|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
שהם. הכל פתוח לנגד עינינו [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]

ניגוד עניינים בעליון? "לא ייתכן שאח יברר תלונה על אחיו"

יו"ר ועדת החוקה קורא לחברי הוועדה לבחירת שופטים לפעול לכך שנציב התלונות הבא לא יבוא מקרב שופטי העליון וייבחר ברוב של 80 ח"כים בהצבעה חשאית הנציב אורי שהם: הנציבות מקבלת 1,000-900 תלונות בשנה - שליש מהן אין צורך לברר השרה סטרוק: יש לבחון מחדש את מנגנון הביקורת על שופטים
18/03/2024  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 25   |   תגובות

ועדת החוקה קיימה (יום ב', 18.3.24) דיון ממושך וטעון על התנהלות נציבות תלונות הציבור על שופטים בהשתתפות השרה אורית סטרוק, נציב התלונות השופט בדימוס אורי שהם וראש לשכת עורכי הדין, עמית בכר.

פתח את הדיון יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן, שאמר: "הדיון מתקיים לבקשת שני ארגונים ובעקבות חשיפה של כלי התקשורת. יש להתייחס לסוגיות המבניות ובשל כך הזמנתי את חברי הוועדה לבחירת שופטים שהם הרגולטור הראשוני עוד לפני ועדת החוקה על תפקוד הנציב. מלבד העובדה שנשיא העליון נדרש למינוי הנציב ואמור לברר גם תלונות עליו - שזה ניגוד עניינים מובנה - יש גם צמתים בעבודת הנציב עצמו כמו החלטה על פרסום תלונה, כשהחוק מייצר סיטואציה שנדרש לה מענה. נשיא העליון מינה אדם שמברר תלונה והנשיא יחליט אם התלונה תתפרסם או לא יחד עם שר המשפטים. מי שיחליט אם נוקטים סנקציה בעקבות דוח הנציב הם שופטי העליון שבעצמם מינו את הנציב. לא היינו מקבלים זאת בשום מקום אחר. איך מבררים תלונות של מי שהיו חברם לכס השיפוט של הנציב? יש לכך השלכות פרקטיות כשאתה תוהה איך על תלונה קטנה יחסית מתקבלת תוצאה של תלונה מוצדקת ובמקרים יותר חמורים כתוב שהתלונה לא מוצדקת. העניין צף בתחקירים על אודות השופט חאלד כבוב. נבקש לשמוע איך מחליטים מתי תלונה מוצדקת, מי מחליט ואיך הליך הבירור עובד.

"האמירה שלפיה שופטת שניהלה הליך ייצוג התבקשה להגיע לדיון וממלא-מקום נשיא העליון אסר עליה להגיע זה דבר המחבל באופן בוטה ביכולת שלנו ככנסת לפקח על עבודת הנציבות וזה לא מקובל. אם מחליטים בגוף ממשלתי שלא מאפשרים לנציג להגיע לוועדה, אמור להגיע ראש הגוף ולהציג את העמדה המסודרת ולא לחסום ביקורת. זה בעייתי מאוד כשיש סכסוך המתנהל בערכאות וכשהיא מבקשת להגיע לדיון חוסמים אותה זה רק מראה את חוסר היכולת לביקורת. אבקש לדעת מה היו טענותיה וכיצד הן טופלו".

השרה אורית סטרוק, חברת הוועדה לבחירת שופטים: "שיניתי לו"ז כדי להגיע לאור ההזדמנות שנוצרה להציג שאלות. פתחתי את חברותי בוועדה לבחירת שופטים בעיון בהחלטות נציבי התלונות על שופטים לדורותיהם לצורך הבקשה למינוי שופטים עמיתים - הארכת כהונת שופטים שפרשו לגמלאות בשל המחסור הגדול. היו לרשותנו כחברי הוועדה 45 יום להגיש הסתייגויות למינויים הללו והחומר שהיה לפנינו הוא החלטות נציבי התלונות ועיינתי בהחלטות. היה מקרה אחד שהנציב מצא כתלונה מוצדקת והשופטת התנצלה בפני הקובלים והתקדמו הלאה. בשאר המקרים הגשתי הסתייגויות כדי שנדון בהם בוועדה. מ"מ הנשיא פוגלמן שכנע אותי ב-5 מתוך 6 הקבילות הללו שנמצאו מוצדקות, כי אינן אמורות למנוע את המשך מינוי השופט להמשך כהונה של שופט עמית. במקרה השישי אמרתי שזה מוגזם. היה שופט שהיו נגדו 3 תלונות שתצילנה האוזניים והנציב מצא אותן מוצדקות. אבקש לשמוע מהנציב באיזה מקרים היית מציע לנו לא למנות להמשך כהונה כשופט עמית מישהו כזה.

"בנוסף, קיבלנו גל פניות בעניין כבוד השופט כבוב. העלינו את השאלה בוועדה ונאמר שהנציב פתח בבדיקה - ואמרנו שלא נעשה משפט שדה. יש כל מיני כתבות בתקשורת ואני האחרונה שאדון אדם בעקבות מה שכתבו עליו. אנחנו רוצים לסמוך על בדיקת כבוד הנציב ושאלנו את מנהל בתי המשפט בתוך כמה זמן הבדיקה תהיה מוכנה לבחינתנו בוועדה שבסמכותה גם להדיח שופט מכהונתו במקרה קיצון שבקיצון. המנהל אמר שסביב ה-1 באפריל, ואבקש לדעת אם זה אכן הצפי.

"קבענו לעצמנו קוד פעולה שנבחר את כל השופטים בהסכמה גם אם הדעות מקוטבות, חשוב שתהיה אחדות בשל המלחמה ומינינו עד עכשיו 43 שופטים בהסכמה".

