15 דקות, ארגון צרכני התחבורה הציבורית, שלח (יום ד', 15.5.24) מכתב למנכ״ל
משרד התחבורה, משה בן-זקן, בדרישה לחזור בו מהאיום לבטל נתיבי תחבורה ציבורית בכל הארץ בשל סכסוך מול האוצר.
על-פי הפרסום בשבוע שעבר ב׳גלובס׳, הסכסוך נובע כתוצאה מסירוב משרד האוצר לאשר הסכם של משרד התחבורה מול עיריית חדרה בעלות של חצי מיליארד שקל.
מבדיקה שערך ארגון 15 דקות בנוגע להסכם המדובר עולה, כי בחלק מן הדרכים שמבקש משרד התחבורה לסלול בהן נת"צים על-פי ההסכם עם עיריית חדרה - עוברים רק בין 5% ל-23% ממספר האוטובוסים שהמשרד עצמו קבע כתנאי סף להקצאת נת"ץ. לדברי הארגון, הקצאת נת"צים ללא תגבור משמעותי ביותר של שירות האוטובוסים שנוסעים בהם הופכת את תשתית הנת"צים לאחיזת עיניים ולא יותר, ופוגעת בלגיטימיות של המהלך מול הציבור.
מנכ״לית 15 דקות סיון שמואלוביץ׳ תוהה במכתב, כיצד ביד אחת המשרד מאיים לפגוע בנת״צים, וביד השנייה דורש חצי מיליארד שקל עבור סלילתם בעיר אחת בלבד. "זהו איום לא מקצועי וחסר פרופורציה", אמרה. "לא ייתכן כי 1.5 מיליון הנוסעים בתחבורה ציבורית מדי יום ייאלצו להיות אלו שמשלמים את המחיר על מאבק שכלל אינו נוגע להם".
עוד צוין במכתב: ״המשרד בראשות
מירי רגב שמכוון בפרסומיו לעשיית צדק תחבורתי, לא רק שאינו משפר את התחבורה הציבורית - אלא מאיים כעת לבטל את האמצעי מרכזי לשיפור התחבורה הציבורית. מימוש האיום יהיה מעילה של משרד התחבורה בתפקידו ובתפקידכם כמשרתי ציבור״.
״אנחנו מראשוני המברכים על הסכמי מאי"ץ [מסופים, אופניים וצירי העדפה, ע"י] מקצועיים כפי שקודמו בשאר הערים בהן נחתמו ההסכמים", אמרה שמואלוביץ', "אך בשנה שבה יש אילוצים מלחמתיים וקיצוצי תקציב, לרבות עצירת תקציבים לתוספות שירות, יש טעם לפגם בהשקעה תקציבית שכזו בעיר אחת. אנו קוראים למנכ״ל בן זקן לבחון מחדש את היקף ופרטי ההסכם מול חדרה, ולשקול לחתום על הסכם מצומצם יותר, ובטח שלא לפגוע בנתיבי התחבורה הציבורית שרק צריכים לקבל תוספות שירות והגברת אכיפה״.