|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
בעין הסערה [צילום: ליאור מזרחי, פלאש 90]
בחירת השופטים, עילת הסבירות, חוק הנבצרות

ספטמבר הסוער

ארבעה שבועות דרמטיים שלא היו כמותם במערכת המשפט הישראלית: בג"ץ ידון בשלושה נושאים נפיצים שבלב הרפורמה המשפטית הקורעת את ישראל מדריך מקוצר לנושאים, התאריכים, העמדות והתוצאות האפשריות
03/09/2023  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות


הוועדה לבחירת שופטים

הנושא: הימנעותו של שר המשפטים, יריב לוין, מכינוס הוועדה לבחירת שופטים בשל רצונו לשנות את הרכב הוועדה. בשל כך לא מאוישים עשרות תקנים בבתי משפט השלום והמחוזי, לא נבחר נשיא לבית המשפט העליון במקומה של אסתר חיות הפורשת ב-15.10.23 ולא נבחרים שני שופטים לעליון במקומן של חיות וענת ברון הפורשת גם היא באוקטובר.

המועד: יום חמישי, 7.9.2023, בשעה 09:00.

ההרכב: ענת ברון, דוד מינץ, יעל וילנר.

העתירות והעותרים: בג"ץ 5692/23, התנועה לאיכות השלטון. בג"ץ 5694/23, יאיר לפיד. בג"ץ 5740/23, טל אורון ו-45 אחרים.

טענות העותרים: לשון החוק ברורה - שר המשפטים חייב לכנס את הוועדה כאשר מתפנות משרות שיפוטיות. הימנעותו מלעשות זאת נובעת משיקולים זרים והיא חלק ממהלך כולל המערער את יסודות מערכת המשפט והדמוקרטיה.

תגובות המשיבים: לוין טוען שאינו חייב לכנס את הוועדה, אלא מדובר בסמכות שברשות ויש לו שיקול דעת האם ומתי לעשות זאת. היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תומכת בקבלת העתירות.

סטטוס העתירה: דיון בבקשה להוצאת צווים על תנאי.

התוצאות האפשריות: 1. דחייה על הסף של העתירות - הוועדה לא תכונס. 2. הוצאת צו על תנאי שיחייב לנמק מדוע הוועדה אינה מכונסת, דיון נוסף ולאחר מכן הכרעה בעתירות לגופן (קבלתן או דחייתן). פסק הדין אינו צפוי לפני פרישתה של חיות, ולכן בלא הסכמה (שאינה נראית באופק) - לראשונה בתולדות המדינה לא יהיה נשיא לבית המשפט העליון; הסיכוי שיוסף אלרון ייבחר הוא קלוש.

ביטול עילת הסבירות

הנושא: תיקון לחוק יסוד השפיטה, הקובע שבתי המשפט לא יידרשו לסבירותן של החלטות שמקבלים הממשלה במליאה ושרי הממשלה.

המועד: יום שלישי, 12.9.2023, בשעה 08:30.

ההרכב: אסתר חיות, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון, יעל וילנר, אלכס שטיין, רות רונן, חאלד כבוב, גילה כנפי-שטייניץ, יחיאל כשר. כל 15 שופטי בית המשפט העליון - לראשונה אי-פעם.

העתירות והעותרים: בג"ץ 5658/23, התנועה לאיכות השלטון. בג"ץ 5659/23, טל אורון ו-34 אחרים. בג"ץ 5660/23, המיזם הרב-מגזרי למיגור העישון. בג"ץ 5661/23, התנועה הדמוקרטית האזרחית. בג"ץ 5662/23, יהודה רסלר. בג"ץ 5663/23, לשכת עורכי הדין. בג"ץ 5711/23, אומ"ץ. בג"ץ 5769/23, חסוי. בית המשפט החליט שלא לדון בשורה של עתירות נוספות ובקשות להצטרף לעתירות הנוכחיות.

טענות העותרים: מדובר בחוק המערער את יסודות הדמוקרטיה בשל מניעת ביקורת שיפוטית משמעותית על החלטות מהותיות. למרות שזהו תיקון לחוק יסוד, יש לבטל אותו - בפעם הראשונה בהיסטוריה של ישראל - על-פי דוקטרינת "התיקון החוקתי הבלתי-חוקתי" שנקבעה עקרונית בפסיקת בג"ץ, אם כי טרם יושמה. הדיונים שקדמו לתיקון, במיוחד בוועדת החוקה, היו פגומים וגם בשל כך יש לבטל את התיקון.

