|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ביטן: להגיע להסדר ליישום חוק מוסר תשלומים במערכת הבריאות

ציין: חצי מיליארד שקל זה לא מספיק, ואם לא יהיה תקציב נוסף הוועדה תגיש תגובה לבג"ץ על-מנת שיכפה על המדינה לקיים את החוק
22/01/2024  |   מירב ארד   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

ועדת הכלכלה התכנסה (יום ב', 221.24) לדיון שעסק בהחלת חוק מוסר תשלומים (שוטף פלוס 30) על מערכת הבריאות. במהלך הדיון התברר כי כדי לפתור את הבעיה נדרש תקציב חד-פעמי של 4 מיליארד שקל, והיו"ר ביטן קרא להגיע להסדר בעניין הזה. הוא הוסיף כי חצי מיליארד השקלים שהציעו במשרדי הבריאות והאוצר לא מספיקים וקרא להעלות את התקציב לכמיליארד שקל ולהגיע להסכם תוך שבועיים.

כזכור, בכנסת הקודמת ולאחר שנים של עיכובים אישרה הוועדה תקנות שנועדו להסדיר את מוסר התשלומים לספקים במערכת הבריאות, מתוקף חוק מוסר תשלומים לספקים שאושר בוועדה עוד בכנסת ה-20. אולם לא כל השרים בממשלה הקודמת חתמו על התקנות, ולכן הן לא נכנסו לתוקף. לפני כשנה קיימה הוועדה דיון בנושא, בו דרש היו"ר ביטן לאשר תקנות שיחולו על כלל מערכת הבריאות ולסיים את גרירת הרגליים. היום הבהיר היו"ר ביטן כי אם הבעיה לא תיפתר הוועדה תמסור תגובה לבג"ץ

סמנכ"ל משרד הבריאות, ליאור ברק, ציין כי המשרד לא הצליח להגיע לנוסח מוסכם על התקנות עם משרדי האוצר והכלכלה. הוא הוסיף, כי ישנה בעיה תקציבית. רפרנטית בריאות באגף התקציבים באוצר, גאיה עופר, אמרה כי עבר הרבה מאז הדיון הקודם והמלחמה הובילה לשינוי סדרי עדיפות, ולמרות זאת המסגרת של חצי מיליארד השקלים עדיין עומדת. היא הוסיפה כי כדי לפתור את הבעיה באופן מלא נדרשים כמעט 4 מיליארד שקלים.

היו"ר ביטן התייחס לדברים ואמר כי חצי מיליארד שקל זה לא מספיק, ואם לא יהיה תקציב נוסף הוועדה תגיש תגובה לבג"ץ על-מנת שיכפה על המדינה לקיים את החוק. עופר השיבה כי היא "לא רואה תרחיש שהסכום גדל, אלא אם המשרדים מסכימים לוותר על תוספות תקציביות". היו"ר ביטן השיב לה כי בסוף תהייה החלטת בג"ץ בעניין.

יו"ר ענף ציוד רפואי בהתאחדות התעשיינים, אריה בנאדו, ציין כי הוא מנהל את מפעל שיאון מדיקל בשדרות, שמאז פרוץ המלחמה נרתם לספק ציוד לבתי החולים. הוא ביקש לחייב את משרד הבריאות להגיע לתשלום שוטף פלוס 45, ואמר כי הריבית היום גבוהה ממה שהיה פעם.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון ואמר כי לא ידון בתקנות הקיימות, ואם לא תהייה פשרה הוועדה תודיע לבג"ץ שאין בכוונתה לדון בתקנות מאחר שהממשלה עשתה מה שהיא רוצה. הוא ציין כי הוועדה תתכנס שוב בעוד שבועיים, לישיבת מעקב.

