|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
אנדרטה המחאה ברוזנשטראסה
עקבות השואה בברלין (י"ב)

הברלינאים שהתנהגו אחרת

לצד הגזירות והגירושים, הרדיפות והרציחות, עקבות השואה בברלין מובילות גם למי שסייעו ליהודים וביקשו להפיל את המשטר הנאצי החייתי כדי להציל את מי ששרדו
31/01/2020  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שואה וגבורה   |   תגובות

27,362 - זהו מספר חסידי אומות העולם של יד ושם, נכון ל-1 בינואר 2019. מתוכם, 627 הם גרמנים. מספר קטן מאוד בהתחשב בגודלה של המדינה ובכך שהיא לא הייתה נתונה תחת שלטון זר. אבל על כל נושא חסידי אומות העולם צריך להסתכל אחרת.

ראשית, התנאים למתן התואר הם מגבילים: רק מי שהציל יהודי תוך סיכון חייו שלו וללא תמורה. שנית, צריך שיהיו מספיק עדים אמינים. שלישית, תחשבו במה מדובר: לסייע לבני אדם תחת סכנת מוות ולגייס לשם כך משאבים כאשר צריך להסתיר עובדה זו מכל הסביבה, ולעיתים אף להתמיד בפעולה זו במשך חודשים ארוכים אל מול כובשים חסרי רחמים ומשתפי פעולה מקומיים. כמה מאיתנו היו מסוגלים לעשות זאת?

בהתחשב בכל אלו, מספר חסידי אומות העולם אינו נמוך, אלא גבוה להפליא. קרוב לוודאי שהיו עוד מאות אלפים שהצילו יהודים, אך לא זכו להכרה הרשמית אם משום שלא עמדו בכל התנאים, ואם משום שלמרות כל מאמציהם - לא שרד מי שיספר על גבורתם. ולצד זאת, כל סיפור כזה מלמד שאפשר היה לנהוג גם אחרת - כולל בלב-ליבו של לוע הארי: ברלין.

העיוורים והחירשים של אוטו ויידט
30 יהודים מצאו כאן מחסה

כאשר החלו הנאצים בשנת 1943 במעצרים לקראת חיסול הקהילה היהודית בברלין, השיג ויידט מסמכים מזויפים לעובדיו, והסתיר חלק מהם בחדרים שמאחורי בית המלאכה. כמה מהם שרדו, וביניהם העיתונאית והסופרת אינגה דויטשקורן, שמילאה תפקיד מרכזי בהנצחתו

אוטו ויידט היה הבעלים של בית מלאכה קטן, לא הרחק מאלכסנדרפלאץ שבמזרח ברלין. זה לא היה בית מלאכה שגרתי: וייט היה עיוור, והוא העסיק עיוורים אחרים וגם חירשים בייצור מברשות ומטאטאים. רוב עובדיו היו יהודיים, מתושבי הרובע היהודי הסמוך. למרבה האירוניה, אחד מלקוחותיו היה הוורמכט – צבא היבשה של גרמניה – וכך הובטח המשך פעילותו גם כאשר הייצור הגרמני הופנה ברובו למאמץ המלחמתי.

בשנים 1943-1941 העסיק ויידט כ-30 יהודים עיוורים וחירשים, אשר אלמלא מקום עבודה זה – היו מוצאים את עצמם באחד המשלוחים הראשונים לגטאות במזרח או למחנות הריכוז וההשמדה. כאשר החלו הנאצים בשנת 1943 במעצרים לקראת חיסול הקהילה היהודית בברלין, השיג ויידט מסמכים מזויפים לעובדיו, והסתיר חלק מהם בחדרים שמאחורי בית המלאכה. כמה מהם שרדו, וביניהם העיתונאית והסופרת אינגה דויטשקורן, שמילאה תפקיד מרכזי בהנצחתו. ויידט עצמו הלך לעולמו בשנת 1947, ובשנת 1971 קיבל את תואר חסיד אומות העולם.

