אירוע "קליטת עלייה" באשדוד, הפגיש סביב שולחן הדיונים את המוזיקאי
ארקדי דוכין, התסריטאי והשחקן יוסי ואסה ואת ד"ר אבי פיקאר, היסטוריון ומומחה בתחום קליטת עלייה. חבר הדיון, בהנחיית מנהלת תיאטרון "גשר"
נטשה מנור, עסק בקליטת עלייה לאורך הדורות והתמודדות העולים החדשים בחברה הישראלית. היוצר ארקדי דוכין שיתף בתחילת דרכו במוזיקה: ״בזרם המרכזי הישראלי דאז,
יוני רכטר היה חצי אלוהים והמוזיקה המזרחית הייתה מודרת. כיום נוצר מהפך כשרכטר הוא נישה והכסף נמצא במוזיקה המזרחית".
אירועי "אנחנו - סביב השולחן" ביוזמת מרכז שזר לחקר תולדות העם היהודי מושכים אלפי משתתפים ברחבי הארץ ובאירוע שהתקיים בבית יד לבנים באשדוד התקבצו מאות משתתפים למפגש מיוחד עם היוצר ארקדי דוכין, התסריטאי והשחקן יוסי ואסה שהגיעו לא כדי לשיר או לשחק כהרגלם, אלא לשתף את הקהל בשנים הראשונות לעלייתם ארצה.
דוכין שיתף את הקהל בקושי הרב של הוריו עם העלייה לישראל והתיישבותם בקריית ים: ״אבא שלי היה צורף מפורסם מאוד ברוסיה. היה לו כבוד ופתאום ממצב שהוא מעין ידוען ועוצרים אותו ברחוב, הוא מצא את עצמו סוחב ארגזים בתלמה. גם אני בגיל 15 וחצי עזבתי את בית הספר וסחבתי קרטונים״.
התסריטאי והבמאי יוסי ואסה שיתף את הקהל ברגעים קומיים ממציאות חייו והתמודדותו עם ההשתלבות בחברה הישראלית. ״את הפרק הראשון ב'נבסו' שממחיש את האפליה והתיוג כלפי בני העדה האתיופית יצרתי אחרי אירוע שחוויתי. זה לא משהו שהיה צריך לדמיין אלא מציאות שזוקקה לסצנה״.
כבכול אירועי ״אנחנו - סביב השולחן״ השתתפו גם חוקרים ומומחי אקדמיה. ד״ר אבי פיקאר עמד על קשיי העולים בהשתלבותם בארץ, כשהוא מציין בין היתר כי ״
אפרים קישון כבר אבחן שבישראל אוהבים את העלייה אבל פחות את העולים״. נטשה מנור מנהלת תיאטרון ״גשר״ שתפה את הקהל בעולים חדשים שמתמודדים בימים אלו עם קשיי קליטה בישראל, קבוצות של אומנים בתחום התיאטרון שנמלטו מרוסיה לתל אביב ובחסות התיאטרון מנסים להמשיך ליצור ולפעול בעולם התרבות.
אירועי ״אנחנו - סביב השולחן״ מתקיימים ביוזמת מרכז זלמן שזר לחקר תולדות העם היהודי, בשיתוף רשויות מקומית ובתמיכת משרד התרבות והספורט.