|   15:07:40
  שרגא בר-און  
פובליציסט מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פצועי תפילה: תפילה לאחר "מות האל"

האם אפשר להתפלל מבלי להאמין באלוהים? בספרו החדש טוען פרופ' אבי שגיא שבהחלט כן. הספר מקבץ ממרחבי הספרות העברית מבעי תפילה רבים שאינם מניחים את קיומו של אלוהים, ופורס טיפולוגיה מרתקת של סוגי התפילה השונים התחקות אחר התובנות העמוקות הטמונות בספר - על אודות האדם, המודרנה והתפילה
26/12/2011  |   שרגא בר-און   |   ספרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות

במאה הראשונה לפנה"ס תיאר המדינאי והנואם הדגול קיקרו את שקיעת המקדשים הרומיים. המקדשים השוקקים הלכו והתרוקנו, הכהנים אבדו את מעמדם ואישי ציבור הפסיקו להיוועץ בנביאות המקדשים המפוארים. הרומאים גילו שהנבואות לא מתממשות, שאמצעי הנחש לא עובדים. "מדוע אותם האמצעים שעד אתמול הנחו את העשייה האנושית אינם יעילים עוד?" - שאלו את עצמם ההוגים. אחת התשובות הייתה - האלים אינם עוד בחיים; הם גוועו ומתו. אט אט התכסתה התרבות היוונית­-רומית בערימות אשפה למשך אלף שנים של מוות, שהסתיימו ברנסאנס, בתחייה מחדש: אומני הרנסאנס חזרו ואימצו את האלים המתים, התנחמו בחורבות המקדשים ושיקמו את האסתטיקה הקלאסית. הם לא חזרו להאמין באלים, אבל המיתולוגיות - סיפורי האלים - חזרו להוות השראה עבור עולמם וזהותם.

לעומת זאת, העם היהודי המשיך להאמין באלהיו ולהתפלל אליו גם לאחר חורבן מקדשו. האמונה באל לא הייתה מותנית במקדש, בהצלחה היסטורית ואפילו לא בהיענותו של הקב"ה לתפילות מאמיניו. אבדן האמונה היהודית התרחש רק במאה התשע עשרה, ובניגוד להיסטוריה הרומית, הוא לא היה תוצר של משבר אלא דווקא של שפע: דלתות האמנציפציה הנפתחות, תנועות הגאולה הגדולות של המאה התשע עשרה והעשרים הפכו את אלוהים למיותר עבור המוני בית ישראל; מקדשי המעט הלכו והתרוקנו, בתי תפילה שממו. מתוך רקע זה קמה גם הציונות המעשית - חלק ממנהיגיה הרעיוניים הכריזו מלחמה כנגד האמונה והמצוות וכנגד התפילה; סנקציות ספונטניות וממוסדות הוטלו על היחידים שהעזו לעמוד בתפילה.

והנה, בעשורים האחרונים מתחולל רנסאנס יהודי מופלא: בני בניהם של המורדים במסורת שבים להתפלל: 'בית תפילה ישראלי' בתל­-אביב, קהילת 'ניגון הלב' בנהלל, קהילת גן יבנה, ארגון 'קולות' ועוד, מקיימים תפילה חילונית. האוקסימורון "תפילה חילונית" עלול להכעיס חלק מאותם מתפללים, שכן הם חשים שיש לתפילתם מימד דתי מובהק, ואכן קשה להתכחש לכך שאלו קהילות דתיות בנשמתן. ועם זאת, המונח "תפילה חילונית" מוצדק בעיני, מפני שרוב מתפללי הקהילות הללו אינם מחויבים לתורה ולמצוות וחלקם אף אינו מחוייב לאמונה באלהים.

אך האם אפשר להתפלל מבלי להאמין באלהים? מסתבר שאפשר גם אפשר. ספר העיון החדש של פרופ' אבי שגיא, "פצועי תפילה", נותן דין וחשבון מאלף על סוגים שונים של תפילות לאחר מות האלהים.

"מי שלא התפלל מעולם אינו אנושי במלואו"

תפילתם של אנשים שאינם מאמינים היא עובדה. ההגות יכולה לבחור לבקר אותה או לנסות להנהיר אותה, ושגיא בחר בדרך השנייה. בספר הוא מראה כיצד רעיון מות האל לא רק פגע בחיי הדת, אלא אף "נתן דחיפה לחידושם של חיים דתיים בזמננו". הקורא בספר יגלה שאתיאיזם עשוי להיות סודה של הדת בכלל ושל המפגש בין אדם לאלהיו בתפילה בפרט; הוא יגלה שתפילה עשויה להיות מפגש עם אל­-חי כמו שהיא יכולה להיות רגע חוזר ונשנה של פרידה, פרידת עולמים. יתרה מזאת, שגיא גואל את ביטויי התפילה המפוזרים בספרות העברית שעד כה התעלמו מהם מתוך ההנחה כי בתקופה בה נכתבו הייתה התפילה בבחינת מוקצה מחמת מיאוס. הוא מדגים את מכווה­­-התפילה בכתיבתם של אומנים בעלי גישה סוציאליסטית ומטריאליסטית ומאפיין סוגים שונים של התפרצויות תפילה ביצירתם.

לאורך הספר ממיין המחבר מבעי תפילה שונים שאינם מניחים את קיומו של אלהים ופורס טיפולוגיה מרתקת המבוססת על ניתוח תפילות כמו גם על ניתוח שירי תפילה, קטעי סיפורת ועדויות אישיות. אני נמנע בכוונה מלתאר כאן את המיונים שעורך המחבר, מפני שיש ערך רב בחוויית הגילוי של שירי התפילה החודרים ושל קטעי העדות והמסות על התפילה הפזורים בספר. הניתוחים של שגיא לטקסטים הללו מצליחים להפוך את "פצעי התפילה" לתובנות פילוסופיות ותיאולוגיות מחודדות.