היה זה מבצע הצלה שהצריך סיוע של כמה וכמה אנשים נוספים, המונצחים אף הם במוזאון הקטן שהוקם בבית המלאכה. הדוויג פורשוץ, ידידה של ויידט, השיגה בשוק השחור מזון עבור המסתתרים. בשנת 1943 היא החביאה בדירתה את האחיות מריאן ואנליס ברנשטיין ואת גרטה זיליג ואחייניתה לוסי בלהורן. פורשוץ נעצרה ב-1944 ונדונה ל-18 חודשי מאסר על פעילותה בשוק השחור. האנס רוזנטל, שהיה המופקד על האספקה לקהילה היהודית, השתמש במידע שהגיע אליו והזהיר את ויידט מראש לפני האקציה ללכידת פועלי בתי החרושת בפברואר 1943. מיד נגיע לעוד אתר הקשור לאירוע זה.

ד"ר גוסטב הלד, רופא יהודי, היה מוגן מפני גירוש משום שאשתו הייתה לא-יהודייה. הוא עצמו טיפל בגיאורג ליכט, שאת משפחתו הסתיר ויידט, כאשר היה חולה אנוש; אשתו השיגה תרופות עבור המסתתרים. תיאודור גורנר, הבעלים של בית דפוס סמוך, הדפיס תעודות זהות מזויפות והעסיק כמה מן המסתתרים ובהם דויטשקורן. קרל דייבל, סוכן פרסום, הסתיר במרתף ביתו כמה מנרדפי הנאצים, ובהם גרטה זיליג ואחיה, ליאו זיליג.

ועוד אתר ברובע היהודי, הרבה פחות ידוע: בית החולים על שם סנטה הדוויג. הוא הוקם בשנת 1846 והפך לאחד מבתי החולים הגדולים בברלין. בעת הגירושים של יהודי העיר, הסתירו הנזירות (ששימשו כאחיות) ועובדים אחרים לפחות שני יהודים והצילו את חייהם.


מאות נשים נגד הנאצים
למרבה התדהמה המחאה הצליחה והעצורים שוחררו

רוזנשטראסה, במרכז העיר וממזרח לנהר שְפְּרֶה, הוא אחד הרחובות העתיקים ביותר בברלין. בשנת 1714 הוקם כאן בית הכנסת הראשון בעיר, והוא ניצב על מכונו עד שנחרב במלחמת העולם השנייה. בשנת 1905 הקימה הקהילה מרכז מינהלי ליד בית הכנסת. בתקופה הנאצית התרחש כאן אחד האירועים יוצאי הדופן ביותר של מחאה נגד השלטונות על-רקע רדיפת היהודים.

ב-27 בפברואר 1943 ביצעו הנאצים מצוד ללכידת היהודים האחרונים בברלין, בעיקר בבתי החרושת בהם הועסקו, וכעבור שבוע גירשו את רובם לברלין. בין העצורים היו 2,500-1,500 יהודים-למחצה, שרק אחד מהוריהם היה יהודי, או שהיו נשואים לבן/בת זוג "ארי/ת". קבוצה זו הובאה לבניין הקהילה ברוזנשטראסה 4-2 והוחזקה בו.

מאות מנשותיהם ואמותיהם ה"אריות" של העצורים התקהלו במשך מספר ימים מול הבניין ודרשו לשחרר את בעליהן – ועד כמה שהדבר יישמע מדהים, המחאה הצליחה והעצורים שוחררו החל ב-6 במארס. המפגינות נטלו על עצמן סיכון בלתי מבוטל, שכן מאז 1941 הוחל עונש של שלושה חודשי מאסר על "גילויי ידידות פומביים כלפי יהודים" – וכידוע, החוק לא היה מה שיגביל את הנאצים. הצלחת המחאה לימדה, כי המשטר נרתע – אפילו בשלב מאוחר זה – מעימות חזיתי עם גרמנים "טהורים". המקום בו התקיימה ההפגנה מצוין כיום באנדרטה מרשימה, בת מספר חלקים, של האמנית אינגבורג הנציגר, בת לאם יהודייה.

