|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
"הבעיה היא שמדובר בתיקון פרטי" [צילום: מרים אלסטר ויונתן זינדל, פלאש 90]

מיארה: הפרת הסדר ניגוד העניינים אינה מצדיקה נבצרות של נתניהו

נציג הפרקליטות מבהיר בדיון על חוק הנבצרות שלדעת מיארה אין לה סמכות להכריז על נבצרות - ואומר שהסמכות יהיה בידי בג"ץ סולברג, מינץ, אלרון ושטיין מקשים על עמדת מיארה התומכת בקבלת העתירות
28/09/2023  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

היועצת המשפטית לממשלה, גלי מיארה, סבורה שהפרת הסדר ניגוד העניינים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אינה מצדיקה נבצרות שלו. כך מבהיר (28.9.23) מנהל מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה, ענר הלמן, בדיון בבג"ץ על חוק הנבצרות. מיארה כבר קבעה, כי נתניהו מפר את ההסדר שהוחל עליו בשל משפטו הפלילי בכך שהוא עוסק ברפורמה המשפטית.

הלמן אמר: "מאז ומעולם לא הייתה ליועצת המשפטית לממשלה כוונה להכריז על ראש הממשלה כנבצר. מי שקובע וקבע תמיד לגבי נבצרות זה הממשלה, משום שצריך למנות ממלא-מקום מסיעתו של ראש הממשלה. היועצת המשפטית נותנת חוות דעתה האם התקיימו הנסיבות של נבצרות, אם הממשלה שואלת אותה.

"ב-2006 [כאשר אריאל שרון חלה] הממשלה לא הייתה צריכה את חוות דעת היועץ, ומאחר שזה היה חסר תקדים התייעצו עם היועץ [מני מזוז, אשר קבע שיש לכנס את הממשלה]. לא יכול להיות במשטר דמוקרטי שמי שלא נבחר, מדיח ראש הממשלה". הוא הזכיר, כי מיארה אמרה את זה לראשי הסיעות, המשנה ליועצת אמר את זה בכנסת ונציגי הפרקליטות אמרו זאת בבית המשפט.

הלמן הדגיש: "היא לא חושבת שאם הוא מפר את הסדר ניגוד העניינים, זה מוביל לנבצרות". השופט יצחק עמית העיר, כי מדובר לפיכך בחשש מדומה של הקואליציה. לצד זאת הדגיש הלמן, כי מיארה עודנה חושבת שלחוק הנבצרות יש תכלית פרטית ושאינו צריך להיות בסדר החוקים של מדינת ישראל.

הנשיאה אסתר חיות: "היועצת רואה עין בעין עם ראש הממשלה לגבי עילות הנבצרות?" הלמן: "לפני התיקון היה לפחות פוטנציאל שנבצרות היא רק לא מטעמים רפואיים ונפשיים. יכולה להיות נבצרות תפקודית שאיננה על-רקע רפואי ונפשי. כאשר ראש הממשלה נחקר אינטנסיבית ונמצא שעות בבית המשפט. זה לא המקרה. הבעיה של היועצת היא שמדובר בתיקון פרטי".

השופט נעם סולברג: "אם החוק כל כך לא גרוע, למה לדחות את התחולה שלו?" הלמן: "כי הוא לא נעשה תחת מסך בערות". לדבריו, הפסיקה אינה קובעת מהן עילות הנבצרות, אך ציין שבג"ץ הוא שיכול לקבוע נבצרות – אם כי חוק הנבצרות סיכל את בירור העתירות בנושא. "זה שהיועצת חושבת שזה לא מוביל לנבצרות, בית המשפט יכול לחשוב אחרת", אמר בהמשך.

הלמן הוסיף, כי המניע והתכלית של חוק הנבצרות זהים: למנוע את האפשרות שבגלל התנהלותו של נתניהו יוכרז על נבצרות שלו, וכדי שיוכל לעשות מה שמיארה אמרה לו שאסור לו לעשות. השופטת יעל וילנר הקשתה האם קביעת סיבות הנבצרות והנוהל שלה אינן תכלית החוק; לדעתה מדובר במניע [עליו אין ביקורת שיפוטית] ולא בתכלית [עליה יש ביקורת שיפוטית]. הלמן השיב, כי תכליתו ברורה ומדוע הוא נכנס לתוקפו באופן מיד - למנוע עתירות להכריז על נבצרות של נתניהו - וראיית הזהב היא דבריו של נתניהו ("נכנס לאירוע") שעות אחדות לאחר אישור החוק. "זה שימוש לרעה בסמכות המכוננת, במובהק", טען, וזאת גם לאור עיתוי התיקון.


