|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נסראללה. דברי רהב [צילום: בילאל חוסיין, AP]

הגאוותנות של נסראללה מלמדת על עומק מצוקתו

חיזבאללה מתהדר בהצלחות שלא היו וביכולות שאינן קיימות, בעיקר משום שהוא חושש מפני מכה קשה בבחירות הקרובות בלבנון ישראל מצידה צריכה לתת מענה לאיומיו החדשים בתחום האווירי
13/03/2022  |   אורנה מזרחי   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות

טיסתו של טיסן ששיגר חיזבאללה ב-18.2.22 במרחב האווירי הישראלי במשך כ-40 דקות והצלחתו לשוב לתחום לבנון הייתה פעולת תודעה קינטית מובהקת. האירוע זכה לחשיפה רחבה בכלי התקשורת של חיזבאללה והוצג כהצלחה גדולה, המבטאת לכאורה את סופה של העליונות האווירית של ישראל במרחב הלבנוני ומייצרת בראייתו רכיב נוסף במשוואת ההרתעה בינו לבין ישראל.

אך התמונה שניסה חיזבאללה להציג רחוקה מלשקף את המציאות. אומנם צה"ל נדרש לשפר את יכולותיו גם מול אתגר מסוג זה, אך בעינה עומדת עליונותו הברורה של חיל-האוויר הישראלי הפועל במרחב האווירי הלבנוני. בתגובה לשיגור הטיסן לשטחה, המחישה ישראל פער זה ושגרה עוד באותו היום מסר הרתעתי לחסן נסראללה באמצעות מטס ישראלי בגובה נמוך מעל רובע הדאחיה בביירות.

אירוע הטיסן השתלב בדברי הרהב המזלזלים והמאיימים של נסראללה כלפי ישראל בנאומיו האחרונים (ב-8 וב-16 בפברואר), שבהם טען כי לארגון אמל"ח מתקדם המסוגל להביס את ישראל, בדומה לניצחונותיו בעבר בעקבות נסיגת ישראל לרצועת הביטחון (1985), הנסיגה המוחלטת מלבנון (2000) ומלחמת לבנון השנייה (2006), ולהסב לה נזק רב. נסראללה הדגיש את ההיקפים הגדולים, לטענתו, של הטילים המדויקים שברשות הארגון ואת השיפור ביכולות ההגנה האווירית שלו, ובמיוחד כלי הטיס הבלתי-מאוישים (כטב"מ) שבהם הצטייד בעקבות תקיפת הרחפנים של צה"ל ברובע הדאחיה באוגוסט 2019. לדבריו, ישראל מאוימת מיכולותיו חסרות התקדים של הארגון ולכן נרתעת מכל פעולה נגד לבנון, וכהוכחה לכך טען כי חלה ירידה בהיקף הכטב"מים הישראלים הפועלים בלבנון.

ברוח נאום "קורי העכביש" שלו מהעבר, הצהיר נסראללה, כי הישות הציונית היא זיוף, איבדה את נכונותה להילחם וקיומה הוא זמני בלבד, ואיים כי אם ישראל תשלח חיילים לפגוע בטילים המדויקים שברשותו - צפוי להם "אסון השייטת מספר 2". בנוסף הדגיש שוב את חשיבות חיזבאללה להגנה על לבנון, וניסה לייצר דה-מורליזציה בצד הישראלי, תוך שימוש בפרסומים מהתקשורת הישראלית, כשהוא מלגלג על התפוררותה מבפנים של החברה הישראלית וקשייה הכלכליים.

הארגון מנסה לשקם את מעמדו בלבנון
ביקורת פנימית קשה [צילום: חוסיין מאלה, AP]

נכון הוא שהתעצמותו הצבאית של חיזבאללה נמשכת, אך נראה, כי האצת המאמץ התודעתי בהקשר זה נובעת דווקא ממצוקת הארגון, בעיקר נוכח הביקורת הגוברת עליו במערכת הפנימית, ככל שהולכות ומתקרבות הבחירות לפרלמנט, המתוכננות כרגע ל-15 במאי. משתלבים במאמץ זה, בנוסף למהלך הראווה באמצעות הטיסן, פרסומים של הארגון ופעילותו במדיה החברתית, כולל סרטונים המציגים את יכולותיו המיוחדות (לאחרונה הופץ למשל סרטון על יחידת "האלפיניסטים" של הארגון).

מטרתו של מאמץ זה היא כפולה: להרתיע את ישראל ממהלכים צבאיים נגדו בזמן שלבנון והארגון נמצאים בשיא חולשתם והמערכת הבינלאומית עסוקה במלחמה באוקראינה, ובמקביל לשקם את דימויו ומעמדו מול הציבור הלבנוני, ככוח היחיד היכול לשמש כ"מגן לבנון" מול ישראל, ארצות הברית ושותפותיה החדשות של ישראל בעקבות הסכמי אברהם.