מזיוף תעודות ועד מתן מסתור
על פי התצוגה, רבבות גרמנים התגייסו לעזרה

בשנת 2008 הוקם, ליד בית המלאכה של אוטו ויידט, האתר "גיבורים שקטים". בשנת 2017 הוא הועבר למקומו הנוכחי – במוזאון ההתנגדות הגרמנית, מדרום לגני טירגארטן ומערבית לכיכר פוטסדאם. מוזאון זה שוכן בבניין בו פעלה מפקדת הצבא בברלין ב-20 ביולי 1944, היום בו ניסה הקולונל קלאוס פון-שטאופנברג לחסל את אדולף היטלר. חלק מרכזי מן הקשר היה השתלטות על מטה זה לצורך כיבוש ברלין, אך כאשר ההתקוממות נכשלה – פון-שטאופנברג וכמה מעמיתיו נרצחו בחצר הבניין. כיום הרחוב נושא את שמו של פון-שטאופנברג.

"גיבורים שקטים" מנציח את הגרמנים שסייעו ליהודים הנרדפים בעת הגירושים ההמוניים למחנות. 12,000-10,000 יהודים ניסו להסתתר והיו זקוקים למי שיסתירו אותם, יספקו להם מזון ובגדים, יזהירו אותם מפני מצודים – וכל זאת תוך סיכון חייהם-שלהם. על-פי דברי ההסבר בתצוגה, רבבות גרמנים אכן התגייסו לעזרה (אם כי, כפי שראינו, מספר חסידי אומות העולם הוא 627 בלבד) והצליחו להציל 5,000 יהודים, 1,700 מתוכם בברלין.

התצוגה המתמדת מביאה את סיפוריהם של כמה מן המסייעים, על-פי סוגי העזרה שהגישו – החל מזיוף תעודות וכלה במתן מסתור – באמצעות תמונות, מסמכים וגם כמה חפצים ששרדו. המוצג הראשון במסלול הוא גם הידוע ביותר: חלק מאחת הרשימות המוקדמות של אוסקר שינדלר – שאמנם פעל בקרקוב, אך היה גרמני והוא אחד מחסידי אומות העולם הידועים ביותר. מאגרי המידע הממוחשבים מאפשרים להגיע למאות סיפורים נוספים.


"רדיפת היהודים תופסק מיד"
המקום בו נרצחו הקושרים נגד היטלר

ולבסוף: מוזאון ההתנגדות עצמו, המציג את הדרכים בהם התנגדו הגרמנים לנאצים. למרבה הצער, החלק המוקדש להתנגדות היהודית – העמידה הרוחנית ערב השואה – הוא קטן ואינו מייצג די הצורך את היקף הפעילות ובעיקר את הקשיים העצומים בהם התנהלה. לעומת זאת, אני עצמי למדתי כאן פרט חשוב שלא הכרתי. בתצוגה המרכזית, המוקדשת לאירועי ה-20 ביולי, נכללת תוכנית הפעולה שהתכוונו הקושרים להציג לעם הגרמני לאחר חיסולו של היטלר והפלת משטרו.

כבר בתחילת הדברים הדגישו הקושרים את הצורך לשוב ולהפוך את גרמניה למדינת חוק, בה יכובדו כל זכויות האדם והאזרח. "שום קהילה אנושית אינה יכולה להתקיים ללא חוק וצדק", הכריזו והבטיחו לסגור את מחנות הריכוז. ואז באה ההתייחסות המפורשת ליהודים: "הבטחת הצדק וההגינות כוללת את היחס ההוגן לכל אדם. רדיפת היהודים, אשר בוצעה בצורה הכי בלתי אנושית וחסרת מעצורים, בצורה מבישה במיוחד ובדרכים שבשום פנים ואופן אין להשלים איתן, תופסק מיד. כל מי שחושב שביכולתו להתעשר מנכסים יהודיים, ילמד שזוהי בושה לכל גרמני לשגשג על בסיס רכוש בלתי הגון. למען האמת, האומה הגרמנית לא רוצה שום קשר עם רוצחים כאלה בקרב יצירי האל".

