חברת אקסנצ'ר, חברת הייעוץ העסקי והשירותים הטכנולוגיים הגלובלית, מפרסמת היום (ג', 3.8.04) תוצאות סקר שערכה באחרונה ממנו עולה כי תאבונם של מנהלים עסקיים, למיזוגים ורכישות, התעורר לאחרונה מחדש, ויותר מ-70% מהחברות נמצאות כרגע בתהליך סגירת עסקה, או מתכננות לעשות כן במהלך השנה הקרובה.
הסקר שכלל יותר ממאה מנהלים בכירים בחברות גדולות בצפון אמריקה, דרום אמריקה, אירופה ואסיה, מצא כי מכלול גורמים, החל מהתאוששות הכלכלה העולמית ועד מחסור נראה לעין בהזדמנויות צמיחה חיוניות, ממריצים פעילות זאת.
כמו כן, תוצאות הסקר מעידות כי היחס בין היקף העסקה לבין הכנסות הרוכש, הולך ומצטמצם, וכי המנהלים ספקניים לגבי הערך המוסף של "עסקות ענק".
לדוגמא רק 8% מהמשיבים צופים מיזוג בין חברות שוות גודל, והרוב הגדול (74%) צופים כי החברות שלהן תרכושנה חברות קטנות יותר. בנוסף, צופים כי עסקאות מיזוג ורכישה יובילו לפחות מ-20% מהצמיחה הכללית של החברה.
כשנתבקשו להסביר את הגורם המניע לעסקאות בהתהוות או תכנון של מיזוג או רכישה, יותר ממחצית (54%) מהמנהלים השיבו כי עסקאות כאלו הן חלק מאסטרטגיית הצמיחה שלהן.
כרבע מהמשיבים (27%) טענו כי הליבה העסקית שלהם לא יכולה להוביל לצמיחה שהם מעונינים בה. כ-10% טענו כי יש פחות הזדמנויות להגדלת הערך באמצעות יעילות תפעולית. גורמים מניעים נוספים לפעילות מיזוג ורכש כוללים: מימוש סינרגיה תפעולית, שיתוף יכולות וסיכונים, תגובה על ניסיונות השתלטות וכניסות לשווקים צרכניים חדשים.
"חברות רבות מחפשות להגדיל צמיחה באמצעות מיזוגים ורכישות של חברות, כיוון שקיימות פחות הזדמנויות נראות לעין להגברת היעילות התפעולית או הצמיחה הטבעית", אומר ראווי צ'אנמוגם, מנהל-עמית בחטיבת אסטרטגיה וארכיטקטורה עסקית באקסנצ'ר. "עם זאת, אנו מוצאים כי בחברות מעטות קיימים תהליכי אינטגרציה מבוססים לאחר המיזוג, שמגדילים את הערך של העסקה, ומנהלים בודדים בלבד נמדדים על פי יעילות המיזוג".
ממצאים נוספים הראו כי מחצית (51%) מהמשיבים תופסים את פעילויות המיזוג והרכש האחרונות שבוצעו, כהצלחה, 14% תופסים את הפעילות כלא מוצלחת, וכ-35% טענו כי מוקדם עדיין לקבוע. עם זאת, הגדרת הצלחה מתפרסת על טווח רחב, והערך הנראה לעין של רוב העסקות הוא קטן.
הרוב הגדול של המשיבים (58%) טען כי מידת ההצלחה של עסקאות המיזוג והרכישה נמדדת במדדים איכותיים כמו האם הושגה חדירה לשווקים חדשים, ולא על-פי מדדים כמותיים כמו הגדלת תזרים המזומנים (9%) וגידול במחיר המניה הממוזגת החדשה (4%).
יתירה מכך, פחות ממחצית (48%) המנהלים השיבו כי יש להם ביטחון ביכולות ובתהליכי האינטגרציה של החברה שלהם לאחר המיזוג. רק 37% העידו כי מנהלים בארגונים שלהם מוערכים על-פי התקדמות המיזוג.
"כדי להצליח, אנשי הרכש חייבים להסתכל על העסקה בצורה המקיפה ביותר, כבר בשלב ההערכה", אומר צ'אנמוגם. "עליהם לקחת בחשבון את כל האספקטים של אתגר המיזוג, כולל בתהליכי ליבה, מערכות IT, עלויות חדשות, וכיצד מתרחש התהליך באמת. אם הם יכולים להטמיע שינויים במערכות ובתהליכים בשלב מוקדם, הם יהיו מוכנים להאיץ את תהליך הסינרגיה ולהגדיל את ערך העסקה".
הסקר נערך באמצעות ראיון טלפוני וכלל 109 מנהלים בכירים עם ניסיון בתחום המיזוג ורכש, בתאגידים ובחברות ענק, בעלות הכנסות של מעל שמונה מיליארד דולר. בין המשיבים, מנכ"לים, סמנכ"לים, מנהלי מחלקות וקווי מוצרים, מנהלים אזוריים ועוד.