|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הפיגוע בבאר שבע [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]

דאעש אינו פועל בישראל; הערבים מתנגדים לו

למרות שני הפיגועים שיוחסו לתומכי דאעש, אין לו פעילות מאורגנת בישראל והרוב המכריע של ערביי ישראל מסתייגים ממנו תפקידה של המדינה הוא לפעול בנחישות לחיזוק הרוב הפרגמטי, תוך בלימה נחושה של הקבוצות הקיצוניות האלימות בכל דרך שהחוק מאפשר
18/04/2022  |   יורם שוייצר, מאיר אלרן, אפרים לביא   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

שני פיגועי הטרור שבוצעו בבאר שבע (ב-22 במרס) ובחדרה (ב-27 במרס), כפתיח לגל הטרור הנוכחי אשר גבה עד כה את חייהם של 14 אנשים, זוהו כפיגועי דאעש בשל עברם של מבצעיהם וזיקתם לארגון ורעיונותיו. פיגועים קטלניים אלה החזירו לסדר היום שאלות לגבי עצם קיומו והאקוטיות של האיום הנשקף לישראל מצד דאעש ומצד אלה המזדהים עם חזונו של הארגון מקרב הציבור הערבי בישראל, וגם לגבי היקף התמיכה בקרב ציבור זה בטרור בכלל.

למרות שהפיגועים בבאר שבע ובחדרה בוצעו בידי מחבלים שהזדהו עם דאעש, וחלקם אף ריצו עונשי מאסר בשל שיוכם אליה, יש הבדלים בין מאפייניהם. הפיגוע בבאר שבע בוצע בידי מחבל בודד, חמוש בכלי רכב ובסכין, שפעל ככל הידוע בלי סיוע מסביבתו וללא התראה מוקדמת. המחבל, מחמוד אבו אל-קיעאן, בדואי מהיישוב חורה, פעל במשך דקות ארוכות עד שנוטרל על-ידי אזרחים והצליח להרוג ארבעה אזרחים. הוא ריצה החל משנת 2016 עונש מאסר של ארבע שנים בשל ניסיונו להצטרף ללוחמי דאעש. חמולת אל-קיעאן, המונה למעלה מ-8,000 בני אדם, כבר הוציאה מקרבה מספר פעילים שלחמו בשורות דאעש או תמכו ברעיונותיה.

הפיגוע בחדרה בוצע בידי שני מחבלים ערבים ישראלים, בני דודים ממשפחת אגבריה, תושבי אום אל-פחם. אחד מהשניים נכלא בעבר בשל ניסיונו לעבור לסוריה כדי להילחם בשורות דאעש. פיגוע זה, בשונה מקודמו, היה מאורגן ומתוכנן מראש ובוצע באמצעות נשק חם ותחמושת רבה ואף כלל שימוש בנשקם של שני שוטרי משמר הגבול שנהרגו במהלכו. התגובה המהירה של כוחות הביטחון מנעה הרג נרחב.

בשלב זה לא ידוע האם היה קשר בין שני הפיגועים, למעט השראה אפשרית של הפיגוע הראשון על מבצעי השני, שפעלו ללא קשר עם גורמים חיצוניים, בכללם דאעש, והכוונה מצידם. דאעש נטל חסות על שני הפיגועים רק לאחר הפיגוע בחדרה. נראה, כי בדומה להתנהלותו בפיגועים שבוצעו עד כה בשם הארגון במערב, הוא ניצל את אלה שבוצעו בישראל לתעמולה, על-אף שלא היו לו ידע מוקדם או חלק כלשהו בתכנונם ובביצועם.

אין תפנית אסטרטגית
זירת הפיגוע בבני ברק [אבשלום ששוני, פלאש 90]

בחינה של מעורבות קודמת של דאעש בפעילות בישראל מצביעה על כך שהיא לא קנתה אחיזה עמוקה בקרב ערבים אזרחי המדינה. מאז הקמת דאעש בשנת 2014 ועד היום, מספר הכלואים בעוון השתייכות וזיקה כלשהי לדאעש לא עלה על כ-100, בכללם אלה שנעצרו לאחר הפיגועים האחרונים. כך, למרות ניסיונותיהם של אמצעי התקשורת המזוהים עם דאעש, ובראשם ביטאונו הראשי, אל-נבא, לנצל את "הצלחת" הפיגועים כדי לייחס לארגון פעילות נרחבת נגד ישראל, העובדות מוכיחות, כי מעבר למלל ורטוריקה ארסית, הוא לא הקדיש משאבים ותשומת לב רבה לתכנון פעולות טרור בישראל. זאת, גם ביחס לפעילות שלו ושל שותפיו בעבר באזורים עולם אחרים.