ח"כ טלי גוטליב: "ערעורי טענות הפסלות מתקבלים בקצה של הקצה וזה מורכב מאוד וזועק, כי כולנו בני אדם. הסיכוי לערעור כזה כמעט אפסי. מוסד טענת הפסלות חייב לקבל משנה תוקף בהליכים עצמם. באשר לתלונות, יש לעשות הבחנה בין העליון לשלום ולמחוזי. לא שברתי דיסטנס מול אף שופט מעולם, כי זה עלול למנוע ממני להיות לוחמנית, ושופטים שומרים על כך בקפידה. זה אחד המקצועות הקשים ביותר, וכשהשופט מזוז אמר לי 'גבירתי תסתום את הפה' זה דבר מחריד. לא הגשתי תלונה ועשיתי זאת בדרכי ויצאה הודעת התנצלות. יש תחושה בציבור שאי אפשר להתעלם ממנה.

"יש מקום לפעול בנוגע לערכאות הדיוניות. בבית משפט לענייני משפחה, כשהשופט יושב בדלתיים סגורות לבדו הוא מרגיש כבסלון ביתו ואז מרשה לעצמו אמירות שונות. ההקלטות מוכיחות דברים איומים ויש למצוא לכך פתרון מבלי להפוך את זה לדיון פוליטי".

ח"כ חנוך מילביצקי: "יש אנשים שבאים עם הדבר החשוב ביותר לבית המשפט וחלקם נדרסים, כי גם שופטים הם רק בני אדם למרות שהם לא חושבים כך. עולם יכול להיחרב, וכל עו"ד מייצג יכול להביא מקרים של היתקלויות עם שופטים וברור שאין היום משהו שהשופטים סופרים או חוששים מפניו. כשהצדק לא נעשה, יש אובדן אמון במערכת והולכים לבוררויות וצעדים רשמיים יותר או פחות. קשה מאוד לצפות מאדם מתוך המערכת שישפוט את חבריו ויהיה ביקורתי כלפי המערכת שהיה חלק ממנה עד עכשיו. הבעיה אינה בעליון אלא עיקרה בבי משפט המחוזי והשלום".

ח"כ אפרת רייטן: "יש להודות על האמת שאנחנו פה בכנסת שופטים את חברינו - ועדת האתיקה, חוק ההדחה וועדת הכנסת, כך שזה מסוג הדברים שהגמל לא רואה את דבשתו והביקורת בעניין הזה הזויה. אין לי נתונים להשוואה בין מוסדות שונים הבודקים את עצמם ולכן אם שמים בצד את זהות התפקיד ומהותו, לא בטוח שיש לנו את הכלים לבחון את הנושא. אנחנו לא יודעים מה קורה בוועדת האתיקה, אך איש לא מערער על שיקוליהם ואנחנו מניחים שהם עושים עבודתם נאמנה. יש לשאול האם הטענות מגיעות כאשר ההחלטה של הנציב אינה לשביעות רצון מי שיזם את הדיון.

"היה לי קשה לשמוע את דבריו של ח"כ מילביצקי, כי הרגשתי שבאבחה אחת חזרנו לימים שלפני המלחמה, איך כל מה שעברנו בחודשים האחרונים והשיעור המזעזע נמחק, ואני קוראת לכולנו להיזהר שלא להידרדר לאותו שיח מפלג ומסית".

ח"כ קארין אלהרר: "חזרנו ל-6.10. אני מקבלת את התחושה שיש פה שיטה. אתם מפמפמים כתבות תקשורתיות ומקיימים דיון עם טענות לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. באופן מפתיע זה תמיד מגיע מאותם ארגונים ובשיטתיות. אם יש לכם טענות ענייניות לגבי הנציבות, תעלו אותן. יש להפסיק עם השיטה הזו ולהתנהל בענייניות לשם שינוי".

ח"כ יואב סגלוביץ': "זה לא דיון על הנציבות, אלא דיון ממוקד על התנהלות שופטי העליון בכוונת מכוון. יש מקום לעשות דיון פיקוח ובקרה על הנציבות, אך המצע לדיון עצם ניסוחו מוכוון מטרה כשמדובר אך ורק על בית המשפט העליון, כולל שלושה סעיפים על השופט כבוב שנמצא בבדיקה. הדיון לא תמים".

היו"ר רוטמן הגיב לטענות: "בוועדת האתיקה יש שני חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה כדי לייצר את האיזון וכמו-כן זה רק בנושאי אתיקה. נושא ההדחה דורש רוב גדול מאוד-מאוד, כולל נציגים מהאופוזיציה והוא נתון לביקורת בית המשפט העליון. המקבילה שלה היא ועדת האתיקה לשופטים. מעבר לכך, הח"כים עומדים פעם בארבע שנים למבחן הציבור.

"הדיון נקבע מזמן, ורק ביום חמישי פורסם שהנושא עולה לישיבת הממשלה - ומי שמחבר בין הדברים עושה מעשה פסול. יושבים פה שלושת חברי הוועדה לבחירת שופטים, ויחד איתם יושבים שלושת שופטי העליון שלא יכולים לשבת איתנו היום בטענה מופרכת של ניגוד עניינים. לבחור בוועדה מי יהיה הנציב שיבקר אותם זה לא ניגוד עניינים, בעוד ישיבתם פה היא כן? התפרסם פעמים רבות ששופטי העליון מכנים זה את זה 'אחי', וזה חלק מהמסורת שלהם. לא ייתכן שאח יברר תלונה על אחיו. הביקורת על בית המשפט העליון לא עובדת ויש להיות ערים לבעיה. זה עניין מערכתי ולא פרסונלי. שופטי העליון שהוזמנו הם חברי הוועדה לבחירת שופטים שימנו את הנציב הבא, וראוי שישמעו את התלונות של הח"כים על עבודת הנציבות. כיבדתי את רצונם שלא לבוא".