הכרזה זו מלמדת, שהקושרים פעלו לא רק משום שהבינו שהיטלר מוביל את גרמניה לתבוסה וחורבן, אלא גם מטעמים מוסריים וכדי להפיל את המשטר והשליטים המרושעים ביותר שראה העולם. למרבה הטרגדיה, הם נכשלו – ואבדו חייהם של עוד מאות אלפים, כולל יהודים, עד לניצחון.

אחת מרשימות שינדלר במוזיאון "גיבורים שקטים"
אוטו ויידט. השיג מסמכים מזויפים והסתיר בבית המלאכה
תאריך:  31/01/2020   |   עודכן:  31/01/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הברלינאים שהתנהגו אחרת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מפוכח
31/01/20 16:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שואה וגבורה
התפיסות הישראליות כלפי השואה התפתחו ואף השתנו לאורך השנים, במיוחד ככל שהידע עליה הלך והתרחב. אחד השינויים המרכזיים היה בשאלה מהי התנגדות יהודית לנאצים. אם בשנים ובעשורים שמיד לאחר השואה התמקדה התשובה בהתנגדות החמושה ובמיוחד במרידות, הרי שכיום ברור לכל שהייתה גם התנגדות יום-יומית נרחבת בהרבה.
31/01/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
27 במארס 1945. הצבא האדום ניצב בפאתי ברלין. לאדולף היטלר נותרו פחות מחמישה שבועות של חיים. כניעתה של גרמניה נמצאת במרחק של חודש וחצי. ובכל זאת, 18 יהודים מגורשים ביום זה מברלין לגטו טרזין. הם היו האחרונים מבין 50,000 יהודים שגורשו מבירת גרמניה ב-180 משלוחים - 35,000 לגטאות במזרח ולמחנות ההשמדה, 15,000 לטרזין. בעיר נותרו 4,700 יהודים שהיו נשואים לבני זוג "ארים" ו-1,400 יהודים שהצליחו להסתתר; מבין המגורשים חזרו 1,900.
30/01/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
  • שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, פרסם מאמר בעיתון שפיגל שנכתב בגוף ראשון, וכך מובאים כאן עיקריו.

30/01/2020  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
"מה מציע בית ההארחה? חדרי מבקרים שרוהטו מחדש, חדרי בילוי - חדר מוזיקה, חדר משחקים (ביליארד), אולם גדול וגן חורף, מרפסת הפונה לאגם ואן, הסקה מרכזית, מים זורמים וכל הנוחות. מטבח ברמה גבוהה דואג לארוחות צהריים וערב, וכמו-כן יש במקום יין, בירה וצורכי עישון". פרסומת תמימה לחלוטין שכמותה ניתן היה למצוא למאות ואלפים ברחבי העולם בשנת 1941. בהבדל אחד: זה היה עלון באמצעותו ביקש הס"ד - שירות הביטחון והמודיעין של הס"ס - לעודד את אנשיו להשתמש בווילה שרכש הארגון שנה קודם לכן ברחוב אֶם גְרוֹסֶן ואנזה 58-56 בברלין.
30/01/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
אחת הבעיות הגדולות ביותר - אולי הכי גדולה - בלימוד השואה ובהנצחתה הוא הממדים העצומים שלה. מי יכול להבין מהם 600,000 בני אדם, שלא לומר 6 מיליון בני אדם? מי יכול לקלוט מהן אלפי רדיפות, הצקות וגזירות על בסיס יום-יומי במשך למעלה מ-12 שנים?
29/01/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il