"האם לא הרחקתם לכת?"
הלמן בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]

השופט דוד מינץ שאל מה רע בכך שהכנסת מתקנת קדימה לצד פתרון בעייתו של נתניהו. הלמן השיב, שגם פרטי החוק גרועים. סולברג: "אלך איתך – זה גם המניע וגם התכלית. אבל בגלל שאנחנו רוצים להעניש על הדרך שבה נעשה החוק, נפגע בציבור כולו ונחזור למצב של עמימות במקום הסדר שהוא לא רע?" הלמן: "לשיטתנו נפל פגם חמור ביותר שפוגע בשלטון החוק – כאשר ראש הרשות המבצעת יכול לתקן חוק כדי לפתור בעיות אישיות שלו. זה ניגוד עניינים מוסדי מובנה".

השופט יוסף אלרון ציין, כי תגובתה של מיארה כוללת אמירות קשות ובהן שוב ושוב שמדובר בפגיעה בטוהר המידות; "האם לא הרחקתם לכת?" הלמן השיב, שזוהי התמונה הברורה העולה מדבריו של נתניהו, שהודיע שבכוונתו לקדם את החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים למרות שמיארה הבהירה שאסור לו לעסוק בו. לדבריו, הכנסת נרתמה לסייע לנתניהו לעשות את מה שמיארה אסרה עליו לעשות.

השופט אלכס שטיין שאל מה רע בהסרת העמימות (שנוצרה בעקבות עתירתו של יואב יצחק, מו"ל News1, בעניינו של אהוד אולמרט בשל החקירות נגדו) ובדרך לסייע לנתניהו – כפי שאמר כץ. הלמן השיב, שהתהליך החל לפני כן, עם העתירות להכריז על נבצרות של נתניהו. הוא העיר, כי ביטול עילת הסבירות החמיר את המצב, שכן בית המשפט לא יוכל להתערב אם הממשלה לא תמנה מחליף לראש הממשלה כאשר לא יוכל לתפקד.

לדברי הלמן, בניגוד למקרים בהם המדינה פועלת כדי לייתר עתירה – במקרה הזה החקיקה סיכלה את העתירות, שבג"ץ עשוי היה לקבל אותן בניגוד לעמדתה של מיארה. "התכלית פשוט הייתה להסיר כל סיכון", העירה השופטת ענת ברון. הלמן הוסיף: "כאשר אמרו שרוצים למנוע מגוף שאינו נבחר [להכריז על נבצרות] – הכוונה לא הייתה ליועצת [אלא לבג"ץ]. התכלית הייתה לוודא שבית המשפט לא יוכל לקבוע שנבצר ממנו", לאור ביטול עילת הסבירות.

הלמן אישר, בתשובה לשאלתה של וילנר, כי הפרקליטות מבקשת מבג"ץ לקבוע לראשונה, שגם פרסונליות של חוק מהווה עילה לדחיית תחולתו - עילה שלא הופעלה עד כה. ברון ציינה, כי אם תידחה תחולת החוק - יכול להיווצר מצב בו יוגשו עתירות בדרישה להוציא את נתניהו לנבצרות, ובית המשפט יחזור לעמימות שלפני התיקון, בעוד ידוע לו שהתיקון ממתין לכניסתו לתוקף. הלמן השיב, שלא ניתן לדעת מה יהיו הנסיבות. שטיין הוסיף, כי לנוכח חוסר הוודאות הקודם - אולי מוטב דווקא להקדים את תחולת החוק. הלמן השיב, כי אולי דחייה הפעם תגרום להפסקת המצב בו חוקי היסוד הופכים לפלסטלינה (כדבריו).

