מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, מותח ביקורת נוקבת על עשרות רשויות מקומיות ורשויות סטטוטוריות אותן בדק. "הממצאים מצביעים על שורה ארוכה של ליקויים בניהולן ובתפקודן של הרשויות שנבדקו", קובע המבקר.
המבקר קובע, כי משרד הפנים האחראי על ההנחיה, ההדרכה והפיקוח על מערך כוח האדם ברשויות המקומיות, "אימץ מדיניות של ביזור סמכויות, תוך התעלמות מתמשכת מהנעשה ברשויות המקומיות בתחום ניהול כוח האדם. כתוצאה מניהול כושל התדרדר מצבן הכספי של רשויות מקומיות עד שהדבר פגע באספקת שירותים לתושביהן או לאי-תשלום משכורות לעובדיהן וחלקן עומדות על סף קריסה".
המבקר קובע, למעשה, כי בויכוח הנודע שבין הממשלה לבין הרשויות המקומיות - משרד הפנים אינו יוצא נקי. "הסדרי הבראה שנעשו עם חלק מהרשויות לא הועילו, ומשרד הפנים לא הקפיד על מילוי הדרישות להפחתת משרות והורדת עלויות השכר" [ראו גם קישור].
המבקר מותח ביקורת על הרשויות המקומיות שלא הקפידו לבטח תלמידים. "חרף הוראות החוק וההנחיות הקיימות, לא הקפידו רשויות מקומיות לבטח את כל התלמידים הלומדים במוסדות חינוך שבתחומן, עליהם חלה חובה של הרשות המקומית לבטחם. ישנן קבוצות תלמידים שאין חובת הביטוח חלה עליהם, למרות החשיבות בקיום ביטוח שכזה. גם תנאי הביטוח בכל הרשויות לא היו זהים ולא היו מפוקחים על-ידי המפקח על הביטוח. כתוצאה מכך בחלק מהמקרים הכיסוי הביטוחי של התלמידים לא היה הולם" [ראו קישור].
המבקר יוצא גם נגד נבחרי ציבור, שאינם ממלאים חובתם כלפי ציבור הבוחרים, בכך שהם נעדרים מוועדות ואינם מגלים עניין בנעשה בתחום אחריותם הציבורי. "בחלק מהרשויות המקומיות נמצא, כי נבחרי הציבור לא מילאו את שליחותם הציבורית ונעדרו מפעילותם במועצת הרשות המקומית או מפעילות בוועדותיה, ובכך נפגעה יכולת ניהולה התקין של הרשות. היעדרות חברי מועצה החברים בוועדות חובה של המועצה מרוב ישיבותיהן, הייתה לתופעה רווחת ברשויות המקומיות שנבדקו" [ראו קישור].
- על הליקויים במערכות הניקוז כתב המבקר:
"כדי למנוע שטפונות, אמורות מערכות הניקוז לרכז את מי הגשמים ולהובילם מאזורים מבונים ופתוחים לאזורי ניקוז. בהיערכות מוקדמת לטיפול בסכנת שיטפונות והצפות יש כדי למנוע או לצמצם את הסכנה לחיי אדם, וכן למנוע סתימת עורקי תחבורה, נזק לרכוש, סבל ואי-נוחות. הועלו ליקויים בנושאים שונים הנוגעים למסגרת פעילותם של משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ורשויות הניקוז בתחום הטיפול בניקוז. אין בידי רשויות הניקוז האחראיות להסדרת הניקוז שבתחומן, לבצע את תפקידיהן ביעילות בהעדר אמצעים וסמכויות לביצוע ולאכיפה".
- על ליקויים בהפעלת מקוואות כתב המבקר:
"נמצאו ליקויים רבים בהפעלת מקוואות ברשויות שנבדקו. רובם הופעלו ללא רישיון עסק ורשויות הרישוי לא מימשו את סמכותן לאכוף על מפעיליהם לקיים את הוראות החוק.
"הועלו ליקויים בפעילות תאגיד המים המספק שירותי מים, ביוב וניקוז לתושבי ירושלים וסביבותיה בתחום ניהול החברה, השקעותיה בפיתוח תשתיות המים והביוב, בגביית אגרות המים ובאופן הצגת דוחותיה הכספיים".
במועצות אזוריות שבתחום שיפוטן נמצאים יישובים קהילתיים ויישובים כפריים, פועלים שני רובדי שלטון: המועצה האזורית והוועד המקומי המנהל כל ישוב בתחומה. במשך שנים רבות לא הסדירו הוראות חוק בבירור את דפוסי פעילותם של שני רובדי השלטון ואת חלוקת הסמכויות שביניהם. כתוצאה מכך נוצרים חיכוכים בין שני הרבדים ונותרים תחומים ללא טיפול. בשתי מועצות אזוריות שנבדקו הועלו ליקויים שבחלקם נבעו מהעדר חלוקת סמכויות בין המועצה והוועד המקומי.
יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, הודיע כי הוא קורא לרשויות המקומיות לתקן את הליקויים שהועלו בדוח, כל אחת בתחומה. בנוסף הודיע כי "מרכז השלטון המקומי ידבוק במדיניותו שלא לגבות ראשי רשויות אשר יפעלו שלא על-פי החוק וכללי המינהל התקין".
מרכז השלטון המקומי מציין, כי "ראוי היה אם עורכי הדוח היו כוללים בסקירתם גם את הגורם המרכזי לקריסת הרשויות ולמשבר השכר בהן - הקיצוצים החדים שגזרה עליהן הממשלה – כפי שעולה מדוחות של בנק ישראל, כנס קיסריה, כנס שדרות והמרכז הבין-תחומי בנושא". את הדברים אמרו ביחס לאמירה בדוח, לפיה אחד הגורמים למשבר השכר ברשויות המקומיות הוא מנגנון מנופח בחלק מהרשויות.