תאריך:  22/01/2024   |   עודכן:  22/01/2024
מירב ארד
+רק שליש מהמיטות הגריאטריות - ממוגנות
01:24 23/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
גם זאת, מתוך בדיקת רק 6% מהמוסדות  ▪  משרד הבריאות: המוסדות צודקים - יש הליך שמתקדם בעניין  ▪  יו"ר ועדת הבריאות: "אסור להשלים עם התקצוב החסר, המיגון החלקי, והמחסור בכוח-אדם מומחה וייעודי"
הדיונים נמשכים [צילום: משה שי/פלאש 90]
+מצוקת החשמל: ועדת הכלכלה דנה בהיערכות לחרום
00:30 23/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בישראל צפוי מחסור בחשמל בשנים הקרובות, בעיקר בגוש-דן  ▪  הממשלה מתכננת להקים תחנות כוח חדשות, אך זה ייקח שנים  ▪  בטווח הקצר, הממשלה שוקלת להקים תחנות כוח ניידות  ▪  התעשיה הפרטית גם היא מעוניינת להקים תחנות כוח חדשות  ▪  יו"ר ועדת הכלכלה דורש להתחיל תכנון להרחבת תחנות כוח קיימות ולקצר הליכי תכנון
רידינג. הקמת תחנה חדשה נמשכת כעשור [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]
+פקחי אגד מתוגמלים לפי מספר הדוחות; זעם במשרד התחבורה
22:25 22/01/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
משרד התחבורה נגד הרחבת סמכויות הפקחים: "יתייחסו לחשודים בגניבה כמו לחשודים ברצח"  ▪  פקחי אגד: "נוסעים תוקפים אותנו, אנחנו כמו צאן לטבח"  ▪  מנהל הרשות הארצית לתחב"צ: "חווית הנוסעים נפגעה באופן משמעותי כתוצאה מניסיון להגן על המאבטחים"
אגד. "פלוגות פקחים עולים לאוטובוס בצעקות" [צילום: שמואל וולף]
+בקריאה ראשונה: חובת ייצוג הולם תוחל גם על חברות ממשלתיות גדולות
21:41 22/01/24  |  
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (תיקון מס' 24) (החלת חובת ייצוג הולם על חברות ממשלתיות גדולות), התשפ"ג-2023. 9 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים, והיא תועבר לדיון בוועדת העבודה והרווחה.

מוצע בה לקבוע כי חברות ממשלתיות וחברות בת ממשלתיות המעסיקות 100 עובדים לפחות יחויבו לפעול לייצוג הולם של אנשים עם מוגבלות בקרב עובדיהם כפי שהוסדר במסגרת תיקון מס' 15 לחוק לגבי גופים ציבוריים שהם מעסיקים גדולים, והכל כמפורט בהצעת החוק.

עוד מוצע כי הוראות אלה יחלו שנה מיום הפרסום וכי התחולה תהיה מדורגת כך שבשנה הראשונה יהיה יעד הייצוג ההולם 3.5% מהעובדים ורק בתום השנה האמורה 5%. נוסף על כך, בשל העברת סמכויות משר הכלכלה והתעשיה לשר העבודה, מוצעים תיקונים שונים להוראות המזכירות את שר הכלכלה והתעשיה או משרד הכלכלה והתעשיה.

+בקריאה ראשונה: יוארך תוקף התקנות המאפשרות את הארכת מעצרם של עצורי המלחמה
20:52 22/01/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לתיקון ולהארכת תוקפן של תקנות שעת חירום (חרבות ברזל) (הארכת מעצר לחשוד בעבירת ביטחון), התשפ"ד-2024. 18 חברי כנסת תמכו בהצעה, אל מול 7 שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת החוקה.

מוצע בה להאריך את תוקפן של התקנות המאפשרות הארכת מעצר של העצורים בשל פעולות האיבה שהתרחשו בין יום ה-7 באוקטובר 2023 לבין ה-10 באוקטובר 2023 או מי שנעצר במסגרת פעולות המלחמה בעזה שאירעו בין יום ה-7 באוקטובר לבין תום הפעולות הצבאיות. ההארכה המוצעת של התקנות לשעת חירום היא עד ליום ה-8 באפריל 2024.
+הכנסת אישרה העברת המוסד לבטיחות ולגיהות מניר ברקת ליואב בן-צור
20:50 22/01/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה את החלטת הממשלה בהתאם לסעיף 31 (ב) לחוק יסוד: הממשלה, להעביר לשר העבודה את הסמכות הנתונה לשר הכלכלה והתעשיה לפי הפרק השלישי לחוק ארגון הפיקוח על העבודה, התשי"ד-1954 וכן את סמכות הביצוע והתקנת התקנות לפי סעיף 43 לחוק לעניין פרק זה, כך ששר העבודה יהיה השר האחראי על המוסד לבטיחות ולגיהות. 18 חברי כנסת תמכו באישור ההחלטה אל מול 10 שהתנגדו.

