הקונגרס האמריקני החליט הלילה (ה', 22.7.04) פה אחד, לקרוא לרשות התעופה האמריקנית להמשיך במאמציה להתקנת מערכות הגנה נגד טילי כתף בכל צי המטוסים האזרחיים האמריקניים.
יו"ר ועדת התחבורה של בית הנבחרים אמר במהלך הדיון: "איננו יכולים להמתין עד שייתרחש אסון". החלטת הקונגרס תעבור כעת לחקיקה בסנאט.
בארה"ב מעריכים כי עלות מיגונם של צי המטוסים האזרחים האמריקנים המונה 6,800 מטוסים, תסתכם ב-50-100 מיליארד דולר. בקרוב צפוי להתפרסם מכרז לבחירת החברה שתבצע את פרויקט הענק.
כזכור, לפני כחודש בחרה ממשלת ישראל באלביט מערכות ורפא"ל לספק במשותף מערכת להגנה על מטוסים אזרחיים מפני טילי כתף.
אלביט מערכות, באמצעות חברת הבת אל-אופ ורפא"ל, הקימו צוות משותף להשלמת הפיתוח, הייצור והשיווק של המערכת, המופעלת באמצעות נורים פירוטכניים.
כידוע, מטוסי נוסעים רגישים מאוד לפגיעת טילי כתף - בעיקר בעת ההמראה או הנחיתה. החשיבות בהגנה על מטוסי הנושאים הודגמה לפני כשנתיים וחצי כששני טילי כתף מסוג סטרלה (SA-7), נורו ב-28 לנובמבר 2002, בשעה 08:24, לעבר מטוס חברת התעופה הישראלית, ארקיע, אשר המריא משדה התעופה במומבסה. הטילים החטיאו את המטוס במעט ולא התפוצצו.
גורמי מודיעין ישראלים טענו במספר הזדמנויות בשנים האחרונות, כי ישראל כבר התקינה בכמה ממטוסי אל-על מערכות אלקטרוניות סודיות המסוגלות למנוע פגיעה של טילי כתף. לדבריהם, ישראל מפתחת מערכות דומות החל משנות ה-70'.
אחת השיטות הידועות והמקובלות להגנה על מטוסים, היא באמצעות נורים פירוטכניים (דומים לפצצות תאורה) המושלכים מהמטוס, במטרה להטעות את הטילים מונחי החום. שיטת השלכת הנורים נחשבת למסוכנת - עלולה להצית שריפות על הקרקע ולסכן מקומות יישוב הסמוכים לשדה התעופה.
ישנן שיטות אחרות המסוגלות, באמצעים אלקטרוניים, לזהות את הטיל המשוגר לעבר המטוס ולגרום לכך שלא יתפוצץ. למשל, מערכות מכ"ם המסוגלות לשבש את מנגנון הביות של הטיל באמצעות סינוורו בקרן לייזר.
מערכות הגנה כאלה, המפותחות גם בידי חברות ישראליות וחלקן מוצעות לאחרונה למכירה לחברות תעופה זרות, הן יקרות ביותר. חברות התעופה הישראליות והזרות לא ממהרות לרוכשן.