|   15:07:40
  מירב ארד  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
היו"ר ביטן. זעם על ההיעדרות [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

גל התייקרויות במשק: נציגי החברות נעדרו מהדיון בכנסת

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ ביטן, הודיע כי יבקש סמכות להוציא צווי הבאה נגד החברות עו"ד לינור דויטש מלובי 99: החברות מעלות את המחיר בגלל שהן יכולות
17/01/2024  |   מירב ארד   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה הבוקר דיון שעסק ביוקר המחיה בישראל – על-רקע העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה. במהלך הדיון מתח היו"ר ביטן ביקורת על נציגי החברות שנעדרו מהדיון וביקש לבחון תיקון שיאפשר לוועדה להוציא צווי הבאה. בנוסף ביקש להרחיב את מספר המוצרים שבפיקוח מחירים, ואמר כי יקדם בחקיקה פרטית את הצעת החוק של משרד הכלכלה שתאפשר לקנוס את מי שיעלה מחירים באופן לא מדתי בזמן המלחמה.

מנכ"לית לובי 99, עו"ד לינור דויטש, ציינה כי מחירי הסחורות וחומרי הגלם או לא עלו או אפילו ירדו, והעלייה במחיר השינוע היא רק תירוץ כי המזון מיובא מאירופה ולא מהמזרח, והמסקנה היא שחברות מעלות מחירים כי הן יכולות מאחר שהשוק לא תחרותי. "שטראוס טענה שהייתה עלייה במחיר הקקאו, זה נכון אבל מחיר הסוכר בירידה, האם היא הורידה מחירים? לא", אמרה. לדבריה, הפתרון הוא פירוק המגה מונופולים: "אם השוק היה תחרותי ולא היה נשלט על-ידי חמישה מונופולים החברות לא היו מעזות לנצל את המצב כדי לעלות מחירים".

היו"ר ביטן אמר כי פירוק מונופולים לוקח שנים, ועד אז צריך פתרונות ביניים כדי שהמחירים לפחות לא יעלו עכשיו. באשר להיעדרות נציגי חברות המזון אמר כי הוא לא מוכן לזה שעושים טובה שבאים וביקש לבחון לאפשר גם לוועדת הכלכלה להוציא צווי הבאה לדיונים על יוקר המחיה.

מנכ"ל המכון הישראלי לתכנון כלכלי, עו"ד דרור שטרום, אמר כי אין הצדקה להעלאת המחירים, כי מחיר כל חומרי הגלם חוץ מקקאו יורדים. "מי שאומר שהעלאת המחיר לא קשורה למלחמה טומן את הראש בחול, הממשלה נטשה את הקרב ביוקר המחיה כי מה שחסר זה צעדים לטווח הקצר. בתחילת המלחמה היו צריכים לחוקק הקפאת מחירים", אמר.

הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל כהן, ציינה כי הבעיה עם החברות המונופוליסטיות זה לא עצם היותן מונופול, דבר שלא מהווה הפרה של החוק, אלא היכולת שלהן להשתמש בכוח לפגיעה בתחרות ובספקים קטנים. באשר לכך ציינה כהן, כי הרשות אוכפת ותמשיך לאכוף בכל הכלים שברשותה ותפעל אם יעלה חשד לתיאום מחירים. עם זאת, היא הבהירה כי לא כל העלאת מחירים יש בה חשד לפגיעה בתחרות. עוד היא ציינה כי שטראוס עומדת לשימוע על ניסיון לעצור כניסה של משק ויילר לשיווק חלב צמחי.

סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון במשרד הכלכלה והתעשיה, מיכל פינק, הודתה כי אכן יקר בישראל, ואמרה כי הבעיות הקיימות הן מבניות והמשרד פועל לטפל בהן בצעדים ארוכי טווח, בין היתר באמצעות חקיקה שעברה ועוד תעבור לשינוי שיטת הייבוא. היא הוסיפה כי לפי נתוני המשרד הייתה התייקרות מסוימת של כ-3%, ועל כך העיר היו"ר ביטן כי הוא לא מתרשם שזה המצב אלא שההתייקרות הייתה גבוה יותר. הוא שב ואמר כי צריך גם פתרונות ביניים, ואת זה משרדי הממשלה לא מביאים.

מנכ"ל דיפלומט, ינון בן ענת, אמר כי החברה לא העלתה מחירים לאחרונה ודחתה את העלאת המחירים שתוכננה ל-15 באוקטובר, לאחר שהצליחה להסביר לספקים שלה את הרגישים בעת הזו. הוא הוסיף כי ההשפעה של מחירי התשומות וגם של שער המטבע על מחירי המוצרים שהחברה מייבאת היא נמוכה ביחס למחיר המוצר עצמו.

יו"ר איגוד תעשיות המזון בהתאחדות התעשיינים, דודי מנביץ, אמר כי מאז ה-7 באוקטובר יצרני המזון הישראלים הורידו את מחירי התוצרת שלהם ב-1.5%. היו"ר ביטן ביקש בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת אודות הנתונים הללו ונתוני משרד הכלכלה. מנביץ הוסיף, כי כל הנתונים על פערי המחירים בין ישראל לאירופה הם לא מדידה של מחיר בפועל, אלא מודל תיאורטי על בסיס כוח קנייה, שכלכלנים בעולם מזהירים מהשימוש בו. ח"כ משה פסל העיר: "כולנו מטיילים באירופה ורואים את המחירים בסופר, אני פיקוח ופגיעה בתחרות אבל בוא לא נספר סיפורים שישראל לא יקרה. לא צריך להיות מדען טילים בשביל להבין את זה. מה שאתה קונה בסופר באירופה ב-100 אירו, פה צריך 1,500 שקל. ישראל יקרה ואי אפשר לעקם את הנתונים".

ח"כ שלום דנינו ציין כי אם מחירי התשומות לא עלו את צריך לפקח על המגה מונופולים. ח"כ יסמין פרידמן ציינה כי מדובר בתאוות בצע של המונופולים בגלל שאנחנו במלחמה, ומי שסובלים הם החלשים ביותר. ח"כ מטי צרפתי הרכבי ציינה כי צריך "מנגנון לפקח על עליית המחירים הביזיונית של המונופולים שניצלו את המלחמה ואת העובדה כי תשומת הלב הציבורית והממשלתית לא הייתה שם". ח"כ ששון גואטה טען כי פיקוח מחירים זה הדבר הנכון לעשות, וציין כי מחיר הביצים לא עלה והשתולל.

ח"כ אליהו ברוכי אמר כי חייבים לטפל ביוקר המחיה בהקדם. ח"כ עופר כסיף ציין כי צריך לחזק את הקמעונאים הקטנים בתחום המזון. ח"כ אלי דלל אמר כי מספר הילדים העניים נמצא בעלייה וחייבים פיקוח מידי על מוצרים חיוניים נוספים.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון וביקש בדיקה של מרכז המחקר והמידע של הכנסת על עליית המחירים במלחמה. בנוסף אמר כי כצעד ביניים הוא מבקש לקדם את הצעת החוק של משרד הכלכלה לאפשר לרגולטור לקנוס מי שיעלה מחירים באופן לא מדתי למשך תקופה של שנתיים, ולהגדיל את מספר מוצרי המזון שבפיקוח מחירים. בנוסף הזכיר כי ביקש לבחון לאפשר גם לוועדת הכלכלה להוציא צווי הבאה לדיונים בנושא יוקר המחיה.