הצעה זו נכללה בדיוני התקציב לשנת 2024 ומטרתה לאגם את כלל המשאבים העוסקים בבטיחות עובדים כדי להגביר פיקוח ואכיפה תחת שר העבודה הממונה גם על הביטוח הלאומי. בהמשך תוקם רשות בטיחות לאומית ייעודית לנושא.
+מאבטח משמר הכנסת נפגע במהלך המהומה בוועדת הכספים
18:11 22/01/24  |  עידן יוסף
אחד ממאבטחי משמר הכנסת שהיה במהומה בוועדת הכספים עם משפחות החטופים חש ברע ופונה לקבלת טיפול רפואי. החשש: סדק בצלעות (ישראל היום).
+מטה המשפחות להחזרת החטופים : ניתן היה למנוע את הכעס והזעם היום בוועדות הכנסת
14:48 22/01/24  |  מירב ארד
המשפחות התריעו אמש בפני מזכירות הכנסת על היעדר נושא החטופים בסדר היום של הכנסת. חיים רובינשטיין דובר מטה המשפחות: "בני משפחות החטופים שלחו אמש מכתב למזכירות הכנסת, הממשלה, וגורמים נוספים רלוונטים, ובו כתבו: "אנחנו, משפחות החטופים בעזה, פונים אליכם היום בתחנונים: אל תתעסקו בשום דבר אחר שאינו קשור להחזרת החטופים, אל תפקירו את החטופים שמוצאים להורג בכל יום."

משלא קיבלו מענה, הגיעו היום משפחות החטופים לכנסת ישראל כדי למחות על כך. אנו מצפים מנבחרי הציבור שלא לעסוק באף נושא אחר מלבד החזרת החטופים שזמנם הולך ואוזל. שאר הנושאים, ימתינו. לחטופים אין זמן להמתין".


+משפחות החטופים התפרצו לדיון בכנסת: "אתם לא תשבו כאן כשהם מתים שם"
13:02 22/01/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
נכנסו לדיון בוועדת הכספים והחזיקו שלטים שעליהם נכתב: "אתם לא תשבו כאן כשהם מתים שם"  ▪  גפני: פדיון שבויים היא המצווה החשובה ביהדות. אדבר עם נתניהו"
מחאת משפחות החטאופים בכנסת [צילום: דוברות הכנסת]
+נגיד בנק ישראל: "אנחנו צריכים להעלות מיסים"
11:24 22/01/24  |  מירב ארד
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, הגיע הבוקר (יום ב', 22.1.24) לוועדת הכספים לסקירה מיוחדת על מצב המשק. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בפתח הדיון בנושא סקירת נגיד בנק: יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה פתח את הדיון: "אני מברך אותך על בחירה לקדנציה נוספת, אנחנו מתחילים בסקירה שלך בנושא הכלכלי, אני מבקש להקדים ולהקריא לך מחוק בנק ישראל, בסעיף 3, החוק קובע שמטרות הבנק לשמור על יציבות מחירים, לתמוך במטרות שונות, צמיחה, תעסוקה ופערים חברתיים, זה לא רק מה שהבנק מחויב, גם לגבי הנגיד מצוין כי הנגיד ינהל את הבנק ויכהן כיו"ר המועצה, ישמש כיועץ לממשלה לרבות לעניין צמצום פערים ושוויון בחלוקת משאבים בחברה. זה סעיף שהוכנס בזמנו כשביקשתי שזה יכנס בתוך החוק, חשבנו כל חברי הוועדה שזה חלק מתפקידו של הנגיד, לכן שעולה נושא הבנקים, אנחנו מצפים מהנגיד, שלא יכול להיות שאלה שיש להם חשבונות בנק והם חלשים כלכלית הם יהיו בתחתית הסולם, ואנשים חזקים שהם הבנקים יהיו בחלקו העליון. גם בנושא של שיווין חברתי, צמצום פערים וכו', מאוד חשוב מה שהנגיד יאמר, אני לא אומר לך מה להגיד, אבל הבמה שלנו לרשותך".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון: "חלק מהדברים שאנחנו צריכים לעשות היום, כוללים גם העלאת המיסים, איש לא נהנה מהעלאת המיסים או קיצוץ כזה או אחר, אנחנו עושים בבנק הכל מתוך ראיית החברה כולה והכלכלה כולה, אנחנו באירוע, ואנסה להראות היום מה המשמעויות הכלכליות והעלות התקציבית בשנתיים הקרובות וארוכת טווח יותר ובצידה, כל מה שעושים".