גם לאחר שני פיגועים אלה, לא נראה כי חלה תפנית אסטרטגית בסדרי העדיפות של דאעש מול ישראל. בשיח התקשורתי הנוכחי של הארגון חוזר ובולט יחסו השלילי הקיצוני כלפי ארגוני הטרור הפלשתיניים של חמאס, הג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני וכלפי חיזבאללה. זאת, למרות שאלה שבחו את מבצעי הפיגועים האחרונים בישראל מזוהי דאעש, כמו את התוקף הפלשתיני מג'נין שביצע את הפיגוע בבני ברק ב-29 במרס. ככלל, דאעש מקפיד לגנות בחריפות את הארגונים הללו ולהוקיעם כמשתפי פעולה עם אויבי האיסלאם, ולכן רואה בהם כופרים ומאשים אותם בסיוע לבלום את הגי'האד שרצה לבצע נגד ישראל בעשור האחרון.

גל הפיגועים הנוכחי זכה מתחילתו לגינוי חד-משמעי מצד המפלגות הערביות, המנהיגות הארצית של החברה הערבית (ועדת המעקב העליונה), ועד ראשי הרשויות ומצד ארגוני החברה האזרחית. גורמים ערביים רדיקליים נמנעו מתגובה. ההסבר המיידי לתגובה (כמעט) מקיר לקיר זו קשור לחשש הקולקטיבי של הציבור הערבי מפני חזרה לאירועי מאי 2021 – האלימות בין יהודים לערבים בערים המעורבות בזמן מבצע "שומר החומות" – ומפגיעה בחזרה לשגרה ופנייה לשיקום מצבו הכלכלי והחברתי, במיוחד לאחר שנות הקורונה. ההתנגדות החריפה במיוחד לפיגועים שבוצעו על-ידי מחבלים בזיקה לדאעש והגדרתם כ"מעשי טרור", נעוצה בעובדה שהחברה הערבית בישראל, כמו רוב האוכלוסייה בשטחי הרשות הפלשתינית לרבות תומכי חמאס והג'יהאד האיסלאמי הפלשתיני, מתנגדים בחריפות לאידיאולוגיה של דאעש ולזיהוי המאבק הלאומי הפלשתיני עימה.

ניתן לקבוע שהחברה הערבית בישראל מהווה מיעוט אתני-לאומי מתון ופרגמטי מבחינה פוליטית וחברתית. למרות ההזנחה רבת השנים של האזרחים הערביים מצד המדינה ועל אף התמשכותו – ללא צפי להסדר - של הסכסוך הישראלי–פלשתיני, החברה הערבית נמנעת ככלל מאימוץ גישה של מחאה אלימה ואין בקרבה נטייה להתקוממות עממית מזוינת או טרור נגד המדינה.

החברה הערבית מתרחקת מטרור
זירת הפיגוע בחדרה [צילום: פלאש 90]

על ציר הזמן התרחשו אומנם אירועי הפרות סדר ומחאות, בחלקן אלימות, אולם הן היו מעטות יחסית. ביניהם נזכיר את אירועי יום האדמה במארס 1976, אירועי אוקטובר 2000 על-רקע פרוץ האינתיפאדה השנייה, "אינתיפאדת היחידים" שהחלה בספטמבר 2015 ולאחרונה אירועי מאי 2021, שהתרחשו בעקבות האלימות שפרצה בהר-הבית ובמזרח ירושלים. אחד הביטויים היותר משמעותיים בהפרות הסדר הקשות של מאי 2021 היה הגלישה לפגיעה בסמלי המדינה ולשיבוש התנועה בצירים. אלה בוצעו בעיקר על-ידי צעירים חסרי שיוך פוליטי, חסרי מעש, שחלקם מעורבים בתופעות פשיעה, אשר ראו בהתפרעויות הזדמנות לטהר את שמם כעבריינים על-ידי השתלבות בפעילות בעלת אופי לאומני.

התרחקותה של החברה הערבית מפעולות טרור בולטת שבעתיים, לאור העובדה שבניה מהווים יעד אטרקטיבי לגיוס מצד ארגוני טרור פלשתיניים וחיזבאללה. זאת, על-רקע קשריהם המשפחתיים, החברתיים והמסחריים עם תושבי הרשות הפלשתינית והיותם נושאים תעודת זהות ישראלית, המקלה על גישתם לאתרים בארץ והיכרותם עם יעדים אפשריים לפיגוע. למרות פוטנציאל סיכון זה, לאורך השנים אירעו מקרים מעטים יחסית של מעורבות ערבים ישראלים בטרור.