תגובות המשיבים: טרם הוגשו. היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, צפויה לתמוך בקבלת העתירות. הממשלה, אשר תיוצג בנפרד, צפויה לטעון שלבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד ושהליכי החקיקה היו תקינים. הכנסת טענה בעתירות קודמות שלבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד; לא ברור מה תהיה עמדתה הפעם.

סטטוס העתירה: הדיון יתקיים כאילו הוצא צו על תנאי, כך שתחילה יישמעו המשיבים (הכנסת, הממשלה והיועצת המשפטית) ולאחר מכן יגיבו העותרים. השופטים הדגישו, כי מדובר בהחלטה טכנית לשם זירוז ההליך ולא בהבעת דעה לגופם של דברים. בית המשפט העליון לא הוציא צו ביניים, כך שנכון לעכשיו - התיקון מחייב את כל בתי המשפט, כולל העליון.

התוצאות האפשריות: 1. דחיית העתירות - עילת הסבירות בוטלה. 2. קבלת העתירות וביטול התיקון. סכנה למשבר חוקתי אם הממשלה תסרב לציית לפסק הדין. 3. קבלה חלקית של העתירות והחזרת התיקון לדיון נוסף בכנסת. ייתכן שהשופטים יבחרו באפשרות השלישית, הדוחה ואולי אף מסירה את סכנת המשבר החוקתי; לא בטוח שכיום יש רוב בכנסת לתיקון זה.

חוק הנבצרות

הנושא: תיקון לחוק יסוד הממשלה ולפיו ניתן יהיה להכריז על נבצרות של ראש הממשלה רק מסיבות בריאותיות (גופניות או נפשיות), ורק מיוזמתו ובאישור רוב מיוחס בוועדת הכנסת, או שלא מיוזמתו וברוב מיוחס בממשלה ובמליאת הכנסת.

המועד: יום חמישי, 28.9.23, בשעה 10:00.

ההרכב: אסתר חיות, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, ענת ברון, דוד מינץ, יוסף אלרון, יעל וילנר, אלכס שטיין.

העותרים והעתירות: בג"ץ 2417/23, התנועה לאיכות השלטון. בג"ץ 2466/23, ח"כ עודד פורר.

טענות העותרים: מדובר בתיקון פרסונלי שנועד למנוע את הוצאתו של בנימין נתניהו לנבצרות, בשל עיסוקו ברפורמה המשפטית תוך הפרת מגבלות ניגוד העניינים שהוטלו עליו בשל משפטו.

תגובות המשיבים: היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, תומכת בקבלת העתירות, אם כי מדגישה שאין היא דנה בנבצרות של נתניהו. הממשלה צפויה לטעון שלבג"ץ אין סמכות להתערב בחוקי יסוד ושאין פגם בתיקון לגופו.

סטטוס העתירה: בג"ץ הוציא צו על תנאי המורה לנמק מדוע לא ייקבע שהתיקון יחול רק מן הכנסת הבאה. בכך הוא דחה את בקשת העותרים לבטל לחלוטין את התיקון.

התוצאות האפשריות: 1. העתירות נדחות לגופן - התיקון עומד בעינו. 2. בג"ץ קובע שהתיקון יחול רק מן הכנסת הבאה, דהיינו - לא כעת על נתניהו, ובמיוחד לא בנוגע לרפורמה המשפטית.