"ארה"ב צמחה טוב יותר בתקופה האחרונה, אבל הציפייה בשנתיים הקרובות היא להתמתנות בעולם. הסחר העולמי הוא גם מתחת לממוצע וזה משפיע גם עלינו בישראל, בקצה רואים עלייה מסוימת ברכיב העלויות הובלה של מה שעובר בים סוף, בגדול אנחנו לא רואים שינוי גדול לעומת הקורונה".

"ישראל נכנסה לאירוע הזה במצב יחסית טוב, התכווצנו רק כ-2 אחוזים בקורונה, אחת ההתכווצויות הקטנות בעולם, צמחנו בקורונה, יהיה קשה לשחזר את זה, בטח בתקופה בה העולם הולך להתמתנות. היינו במסלול של נחיתה רכה מאוד. עד למלחמה הנחנו שנצמח 3.4 אחוז ב-23, וקצת מעל 3 אחוזים ב-24, התמתנות יחסית מצומצמת לעומת הנתונים באירופה. שוק עבודה במצב טוב מאוד, עם התמתנות בקצה".

לגבי מגזר ההייטק ציין הנגיד כי כיום השוק מבוזר יותר מתקופת משבר הדוט קום, וכי כיום רוב החברות נמצאות בשלב היצור לעומת חוסר בשלות אז, לצד כך הדגיש הנגיד כי התייצבות בקצב הגיוסים של חברות הזנק ברמה נמוכה: "אנחנו חייבים לוודא שמגיעים משקיעים בעיקר לטובת החברות המאוד צעירות, מתוכן איקס מגיעות לשלב הבא". עוד הוסיף לעניין הענף כי "עלינו כמו מטאורים בשנת 21, בשנת 22 החלה הירידה הראשונית בהייטק, עם ירידת הנאסדק, ואצלנו הירידה הייתה חדה יותר".

לגבי האינפלציה ציין הנגיד כי "פורמלית אנחנו בתוך היעד, חלק חשוב מהמדד הוא רכיב הדיור, לא מחירי הדיור, אלא בעיקר השכירות, הם מתיייחסות למה שקורה בשוק הדיור באופן כללי, ואנחנו רואים את מגמת הירידה. אני מדבר על דינמיקת האינפלציה, אני לא מתייחס לנתון בודד, באינפלציה השנתית, מה שחשוב זה הדינמיקה, אנחנו בדינמיקה של התמתנות. בשוק ההון קצת חרגו, זה מושפע מהאירועים בצפון ושער חליפין, זה קצת מעל היעד. על-פי 14 חזאים שאנחנו עובדים לפיהם, אנחנו רואים שנהייה מתחת ל-3 אחוזים בחודשים הקרובים. בהמשך יש קצת עלייה, למרות שאנחנו ביעד".

עוד ציין הנגיד כי האינפלציה קשורה בשוק הדיור ובענף החקלאות: "האינפלציה במגמת התמתנות, ציפינו עוד לפני האירוע שנכנס ליעד ברבעון הראשון. במלחמה יש זעזוע ביקוש, אנשים פחות רוכשים, מצד שני יש זעזוע ביקוש בצד הפועלים, רק 50 אחוזים מאתרי הבנייה פתוחים. כרגע זעזוע הביקוש גדול יותר, וסייע לאינפלציה להיכנס ליעד מהר יותר. הסיכונים לאינפלציה הם שוק הדיור, ככל שצד ההיצע לא יצליח להתרחב, אם ע"י עובדים זרים ואם ע"י החזרת חלק מהפלשתינאים, ייתכן שתהייה עליית מחירים וכך גם בשכירות וזה ישפיע על האינפלציה. ככל שתהייה התייקרות בחקלאות זה יהיה גם במזון".