הביקורת הפנימית בלבנון נגד חיזבאללה מתייחסת לחלקו של הארגון בקריסתה הכלכלית של המדינה, משום שהשתלבותו בממשלה מונעת קבלת סיוע מהמערב; להתנהלותו, יחד עם שותפיו, שגרמה לשיתוקה של המערכת הפוליטית הלבנונית; לאחריותו לאסון הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט 2020 ומאמציו לשבש את חקירת האירוע - בניגוד לדרישות הציבור הרחב להעמיד לדין את האשמים ולהעניק פיצויים לנפגעים; למהלכיו מול ישראל, העלולים לגרור את לבנון לעימותים צבאיים מיותרים; לקשריו עם אירן ותרומתו להרחבת השפעתה בלבנון; ולמעורבותו בעימותים מחוץ ללבנון בשירות האינטרסים האירניים.

בארגון קיים חשש, כי הביקורת תתורגם לפגיעה במעמדו הפוליטי, שתומחש בתוצאות הבחירות, ולקראתן הוא חרת על דגלו את הסיסמה "נישאר, נגן ונבנה" (קרי, אנחנו כאן כדי להישאר, מגינים על לבנון וגם פועלים לשיקומה ובנייתה). בה בעת ניכר, כי הארגון מעוניין בדחיית מועד הבחירות וסביר כי יפעל לדחייתן בכל דרך אפשרית, כל עוד לא ייתפס כאשם בכך, ואם הבחירות ייערכו כמתוכנן - צפוי שינסה להשפיע על תוצאותיהן. זאת למרות ההכחשות הפומביות מצד גורמי חיזבאללה, הטוענים, כי הארגון מעוניין בקיומן בזמן ומאשימים את מתנגדיו בניסיונות לבטלן.

נאלץ לשמור על ריסון מול ישראל
אין באמת "משוואות הרתעה" [צילום: מוחמד זעתארי, AP]

במקביל למערכה התודעתית נגד ישראל, ניכר, כי סבך האילוצים הפנימיים שבהם נתון חיזבאללה גוזר על הארגון ריסון מולה בתחום הצבאי. בשנה האחרונה נמנע הארגון מליזום פעילות, העלולה להביאו לכדי עימות עם צה"ל. כך, במהלך מבצע שומר החומות (מאי 2022), חיזבאללה נמנע מכל מעורבות ישירה בירי הרקטות הספוראדי לשטח ישראל שבוצע על-ידי פלגים פלשתינים. כמו-כן, חיזבאללה מתקשה לשמר הלכה למעשה את משוואות ההרתעה בינו לבין ישראל, אשר נסראללה נוהג להאדיר בנאומיו.

משוואת ההרתעה הראשונה עליה מדבר נסראללה נוגעת להימנעותה מזה שנים של ישראל – התוקפת באופן נרחב בסוריה במסגרת פעילות המב"מ (המערכה בין המלחמות) - מלתקוף ישירות בלבנון. זאת בשל חשש מהידרדרות לעימות אלים מול חיזבאללה, שהבטיח, כי יגיב על כל מהלך כזה באירוע אלים לאורך הגבול. תגובתו המרוסנת ביותר של הארגון בעקבות תקיפת מטוסי צה"ל באוגוסט 2021 בעקבות ירי שיוחס שוב לגורמים פלשתינים, חשפה את הקושי לשמר משוואה זו.

חיזבאללה נכשל בניסיונותיו בשנים האחרונות לבסס משוואה חדשה, עליה התרברב נסראללה בנאומיו ולפיה ייפגע חייל ישראל בעקבות כל פגיעה בפעיל חיזבאללה בהתקפות הישראליות בסוריה. עד כה הארגון נמנע מלשוב ולפעול ולא נקם את מותם של שניים מפעיליו: האחד בעקבות התקפה אווירית שיוחסה לצה"ל (יולי 2019) והשני בהפגנות שיזם הארגון לאורך הגדר בגבול הלבנוני במהלך שומר החומות.

לאחרונה נסראללה מנסה לייצר לכאורה משוואת הרתעה חדשה מול ישראל במרחב האווירי על-ידי שיגור רחפנים/טיסנים, שאין בהם כדי לגרום נזק של ממש, בצד התרברבות לגבי הכטב"מים ומערכות ההגנה האווירית שבידי חיזבאללה. מאמצים אלה נדונו לכישלון נוכח עליונותו של חיל-האוויר הישראלי במרחב הישראלי כמו גם בזה הלבנוני ויכולתו להשתמש בה בעת הצורך.

להתארגן מול הכטב"מים התוקפים
ישיג תוצאות הפוכות [עבד אל-רחים חטיב, פלאש 90]

עם זאת, אין להתעלם מהאתגר החדש שמייצרים לישראל הכטב"מים שבידי חיזבאללה. אך את האתגר האמיתי אין מהווים הטיסנים/רחפנים הקטנים, דוגמת זה שחדר לאחרונה לישראל, אלא הכטב"מים התוקפים. חיזבאללה מנסה לשגר רחפנים קטנים כבר קרוב ל-20 שנה וביתר אינטנסיביות בשנים האחרונות. קשה ליירטם בשל חתימתם הנמוכה, אך גם יכולתם לגרום נזק פיזי משמעותי מצומצמת מאוד (על-פי הודעת דובר צה"ל, הטיסן אותר ועקבו אחרי מעופו, אך לא הצליחו ליירטו טרם שובו ללבנון) ושיגורם נועד בעיקר לאיסוף מודיעין והפגנת יכולות.