תאריך:  03/09/2023   |   עודכן:  03/09/2023
איתמר לוין
+ח"כ רוטמן הודיע: אגיש בקשת פסלות של חיות
20:27 03/09/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ועדת החוקה הודיע ליועמ"ש הכנסת כי יציג בפני שופטי העליון את טענותיו בדבר הצורך של נשיאת העליון לפסול עצמה מדיון בצמצום עילת הסבירות  ▪  "דעתה ננעלה באופן מוחלט"
ח"כ רוטמן. חילוקי דעות עם יועמ"ש הכנסת [צילום: שמחה רוטמן/פלאש 90]
+הממשלה: לדחות את הדיון על עילת הסבירות
18:28 03/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
טוענת שעמדתה הקיצונית של מיארה - התומכת בקבלת העתירות - אינה מאפשרת להגיב כראוי בלוח הזמנים שנקבע; מזהירה מפני "סיכול משפט צדק במובנו הבסיסי"
מבקשת לדחות לתחילת אוקטובר [צילום: מרק ישראל סלם, פול]
+ה-114: ממשלת התוהו ובוהו
18:24 03/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
ברסלר הפיחה תקווה בציטוט מיגאל אלון, שממשלה אינה יכולה לשבת על כידונים בלבד, שכן לבסוף הם דוקרים דווקא אותה, וזה אשר יארע לממשלת ביבי והכהניסטים
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+מיארה: לקבל את העתירות נגד ביטול הסבירות
14:59 03/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מזהירה מפני השלכות חמורות ביותר של הביטול - החל ממינויים מושחתים ועד פגיעה בשוויון הבחירות  ▪  סבורה שמדובר במקרה חריג שבחריגים המצדיק התערבות שיפוטית בחוק יסוד
מיארה. חלק משינוי משטרי כולל [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+לא זו הדרך!
13:56 03/09/23  |  רון בריימן   |   לרשימה המלאה
ראש הממשלה, אם לא תתחיל להיות ראש ממשלה, לא תהיה תפארתך על הדרך אשר אתה הולך, לא זו הדרך!  ▪  בני גנץ, את מי היית רוצה לראות בתפקיד שר המשטרה ביום פקודה, את עצמך או את איתמר בן-גביר?  ▪  אנחנו במצב חירום, ועל כן דרושה ממשלת חירום, ולא ממשלת אחדות שקרית
גנץ. תופר חליפות [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+וריאן גריי, אוסקר ויילד, טראמפ, ביבי
11:12 03/09/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
איזה כיעור הוא להדיח את דני דיין מראשות "יד ושם" רק (או גם) מפני שזימן לשיר ביום הזיכרון לשואה את קרן פלס, שהשמיעה קולה בהפגנת המחאה
נתניהו. דוריאן גריי [צילום: אלכסיי ניקולסקי/ספוטני']
+לוין: ייצוג נפרד בעתירות בחירת השופטים
09:30 03/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
פנה למיארה: בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, אני נאלץ להודיעך כי גם הפעם הזאת אדרש לייצוג עצמאי
לוין ומיארה. העימות נמשך [צילום: אבשלום ששוני ויונתן זינדל, פלאש 90]
+מכבוד השופט העליון לנקמן מחיפה
08:32 03/09/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
ליבי ליבי עליך, כבוד השופט העליון, הלא ידעת כי תוקע אל עמוד הקלון על-ידי חלק מחבריך, חברי התועמלנים המתחזים לעיתונאים  ▪  איך העזת אדוני?
אלרון. נטע זר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ספטמבר הסוער
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלי
3/09/23 11:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
לתקשורת הישראלית יש חלק בלתי מבוטל במשבר הקשה בו שרויות המדינה והחברה זה איננו מצדיק לרגע את נסיונות ההשתלטות המסוכנים של הממשלה הנוכחית
01/09/2023  |  איתמר לוין  |   כתבות
"טענות המועלות יש מאין, במטרה ליצור מצג של חוסר שיתוף פעולה, או האשמות חסרות שחר לפיהן הממשלה הנוכחית מקבלת יחס שונה מזו הקודמת, כמו גם איומים בפיטורים הנשמעים באמצעי התקשורת, לא ירתיעו אותי ואת אנשי מלהמשיך למלא את תפקידנו, כל היבטיו". כך אומרת (יום ה', 31.8.23) היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, במכתב תשובה לשר המשפטים, יריב לוין, בנוגע לתשובת המדינה לעתירות לבג"ץ בנוגע לוועדה לבחירת שופטים.
31/08/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בפרוח האקדמיה בשנותיה היפות הנהיג הפרופסור דן פטנקין שיעור שנקרא "כלכלה-ללא-כלכלנים". האוניברסיטה בירושלים העניקה יסודות להבנת הכלכלה לסטודנטים מחוגים אחרים במדעי הרוח והחברה. הרחבת הדעת, העשרת החשיבה. אנסה, לפי דפוס זה את כוחי במשפט-ללא-משפטנים, שכן שני תאריי הם ביחסים בינלאומיים ובהיסטוריה. לא במשפט.
31/08/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים

31/08/2023  |  צבי גיל  |   יומני בלוגרים
נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרן ברק, טוען במאמר אקדמי שהוא מפרסם בימים אלה כי מגילת העצמאות היא היסוד לסמכות המכוננת הראשונית שבידי הכנסת - לחוקק חוקה - וכי בשל כך, ערכי מגילת העצמאות כפי שנוסחו בה הם העקרונות שעל פיהם יש לפרש את היקף סמכותה של הכנסת והאם שינוי חוקתי הוא חוקתי או לא.
30/08/2023  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il