ח"כ יצחק קרויזר: "לפני מספר שבועות התקיים דיון בעקבות כתבה בכאן 11 על פרקליט שיש בעניינו בדיקה על האשמות חמורות מאוד, שהתברר שהיה מועמד לשפיטה בבית משפט השלום, ואני כחבר הוועדה לבחירת שופטים ויתר החברים לא ידענו על כך ללא החשיפה התקשורתית והיינו כפסע מלמנות אותו. התלונות הראשונות שנשלחו לנציב היו לפני מספר שנים על-ידי מספר ארגונים שמעלים תלונות חמורות בעיקר בעניין בית המשפט העליון וזה יותר רלוונטי כשעכשיו יש מינויים לבית המשפט העליון ואנחנו משקיעים מאמצים לחפש את המועמד הראוי ביותר לכל ערכאה. אבקש לדעת מרגע קבלת התלונה - מה לוחות הזמנים למסקנות ומה הסנקציות האפשריות או הכלים כשתלונה נמצאת מוצדקת. איך מתבצע התהליך בתלונה על שופט העליון כשיחסי העבודה קרובים משך שנים רבות?".

עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "מוסד הביקורת על השופטים, הנציבות עצמה והליך הביקורת הם דבר חשוב עבור פעילות תקינה של המערכת. רוב מכריע של תלונות הנפגעים מהתנהלות השופטים הן בערכאות הנמוכות, אך הדיון ממוקד בשאלה אחת של ניגוד עניינים. נציב הביקורת מקבל תלונות ועובדות והוא בוחן אתית. זו מהות המקצוע השיפוטי. אין מי שבוחן יותר משופט ותיק שכל חייו זה המקצוע שלו ולכן השאלה אם צריך לעמוד בתפקיד שופט לא צריכה להיות במחלוקת. המקרים שנמנו אינם של תלונות פרטניות, אלא תלונות בעלות אופי ציבורי.

"ריבוי התלונות הציבוריות יוצר תחושה שהמטרה אינה לטייב את הביקורת, אלא לשחוק את מעמדו של בית המשפט העליון. כלומר, המטרה היא לא לעזור לאדם אלא לפגוע בשופט. הביקורת חייבת להיות נוקבת ועניינית, ורק שופט מנוסה ותיק ובכיר יכול לעשות את המשימה המורכבת. עלינו לטייב את הליכי הביקורת, אבל הבסיס לדיון כאן הוא תחושה שהמטרה היא לכתוש את בית המשפט העליון ואת הדמוקרטיה. כמה תלונות היו על שופט עליון שהתנהג לא יפה לצדדים? מדברים פה על תופעה שלא נולדה. אם היו כאלו - זה מטופל. אני נותן אמון בשופטי העליון ומצפה מנציב שיש לו עניין של קרבה עודפת לשופט שלא לדון בעניינו.

"כדי לטייב את הביקורת יש להדק את ענייני הפסלות שצוינו דרך מערכת המשפט שתבין את נראות היתר. השופטים הם באמת בני אדם והמערכת עמוסה לעייפה. כששופט מגיע עם ערימת תיקים עייף ועמוס, השירות לאזרח פחות טוב. אחד הפתרונות הוא למנות בדחיפות עוד שופטים. אתם מונעים בחירתם גם אם אין הסכמה - בדעת רוב".

רוטמן הגיב לדבריו: "אתה מייצג הרבה מתלוננים פוטנציאליים. שופט בעליון המתבטא כלפיהם בצורה לא ראויה - נראה לך שתגיש תלונה לגבי אדם שעובד עם השופטים? אדם שקורא בתקשורת שהשופט עמית השתתף בישיבה בניגוד עניינים - מי אמור לשפוט זאת?

לא העליתי את זה אבל בעקבות דבריך - השופט כבוב היה סגן נשיא של השופט שהם. בוא נכיר בכך שזו מציאות בעייתית. זו לא אשמת השופט. יש קושי לבחון תלונה נגד מי שישב תחתיו עשור. בני אדם לא אמורים לברר תלונה על מי שבקשרי עבודה צמודים אליהם".

עוד אמר: "יש פה מי שמנסים לסתום את הפה לכל דיון שמבקר את המערכת. כמי שמינה 130 שופטים בתוך שנה, כשבמשך שנים לא הפריע לאיש החוסר בשופטים, אומר שמי שרוצה למקד את כל הבעיות בחוסר בשופטים טועה. הבקרה על שופטים בעולם נעשית לא ע"י אנשים מתוך המערכת ויש למצוא לכך פתרון. לא ייתכן שאנחנו המדינה היחידה בעולם עם הפתרון הזה.

לטענות ראש הלשכה בכר ביחס לתלונות הארגונים אמר: "אלמלא הדחיפה הבלתי נפסקת של הארגונים לא הייתה מוקמת נציבות התלונות על הפרקליטות, שברור שהיא נצרכת. הם עובדים בבקרה על המערכות הרבה מאוד שנים והטענה כאילו הדיון לטיוב עבודת הנציבות הוא במטרה 'ללכת אישית' על אנשים לא מקובל".

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים, הגיב לשאלת השרה סטרוק מה על חברי הוועדה לעשות במקרה בו יש ניגוד עניינים לנציב: "במצבים בהם הנציב לא יכול לבדוק תלונה אם מדובר בקרוב משפחה, או כמו במקרה של עוזרת משפטית שלי בבית המשפט העליון, שהיה לה סכסוך עם בעלה והיה לה דיון בבית המשפט לענייני משפחה. כמובן, פסלתי עצמי והחוק מאפשר למנות ממלא-מקום לנציב על-ידי שר המשפטים ונשיא העליון. בדרך כלל זה השופט חמדני, והוא מנותק לגמרי מהנציבות - הוא מברר את התלונה בעצמו ומפרסם אותה ולא נעזר באנשי הנציבות אפילו להדפסת ההחלטה. היו כעשרה מקרים כאלו לאורך כהונתי כנציב".