קבוצת שטראוס הודיעה השבוע על העלאת המחירים של רבע ממוצריה בשיעור ממוצע של 1.7%. העלאת המחירים תיכנס לתוקפה בחודש פברואר. בדיווחי החברה ציינו כי המהלך נעשה "בעקבות עלייה של עשרות אחוזים במחירי חומרי הגלם". בין המוצרים שיתייקרו - חלק ממוצרי הממתקים, המלוחים, החומוס, שמן זית יד מרדכי, שוקולית ונוספים.
ניתוח השינוי במדד מחירי המזון במהלך מלחמת חרבות ברזל / סקירה
סקירה זו מוגשת לבקשת ועדת הכלכלה לקראת דיון ב17- בינואר 2024 בנושא "העלייה במחירי מוצרי המזון והצריכה בתקופת המלחמה". המסמך כולל רקע על האינפלציה והריבית במשק בשנים 2023-2022 ניתוח השינוי במדד מחירי המזון בחודשים אוקטובר-דצמבר 2023 בהשוואה לתקופה קודמת, סקרי צרכנים ועסקים שמפרסמת הלמ"ס והחלטות והודעות של משרד הכלכלה והתעשייה בנושא \(13 עמ')

תאריך:  17/01/2024   |   עודכן:  17/01/2024
מירב ארד
+מרצ קוראת לבחירות מקדימות משותפות עם העבודה
19:38 17/01/24  |  עידן יוסף
הנהלת מרצ קוראת למפלגת העבודה: יש להחליט על איחוד ולקיים בחירות משותפות לראשות איחוד מרצ-העבודה (חדשות 12).
+אושר לקריאה ראשונה: הפחתת תוספת הפיגור על אי-תשלום קנס
14:42 17/01/24  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
המשמעות: תוספת הפיגור תשולם אחת לשלושה חודשים ובמצב המשק הנוכחי - תעמוד על כ-14% בשנה  ▪  יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "לפי חוו"ד כלכלית של בנק ישראל והאוצר זה ההסדר שמתמרץ אנשים לשלם קנסות"
היו"ר רוטמן. טען כי הערכת האוצר מבוססת על נתונים חלקיים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+שר העבודה יואב בן צור: ״מעולם לא ניתן תקציב כל כך גדול עבור משרתי המילואים"
13:11 17/01/24  |  מירב ארד
שר העבודה יואב בן צור במליאת הכנסת: ״מעולם לא ניתן תקציב כל כך גדול עבור משרתי המילואים. הם מקבלים הטבות מרחיקות לכת שהייתי שותף להם כשר העבודה והממונה על הביטוח לאומי. בפגישה שקיימתי עם פורום נשות המילואים התחלנו לגבש עבורם מתווה הכולל בתוכו, צמצום שעות העבודה, הגדלה ימי החופשה וימי מחלת ילד, העדפה במשמרות ועוד הקלות רבות״.
+אושר בטרומית: הגבלת שכר טרחה עבור טיפול בתביעה לנפגעי איבה
13:10 17/01/24  |  
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק הביטוח הלאומי (תיקון - הגבלת שכר טרחה עבור טיפול בתביעה לנפגעי איבה), התשפ"ד-2023. מוצע לקבוע כי מבוטח התובע את המוסד לביטוח הלאומי לקבלת תגמול נכה לפי חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ישלם שכר טרחת ייצוג מרבי, בהתאם לשיעורים הקבועים כיום בסימן ב1' לפרק י"ד לחוק הביטוח הלאומי, שעניינו הגבלת תשלום בעד טיפול בתביעה.

+אושר בטרומית: סיוע לסטודנטים המשרתים בשירות מילואים בתקופת מלחמת חרבות ברזל
13:04 17/01/24  |  מירב ארד
מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק סיוע לסטודנטים המשרתים במילואים (הוראת שעה - חרבות ברזל). מוצע לקבוע, בהוראת שעה, סיוע לסטודנטים המשרתים בשירות המילואים בתקופת המלחמה. על המוסדות להעמיד לבחירת סטודנט שנעדר משליש מהשיעורים בקורס, לפחות, בשל מילואים, פתרונות אקדמיים, שיוסדרו בכללים שתקבע המל"ג, ובכפוף לחריגים, כגון: דחיית הקורס והשתתפות בו במגוון דרכים ללא תשלום נוסף, המרת הציון בקורס לציון עובר, היבחנות בעל-פה או המרת בחינה לעבודה.