תאריך:  28/09/2023   |   עודכן:  28/09/2023
איתמר לוין
+חיות: אם חוק הנבצרות תפור למידותיו של נתניהו - יש בעיה
18:23 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
חמשת השופטים הליברלים מתחו ביקורת גלויה על החוק; חמשת השופטים השמרנים הקשו יותר על העותרים; חיות נראתה כנוטה לצד הביקורתי  ▪  ראבילו הכריז שנתניהו מחויב להסדר ניגוד העניינים - אך לא התייחס לאיסור לעסוק ברפורמה שקבעה מיארה
11 השופטים בדיון היום [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+מחלוקת בין השופטים לנציג נתניהו על הסמכות לעכב את חוק הנבצרות
13:10 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
השופטים: הסמכות לדחות את תחולת החוק היא משום שמדובר בפרשנות לחוק; עו"ד מיכאל ראבילו: מדובר בהתערבות בחוק יסוד  ▪  ראבילו מצהיר שהחוק אינו משנה את הסדר ניגוד העניינים של נתניהו  ▪  חיות: הכלל הוא שחוק יסוד הנוגע למבנה המשטרי חל מהכנסת הבאה
חיות ועמית בדיון היום [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+שופטי בג"ץ: האם המניע הפרסונלי של חוק הנבצרות אינו מחלחל לתכליתו
11:07 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
מסכימים שהמניע הפרסונלי - מניעת נבצרות של נתניהו - אינו רלוונטי לביקורת השיפוטית, אך תוהים האם הוא אינו מחלחל לתכלית החוק הנתונה לביקורת שיפוטית
אלרון וגרוסקופף בדיון היולם [צילום: לע"מ, הרשות השופטת]
+לפיד: בחירות לתפקיד יו"ר יש עתיד - כנראה השנה
08:27 28/09/23  |  עידן יוסף
יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד‬⁩ הודיע ברדיו 103 על בחירות ליו"ר המפלגה בקרוב, אך לא נקב במועד: "יהיו פריימריז ביש עתיד כנראה עוד השנה לתפקיד היו"ר, אני לא חושב שצריך להיות פריימריז לתפקיד חברי הכנסת", דבריו.