מאפיין החברה הערבית בישראל כמיעוט בלתי אלים בעיקרו קשור בכך שבמשך השנים היא עברה תהליכי סוציאליזציה של חיים משותפים עם החברה היהודית, הקושרים אותה למדינה ולציבור היהודי בתחומים רבים. הרוב הגדול של האזרחים הערביים רואים את ישראל כמדינתם-הם, מעוניינים לשמר את אזרחותם וזכויותיהם בה וחותרים להעמיק את השתלבותם בה. כל זאת, בלי לוותר על זהותם העצמית כמיעוט ילידי וכבני העם הפלשתיני.

ניתן להעריך, שלא הייתה תקופה כמו זו הנוכחית, שבה הנסיבות הסביבתיות ("האביב הערבי" ו"הסכמי אברהם") דוחפות את האזרחים הערבים לחזק את השתייכותם לישראל. השילוב הפוליטי של רע"ם בקואליציה הנוכחית והנכונות של רוב המפלגות היהודיות לשיתוף פעולה פוליטי עם הרשימה המשותפת, וכן תמיכתן בגישת ההשתלבות, הם ביטוי מובהק למגמת השילוב, כפי שהיא באה לידי ביטוי בקרב הציבור היהודי במדינה.

נדגיש, כי מול הגישה המתונה של מרבית הציבור הערבי, קיימות בקרבו גם קבוצות רדיקליות קיצוניות, הרואות את מגמת ההשתלבות בשלילה מוחלטת וחותרות לסכל אותה. למרות שמדובר במיעוט קטן, יש לו נוכחות ותהודה, בעיקר בקרב צעירים וברשתות החברתיות. כך למשל, על-פי סקר של אקורד והאוניברסיטה העברית בחודש שעבר, 87% מהנשאלים הערביים אמרו שהמחבלים אזרחי ישראל אינם מייצגים אותם, 8% אמרו שאלה מייצגים אותם במידה מעטה ורק 5% קבעו כי הם מייצגים אותם במידה רבה או רבה מאוד. נראה כי בין האחרונים יש הנכונים להשתמש בטרור, גם כדי לסכל את תהליכי ההשתלבות.

לסיכום: מוערך שרק נסיבות קיצוניות במיוחד ותפניות שקשה להעריכן עלולות לסייע בידי אידיאולוגיות רדיקליות ואלימות, כאלה של דאעש ודומיו, לזכות בתמיכה ציבורית בחברה הערבית בישראל. אין זה המצב כיום. אולם, תפקידה של המדינה הוא לפעול בנחישות לחיזוק הרוב הפרגמטי, תוך בלימה נחושה של הקבוצות הקיצוניות האלימות בכל דרך שהחוק מאפשר.

הכותבים הם חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  18/04/2022   |   עודכן:  18/04/2022
יורם שוייצר, אפרים לביא, מאיר אלרן
+ירדן: הסלמה ראויה לגינוי; ישראל: רוח גבית לאלימות
20:28 18/04/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
החרפה נוספת בעימות המילולי בין המדינות על רקע המהומות בירושלים  ▪  ירדן טוענת שישראל מפרה את הסטאטוס-קוו; בנט: מתנהל נגדנו מסע הסתה פרוע בהכוונת חמאס
מועצת הביטחון תדון באירועים [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+מוקדם מידי
15:01 18/04/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
יש ללא ספק מקום לערבים בממשלה, אך ודאי לא לאיסלאמיים קיצוניים, על אחת כמה וכמה כאלה אשר הממשלה תלויה בהם, וזאת כל עוד הסכסוך מבעבע
עדיין לא [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+כוחות הביטחון עצרו 11 חשודים במספר מוקדים באוגדת יו"ש
12:19 18/04/22  |  מירב ארד
צה"ל, שב"כ וכוחות הביטחון פעלו הלילה ועצרו 11 חשודים במספר מוקדים באוגדת יהודה ושומרון. כוחות צה"ל בשיתוף משטרת ישראל פעלו הלילה בכפר חוסאן שבחטיבה מרחבית עציון ועצרו ארבעה מבוקשים החשודים בתקיפת אזרח ישראלי ובשריפת רכבו ביום שלישי האחרון.

במקביל, לוחמים מיחידת דובדבן פעלו למעצר מבוקש בכפר אל יאמון. במהלך הפעילות, התפתחה הפרת סדר אלימה ועשרות פלסטינים התקהלו במרחב, יידו אבנים, השליכו מטענים וירו לעבר הכוחות. הלוחמים ירו לעבר חשודים שניסו להשליך מטענים לעברם. זוהו פגיעות.