לאחר מכן אמר: "אני שמח להיות כאן לקראת סיום תפקידי כדי לענות על שאלות ולהבהיר דברים. הנציבות מקבלת 1,000-900 תלונות בשנה, שליש מהן אין צורך לברר - בין אם מדובר על תלונה על שופט או תלונה שיפוטית - שאיננו בודקים כי זו התערבות בשיפוט. אנחנו בודקים 600-550 תלונות. יש לומר לזכות הנהלת בתי המשפט שכל הפרוטוקולים ומה שקורה בדיון בין אם בקשות החלטות או פסקי דין, הכל פתוח לנגד עינינו גם בתיקים חסויים. אנחנו מתחילים לבדוק תלונה בפנייה לשופט, לעורכי הדין של הצדדים לבקש תגובותיהם ובמקביל נכנסים לתיק, לפרוטוקול, ועורכים בירור. האפשרויות לרשותנו - לדחות את התלונה, למצוא את התלונה מוצדקת, או לסיים את התלונה בהערה לשופט שזו דרגה יותר נמוכה ממציאתה מוצדקת.

"במקרים מסוימים אנחנו קוראים לשופט לבירור בנציבות, כמו במקרה של 'השופט המעתיק', שנטען שהעתיק סיכומים של אחד הצדדים ופסקי דין של אחרים בלי לצטט. יש לנציבות אפשרות להמליץ על העמדה של שופט או דיין לבית הדין למשמעת או להביאו לוועדה לבחירת שופטים או דיינים ולשקול סיום תפקידו במקרים חמורים מאוד.

"במצב בו אנחנו חושבים שיש מקום להעביר שופט מתפקידו עקב ריבוי תלונות וקושי להתמודד עם מלאכת השיפוט שהיא קשה, ויש כאלו שלא עומדים בעומסים ובמתן ההחלטות, בפגישה עם נשיא העליון אני מציע לקרוא לשופט ולהציע לפרוש ביוזמתו מבלי להביא את הדבר לפסים משמעתיים בבית הדין למשמעת או בוועדה, והשופט מבין את הרמז ופורש עם מלוא זכויותיו. בצורה זו אנחנו גורמים לכך ששופטים פחות טובים או יעילים פורשים מהמערכת.

עוד אמר שהם: "המחוקק קבע שמשך הטיפול בתלונה לא יעלה על שנה. כשנכנסתי לתפקיד ב-2018 משך הזמן ממוצע לטיפול בתלונה עמד על כמעט 90 ימים, ושנה-שנתיים לאחר מכן קיצרנו את משך הטיפול ל-45 ימים עם אותו כוח אדם ואותו היקף תלונות. הצלחנו לייעל את המערכת כך שרוב התלונות הסתיימו בהחלטות תוך 45 ימים שזה זמן שיא. כיום עומדים על משך ממוצע של 50 ימים עם תלונות ענק וריבוי סעיפים".

"לגבי בית המשפט העליון, אבקש לתקן טעות למספר התלונות המוצדקות. כתבנו שנמצאו 12 תלונות מוצדקות שהן 5%, אך מדובר ב-19 תלונות מוצדקות שהן 8.5%. המאפיינים של התלונות על בית המשפט העליון הם שאלו לא תלונות על התנהלות שופט בבית המשפט העליון של עיכוב בהחלטות או פגיעה בכבוד המתדיינים או מתן החלטה בלי לשמוע צדדים. תלונות מסוג זה בטלות בשישים. התלונות על בית המשפט העליון הן ציבוריות מטעם גורמים שונים.

"בהערת אגב, נהגנו בליברליות רבה בקבלת תלונות מצד גורמים שונים וחשוב להזכיר זאת, כי זה נושא שלא מדובר - מי בכלל יכול להגיש תלונה? סעיף 14 קובע - כל אדם שרואה עצמו נפגע מהתנהלותו של שופט או אדם שהסמיך לכך.

"התלונות הן מצד אחד של המפה הפוליטית ונגד שופטים מסוימים בבית המשפט העליון. זה לא עניין של תפיסת עולם. התלונות מתבססות על כתבות עיתונאיות. אותם גורמים לוקחים את הכתבה מבלי שבדקו אותה או שיש להם קשר לשופט או לתיק ומגישים תלונה. הכתבות והתלונות שמוגשות נגד שופטי העליון מתמקדות ב-99% ב-6-5 שופטים בבית המשפט העליון. יש להצר על כך שמגישים תלונה ללא כל בדיקה, אך אנחנו בודקים כל מה שמגיע לנציבות למרות שאני לא רואה איך ארגון כזה עונה על התנאי של "מי שנפגע" אבל אנחנו עושים את עבודתנו.

"לגבי אמות המידה לבירור תלונות כלפי שופטים בערכאות הנמוכות - אנחנו מפעילים את אותן אמות מידה.

"מרגע שקיבלתי את תפקידי יש נתק מוחלט בין תפקידי לבין שופטי העליון. אם הייתי מרגיש שיש מקרה שאני לא יכול לבררו בגלל חברות או קרבה מיוחדת הייתי מטפל בכך בצורה אחרת. כל התלונות על בית המשפט העליון, גם חבריי וגם קודמיי טיפלנו בהן בצורה הכי נכונה וישרה לפי שיקול דעתנו וההחלטות נכונות. כל אדם יכול לטעות אך לא נקטתי גישה מרוככת ולא עניינית כלפי אף אחד מהשופטים והעבודה נעשתה בצורה המקצועית ביותר. אני לא רואה שום אפשרות לטענה ששופט בית המשפט העליון לא יוכל לבדוק טענות, כי לפני מספר שנים ישב איתם בכהונה. הטענה כל כך אבסורדית. יש לצאת מנקודת הנחה שאנשים מקצועיים ישרי-דרך שעושים את עבודתם נאמנה יכולים גם לבקר אנשים שהם ישבו איתם שנים רבות במערכת ולעשות עבודה אובייקטיבית".

