|   15:07:40
דלג
  חובב לויטס  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הרב דוד סתיו [צילום: ארגון צהר]

צהר עבורי זו שליחות

ערב חג השבועות, הלא הוא חג מתן תורה חושף אותנו יו"ר ארגון רבני צהר הרב דוד סתיו לשאיפות, קשיים, מחלוקות והצלחות בניסיון ליצור זהות יהודית משותפת לכלל תושבי המדינה שתמנע יצירת קרע שסופו חורבן
05/06/2019  |   חובב לויטס   |   כתבות   |   תגובות

חצי יובל שנים לארגון רבני צהר - הצלחה או כישלון

  • צהר הוקם לאחר רצח רבין. אירוע שקרע את החברה הישראלית לגזרים במטרה לגשר על הפערים שהלכו והתרחבו בין זרמים בחברה הישראלית. בראייה לאחור, ובהתחשב בכך שמדובר בארגון שכל פעולתו היא התנדבותית ומכספי תורמים, הרי שמדובר בהצלחה רבתי.

  • למעלה משישים אלף חתונות בהן חשפנו את החברה הישראלית למודל אחר של קשר בין רב לזוג צעיר, בין מדריכת כלה לכלה ובעיקר למערכת ידידותית, מסייעת וקשובה לצרכים של הזוגות הצעירים. עשרות אלפי ישראלים קיבלו סיוע בהוכחת יהדותם באופן ידידותי ומקרב. מאות אלפי ישראלים חווים כל שנה תפילות חגים (יום כיפור, פורים, לימוד ליל שבועות) ולגביהם היהדות הופכת להיות מקור להשארה ולחיזוק. מאות מתנדבים שמגיעים לבתי משפחות אבלות ומסייעים בתמיכה נפשית ורגשית. אלפי ילדי בר מצווה שעברו הדרכות ולימוד.

  • כל אלו הם הוכחה להשפעה של הארגון בציבוריות הישראלית, המעידים כאלף עדים על ציבור חילוני רחב שבמשך שנים סלד מהדת ומכל מה שקשור אליה, ולאט-לאט נחשף לעולם מופלא של יהדות שלא הכיר מעולם. והכול, ללא כפייה והתנשאות.

אבל אם הכל על-פי ההלכה - אז למה להתחרות ברבנות . למה לא לחזק אותה מבפנים....

  • חשוב להבין את ההבדל בין אורח החיים של הציבור החילוני במדינת ישראל לזה של הציבור הדתי והחרדי, או של הציבור החילוני בתפוצות. הציבור החילוני לא חי בקהילות שבראשן עומד רב היכול לשמש כסמכות רוחנית וזאת בניגוד לציבור הדתי והחרדי לו יש רב בבית כנסת או בישיבה שקשוב לצרכיו.

  • לציבורי החילוני אין סמכות כזו למרות שבמקרים רבים הוא נדרש לה ואת אנו מבקשים לתקן. הרב מטעם הרבנות בכל מקום ישוב הוא בהגדרה נציגו של ממסד ביורוקרטי ולא דמות רוחנית המובילה קהילה או משמשת כדמות מייעצת ותומכת ברגעי הצורך. המבנה המערכתי של הרבנות יצר, גם אם לא במכוון ניכור וריחוק ובמקרים רבים גרם לאנטגוניזם. מדובר בנושא מורכב שצהר מבקשת לחולל בו שינוי באמצעות יצירת מודל בו לישראלי החילוני יהיה קשר אישי עם רב ורבנית.

  • חשוב להבין, רבים מרבני צהר מכהנים בפועל כרבנים מטעם הרבנות הראשית, ובכלל זה אנוכי המכהן כרבה של העיר שוהם לכן נדרש כאן שיתוף פעולה בין הרבנות לארגון. בתל אביב, הקמנו סניף הפועל בתיאום מלא עם רבנות תל אביב וזוכה להצלחה. כולי תקווה להרחיב את המודל התל אביבי למקומות אחרים.