מנגד, על ישראל להיערך מול האיום החמור יותר של הכטב"מים התוקפים, הנמצאים בידי חיזבאללה ובידי שאר גורמי "הציר השיעי", בסוריה, בעירק ובתימן, וכן ברצועת עזה, שאירן מסייעת בציודם ובאימון בהפעלתם, דוגמת אלה בהם השתמשו החות'ים בתקיפת מתקני הנפט של ארמקו בסעודיה בספטמבר 2019.


הפגנת הביטחון העצמי המופרז במישור הפומבי, כפי שניכר ביתר שאת בנאומיו האחרונים של נסראללה, תוך הדגשת כישלון הסיכול הישראלי למנוע אספקת נשק איכותי מאירן, וכן השתבחותו ביכולת הייצור העצמית של אמצעי לחימה מדויקים על-ידי חיזבאללה, לצד הערכת החסר של יכולות ישראל ונחישותה לפגוע במערך הלחימה המדויק שלו - בין שהם אותנטיים ובין שנועדו לצרכי הרתעה - עלולים לגבות מחיזבאללה וגם מלבנון מחיר כבד. זאת, אם ישראל תגיע למסקנה, כי יכולות הארגון וכוונותיו מהווים איום אסטרטגי מהותי על ביטחונה, ותבחר לפעול בנחרצות להסירו ע"י פגיעה אנושה בארגון ובתשתיותיו, תוך נטילת הסיכון של המחיר הצפוי הן לעורף הישראלי והן לאזרחים בלבנון, המהווים עבור חיזבאללה "מגן אנושי". במקרה זה, נסראללה ייאלץ להתמודד עם תוצאות קשות, הפוכות ממה שהתכוון אליהן.

הכותבים הם חוקרים בכירים במרכז למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  13/03/2022   |   עודכן:  13/03/2022
אורנה מזרחי, יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הגאוותנות של נסראללה מלמדת על עומק מצוקתו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
צלף בודד
13/03/22 12:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
הנסיך חמזה, אחיו למחצה של עבדאללה מלך ירדן, עושה מאמצים ניכרים, בסיוע אמו המלכה נור, להשתחרר ממעצר הבית שבו הוא נתון קרוב לשנה, בהוראת המלך, לאחר שהמודיעין הירדני חשף באפריל 2021 את מעורבותו לקשירת קשר נגד המלך במטרה לזעזע את יציבות הממלכה.
בשנה האחרונה חל שיפור ניכר בקשרי החוץ של קטר, באופן המעצים את מעמדה והשפעתה. ברקע, בין השאר, הסכם הפיוס שנחתם ב-2021 בינה לבין כמה משכנותיה במפרץ; הסיוע שמגישה קטר לארצות הברית בסוגיית אפגניסטן ובתיווך בינה לבין אירן; המלחמה באוקראינה, הממחישה את מרכזיותה בשוק האנרגיה העולמי; היותה המדינה הערבית הראשונה שתארח השנה את טורניר גביע העולם בכדורגל. התפתחויות אלו צפויות להקרין גם על אינטרסים ישראלים.
05/03/2022  |  יואל גוז'נסקי  |   כתבות
עבדאללה מלך ירדן ושניים מבניו של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, החזירו נכסים בקרדיט סוויס - אחד משני הבנקים הגדולים בשווייץ ומן הבנקים המובילים בעולם. כך חושפים (יום א', 20.2.22) עשרות עיתונים ברחבי העולם בפרסום מתואם. חשבון אחר היה שייך לבניו של מפקד שירותי המודיעין בפקיסטן, אשר העביר מיליארדי דולרים מארה"ב ומדינות אחרות למוג'הידין באפגניסטן בשנות ה-1980.
20/02/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
העיתון הטורקי סבאח חשף כי ארגון הביון הטורקי MIT סיכל התנקשות אירני באיש העסקים הישראלי יאיר גלר. נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נתן חסותו לגלר. על-פי הדיווח, ביקשו האירנים להתנקם בישראל על חיסול ראש תוכנית הגרעין האירנית, מוחסן פחריזאדה, בנובמבר 2020 ולחבל ביחסים שבין ישראל לטורקיה. עוד דווח כי שמונה מתוך תשעת חברי החוליה שעקבה אחרי גלר נעצרו.
11/02/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
מאז הפלת השאה הפרסי על-ידי המהפיכה האיסלאמית ב-1979, שקוע משטר האייתולות ברכישת תותחים ליצוא המהפיכה האיסלאמית ולא חמאה לשדרוג רמת החיים של אוכלוסיית אירן
10/02/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il