דווקא מפני שהדרך למסקנתו החותמת של הספר כל כך מרשימה, אינני מהסס לגלות את השורה התחתונה. אבי שגיא קובע בסיום הספר כי "האדם הוא יש מתפלל", או בלשונו של אברהם יהושע השל: "מי שלא התפלל מעולם אינו אנושי במלואו". שגיא רואה בתפילה ביטוי לשאיפה שהופכת בני אדם לאנושיים במלואם - השאיפה לחריגה עצמית. שאיפה זו עשויה ללבוש צורות שונות, שהתפילה היא מן האציליות שבהן.

ספריו של פרופ' אבי שגיא ממלאים מדף שלם בספרים ומאמרים בתחומי ההתחדשות היהודית בזמננו. במידה רבה, הספר שלפנינו הוא דין וחשבון אישי על אפשרותה של דתיות בכלל לאחר מות האלהים. ניתן לשער כי מחבר הספר מבקש לטעון לא רק שהתפילה הינה אפשרית לאחר מות האל, אלא גם שמהותה של התפילה המודרנית (הן עבור דתיים והן עבור אלו שאינם דתיים) שונה במהותה מזו שהתפללו שלומי אמוני ישראל בעידן הטרום מודרני. או אם לחזור ולנסח מחדש את המכתם של השל, הרי ש"מי שלא התפלל תפילה פצועה לאחר מות האל, עדיין אינו אנושי במלואו".

הכותב הוא מורה, מחנך ועמית מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  26/12/2011
שרגא בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פצועי תפילה: תפילה לאחר "מות האל"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ש. יוליוס
9/03/12 16:09
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הכרך הששי במניין הכרכים של 'כל שירי אבא קובנר. הפתעות וחידושים, בנושאים ובצורות השיר, מצפות בספר החדש, אפילו למכירי ומוקירי שירתו הוותיקים של אבא קובנר.
22/12/2011  |  אלישע פורת  |   ספרים
הגורל, הניחוש והמזל - היו תמיד מימי קדם מקור לעיסוק מתמשך. החל בראשית העולם ועד היום מנסים מיטב ההוגים הכלליים והיהודיים לתת את רישומיהם ודעותיהם על מה שמעבר למוח האנושי ולדעת אשר מכוחו הם מבקשים למצוא את מבוקשם.
18/12/2011  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
פרופ' גד יאיר, ראש המחלקה לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, כתב ספר קריא, משעשע, נוקב ומעניין על "עשרת קווי האופי הראשיים של הישראליות" (כריכת הספר), אולם לא הגדיר בו את ה"ישראליות" ומי נכלל בה, אתנית ודתית. מחד-גיסא ניתן לשער שמדובר ביהודים-ישראלים, באשר הוא מציין ש"שתי התנועות הגדולות המכוננות את הישראליות - היהדות הגלותית מצד אחד והתנועה הציונית מצד אחר" (עמ' 18). מכאן גם "הטראומה שלנו - המחוללת את החשש העמוק מהשמדה או מכיליון דתי ולאומי - עומדת אפוא בבסיס הדיבר הראשון" (עמ' 17).
16/12/2011  |  יוסי ברנע  |   ספרים
"סטונר", מאת ג'ון ויליאמס, הוא רומן בהוצאת ידיעות אחרונות, מהסוג הנדיר, שהקורא יודע אחרי כמה עמודים שבסופה של הקריאה, בהגיע הדף האחרון, יהיה עצוב מאוד להיפרד מהספר.
15/12/2011  |  שולמית קיסרי  |   ספרים
גיזי רפפורט, פילוסופית פוליטית אובייקטיביסטית וליברטנית, כותבת עניינית, ברור וממוקד, וספרה ערוך בצורה ידידותית לקורא. כבר בתחילת ספרה היא מצביעה על הגישה שהציבה כמטרת מתקפתה: "הגישה המכונה בספר זה 'רלטיביסטית', כוללת גישות קרובות כמו: רב-תרבותיות, רב-גוניות, תקינות פוליטית, פוסט מודרניזם ודה–קונסטרוקציה" (עמ' 17). היא מוצאת הבעייתיות בהנחת המוצא ש"תכני מחשבותיו ודפוסי התנהגותו של האדם נקבעים... באופן ביולוגי או חברתי" (שם), ולכן גורסת ש"כל אדם נעול במעין כלא קוגניטיבי שנוצר על-ידי זהותו הקבוצתית, איש אינו יכול להבין דברים מחוץ להקשר של גזעו, מינו או קבוצתו, יותר מכפי שהוא יכול לצאת מתוך עורו. אין קנה מידה אובייקטיבי שיתווך בין נקודות המבט של בני הקבוצות השונות - אין אפשרות לפנות למציאות כדי שתכריע" (שם).
14/12/2011  |  יוסי ברנע  |   ספרים
יחזקאל קויפמן: גלות, גאולה ואמונת המקרא  /  פרופ' ישראל קנוהל
כיצד מיוצרת ההלכה?  /  פרופ' עדיאל שרמר
יהדות - בין דת לבין לאום  /  רני יגר, ד"ר נעמה אזולאי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
איתן לסרי
איתן לסרי
יש לשמור על עקרון ההדדיות בתגובות כדי שהצד השני המבין היטב את כללי המזרח התיכון ויבין גם שיש כאן מדינה ריבונית מפותחת וחזקה בכל ההיבטים היכולה להגיב בהתאם ולהשיב לו כגמולו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il