  • לסיכום, נכון יותר לומר שמדובר שצהר הוא ארגון משלים לרבנות המעודד אותה לבצע מהלכים בכדי לקרב את כלל הציבור והכול במטרה לטפח את הזהות היהודית של מדינת ישראל, מתוך הידברות וחיפוש אחר מרכיבי זהות משותפים.

אז בוא נדבר על המחלוקת בין זרמים שונים במגזר הדתי והחרדי בנושא הגיור

בישראל חיים מאות אלפי ילדים שאינם מוגדרים כיהודים לפי ההלכה. עם זאת הם מוגדרים תושבי מדינת ישראל מכוח חוק השבות. רובם, ילדים לעולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. ילדים אלו הם חלק מהחברה הישראלית, לומדים במוסדות החינוך הממלכתי ולאחר התבגרותם משרתים בצה"ל, משלמים מיסים. אזרחים כמוני וכמוך לכל דבר ועניין.

הקושי נוצר הוא שבעת בגרותם, תהליך ההתערות בחברה גורם לכך שהם מתחתנים עם צעירים שמוגדרים כיהודים על-פי ההלכה. בכך נוצרת התבוללות העלולה לגרום לפגיעה קשה בזהות היהודית של מדינת ישראל.

קטינים אלו הם חלק בלתי נפרד מהעם היהודי ולכן יש לגיירם . על זה אין בכלל ויכוח. עם זאת קיימת מחלוקת הלכתית על האופן הנכון לגייר קטינים. לדעת רבני ארגון צהר קיימות אפשרויות הלכתיות מרווחות לגיירם וההתעקשות של הממסד החרדי הרבני לא לגיירם תוביל להתבוללות עצומה.

רבני צהר הם חכמים בתורה ויראי שמיים, לא פחות מהרבנים שקיימים בשאר החוגים הדתיים והחרדיים למיניהם, אולם הם מבינים גם את גודל השעה. הפתרון של צהר הוא הליך גיור מושכל. זו המילה הנכונה. הליך בו הילד ילמד לאורך תקופה את מצוות הדת היהודית, המסורת היהודית מתוך כוונה להקנות לו זהות יהודית שתלך ותתחזק לאורך השנים. אנחנו נמצאים בשנים קריטיות לציבוריות הישראלית שאם לא ניתן להן מענה, ייגרם שבר עצום.

משום כך אני באופן אישי תומך נלהב בפעילות בתי דין אורתודוקסים שהוקמו על-ידי רבנים מהציונות הדתית ומצר על כך שהגיור שלהם שהוא גיור להלכה לכל דבר ועניין, אינו מוכר על-ידי הרבנות או על-ידי משרד הפנים.


אבל מה עם מערך הכשרות. נדמה שמדובר בנושא שיביא פילוג בארגון שלכם. האם מדובר בנושא ברומו של עולם או ברומו של תקציב.

  • סוגיות הכשרות היא סוגיה מהותית וחשוב ללבנה. החזון של צהר הוא להפוך את הרבנות הראשית לרגולטור המפקח על הכשרות בישראל. בדיוק כמו רשויות רגולטוריות אחרות המפקחות על נדבכים אחרים במשק הישראלי. כך לדוגמה את רשות ניירות ערך. היא מפקחת על פעילות חברות ציבוריות באמצעות משרדי רואי חשבון פרטיים הנותנים חוות דעת על תקינות הדוחות הכספיים של החברות.

  • אולם בניגוד לרשויות אחרות המפקחות על פעילות עסקים באמצעות גופים פרטיים הרי שהרבנות הפכה למונפול בתחום המעסיק אלפי משגיחי כשרות. זה לא אמור הייעוד שלה וזו גם לא התמחותה.

  • פועל יוצא מכך, שהרבנות היא גם גוף מבצע וגם גוף מפקח על עצמו בו-זמנית הוא יצירת ניגוד עניינים שגורם לכך שמרבית הרבנים ברבנות הראשית לא סומכים על הכשרות של עצמם. כתוצאה מכך, יש פריחה מטורפת של תעשיות אלטרנטיביות של בתי דין חיצונים.