+11 שופטי בג"ץ החלו לדון בעתירות לדחיית תחולתו של חוק הנבצרות
08:05 28/09/23  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
התיקון לחוק יסוד הממשלה מונע את הוצאתו של נתניהו לנבצרות אם ייקבע שהפר את הסדר ניגוד העניינים עימו  ▪  בג"ץ הורה לנמק מדוע לא ייקבע שהתיקון יחול רק מהכנסת הבאה  ▪  מיארה תומכת בקבלת העתירות, הכנסת מתנגדת, נתניהו טוען שמדובר ברמיסת רצון העם
תחילת הדיון היום בחוק הנבצרות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביחי מנדלבליט / Avichai Mendelblit   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אילן ישועה / Ilan Yeshua   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איריס ניב-סבאג   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלכס שטיין   אלמוג כהן / Almog  Cohen   אסתר חיות / Esther Hayut   ארז מלול / Erez  Malul   ארי  הרו / Ari Haro   אריאל שרון / Ariel Sharon   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   ארנון מוזס / Arnon  Mozes   ארנון מילצ'ן   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז בן-צור   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   ג'יימס פאקר   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דוד מינץ / David Mintz   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   ז'ק חן   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יהודית תירוש / Yehudit Tirosh   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב יצחק / Yoav Yitzhak   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף אלרון   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעל וילנר   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק עמית / Issac Amit   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל רוזן-עוזר   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   ממשלת ישראל / Israel Government   מני מזוז / Meni Mazuz   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה בר-עם   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   נוית נגב   ניגוד עניינים   ניר ברקת / Nir  Barkat   ניר חפץ   נעם סולברג / Noam Sohlberg   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עודד שחם   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   עמית חדד / Amit Hadad   ענת ברון / Anat Baron   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רבקה פרידמן-פלדמן / Rivka Fridman-Feldman   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שאול אלוביץ / Shaul Alovich   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה פילבר / Shlomo Filber   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מיארה: הפרת הסדר ניגוד העניינים אינה מצדיקה נבצרות של נתניהו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
שופטי בית המשפט העליון אומרים שיש להם סמכות לדחות את תחולתו של חוק יסוד, שכן מדובר בפרשנות החוק - בעוד בא-כוחו של בנימין נתניהו, עו"ד מיכאל ראבילו, טוען שמדובר בהתערבות חסרת סמכות בחוק היסוד עצמו. הדברים נאמרו (28.9.23) בדיון על חוק הנבצרות, לאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי לנמק מדוע לא יקבע שהחוק ייכנס לתוכו מהכנסת הבאה.
28/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופטי בית המשפט העליון תוהים, האם המניע הפרסונלי שמאחורי חוק הנבצרות חלחל גם לתכלית החוק, ולפיכך ייתכן שיש לדחות את תחולתו. הדברים נאמרו (28.9.23) בהתייחסות השופטים לעמדת הכנסת, הסבורה שיש לדחות את העתירות נגד החוק. "הכל מתחיל ונגמר בשאלה האם זה חוק פרסונלי. אם התכלית היא פרסונלית, יש מקום לדחיית התחולה", אמר המשנה לנשיאה, עוזי פוגלמן.
28/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון דן היום (28.9.23) בעתירות נגד חוק הנבצרות - תיקון 12 לחוק יסוד הממשלה. הדיון מתקיים לאחר שבג"ץ הוציא צו על תנאי, המורה לנמק מדוע התיקון לא ייכנס לתוקף לכל המוקדם בכנסת הבאה. בג"ץ דחה בפועל את בקשת העותרים לבטל לחלוטין את התיקון. News1 יעביר את הדיון בשידור חי, מהשעה 10:00.
28/09/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה העברת כ-816 מיליון שקלים עבור סעיף רשויות מקומיות - התקצוב, מתוכו כ-147 מיליון שקלים בהרשאה להתחייב, ולצד כך שינויים פנימיים בתקציב המשרד, מיועד עבור שיפוי הרשויות המקומיות בגין הנחות ארנונה בישובי עוטף עזה (כ-36 מיליון שקלים), מענקי פיתוח ומענק ביטחוני מיוחד לעיריית שדרות ועוטף עזה (כ-76 מיליון סה"כ), תגבור תקציב שוטף של הרשויות הערביות (כ-200 מיליון שקלים בהתאם להחלטת ממשלה 550 לצמצום פערים בחברה הערבית), הרשויות המקומיות הדרוזיות בגליל ובכרמל וברמת הגולן (כ-76 מיליון שקלים סה"כ), מענק בירה לעיר ירושלים (כ-200 מיליון שקלים), תקציבים עבור: קצרין, חריש, חשבים מלווים, שירותי ראיית חשבון, טיפול בחללי אסונות, פיתוח מוסדות ציבור, פיתוח חופי רחצה חדשים (כ-20 מיליון שקלים), פרויקטי פיתוח ברשויות (כ-77 מיליון שקלים), פיתוח רשויות בנגב המזרחי, פיתוח כלכלי בקצרין והגולן וג'סאר א-זרקא, הפעלה ותחזוקה של מרכזי שירות זמניים, איגוד ערים כנרת, פיתוח החוף צאלון.
26/09/2023  |  מירב ארד  |   חדשות
מזה כשנתיים אנו עדים לרפורמה מקיפה בענף הדואר בארץ, כאשר המדינה מצהירה על כל במה, כי בסופו של דבר, מטרת הרפורמה הינה הכנת חברת דואר ישראל להפרטה, וזאת בסיסמה: "דוארים קדימה, בדרך להפרטת הדואר".
21/09/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
בצל מלחמת 'חרבות ברזל', אזרחי ישראל יחגגו את יום העצמאות ה-76. קרן קימת לישראל והמוס"ל מציגים: אלו הם הפארקים המומלצים ביותר לעל האש בחיק הטבע ואלו הם הנחיות הבטיחות שכל הורה חייב ...
פרויקט הולילנד בירושלים [צילום: איתמר לוין]
תומר קורנפלד
חברת קרדן נדל"ן בנתה בשנים האחרונות צבר ענק של פרויקטים הכולל הקמה של למעלה מ-17,900 יחידות דיור. הנה הניתוח המלא
דרור אידר
דרור אידר
חמאס דורש הפסקת אש קבועה ללא אפשרות לחדש את הלחימה לאחר מכן    ישראל דורשת כמובן לחדש את הלחימה לאחר הפסקת האש    אי-אפשר לגשר על העניין אלא באמצעות ההולכה בכחש של המציאות "ללכת עם ו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il