    עוד הוסיף הנגיד לעניין והתייחס לקריאות להורדת הריביות ולדברי יו"ר הוועדה בפתח הדיון: "גם שער חליפין מהווה פרמטר חשוב. בממוצע אנחנו רואים תהליך טוב שמתכנס, אך יש סיכונים בעתיד.
  • ככל שהתהליך יתכנס, ונראה שהפעילות הכלכלית מקבלת את הדרוש, התהליך של המשך הורדת הריבית יוכל להימשך, אבל זה תהליך שמותנה בדברים הללו. אנחנו תלויים בנתונים איך שיגיעו ואי הוודאות גדולה. לכן התהליך חייב להיות מאוד זהיר ומדוד. חלק מהצעדים הביאו לזה שהורדנו את האינפלציה, ואנחנו מבינים את הכאב שדיברת עליו בתחילת הדיון יו"ר הוועדה, כל המחקרים מראים שהאינפלציה פוגעת בחלשים, לכן ההתמודדות באינפלציה היום לבין התמודדות בהמשך באינפלציה גדולה יותר, הם הצעדים האלה. הנושא של האינפלציה ומי כמונו מכיר, אנחנו בנקודה לא רעה מבחינת האינפלציה אבל צריך לשמור על זה, זה פוגע בעיקר בחלשים. אילולי היינו מתמודדים עם זה, זה היה משפיע עוד יותר על החלשים".

לעניין מחירי הדיור פירט הנגיד כי יש ירידה במחירי הדיור, וחזר שוב על הצורך הגדול בהיצע עובדים בתחום הזה ודרך כך בהגדלת ההיציע: "עוד לפני המלחמה, כל הליך התכנון והתשתיות, זה תהליך שהיה צריך להיות מורחב, בלי זה לא נמשיך לראות את מחירי הדירות ממשיך להתמתן". לעניין מחירי הקרקע ציין: "בסוף הצפי הוא לעולם שלא יחזור לעולם הריביות שהכרנו לפני הקורונה, נהייה בעולם של יתירות, בעיות אספקה, אוסף של דברים שיביאו לשיווי משקל שלא נהייה בריביות האפס שפעם הינו בו, עולם שבו אין מחיר לכסף הוא עולם לא נורמלי. לא תגיע ל-0 ריבית, תגיע לבין 2 ל-3 אחוז. לא תהייה בריביות שליליות. בסוף מחירי הקרקעות צריכות להתאים את עצמם כדי שלקבלנים התשואה תהייה שווה, וזה צריך להיות ע"י התאמת מחירי קרקעות, זה צריך להיות מכרזים עם תשתיות, ועם הורדת מחירי המינימום. כמות המכרזים המוצלחים ירדה באופן מהותי, לכן גם ללא המלחמה היינו מגיעים לצמצום מסוים. המפתח הוא הגדלת ההיצע, בכל התהליכים, מהתכנון והלאה".

לעניין המלחמה ציין הנגיד: "נכנסנו די טוב לאירוע הזה, לישראל יש רקורד לא רע ביציאה מאירועים ביטחוניים קודמים. בתחילת המלחמה כרטיסי האשראי ירדו ל-70 אחוז, כעת הם במעל 100 אחוז. זה לא מפוזר באופן אחיד סביב תחומים שונים". לעניין פרמיית הסיכון של מדינת ישראל ציין כי זו "עלתה וקצת התמתנה אבל היא לא איפה שהייתה, ואנחנו נמצאים בקטגוריה של מדינות שלא היינו שם".

הנגיד התייחס לתקציב המדינה הקרב: "ההתאמות שנעשו וחשוב שיבוצעו במלואן, נעשתה עבודה ולא מבוטלת, נעשו צעדים משמעותיים, חשוב שהמסגרת תישאר כמסגרת, זה מסר מאוד חשוב. הייתה עלייה של ה-cds, אבל זה לא מתורגם אחד לאחד לדירוג, מקווה שכך יהיה גם בהמשך".

לעניין סיוע לעוטף ציין הנגיד: "התמקדנו בתושבי העוטף לפני שגוף כל שהוא זז, זה נעשה מיד, וזה נעשה לא רק לאנשי העוטף והמילואים, זו לא הורדה רוחבית של הריבית, אבל נגענו בנקודות הכי כואבות".

פרופ' ירון התייחס גם לתחזית הצמיחה לשנים הקרובות: "התחזית לשנים 23 ו-24 היא של צמיחה של 2 אחוזים בכל אחת מהשנים, וצמיחה של 5 אחוזים ב-25, זאת בתרחיש ייחוס של ירידה בהיקף המלחמה ברבעון הראשון של 24. זה בהנחה של שמירה על היקף התקציב, לכן כ"כ חשוב שנשמור על מסגרת התקציב. אנחנו צופים שהאינפלציה תמשיך להתמתן, אבל יש סביב זה הרבה חוסר ודאות, אירוע הצפון ועוד, לכן אנחנו הולכים בצעדים מאוד מדודים".

