בימים אלה משיקה חברת "להק תעופה", לראשונה בישראל, מיזם חדשני לפינוי נפגעים והטסת חולים באמצעות מסוקים המותאמים למשימות רפואיות. היקף ההשקעה במיזם נאמד בעשרות מיליוני שקלים. העומדים מאחורי המיזם הייחודי הם משקיעים אמריקאיים, ביחד עם מודי טובל, שרון שילה ואבישי וולף, המשמשים כמנהלי חברת "להק".
במסגרת המיזם נרכשו ע"י חברת להק שלושה מסוקים מסוג Bo-105 מחברת Eurocopter.
חברת להק חתמה על הסכם עם מגן דוד אדום לפיו הצוותים הרפואיים במסוקים יורכבו מפאראמדיקים של מד"א שיעברו הכשרה ייעודית, וכמו כן מוקד מד"א יזמין את המסוקים לפינוי מקרי חרום.
מטרת המיזם היא להציל חיים ע"י חיסכון בזמן יקר בתהליך פינוי הנפגעים. לזמן יש השפעה מכרעת על חומרת הפציעות ושיעורי התמותה ויתרונו של המסוק הוא ביכולתו לטוס בקו ישר ובמהירות גבוהה, ללא התחשבות בכבישים ארוכים, עומסי תנועה כבדים וכן למנוע סיכון לנהגים אחרים בדרך לבית החולים.
חברת להק רואה מספר שימושים עיקריים למסוקים אלה, וזה בהתבסס על הניסיון שנצבר בעולם בתחום. הראשון והעיקרי הוא פינוי נפגעי תאונות דרכים, אולם ייתכנו שימושים אחרים כגון פינוי נפגעי טרור, העברות בין בתי חולים ומתן מענה לחולים הזקוקים להגיע למרכז רפואי ייעודי, כגון נפגעי שבץ. חשוב לציין כי המסוקים שבהם ייעשה שימוש אינם מסוקים רגילים, אלא מסוקים המותאמים במיוחד למטרות אלו וישמשו אך ורק למשימות רפואיות.
הצורך בפינוי בהיטס בישראל:
ישנם שלושה גורמים המשפיעים על סיכויי ההישרדות של פצועים ונפגעים:
1) הזמן העובר מרגע הפציעה ועד להגעת הטיפול הרפואי לפצוע.
2) איכות הטיפול הרפואי הניתן לפצוע.
3) זמן ההגעה לבית חולים מרכזי (מרכז טראומה).
בישראל יש שישה מרכזי טראומה - רמב"ם בצפון, הדסה בירושלים, סורוקה בדרום ובמרכז יש את איכילוב, תה"ש ובילינסון. הבעיה היא שאזורים רבים בצפון, בדרום, הבקעה, אזור ים המלח והערבה, ואפילו מושבי מרכז הארץ הנמצאים מזרחית לגוש דן מרוחקים ממרכזי הטראומה הקיימים.
לדברי שרון שילה, מנכ"ל חברת "להק תעופה": "השימוש בשירותים רפואיים אוויריים נפוץ בעולם והוא משמש לשיפור בזמן התגובה של הצוות הרפואי והגעתו אל מקום האירוע, ולקיצור זמן ההגעה לבית החולים, וכך הופך למרכיב חיוני בתהליך הפינוי והצלת החיים. על פי מחקרים שנערכו בעולם ומבדיקות שערכנו בעצמנו, עולה כי שימוש נכון בפינוי אווירי, מקטין את זמן שהיית פצוע קשה או אנוש מחוץ לביה"ח ובכך מעלה את סיכוייו להחלמה". לדבריו, "היעד במיזם הפינוי האווירי, הוא ליצור מערך פינוי מקצועי ובטיחותי בסטנדרטים הרפואיים הגבוהים ביותר ולתת לכל אזרח את האפשרות לטיפול הטוב ביותר הקיים. המסוקים כוללים צוותי טיפול מיומנים שלהם ניסיון רב ברפואת חרום, ומכשור ואבזור חדשני לטיפול בנפגעים. כמו כן, הם ערוכים ומוכנים לצאת בהתרעה של דקות ספורות בלבד ובתוך כך מבטיחים הגעה מהירה אל הנפגע והבאתו באופן המהיר ביותר אל ביה"ח".
בעיית נפגעי תאונות הדרכים בישראל:
במדינות רבות בעולם הפינוי האווירי הפך לסטנדרט המקובל לפינוי חולים ונפגעים, ובמדינות כמו גרמניה, אוסטריה, צרפת, איטליה, אוסטרליה, הולנד ועוד רבות אחרות, המדינה משתתפת במימון חלקי של הפינוי האווירי ואף תומכת בשירות מבחינת חקיקה. בישראל לעומת זאת, המיזם ממומן במלואו ע"י חברת "להק".
מחקרים מוכיחים כי למרות העלויות הגבוהות הכרוכות בפינוי מוסק, בהשוואה לטכנולוגיות רפואיות אחרות הקיימות בשוק, הפינוי האווירי הוא שיטה יעילה המאפשרת הצלת חיי אדם בעלויות נמוכות, תוך כדי מתן מענה לאוכלוסייה נרחבת. הסטטיסטיקה בישראל ב-15 השנים האחרונות מראה כי יש כ-500 הרוגים ו-2,500 פצועים קשה מדי שנה בתאונות דרכים. לפי נתוני הלמ"ס ומשטרת ישראל, בישראל כ- 1,600 תאונות קשות וקטלניות המתרחשות באזורי הפעילות של המסוקים מדי שנה. מספר זה מהווה כ-70% מסך התאונות הקשות בכלל המדינה.
עפ"י מחקר שבוצע עבור משרד התחבורה, עלות כל הרוג למשק, היא 4.14 מיליון ₪. הפינוי המוטס, שמשדרג באופן משמעותי את הטיפול בנפגעי תאונות הדרכים, הוא בעל פוטנציאל להקטנת מספר ההרוגים בתאונות הדרכים ובכך עשוי גם לחסוך למדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה.
הייחוד והשוני במיזם החדש, הוא בזמינות השירות עבור אזרחי המדינה וברמת הטיפול הגבוהה אשר מושגת באמצעות ציוד יעודי והתקנות מיוחדות במסוקים. נפגעי תאונות דרכים אשר זקוקים למענה מיידי יזכו להינות משירות מסוקי פינוי בפריסה כלל ארצית, בכוננות מתמדת וזמן תגובה קצר, ולקבל מענה שלא היה קיים עד כה.
"להק תעופה - הבדל של שמיים וארץ"
לפרטים נוספים: אתי סנגור 03-6360000 דניאלה רייבנך 054-6320092