בנוסף, מוצע לחייב את המוסדות לסייע בהשלמת חומר הלימוד ע"י הדרכה, שיעורי עזר, חומרי עזר, ומימונם במקרה הצורך. עוד מוצע לקבוע זכאות של סטודנטים כאמור למלגה בסכומים אחידים ולפי אמות מידה שיקבע שר החינוך, בהתייעצות עם המל"ג, בהתחשב בתקופת השירות ובסיוע הכספי שקיבל ממקורות אחרים; לבסוף, מוצע להסמיך את המל"ג להפחית תקצוב למוסד מתוקצב שמפר את חובותיו על פי החוק.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו ברוכי   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   דרור שטרום / Dror Shtrum   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוקר המחיה   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גל התייקרויות במשק: נציגי החברות נעדרו מהדיון בכנסת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
החשיבות של המשך ההשקעה במחקר ובפיתוח, גם בתקופה של מלחמה כבסיס לצמיחה כלכלית, ולהתמודדות עם האתגרים העומדים בפני המדינה, עלתה במהלך שני דיונים שקיימו (16.1.24) ועדות בכנסת - דיון בהשפעת המלחמה על ירידה חדה בהשקעות בהייטק באופן העלול להוביל לסגירת חברות הזנק רבות ודיון בקיצוצים משמעותיים בתקציבי המחקר והפיתוח הממשלתי.
17/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכספים אישרה (16.1.24) את תיקון צו תעריף המכנס והפטורים וממס קנייה על טובין (תיקון מס' 20 והוראת שעה מס' 14). במקור קבע הצו מתווה להפחתה הדרגתית וביטול של מכסים על מוצרי חקלאות שונים. לפי המתווה המקורי, בשנים 2023 ל-2027 המכס אמור היה לרדת באופן מדורג, בין היתר, על פירות וירקות טריים מסוימים, קפואים, מיובשים ומשומרים, שומנים, ריבות ומיצים. כאשר משנת המס 2027 ואילך היו אמורים לחול שיעורי המכס המופחתים כהוראת קבע.
17/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוקה אישרה (16.1.24) לקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק הבוררות המסחרית הבינלאומית, התשפ"ג-2023. הצעת החוק נועדה ליצור מסגרת משפטית וכללים לניהול הליכי בוררות מסחרית בינלאומית המבוססים על חוק המודל בעניין בוררות מסחרית בינלאומית שגיבשה ועדת האו"ם למשפט בינלאומי מסחרי (אונסיטרל).
17/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
דיון טעון (16.1.23) בוועדה לביקורת המדינה על העלייה הצפויה בתעריפי החשמל. נציגי ארגון לובי 99 הטיחו בהנהלת החברה האשמות על "בור שחור" ורווחים מוגזמים שאינם מגולגלים לטובת הציבור, ומנגד מ"מ יו"ר הדירקטוריון ומנכ"ל חברת החשמל טענו כי העלאת המחיר היא חיונית, ובכלל אינה מספקת לשיקום תשתיות החשמל הישנות, שדורשות שדרוג נרחב שעולה הון רב.
16/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
מדי שנה במדינת ישראל נבחנים 200,000 תלמידי כיתות י"א ו-י"ב בבחינות הבגרות. בדיון שהתקיים (יום ג', 16.1.24) בוועדת החינוך, התרבות והספורט, שמעו חברי הכנסת על המתווה הייעודי לבחינות הבגרות בצל המלחמה, כשהוא מחולק לשלושה מעגלים עם היקף הקלות שונה, בהתאם לחומרת הפגיעה.
16/01/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il