הנציב שהם ביקר את תופעת ההדלפות מהדיונים בניגוד לחוק ואמר: "זה נעשה פרוץ ברמה שקשה לתפוס אותה, חצי שעה אחרי שהחלטה יוצאת היא מתפרסמת על-ידי גורמים אינטרסנטיים. הדוגמה הכי הזויה היא לגבי השופט עמית, כשקבעתי שנוכחותו לא יוצרת ניגוד עניינים אך קבעתי - ואת זה לא פרסמו - שמיטיב היה השופט לעשות למראית פני הצדק. מה שפורסם בתקשורת הוא שהנציב קבע שאין ניגוד עניינים. זאת למרות שהערתי לשופט בצורה מאוד לא נעימה. גם הפרסומים על השופט כבוב שיצאו מיד החוצה. איך אפשר להתנהל בצורה כזו כשהחוק אומר שההחלטה חסויה. שופטים חוששים לחשוף דברים אישיים, מחלות, פשיטת רגל, משום שההחלטות מתפרסמות בניגוד לחוק ולמרות האפשרות במקרים מיוחדים לקבל הסכמה של שר המשפטים ונשיא העליון לפרסם החלטה עקרונית. הכל מתפרסם ופרוץ ואין פוצה פה".

"הדוח השנתי שאגיש בשבוע הבא לשר המשפטים ולממלא-מקום הנשיא כולל את התקצירים ומתפרסם באתר הנציבות. יתרה מזאת, הוצאנו לפני שנתיים ספר עב כרס עם סיכום כלל החלטות הנציבות מהיום הראשון, בנובמבר 2003, ואפשר לראות את ההחלטות בחתכים שונים ובסקירה היסטורית של תפקיד הנציב מהתקופה העותמנית ואילך. אנחנו עושים עבודתנו עם האנשים הכי מקצועיים, כשרק הנציבים מתחלפים. אנחנו עושים עבודתה ללא שום הפליה או משוא פנים ולא מבחינים בין שופט עליון לעומת שופט תעבורה משפחה או מחוזי. העבודה מאוד אחראית וקשה. אין לכם מושג מה קורה לשופט שמקבל החלטה שהתלונה מוצדקת או מסתיימת בהערה. אנחנו מתייחסים להחלטות בחרדת קודש. זה נכנס לתיק האישי וכל ההחלטות מוצגות בפני הוועדה לבחירת שופטים, כך שיש את מלוא האפשרות לטפל בשופטים שאינם עושים עבודתם נאמנה. מרבית השופטים ישרי דרך ועושים עבודה מאוד מאוד קשה. כמות התיקים בפניהם אדירה והם מתמודדים עם קשיים, ובד"כ מתמודדים בצורה מכובדת.

"לגבי שאלת השרה סטרוק - כשהוועדה לבחירת שופטים מתכנסת ומציגים המון מועמדים את רצונם להתמנות לשיפוט - אם התמנו כ-,50 קיבלנו לפחות 250 שהתמודדו, ואם מדובר בשופטים המועמדים לקידום - הגשנו לוועדה דוח לגבי כל אחד מהם כמה תלונות הוגשו, כמה מוצדקות וכמה הסתיימו בהערה. לגבי שופט עמית - גם אם יש תלונה מוצדקת יש לבחון את המקרה לגופו ואת השאלה עד כמה התלונה ישנה. לא דומה מקרה שמצאנו תלונה מוצדקת במקרה ששופט עיכב החלטה במספר חודשים כדוגמה למקרים של תלונות מוצדקות כשמדובר בהתייחסות לא נאותה לצדדים להתדיינות ביזוי או השפלה או עיכוב החלטה לשנים ארוכות ולבחון לגופו".

לבסוף ציין שהם כי שיטת העבודה היא שלא הנציב כותב את ההחלטה אלא חמישה עורכי דין כותבים את טיוטות ההחלטה ומביאים אליו. לשאלת היו"ר רוטמן האם היה מקרה בו שינה את טיוטות הצוות השיב: "יכולתי לשנות ניסוח, אבל לא שיניתי תוצאה".

רוטמן: "הדיון אינו לגופך. כשבוחנים ניגודי עניינים מובנים ומוסדיים, אנחנו לא מקבלים את הטיעון הזה לגבי אף מוסד אחר במדינה, עד כדי כך שבית המשפט העליון פסל מקרי ניגוד עניינים במקרים הרבה יותר רחוקים כשמדובר בהחלטה של שר. יושב פה עורך הדין ברק לייזר, שהסביר שאם יבואו לפה שלושת שופטי העליון, לדיון, זה יעמיד אותם בניגוד עניינים - ואני שואל איך ייתכן שאם יבואו לפה זה ניגוד עניינים אבל אם ימנו נציב זה לא ניגוד עניינים? יש חוות דעת של היועמ"שית, לפיה אם ראש הממשלה יעסוק במי יהיה השר שיישב בוועדה לבחירת שופטים זה עלול להיות ניגוד עניינים".

הנציב שהם: "ברגע שהוועדה מינתה את הנציב נגמר העניין. אין שום תלות בוועדה, ואני לא צריך להודות למי שמינה אותי. זה כמו שתאמר שמי שנבחר על-ידי הוועדה לבחירת שופטים עומד בניגוד עניינים. הפרשנות לגבי ניגוד עניינים ממש אינה נכונה. ברגע שהגוף הממנה מינה, אין לי שום מחויבות כלפיו. ניגוד עניינים הוא כשאני מרגיש מחויבות כלפיו ומתנהל כפי שהוא חושב שעליי להתנהל. יש נתק מרגע שהוועדה מינתה אותי, ואני לא מושפע יותר מהחלטותיהם ועושה את מיטב עבודתי המקצועית. הכפיפות שלי היא לחוק בלבד שקובע את סמכויות הנציב שהן רחבות מאוד".

