פוליטיים הפוגעים בטוהר המידות, אפשרות לפטר שומרי סף ובכך לפגוע במילוי תפקידם, ביטול המגבלות על הממשלה בזמן בחירות ובכך פגיעה בשוויון הבחירות, העדפת שיקולים פוליטיים על פני שיקולים מקצועיים ופגיעה בביקורת השיפוטית בתחום זכויות האדם.

לדברי מיארה, יש לראות את התיקון כחלק מן הרפורמה המשפטית, שהיא "מהלך רחב שנועד להביא לשינוי משטרי יסודי בשיטתנו המשפטית. המשותף למרכיביו הוא הסרת בלמים ואיזונים מעל
כוחו של השלטון, באמצעות ניוון יכולתה של הרשות השופטת לקיים ביקורת שיפוטית אפקטיבית על הרשות המבצעת והמחוקקת". זהו תיקון גורף, הפוגע בכל הערובות לזכויות הפרט, שלטון החוק, המינהל התקין וטוהר המידות בשירות הציבורי - ולכן זהו מקרה בו אין להעניק לחוקי יסוד חסינות מפני ביקורת שיפוטית, היא ממשיכה. התגובה הוגשה באמצעות עוה"ד ענר הלמן, נטע אורן, יונתן ברמן ושרון אבירם.

בג"ץ 5658/23, התנועה לאיכות השלטון נ' הכנסת ואח' / תגובה מטעם היועצת המשפטית לממשלה
היועצת המשפטית, גלי מיארה, סבורה שיש לקבל את העתירות נגד ביטול עילת הסבירות

תאריך:  03/09/2023   |   עודכן:  03/09/2023
איתמר לוין
+הקואליציה שוקלת: נשיא העליון לא יוכל לקבוע הרכבים
22:56 03/09/23  |  עידן יוסף
בקואליציה שוקלים חקיקה שתיטול מנשיא בית המשפט העליון את הסמכות לקביעת הרכבי הדיונים, ואלה ייקבעו בידי מערכת ממוחשבת, כנהוג ברחבי העולם. השופט יצחק עמית, אם ייבחר לנשיא, נחשב אקטיביסט, וחוק שכזה יגביל את כוחו בקביעת הרכבים מוטים לצד האקטיביסטי.

המהלך ששוקלת הקואליציה עשוי להיות מבוא לפשרה - במסגרתה יאושר מינויו של עמית לנשיא, בתמורה למינוי שני שופטים שמרנים לבית המשפט העליון (חדשות 12).
+עתירות הסבירות: פעילי ימין שביקשו להצטרף כמשיבים, אך בקשתם נדחתה, הודיעו שיערערו
21:27 03/09/23  |  עידן יוסף
למעלה משישים פעילי ימין, רובם ככולם חברי "חוג הפרופסורים לחוסן מדיני", הגישו ב-16.8.23 בקשה לבג"ץ להצטרף כמשיבים ל"עתירות הסבירות". העתירות, המבקשות לבטל את התיקון לחוק יסוד: השפיטה וצמצום עילת הסבירות על החלטות הממשלה, הוגשו על-ידי עשרות ארגוני שמאל ואחרים.

בבקשה טענו פעילי הימין כי לעתירות לא צורפו מפלגות הימין, לא תנועות ימין, ואף לא נציגים של מחנה בוחרי ימין. זאת, אף על-פי שהעתירות פוגעות בזכות הבחירה של המבקשים וכלל הציבור הימני. הם הסבירו כי בג"ץ היה חייב לצרפם מתוקף היותם צד העלול להיפגע פגיעה אנושה בזכויות האדם הנתונות לו, לאור המבוקש בעתירות, אשר חובה לתת לו זכות טיעון (עקרון הצדק הטבעי).

בנוסף, טענו פעילי הימין כי על נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, לפסול את עצמה מהרכב הדן בעתירות. זאת, בשל דבריה החריפים והנחרצים שאמרה על הרפורמה המשפטית בכנס העמותה למשפט ציבורי ביום 12.1.23.

ב-22.8.23 דחה בג"ץ את בקשת פעילי הימין להצטרף לעתירות. בהחלטתה כתבה הנשיאה חיות כי "אין לעתירות הסבירות כל בקשה לצו עשה או צו מניעה, ולכן אין להן תוקף מעשי". בנוסף, כתבה חיות כי "הבקשות להצטרפות לעתירות נדחו באופן גורף, ללא הנמקה, מאחר שהן נוגעות רק לסדרי הדין בעתירות".