  • אנחנו שואפים להגיע למצב בו הרבנות תהווה הרגולטור שמפקח על תאגידי כשרות שמעניקים תעודות הכשרות לפי סטנדרטים ברורים ושקופים. ובכך יתחזק מעמדה.

  • חשוב לדעת, כי רוב המסעדות בישראל אינו נושאות תעודות כשרות. כעשרת אלפים מסעדות המהוות שני שלישים מכלל מספר המסעדות בישראל. והסיבה לכך אינה בגלל שהן פתוחות בשבת או מוכרות מאכלים לא כשרים, אלא בגלל תחושת עוינות כלפי הממסד. בשנתיים האחרונות החלנו בצהר להכשיר מסעדות רבות בהליך כשרות הפועל על-פי ההלכה המקובלת בישראל מדורי דורות, מתוך רצון לתת מענה לצרכים של בעלי העסקים לשלב כשרות הלכתית מוקפדת עם כלכלה ומסעדנות מודרנית והכול בשקיפות.

הקהילה הגאה - נושא רחב מאד. בוא נתמקד בנקודה אחת - האם מותר לי להשתתף בחתונה של בן משפחה/חבר/עמית מהקהילה הגאה

  • בעולם המערבי והחילוני שאנו חיים בתוכו, הולכים ומתפתחים מודלים של חיי משפחה שאינם מוכרים ואף אסורים לפי ההלכה, החל מן התופעה העתיקה של נישואי תערובת בין יהודים ושאינם יהודים, וכלה בנישואים חד מיניים, שנעשו נפוצים רק בשנים האחרונות.

  • בפשטות קובעת ההלכה כי חובה להימנע מלהשתתף בחתונה המנוגדת להלכה, וגם כשהדבר גורם אי-נעימות, יש לעשות כל מאמץ למצוא תירוץ להיעדרות מן הטקס. רק במקרים, כשיש חשש שההיעדרות מן החתונה תגרום פגיעה חמורה במערכת היחסים המשפחתית יש לבחון את המקרה לגופו. לדוגמה כשהימנעות מהשתתפות בחתונה עשויה ליצור תחושות של איבה וריחוק, או קרע בתוך המשפחה.


אפילוג - אנחנו לקראת איחוי או הרחבת הקרע

  • אמרו חז"ל שנבואה ניתנה לשוטים. אנחנו נמצאים במאבק יום יומי לאיחוי קרע שעלול להמיט על מדינת ישראל אסון. כל צד דבק בצדקתו הוא.....ואני נמנע מלדבר על הקרע עם יהדות התפוצות שנדמה שעבר את נקודת האל חזור. הבא נקווה שהעתיד יבשר לנו אהבת חינם וקירוב לבבות.

  • מוטל על כולנו בחברה הישראלית לפצח וללמוד את סוד קיומנו כחברה יהודית מודרנית. גם לאדם שאינו שומר תורה ומצוות חשובה זהותו היהודית. אלא צריך להעניק לה תוכן ומשמעות.

  • אנחנו בערב חג השבועות השיח בימים האחרונים הופך להיות כוחני ושטחי. דווקא בגלל אמונתנו בתורה ואמונתנו בעם ישראל, אנחנו חייבים להבין שבנושאים מורכבים כל כך, כמו תורה והלכה השיח צריך להיות מדויק, רגיש ומורכב. פעמים, והתבטאות אחת לא מוצלחת יכולה לגרור לריחוק גדול מתורה. זה נכון ביחס לסוגיה הלה"טבית ביחס למעמד האישה, ליהדות התפוצות, למדינת תורה והלכה.

  • לסיכום אם אנחנו רוצים שתורת ישראל תהיה מכנה משותף בין הזרמים בחברה הישראלית ולא הקו המבדיל בנינו, זה מצריך העמקה והקשבה.