עו"ד ברק לייזר, יועמ"ש מערכת בתי המשפט: "ביחס לטענה כי נמנע משופטת שהוזמנה להגיע לדיון, אני רוצה להבהיר שנשיא בית המשפט העליון לא מנע מהשופטת להגיע. כמו-כן, לא ברורה תוחלת הימצאותה לאור הדיון. ההליך עצמו סודי. יש לה ביקורת על החלטת הנציב והיא מיצתה אותה גם מול בג"ץ. היא פנתה בזמן אמת לנשיאת העליון ועל דעתה ודעת שר המשפטים ניתנה לה אפשרות לפרסם את ההחלטה. מעבר לכך לא אתייחס בדיון פומבי לדברים".

היו"ר רוטמן: "אתה לא יכול לטעון שעניין שנדון בבית המשפט העליון סודי כי זהו שקר. אחרי שנודע לי שאתם לא מאפשרים לשופטת לומר דבריה על התנהלות הנציבות, אבקש שתאמר מה היו עיקר טענותיה. זה מידע שברשותך ובניגוד לתקנון אתה לא מקריא. תסביר מדוע על הליך פומבי אתה פועל בניגוד לחובתך על-פי דין לענות, להגיד לא לענות בוועדה בכנסת זו עבירה אתית".

עו"ד יותם איל מהפורום המשפטי למען ישראל, שפנה לקיום הדיון, אמר בתחילת הדיון: "הביקורת על השופטים נמצאת בניגוד עניינים. איך יכול להיות שגוף עם עצמאות מוחלטת לא מבוקר אלא על-ידי עצמו. בעיה אחת היא מינוי שופטים - הנציב לא יכול לקבל תלונות נגד מי שמינה אותו. זה ניגוד עניינים מובנה. זה קרה כשהוגשה תלונה נגד אסתר חיות שמינתה אותו והיא נדחתה. את זה יש לתקן באמצעות חקיקה. ניגוד עניינים נוסף הוא מכך שממונה לתפקיד אדם שתפקידו לבקר את חבריו. אם לא היה מדובר בשופט עליון, זה היה ברור לכולם. החוק מגדיר שצריך להיות בעל כשירות מינוי לשופט עליון ולאו-דווקא שופט עליון. יש מספיק דוגמאות. הנציב קיבל הרבה מאוד תלונות נגד שופטים שאינם בבית המשפט העליון והתלונות שאינן מתקבלות הן נגד שופטי העליון. אני מבין שיש שופטת שרצתה לדבר בדיון וסורבה להגיע. זה מציב את השופטים בפחד מהנציבות. כך גם עורכי דין שחוששים לבוא לוועדה מחשש שלא ימונו לשפיטה. כדי ליצור אמון, יש להפריד את הנציבות מאותו גוף ולמנות נציב שאינו שופט".

דוד מזרחי

היו"ר רוטמן סיכם: "הגעת הנציב חשובה ומוערכת ואני מתנצל בפניו על האווירה, ומודה לו על ההגעה. הביקורת על הדפנסיביות היא דווקא כלפי גורמים אחרים במערכת. גם מערכת מבקרת צריכה מי שיבקר אותה. כמערכת, המשחק הדפנסיבי הופך הרבה פעמים לאופנסיבי כלפי מי שמבקר אותה והדבר יוצר חוסר אמון. על כל דוד מזרחי שמדבר פה קיבלתי מאות ואלפי פניות. המחשבה כאילו אין ביסוס או שזה נקודתי אינה מבוססת.

"מתברר שיש עניין של אי-הסכמה או בהירות לגבי חיסיון התלונות. המדיניות לגבי סיווג התלונות כמוצדקות או לא דורש יותר פיקוח ציבורי. מפה אני קורא לחבריי חברי הוועדה לבחירת שופטים שנציב התלונות הבא לא יבוא מקרב שופטי העליון. מן הראוי שהבחירה לא תיעשה בצורה פוליטית ולו דעתי תישמע, הייתי מציע שייבחר ברוב של 80 ח"כים בהצבעה חשאית בכנסת וללא עניין פוליטי מפלגתי כדי שייהנה מיוקרה ועצמאות.

"ניגוד העניינים נוגע קודם כל לחברי הוועדה שעלולים לבחור את מי שמקורב להם וידון בעניינם. הדבר הזה לא מתרחש בעולם, שם הגופים עצמאים לחלוטין כדי לייצר את השקיפות והאמון הציבורי הנדרשים במערכת. מדובר בהצעה לבדיקת התנהלות הנציבות ולא התנהלות הנציב ומכאן הדיון החשוב. אני מקווה שבירור התלונות שבשיח הציבורי יתבצע במהרה כדי להסיר את העננה".


תאריך:  18/03/2024   |   עודכן:  19/03/2024
עידן יוסף
+ח"כ לזימי: חשש למונופול עתידי של כי"ל בים המלח
10:26 19/03/24  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה
כך לדברי יו"ר וועדת הצעירים ח"כ נעמה לזימי, בדיון נוסף על מצבו של ים המלח לאור הזיכיון החדש  ▪  חברה שתשאב מים המלח חייבת להיות אחראית לייצוב המפלס
יותר מ-6,000 בולענים [צילום: יניב נדב/פלאש 90]
+ח"כ רוטמן: מתחילת המלחמה עברו בוועדה עשרות חוקים בהסכמות ובפשרות
08:26 19/03/24  |  איציק וולף
יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, ח"כ שמחה רוטמן, התייחס להקפאת חוק הרבנים שאמור היה לעלות הבוקר לדיון בוועדה ואמר כי מאז תחילת המלחמה הועברו בוועדת החוקה בהסכמות ובפשרות עשרות רבות של חוקים בנושאים רבים ומגוונים.