בנוסף, פעלו לוחמי צה״ל בשאר החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון ועצרו מבוקשים. בסך הכל נעצרו הלילה 11 מבוקשים. החשודים הועברו לחקירת כוחות הביטחון. אין נפגעים לכוחותינו.
+מערכת החינוך הפלשתינית - דו-קיום בשלום
11:37 18/04/22  |  יורם אטינגר   |   לרשימה המלאה
מערכת החינוך הפלשתינית - יחד עם הטפות המסגדים, עצרות העם ואנדרטאות ומתקנים ציבוריים ברשות הפלשתינית - מעצבת את תפישת העולם של הנוער הפלשתיני, במיוחד, והציבור הפלשתיני, בכלל
בבואה נאמנה [צילום: נאסר אישתיה/פלאש 90]
+רשת הכזב הפלשתיני
10:07 18/04/22  |  יהודה צורף   |   לרשימה המלאה
הגיע הזמן להפנים את האמיתות הגלומות בקונפליקט הישראלי-פלשתיני, לעכל את ממדי הכזב הפלשתיני, את מהותו האמיתית השוללת כל אפשרות של דו-קיום עם ישראל, את חתירתו האובססיבית לקעקע את המדינה היהודית עד להחרבתה
חמומי מוח [צילום: ג'מאל עוואד/פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דאעש אינו פועל בישראל; הערבים מתנגדים לו
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
BS
18/04/22 18:22
 
ביטחוניסט ותיק
18/04/22 21:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
מה זה משנה מי הגה את השטות הזו של שותפות רע"ם בקואליציה. בפועל הקואליציה התלויה ברע"ם ורע"ם עושה בה כרצונה. בין אם בנימין נתניהו הגה את הרעיון האווילי הזה ובין אם אביגדור ליברמן רקח אותו כולנו רואים שהחברות הזו של רע"ם בקואליציה, הופכת אותנו לעבדים של הטרור, מחזירה אותנו אלפי שנה אחורנית, מחזירה אותנו לעבדות מצרים.
האדרת טרוריסטיות המקריבות את חייהן וחיי ילדיהן ובעליהן במסגרת הג'יהאד ("מלחמת קודש"), כביטוי "להבטחת שוויון האישה במסגרת האיסלאם, בכל הקשור לנכונות להקריב חיים על מזבח מטרות נעלות" (חינוך איסלאמי, כיתה ח', עמ' 29, 2021-22).
18/04/2022  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
חברי הכנסת הערבים אינם מחמיצים הזדמנות לדקלם מעל כל במה ציבורית את מנטרת הכיבוש. פטפטת הכיבוש של חמומי המוח מקרב נציגי המפלגות הערביות, רק ממחישה עד כמה מוחם ההוזה של המתלהמים כבוש בקופסת השימורים הדחוסה של אידאולוגיה פנטית שמשבשת לחלוטין את שיקול דעתם.
18/04/2022  |  יהודה צורף  |   יומני בלוגרים
כל חברי מהימין באבל מתמשך. גיבורם הוגלה מהשלטון, והארץ בדרך לאבדון מוחלט. בדיוק כמו הדמוקרטים עת דונלד ג׳יי טראמפ היה בשלטון, כך חברי - מורטים את שערותיהם, מוטרדים, לא ישנים, סובלים ממש, באופן פיזי. את נפתלי בנט הם פוסלים, ראשית בזלזול: "ראש ממשלה עם שישה מנדטים". אולי כך - עובדה פשוטה - אך דווקא הוא שהצליח להקים קואליציה, וזו שרירה וקיימת, ואינה משענת קנה רצוץ. ארבעה סיבובי בחירות, והליכוד והדתיים לא הצליחו להקים קואליציה של למעלה מ-61 חברי כנסת שתחזיק מעמד. בא לו פרחח, צעיר, יוצא בית מדרשו של לא אחר מאשר המנהיג הדגול והנערץ, והצליח באשר מורו ורבו נכשל.
18/04/2022  |  ארי בוסל  |   יומני בלוגרים
ב-31 במרס הודיע צה"ל על מבצע "שובר גלים" נגד הטרור הפלשתיני לאחר שורה של פיגועים שביצעו מחבלים מקרב ערביי ישראל והשטחים בערים המרכזיות בישראל. אולם, לא חלפו כמה ימים ומחבל מאזור ג'נין הצליח לחדור לישראל ולבצע פיגוע הרג בלב תל אביב שקטף את חייהם של שלושה אזרחים ישראלים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il