פעילי הימין מתכוונים להגיש ערעור על החלטת בג"ץ.
+ח"כ רוטמן הודיע: אגיש בקשת פסלות של חיות
20:27 03/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ועדת החוקה הודיע ליועמ"ש הכנסת כי יציג בפני שופטי העליון את טענותיו בדבר הצורך של נשיאת העליון לפסול עצמה מדיון בצמצום עילת הסבירות  ▪  "דעתה ננעלה באופן מוחלט"
ח"כ רוטמן. חילוקי דעות עם יועמ"ש הכנסת [צילום: שמחה רוטמן/פלאש 90]
+הממשלה: לדחות את הדיון על עילת הסבירות
18:28 03/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוענת שעמדתה הקיצונית של מיארה - התומכת בקבלת העתירות - אינה מאפשרת להגיב כראוי בלוח הזמנים שנקבע; מזהירה מפני "סיכול משפט צדק במובנו הבסיסי"
מבקשת לדחות לתחילת אוקטובר [צילום: מרק ישראל סלם, פול]
+ה-114: ממשלת התוהו ובוהו
18:24 03/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ברסלר הפיחה תקווה בציטוט מיגאל אלון, שממשלה אינה יכולה לשבת על כידונים בלבד, שכן לבסוף הם דוקרים דווקא אותה, וזה אשר יארע לממשלת ביבי והכהניסטים
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+לא זו הדרך!
13:56 03/09/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, אם לא תתחיל להיות ראש ממשלה, לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך, לא זו הדרך!  ▪  בני גנץ, את מי היית רוצה לראות בתפקיד שר המשטרה ביום פקודה, את עצמך או את איתמר בן-גביר?  ▪  אנחנו במצב חירום, ועל כן דרושה ממשלת חירום, ולא ממשלת אחדות שקרית
גנץ. תופר חליפות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+וריאן גריי, אוסקר ויילד, טראמפ, ביבי
11:12 03/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
איזה כיעור הוא להדיח את דני דיין מראשות "יד ושם" רק (או גם) מפני שזימן לשיר ביום הזיכרון לשואה את קרן פלס, שהשמיעה קולה בהפגנת המחאה
נתניהו. דוריאן גריי [צילום: אלכסיי ניקולסקי/ספוטני']
+לוין: ייצוג נפרד בעתירות בחירת השופטים
09:30 03/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פנה למיארה: בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, אני נאלץ להודיעך כי גם הפעם הזאת אדרש לייצוג עצמאי
לוין ומיארה. העימות נמשך [צילום: אבשלום ששוני ויונתן זינדל, פלאש 90]
+מכבוד השופט העליון לנקמן מחיפה
08:32 03/09/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
ליבי ליבי עליך, כבוד השופט העליון, הלא ידעת כי תוקע אל עמוד הקלון על-ידי חלק מחבריך, חברי התועמלנים המתחזים לעיתונאים  ▪  איך העזת אדוני?
אלרון. נטע זר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיארה: לקבל את העתירות נגד ביטול הסבירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
חודש הסליחות ועשרת הימים הנוראים מקובלים אצל היהודים כימים של חשבון נפש, של הסתכלות אחורה וגם קדימה. האם זה הדרך?
03/09/2023  |  רון בריימן  |   יומני בלוגרים
לפי מורשת ישראל "קנאת סופרים (ועיתונאים?) תרבה חוכמה." אך היא גם צורבת. ובכן, השבוע חשתי בדקירתה של קנאה זו. במאמר שפתח את ה"ניו-יורק טיימס" וכותרתו - Considering a smug mug on a thug - חזרה מאורין דאוד אל סיפורו הדרמטי של אוסקר ויילד "תמונתו של דוריאן גריי".
03/09/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
שר המשפטים, יריב לוין, מבקש (3.9.23) ייצוג עצמאי בעתירות לבג"ץ נגד החלטתו שלא לכנס את הוועדה לבחירת שופטים. זאת, בשל חילוקי דעות עמוקים עם היוצאת המשפטית לממשלה, גלי מיארה. אם מיארה תקבל את בקשתו, ייתכן שבג"ץ ייאלץ לדחות את הדיון הקבוע ליום ה' הקרוב.
03/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ליבי ליבי על כבוד שופט בית המשפט העליון, יוסף אלרון. ליבי ליבי על שבין רגע הפכו מגיני הדמוקרטיה, מאללי הוד קדושת רוממותם של השופטים, למפיצי רעלנים ארסיים. ליבי ליבי על כת רודפי השופטים העזים לחרוג מהשורה, על תוקפיו של השופט אשר קולה שהעז לחשוב עצמאית, על הרכב משפט ראש הממשלה בנימין נתניהו, השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם שהעזו לחשוב עצמונית, והשופט משה דרורי שנבחר לעמוד בראש הוועדה החשובה לחקר רמיסת זכויות האזרח בפרשת פגסוס.
ארבעה שבועות דרמטיים שלא היו כמותם במערכת המשפט הישראלית: בג"ץ ידון בשלושה נושאים נפיצים שבלב הרפורמה המשפטית הקורעת את ישראל מדריך מקוצר לנושאים, התאריכים, העמדות והתוצאות האפשריות
03/09/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il