עוד ציין ירון כי הוצאות המלחמה הישירות בשנים 23-25, כולל הוצאות ריבית, פיצויים והוצאות אזרחיות אחרות סביב המלחמה, יעמדו על כ-215 מיליארד שקל, ובנוסף לכך אובדן הכנסות ממיסים בגובה 40 מיליארד שקל. סה"כ 255 מיליארד שקל בשנים אלה.

לצד כך ציין ירון כי ברור לכל כי יהיה גידול ארוך טווח בתקציב הביטחון הנובע מהמלחמה, הנובע מגידול תקציב להתעצמות מערכת הביטחון, הוצאות הריבית בגין כך וכן עבור הוצאות מנהלת תקומה, וקרא לממשלה להתכנס בהוצאותיה לסכום הצפוי לצאת במסגרת כך, וציין כי פעילות זו נעשתה במסגרת תקציב 2024: "שיש לך כל שנה נוספת עוד 20 מיליארד שקל הוצאת ביטחון, בואו קודם נצמצם את זה ל-20 מיליארד. תהייה ועדה שתבחן את הצרכים, צריך לחדד עפרונות אבל גם להבין את צרכי המערכת, כנגד זה שתהייה לך הוצאה של 20 נוספים כל שנה, אתה לא רוצה להראות שהיחס החוב תוצר שלך מתבדר, אם לא מתכנס, לפחות לא מתבדר. אתה צריך להתכנס לסביבות ה-20 וזה מה שנעשה בממשלה. ייתכן שהיה אפשר לעשות יותר, ואולי היה צריך להפעיל את המע"מ כבר ב-24, אבל אלה בגדול ההתאמות כפי שאני מבין אותם. נעשו התאמות משמעותיות לטובת ההתכנסות".

לעניין מתווה בנק ישראל על-רקע המלחמה ציין: "אנחנו היום עם 300 אלף דחיות כאשר קצת יותר מ-50% אחוז מהם הינו ללא ריבית וללא עמלות. מדברים על יתרת אשראי של 5.6 מיליארדי שקל, זאת אומרת שנעשו צעדים מהותיים בתחום הזה. לגבי המתווה השני שנתנו הלוואות לבנקים כדי שהם יתנו הלוואות לעסקים קטנים וזעירים, כל ה-1.5 שנתנו הועברו ללווים, זה לווים מסוכנים ביותר שמקבלים ריבית פריים".

על-רקע הערות חברי הכנסת לעניין גלגול עליית הריביות מהלוואות הציבור לפקדונותיו, ציין הנגיד כי "התמסורת לריביות בישראל גבוה יחסית גם בראייה על פני זמן וגם בראייה בינ"ל, האם היה ניתן לעשות יותר, יכול להיות שניתן היה לעשות יותר. פיקדון לשנה כולל בתוכו את הצפייה של איפה הריבית תהייה עוד שנה, ריבית בנק ישראל דיברה על 3-4 הורדות, השוק תמחר 6 הורדות, או שאת רוצה להיות בשוק שאת מתערבת בקביעת ריביות ואני לא רוצה להיות".

לעניין ההלוואות לדיור ציין: "הריבית על המשכנתאות לוקחת בתוכה את כל התחזיות, הייתה תנודה בחו"ל ושם המרווח נשק כמעט לאפס, אם העקום כולו זז, זה ישקף את הדבר הזה. שיעור ההלוואות בפיגור לדיור, רואים בקצה עלייה אבל עדיין מה שחשוב פה יש עלייה קטנה אבל בראייה ארוכת טווח אנחנו במקום טוב כרגע".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני השיב לנגיד: "אני חושב שהצגת את הכלכלה בישראל כפי שהיא משתקפת באופן קבוע, המציאות כפי שאתה מציג גם בנושא של האשראי היא המציאות, אבל אני הייתי מצפה מנגיד בנק ישראל, שהנושא של זוג שלוקח משכנתה ופתאום הכל עולה, שהוא משקיע בבנק והוא לא מקבל את הריבית הזאת, אם הבנק היה במצב נורא מבחינה כלכלית הייתי מבין, הבנקים נמצאים במצב כלכלי אדיר, ואנחנו יושבים כאן ואנשים פונים אלינו, ואנחנו בעצמנו, למה אי-אפשר שהם יהיו חלק מהמאמץ הזה. אני זוכר את חוק בנק ישראל, שתפקיד הנגיד הוא לא רק בנושא הכלכלי, אלא גם בנושא החברתי שכ"כ מעיק על כ"כ הרבה אנשים, לא רק בעת הזו. הייתי מצפה שהנגיד יאמר את זה, כפי שהוא יודע לומר את זה ברוב כישרון בנושא הכלכלי ולא לחשוש מהבנקים, לומר רבותיי תורידו את הריבית, לא תפשטו רגל, אתם מרוויחים הרבה כסף".