"אני מקווה ובטוח שגם על הנושאים בהם איננו מסכימים נדע לנהל את המחלוקות בצורה עניינית שתכבד את העם, את הכנסת ואת מדינת ישראל", אמר.
+ח"כ כהנא: הקואליציה עשתה טוב בהקפאת קידום חוק הרבנים
08:24 19/03/24  |  איציק וולף
שר הדתות לשעבר, ח״כ מתן כהנא, ברך על הקפאת קידום חוק הרבנים, ועל הקפאת החוק לביטול רפורמת הכשרות.

"טוב עשתה הקואליציה שהקפיאה את קידומו של חוק הרבנים והחוק לביטול רפורמת הכשרות, חוקים אשר ללא ספק היו פוגעים באינטרס הציבורי. מלחמה היא העת לאחדות ולא לקידום חוקים השנויים במחלוקת כה עזה", אמר.
+בעקבות הביקורת: חוק הרבנים לא יקודם
08:19 19/03/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
הצעת החוק המבקשת להעניק כוח רב מתמיד למועצת הרבנות הראשית במינוי רבנים, על חשבון הרשויות המקומיות, לא תעלה לדיון בוועדת החוקה  ▪  יו"ר הקואליציה: בעת הזו לא נכון לקדם חקיקה שנויה במחלוקת
יו"ר הקואליציה שוחח עם יו"ר ש"ס, אריה דרעי [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+נדחתה הצעת אי-האמון שהגישה סיעת יש עתיד
02:06 19/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
לפיד: "מה שקורה פה היום הוא לא נורמלי. זה צריך להיפסק, הם צריכים ללכת, אחרת כולנו נהפוך ללא נורמליים"  ▪  השר בן-גביר: "אם אחרי ה-7.10 ממשיכים לדבר על משא-ומתן, על הסדר מדיני ועל זה שיש לנו עם מי לדבר בחמאס ובפתח - אז לא למדתם כלום"
לפיד. כולנו נהפוך ללא-נורמלים [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+6 נקודות זיכוי ומענק חדש: כך המדינה תעזור לכם לגדל את הילדים!
01:50 19/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הכנסת אישרה חוק חדש שמעניק הטבות מס משמעותיות להורים לילדים עד 3 דרך נקודות זיכוי או מענק עבודה מיוחד לבעלי הכנסה נמוכה  ▪  מטרת החוק היא להקל על הנטל הכלכלי הכבד של גידול ילדים קטנים ולעודד הורים לצאת לעבודה
מענק של 470 שקל מענק לכל חודש עבודה [freeimagegenerator]
+בשורה לניצולי שואה ופרעות: זכאות לסיוע משפטי ללא תלות במצב כלכלי
00:40 19/03/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הסיוע המשפטי (תיקון מס' 25), התשפ"ד-2024. 16 חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.

על פי החוק שאושר, ניצולי שואה, ותיקי מלחמת העולם השנייה, יוצאי מרוקו ואלג'יר תחת שלטון וישי וניצולי הפרהוד בעירק, יהיו זכאים לשירות בכלל העניינים שבהם ניתן שירות על ידי הסיוע המשפטי וזאת ללא תלות במבחן של זכאות כלכלית. כמו כן, יוענק לוותיקי מלחמת העולם השנייה סיוע בכל הנוגע למימוש הזכויות הנובעות ממעמדם זה.
+סופית: שרת ההתיישבות תצורף למועצה הארצית לתכנון ולבנייה
00:32 19/03/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 152), התשפ"ד-2024. 50 חברי כנסת תמכו בהצעה, 35 התנגדו לה.

החוק מגדיל את מספר חברי הממשלה או נציגיהם במועצה הארצית ל-13 וזאת על מנת לממש את החלטת הממשלה מס' 137 שבמסגרתה הונחה שר הפנים להוסיף את שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות או נציגה להרכב המועצה הארצית. בנוסף, ייכללו בהרכב הוועדות המחוזיות במחוז צפון ודרום נציגי שרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות, ונציג שיקבע שר הפנים בהתאם להמלצת הרשויות המקומיות.

השרה אורית סטרוק אמרה לאחר אישורו: "אחרי שנים של חנק-תכנוני וצמצום מרחב ההתפתחות של ההתיישבות הכפרית בגליל ובנגב, התיקון לחוק התכנון והבנייה, מצרף נציגים של משרד ההתיישבות לועדות התכנון האזוריות באזורים אלה, ובמועצת התכנון הארצית. צעד קטן בחקיקה, צעד חשוב להתיישבות".
+סופית: חוק חדש יגדיל ייצוג מגוון במוסדות התכנון
00:21 19/03/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק התכנון והבנייה (תיקון מס' 151), התשפ"ד-2024. 50 חברי כנסת תמכו בהצעה, 36 התנגדו לה.

החוק משנה את הרכב מוסדות התכנון, כך שבמועצה הארצית יהיו חברים גם נציג השר ממשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, ונציגים של האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית, בנוסף ממלא המקום מטעם המהנדסים והאדריכלים יהיה מקרב ארגון המייצג את הקבלנים, ובנוסף מוצע להרחיב את האפשרות למינוי נציג מהמוסדות להשכלה הגבוהה.

