משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פועל בימים אלה יחד עם משרד ראש הממשלה לקידום "התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה". במסגרת התוכנית, הוחלט על איתור, יצירה והנגשת תשתיות מידע, שישמשו הן למחקר ולפיתוח והן לעידוד צמיחת תעשיית התחבורה החכמה. לשם כך, פעל המשרד, בליווי רשות התקשוב הממשלתית, למיפוי מאגרי מידע המצויים ברשותו וברשות גופי הביצוע שלו, ובתוך כך, נתונים שבאחריות
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית. הצוות ריכז את צורכי השוק כפי שעלו בתשובות הציבור לבקשה לקבלת מידע (RFI) שפורסמה בתחילת 2017 בנושא התוכנית הלאומית לתחבורה חכמה, בסקר צורכי התעשיה שביצעה מנהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במהלך שנת 2016, במפגשים שהתקיימו במסגרת פעילות אקומושן לעניין זה, וכן בהליך שיתוף הציבור שביצעה רשות התקשוב הממשלתי בתחום התחבורה.
בעקבות המיפוי ותהליכי ההתייעצות, הגדיר המשרד 60 מאגרי מידע כמתועדפים בסדר עדיפות גבוה, על בסיס חשיבות המידע לציבור ולמשרד, ועל בסיס היכולת להנגישו מבחינה משפטית וחוזית. המשרד ינגיש 20 מאגרים ראשונים בחצי השנה הקרובה, על-פי תוכנית שתגובש בהתייעצות עם האגפים השונים הרלוונטיים במשרד, ואת שאר המאגרים עד לסוף שנת 2018. המידע יפורסם בפורמט גולמי באתר data.gov.il (כאשר מדובר בשכבות מפה, בפורמט SHP או geoJSON, וכאשר בשכבות טבלאיות בפורמט טבלאי), וכן בפורמט ממופה באתר govmap.
רשות התקשוב הממשלתי זיהתה צורך להשלים את המידע החסר לגבי תחום מוניות השירות ובתחום ההסעים בנתיבים המהירים בתל אביב. בעקבות כך יוסיף משרד התחבורה מידע סטטי על המסלולים במהלך שנה העבודה הקרובה. כמו-כן, לאור בעיה חוזית מול מפעיל קיים בנתיב המהיר וחברת סיטיפס, יקדם משרד התחבורה משא-ומתן מול הספקים כדי להנגיש לציבור מידע בזמן אמת על מסלולי הנסיעות. לא ידוע על כוונה דומה לגבי מוניות השירות.
המשרד פועל להנגשת מספר מאגרי מידע שיוכלו לסייע לגופי התכנון השונים, תוך טיוב הבנת צורכי הנוסעים, גודשי תנועה, מסלולי נסיעה שכיחים ועוד. במסגרת זו, וכחלק מ-60 המאגרים שהוזכרו לעיל, המשרד יפעל להנגיש מאגר מידע בדבר נפחי אוטובוס במקטעי דרך לשעת שיא, ומאגרי מידע בדבר נוסעים עולים יורדים ברכבת ישראל והגעה לתחנות רכבת. בהמשך לכך, המשרד פועל להנגיש סקרי תחבורה ציבורית ומודל ארצי לאחוז נוסעים בתחבורה הציבורית וברכבת ישראל. מידע זה יסייע בהבנת האלגוריתם לפיו המשרד מתכנן מסלולים עתידיים, על בסיס צפי לגידול אוכלוסין ולדפוסי תנועה, ויטייב את תהליכי התכנון בגופים השונים.
במסגרת זו, וכחלק מ-60 המאגרים שהוזכרו לעיל, המשרד יפעל להנגיש מאגר מידע שונים לטיוב תהליכי התכנון בגופים השונים, ובהם מודלים ארציים לפי אוכלוסייה, מועסקים, רמת מינוע ועוד, לשנת 2017 ולשנת 2030. בהמשך לכך, יונגשו מודלים מטרופוליניים לתל אביב, לירושלים ולחיפה, ובהם נתונים באשר לנוסעים עולים יורדים, ומאגרים של ספירות תנועה בצמתים ובקטעי דרך, נתוני סקרי מוצא-יעד וכן נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית. מאגרים אלה יכילו מידע סטטי שביכולתו לטייב את תכנון התחבורה הציבורית, תוך שיקוף עומסי תנועה, דפוסי נסיעה ועוד. שינוי זה צפוי לסייע בטווח הארוך בעידוד השימוש בתחבורה הציבורית בציבור הרחב.
נוסף על הנגשת המידע הקיים באופן אחיד וזמין, משרד התחבורה פועל תדיר לגיבוש מאגרים נוספים, בהתאם לבקשת הציבור. במסגרת זו, למשל, המשרד בוחן אפשרות לייצר ולהנגיש מאגר מידע בנושא שבילי אופניים קיימים ומתוכננים, בעקבות הביקוש הנרחב לכך, ומתוך רצון להקל ולעודד את השימוש באופניים. בהמשך לכך, המשרד בוחן הקמה והנגשה של מאגרי מידע בנושא חניונים וחנייה, אשר יקל על התנועה ובפרט על הסדרי חנייה באזורים בהם ישנה מצוקה בתחום זה. בתחום הטכנולוגיה החכמה, המשרד בוחן הקמה והנגשה של מאגרי מידע בנושאי תמרורים ורמזורים, באופן שיקל על פיתוח טכנולוגיות. עם זאת, כאמור, מאגרים מעין אלה אינם בנמצא כיום בידי גוף ממשלתי, וצוות המשותף למשרד התחבורה ולמשרד ראש הממשלה יבחן חלופות שונות לרכישת/יצירת המאגרים והנגשתם.
בנוסף, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה תנגיש בעת הקרובה מאגרי מידע בנושא תאונות דרכים בקטעי דרך ובצמתים, בפילוח לפי סוג התאונה וחומרתה, בצירוף נתונים פיזיים על אודות התאונות (מיקום, מזג אוויר ועוד). מאגר מידע סטטיסטי בנושא זה נגיש כעת באתר הלמ"ס, אך המאגר המתוכנן ינגיש מידע רחב ומקיף יותר, אשר יוכל לסייע במחקרים ובפיתוח טכנולוגיות חכמות לצמצום סכנות בטיחותיות. כבר היום פועל אתר oway.org.il. לאחר שאחותו נהרגה בתאונת דרכים, גילה גל רייך (29) כי הטוקבקים באתרי האינטרנט מספרים כי ניתן היה לחזות את התאונה ואף למנוע אותה. גל הצטרף לסדנא לידע ציבורי והקים אתר המציג את כלל תאונות הדרכים עם נפגעים שקרו בישראל משנת 2005 - על-פי נתוני הלמ״ס וארגון איחוד הצלה. האתר מאפשר לכל אדם לנתח את הדרכים שבהן הוא נוסע ואת הסכנות המצפות לו בכל צומת בישראל. עוד מאפשר האתר לראות את הרחוב עצמו באמצעות Google Street View ולראות היכן בדיוק אירעו התאונות השונות, וממה צריך להיזהר.