בהמשך ציין הנגיד כי "הון אנושי ומיומנויות ולימודי ליבה לכל הציבור, תשתיות ותחבורה, חשוב לקדם את המטרות הללו, למרות הקיצוצים וההתאמות, יש לפקוח עין כדי שהצמיחה שלנו תמשך לאורך זמן".
פרופ' ירון. [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+ח"כ קריב מכחיש: סיעת העבודה לא משכה את הצעת אי האמון, היא תדון היום במליאה
10:37 22/01/24  |  מירב ארד
ח"כ גלעד קריב מכחיש את הדיווחים בתקשורת על כך שהאופוזיציה משכה את הצעות אי האמון: "הדיווחים אינן נכונים. סיעת העבודה לא משכה את הצעת אי האמון שלה, והיא תדון היום במליאה. לאופוזיציה יש תפקיד גם בזמן מלחמה. היא חייבת להתנהל באחריות ובממלכתיות, אבל היא חייבת לבצע את תפקידה בנחישות. בזמן לחימה אין מקום להצעות אי אמון שאינן קשורות במצב החירום, אבל כאשר הממשלה והעומד בראשן כושלים בטיפול במצב הזה ובעניינים הגורליים הקשורים בו, יש בהחלט צורך להשתמש בכלי הפרלמנטרי הזה ובכל כלי פרלמנטרי אחר."
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביטן: להגיע להסדר ליישום חוק מוסר תשלומים במערכת הבריאות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
משפחות החטופים התפרצו לדיון של ועדת הכספים שעסק בסקירה של נגיד בנק ישראל, ודרשו לשחרר מיד את בני משפחותיהם שנמצאים בשבי חמאס. בני המשפחות הניפו שלטים שעליהם נכתב: "אתם לא תשבו כאן, כשהם מתים שם". אחיו של אחד החטופים בשבי חמאס פנה לחבר הכנסת משה גפני: "מה עם פדיון שבויים?", "על חמץ פרקתם את הממשלה, על החטופים לא?".
22/01/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
חברי כנסת משלוש ועדות קיימו (21.1.24) סיור במספר ישובים בדואים בנגב. הסיור הוקדש לנושא המיגון החסר בישובים הבדואים ולנושא הטיפול הנפשי בילדים ובבני נוער בעקבות מלחמת חרבות ברזל.
21/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
חבר הכנסת אלמוג כהן מעוצמה יהודית נחקר (יום ה', 18.1.24) ביחידה להב 433 בחשד לתקיפה בנסיבות מחמירות של עצורים בדואים לפני 11 שנים, בעת שהיה שוטר יס"מ. המקרה אירע ביישוב חורה שבנגב. היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, אישרה לחקור אותו באזהרה על תקיפה הגורמת חבלה בנסיבות מחמירות ב-2013.
18/01/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החוקה אישרה לקריאה ראשונה את הצ"ח להפחתת תוספת הפיגורים על אי-תשלום קנסות. המשמעות: במקום תוספת פיגור של 50% בחלוף המועד הראשון לתשלום ו-5% נוספים כל חצי שנה, תוספת הפיגור תשולם אחת לשלושה חודשים ובמצב המשק הנוכחי - תעמוד על כ-14% בשנה.
17/01/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה הבוקר דיון שעסק ביוקר המחיה בישראל – על-רקע העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה. במהלך הדיון מתח היו"ר ביטן ביקורת על נציגי החברות שנעדרו מהדיון וביקש לבחון תיקון שיאפשר לוועדה להוציא צווי הבאה. בנוסף ביקש להרחיב את מספר המוצרים שבפיקוח מחירים, ואמר כי יקדם בחקיקה פרטית את הצעת החוק של משרד הכלכלה שתאפשר לקנוס את מי שיעלה מחירים באופן לא מדתי בזמן המלחמה.
17/01/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il