תאריך:  05/06/2019   |   עודכן:  05/06/2019
חובב לויטס
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צהר עבורי זו שליחות
תגובות  [ 32 ] מוצגות   [ 32 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חדש בממלכה
5/06/19 14:00
 
חובב
6/06/19 11:41
2
יהודה בר
5/06/19 14:06
 
כל הכבוד, אתה ..
5/06/19 15:29
 
חובב
6/06/19 12:20
 
חובב
6/06/19 11:46
3
נאוה בן דור
5/06/19 14:17
 
חובב
6/06/19 12:08
4
יולי עידן
6/06/19 17:35
 
חובב
6/06/19 21:11
5
משולם
6/06/19 17:58
 
חובב
6/06/19 21:16
6
הילה המקסימה
6/06/19 19:46
 
חובב
6/06/19 22:32
7
יהודה 11
6/06/19 22:18
 
חובב
7/06/19 11:24
8
רואה חשבון
9/06/19 15:44
 
חובב
9/06/19 23:38
9
יהודה מממ
10/06/19 21:28
 
חובב
10/06/19 23:13
10
שמעון הקצר
12/06/19 16:55
 
חובב
19/06/19 18:49
11
קורא קבוע
16/06/19 17:48
 
חובב
19/06/19 18:55
12
אייל מהצפון
23/06/19 18:11
 
חובב
12/07/19 06:18
 
חובב
12/07/19 17:39
13
גיבור
11/07/19 18:25
 
חובב
12/07/19 17:48
14
פנחס
13/07/19 21:04
15
ספרייה
20/08/19 18:25
16
אליהו מהקריות
20/08/19 18:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טעות קשה של החשב הכללי, רוני חזקיהו, תעלה למדינה 42 מיליון שקל. זוהי המסקנה העולה מפסק הדין בנוגע לגילוי גופתו של החייל מג'יד חלבי ומהפרוטוקולים של הדיון בנושא בפני בית המשפט העליון. והשאלה שלנו: האם יש לעבור לסדר היום על טעות כזאת, כאשר מדובר בכספי ציבור? ושאלת-משנה: האם חזקיהו היה עובר לסדר היום על טעות כזאת בתפקידיו הבכירים במגזר הפרטי?
04/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
מאחורי "מוזאון הטבע" ע"ש שטיינהרדט ברחוב קלאוזנר ברמת אביב בתל אביב, על שטח של כ-30 דונם, משתרע הגן הבוטני של אוניברסיטת תל אביב. הגן הוקם בשנת 1973 ומשמש כמרכז להוראה, למחקר ולמקלט למיני צמחים הנמצאים בסכנת הכחדה.
04/06/2019  |  אלי אלון  |   כתבות
גאון, בצלאל סמוטריץ. פשוט גאון. סוגיות שבהן מתחבטים גדולי תורה מזה עשרות שנים - הוא פתר בהבל פה. איך מיישמים את משפט התורה במדינה מודרנית. מהו היחס בין הדין העברי לדינא דמלכותא. מה קרה להלכה ב-2,000 השנים בהן לא התפתחה בתחום ניהול ענייני המדינה. מה קורה כאשר יש מדינה יהודית שלא כל תושביה, ואפילו לא רובם, הם שומרי מצוות.
03/06/2019  |  איתמר לוין  |   כתבות
כבכל שנה אנו מחכים בכיליון עיניים לתערוכת הדגל של האמנות הישראלית "צבע טרי". לאחרונה הפרויקט מצא לו בית קבע בגני התערוכה, אקספו, וכך ניתן להמשיך בפורמט קבוע ולהוסיף פרויקטים חדשים.
דוח מבקר המדינה על מבצע צוק איתן קבע כי "פסילתן על הסף של חלופות בתחום המדיני בלי שאלה הוצגו לקבינט, מנעה מחברי הקבינט לשקול חלופות אלו ולדון בסיכוייהן וסיכוניהן". תופעת חוסר הבדיקה המעמיקה של חלופות מדיניות במצבי חרום, במלחמה ובשגרה, הינה תופעה מדאיגה שמלווה את ממשלות השמאל והימין עוד מקום המדינה.
03/06/2019  |  יובל מור  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il