בוועדה לתשתיות לאומיות יתווסף נציג לארגון העוסק בחברה ורווחה, וכן משקיף של רשות הטבע והגנים. בנוסף בוועדות המחוזיות יתווסף נציג של ארגון העוסק בחברה ורווחה ונציגים של משרד החקלאות ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי. וכן בוועדה לשמירת הסביבה החופית ובוועדה לשמירה על הקרקע החקלאית יתווספו נציגים של משרד החקלאות ומשרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי.
+סופית: משרד המודיעין בוטל, גמליאל שרת המדע
19:33 18/03/24  |  עידן יוסף
מליאת הכנסת אישרה את החלטת הממשלה בהתאם לסעיף 31 (ג) לחוק יסוד: הממשלה, לבטל את משרד המודיעין. עוד אושרה החלטת הממשלה בהתאם לסעיף 31(א) לחוק יסוד: הממשלה, לשנות את חלוקת התפקידים ולקבוע כי השרה גילה גמליאל תחדל לכהן כשרת המודיעין, וכן למנותה לשרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, במקום השר אופיר אקוניס, שכהונתו בממשלה נפסקה בהתאם לסעיף 22(ג) לחוק יסוד: הממשלה, עם קבלת החלטת הממשלה בדבר מינויו לתפקיד הקונסול הכללי בניו-יורק.

33 חברי כנסת תמכו באישור ההחלטות, ללא מתנגדים או נמנעים.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהם בניהו בצלאל / Avraham Benayahu  Bezalel   אוהד טל   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי שהם / Uri Shoham   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   אושר שקלים / Osher  Shekalim   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   אליהו דלל / Eli Dallal   אליהו רביבו / Revivo Eliyahu    אלמוג כהן / Almog  Cohen   אסתר חיות / Esther Hayut   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   ארז מלול / Erez  Malul   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז ביסמוט / Boaz  Bismuth   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   ברק לייזר   גד איזנקוט / Gadi  Eisenkot   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דבורה ביטון / Dvora  Biton   דוד  ביטן / David Bitan   דן אילוז / DAN Iluz   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   ואליד אל הושלה / Waleed  El Hawashla   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חאלד כבוב / Khaled  Kaboub   חמד עמאר / Hamad Amar   חנוך דב מילביצקי / Hanoch Dov Milwidsky   טלי גוטליב / Tali  Gottlieb   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / yoav  segalovich   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יונתן משריקי / Yonatan Mishraki   יוסף עטאונה / Youssef  Atauna   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   ינון אזולאי / Yinon  Azoulay   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב אשר / Yakov  Asher   יצחק קרויזר / Kroizer Yitzhak    יצחק שמעון סרלאוף    ירון לוי / Yaron Levi   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור סון הר-מלך / Limor  Son Har-Melech   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מטי צרפתי הרכבי / Matti  Sarfati Harkavi   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מנסור עבאס / Mansour Abbas   משה אבוטבול / Moshe Abutbul   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה רוט / Moshe  Roth   מתן כהנא / Matan  Kahana   נאור שירי   ניגוד עניינים   ניר ברקת / Nir  Barkat   סימון  מושיאשוילי / Simon  Moshiashvili   סימון דוידסון / Simon Davidson   עודד פורר / Oded Forer   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמית בכר / Amit Bahar   עמית הלוי / Amit  Halevi   צבי ידידיה  סוכות / Tzvi Yedidia  Sukkot   צביקה פוגל / Tzvika  Foghel   צגה צנגש  מלקו / Tsega  Melaku   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלום דנינו / Shalom  Danino   שלי טל מירון / Shelly Tal Meron   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרון ניר / Sharon Nir   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניגוד עניינים בעליון? "לא ייתכן שאח יברר תלונה על אחיו"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 25
וועדת הבריאות דנה (יום ב', 18.3.24) ממושכות בהשפעת שכר המינימום על תפקוד בתי החולים. יו"ר הוועדה, יוני משריקי הדגיש כי הפיצוי הכספי לבתי החולים חייב להיות במלואו, ובזמן, ותשובות האוצר בעניין כלל אינן מספקות. משריקי קרא לוועדת המחירים להשלים בהקדם את עבודתה, לשמוע את בתי וקופות החולים בנושא, ולעדכן את הוועדה על החלטותיה.
18/03/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
כבר מיום היווסדה של רשימת המחנה הממלכתי, היה ברור שהשותפות השברירית בין בני גנץ לגדעון סער תתפרק. היו אלה "נישואין" עם רמזים ברורים ל"גירושין" באופק:
13/03/2024  |  טובה ספרא  |   יומני בלוגרים
ועדת החוקה החלה השבוע (יום ב', 11.3.24) להכין לקריאה ראשונה שורת הצעות חוק לשלילת הזכות לירושה ממי שגרם במתכוון למות המוריש, שיזמו יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן והח"כים דבי ביטון, ולתיקון חוק יחסי ממון לעניין דירת המגורים המשותפת של ח"כ עאידה תומא סלימאן ופנינה תמנו שטה.
12/03/2024  |  עידן יוסף  |   חדשות
השר גדעון סער הודיע (יום ג', 12.3.24) כי הוא עוזב יחד עם מפלגתו, מפלגת תקווה חדשה, את סיעת המחנה הממלכתי. על-פי הודעתו, סיעת תקווה חדשה תפעל כסיעה עצמאית. עוד הוא דורש להתמנות לחבר בקבינט המלחמה, כנציג סיעת תקווה חדשה.
12/03/2024  |  איציק וולף  |   חדשות
"12 אחוזים קיצצו במשרד, 250 מיליון בתקציבי תמיכות - חיסלתם את המשרד" - ח"כ נעמה לזימי תקפה את ח"כ משה אבוטבול בדיון בנושא הקיצוץ בתקציב המכון הוולקני. בתגובה, ענה לה סגן שר החקלאות, משה אבוטבול: "אתם חיסלתם, הממשלה הקודמת חיסלה את הכל - אנחנו מקיימים את החקלאות והחקלאים.
12/03/2024  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il